המס על רווחים בבורסה – כמה תצטרכו לשלם ואיך אפשר לחסוך

השקעות בבורסה הינן אפיק השקעה פופולארי ומניב. רבים בוחרים לבצע השקעות בניירות ערך, מניות, דיבידנדים בין אם באופן עצמאי ובין אם דרך סוחרים או חברות מסחר. ריבוי סוגי ההשקעות מעניק למשקיע מנעד רחב של אופציות הן מבחינת רמת הסיכון והן מבחינת התשואה האופציונלית. הרווח מהשקעות בבורסה נחשב לרווח הון, שזהו בעצם רווח חד פעמי שנובע מהשקעה, ועל כן על רווחים אלו חלים חוקי מס.

רבים מהמשקיעים אינם מודיעים או שאינם מייחסים ערך מיוחד למס שעליהם לשלם על הרווח מההשקעה. חוסר תשומת לב זו עשויה לעלות למשקיע בסכומי כסף משמעותיים וחבל על כך.

 

איך מחושב המס?

בשביל להבין כיצד ניתן לחסוך בסכומי המס המשולמים יש להבין תחילה כיצד מחושב המס הרלוונטי. 

הדבר הראשוני והחשוב ביותר שצריך לזכור, המס משולם על הרווח בלבד. משמע אם קניתם נייר ערך (או כל השקעה בורסאית מקבילה) בשווי של 1,000 שקלים ומכרתם אותו בסך של 1,200 שקלים. הרווח שלכם עומד על 200 שקלים והוא מוגדר בתור הרווח הכולל. 

הרווח הכולל אינו הרווח ממנו מס הכנסה מחשב את המס.

כמרבית ההשקעות יש הצמדה של הרווחים למדד המחירים לצרכן. על כן אם המדד מרגע קניית נייר הערך ועד לרגע מכירתו עלה ערך השווי של הכסף שהושקע במקור עולה. לדוגמה, אם נחזור לנייר הערך שנקנה ב-1,000 שקלים ונניח בשביל החישוב כי מדד המחירים לצרכן עלה ב-2% משמע 1,000 השקלים המקוריים שווים כיום 1,020 שקלים. והרווח ריאלי מעסקה זו עומד על 180 שקלים. מסכום זה ירד המס ששיעורו עומד נכון לאוגוסט 2019 על 25%. משמע נשלם למס הכנסה 45 שקלים. 

ניירות הערך שנכנסים בתוך קטגורית הרווח הריאלי הינן קרנות נאמנות, אופציות, אג"ח צמוד מדד ומניות.

מלבד אלו, ישנה קבוצה נוספת של אג"ח, אלו הם אג"ח שקליות. באלו אין ניכוי של ההצמדה למדד מהרווח והוא נקרא הרווח הנומינלי. כאן ערך המס הינו קטן יותר והוא עומד על סך של 15% מהרווח השלם. ניירות הערך הרלוונטיים כאן הינם אג"ח שקליות, מלווה קצר מועד (מק"מ) ופיקדונות שקלים בבנקים. 

 

מס על ניירות ערך זרים או השקעות שבוצעו בזמן מגורים בחו"ל.

המס על ניירות ערך זרים שווה ערך למס על ניירות ערך מקומיים ועומד על 25%. עם זאת, לא מתקיים קיזוז של הצמדה למדד אלא אל מול עליית שער המטבע הרלוונטי. הרווח הריאלי שווה לרווח במטבע בו נעשתה ההשקעה ולאחר מכן יומר לשקלים לפי שער החליפין הרלוונטי ליום המכירה. 

במידה וההשקעה בוצע דרך גורם בחו"ל עדין חלים על הרווחים כל הכללים שתוארו ועל המשקיע לדווח למס הכנסה על הרווחים וההפסדים של ההשקעות שבוצעו בחו"ל. כמו כן, להשקעות כאלו יכול להתווסף מס שמנוכה בחו"ל. אם המס היה נמוך מהמס שנדרש לשלם בארץ, המשקיע ישלם את ההפרש למס הכנסה. במידה ומדובר על מס גבוה יותר מהמס בארץ לרוב לא יתקבל החזר של ההפרש ממס הכנסה בישראל. 

שני יוצאים מן הכלל בתחום זה הינם עולים חדשים ותושבים חוזרים שפטורים ממס על הרווח מההשקעות שבוצעו בחו"ל בזמן מגורים שהם וזאת בתנאי שמכרו אותם תוך 10 שנים מרגע העלייה או החזרה לארץ.

 

איך ומתי משלמים את המס?

בדרך כלל משלמים את המס בעת מימוש נייר הערך, מימוש נחשב למכירה, תשלום ריבית, תשלום דיבידנד או פדיון של הנייר. אם הרווח לא מומש (גם אם הוא קיים), אין תשלום מס. 

מס הכנסה מקבל את המס מהרווח על בסיס חודשי וזה מתבצע בדרך כלל על ידי הבנק או הברוקר הפרטי. בדרך כלל אלו סוכמים את המס לאותו חודש ובסוף החודש מנכים את המס מהחשבון. לעתים החיוב נעשה בסמוך למועד ביצוע העסקה.

 

ההפסד מעניק הנחה במס

אבל מה בדבר הפסדים? בנוסף לכך שעל הפסד אין מס רווח (כי אין רווח). ההפסד נותן את האופציה לקזז את הרווח שהתקבל מפעולה אחרת. וזה הגיוני הרי אם נסתכל על סך כלל הפעולות שהמשקיע ביצע הרווח שלו קטן בגלל ההפסד הנ"ל. 

על כן, הבנקים או ברוקר, סומכים את ההפסדים יחד עם הרווחים וזה הסכום שממנו יורד המס. כעת עולה השאלה מה קורה אם החודש לא היו לי רווחים כלל? במצב כזה ההפסד משמש כמגן מס. ניתן להשתמש בו באותו החודש או בחודש אחר באותה השנה.

מה שהכי חשוב לזכור בתחום הזה וזהי אחת נקודות ההפסד הגדולות של משקיעים. אם יש לכם הפסד בסוף השנה אתם חייבים להגיש דוח המפרט את ההפסד. אם לא תעשו כך, ההפסד הנ"ל לא יחשב לכם כמגן מס בשנת המס הבאה ואתם תפסידו את ההגנה הזו ותאלצו לשלם מס על כלל הרווחים ללא התחשבות בהפסד שנוצר שנה קודם לכן. 

בשל חישובים אלו שווה לבדוק מתי כדאי לכם למכור את הניירות הערך בעלות ההפסד ובכך לקזז אותן מהרווחים שצפויים להיות לכם באותה שנה או בשנה לאחר מכן.

 

חישוב רווח ברכישה ומכירה של מנות

אם קניתם מספר ניירות בכמה שלבים ולאחר מכן מכרתם אותן גם כן בכמה שלבים החישוב מתבצע לפי הסדר הכרונולוגי של הקנייה. נסביר בדוגמה פשוטה. אם קניתם 100 יחידות מנייה ב-6 שקלים ולאחר מכן ערך המנייה עלה וקניתם עוד 100 יחידות ב-10 שקלים. לאחר מכן, בחרתם למכור 100 יחידות כשערך המנייה עומד על 7 שקלים. 100 היחידות הראשונות שימכרו יהיו אלו שנקנו ב-5 שקלים ולכן קיבלתם רווח של שקל כפול 100 (100 שקלים סך הכל) על יחידות אלו הרווחתם. אם תבחרו למכור את שאר 100 היחידות שלכם, תפסידו על כל אחת 3 שקלים (הפסד של 300 שקלים), כך שבסך הכל אתם תצאו בהפסד של 200 שקלים. 

 

חישוב מס עם רווח והפסד מניירות ערך בעלות מס שונה

ערך המס שמשולם מוגדר על בסיס נייר הערך המרוויח ולא המופסד. משמע אם הרווח על אג"ח שקלי (שממנו מורד מס של 15%) הוא 5,000 שקלים וההפסד על מניות או 2,000 שקלים. המס שישולם בסופו של דבר על ההפרש יהיה 15% בלבד. לכן שווה לתכנן את מכירת הניירות המופסדים לפי הרווחים הצפויים בעלי המס הגבוה יותר. 

כמו כן חשוב לדעת שניתן לקזז הפסדים אל מול חשבונות שונים של אותו משקיע וזאת בתנאי שיוגש דוח שנתי.

 

איך מגישים דוח למס הכנסה?

תחילה יש צורך בקבלת טופס 867, הוא מכיל פירוט של כל הרווחים/הפסדים מהשקעות שבוצעו באותה השנה, מה המס ששולם עליהן והאם מגיע החזר. את הטופס מקבלים מהבנק, הבנק מנפיק אותו בדרך כלל עד סוף חודש מרץ והוא רלוונטי לשנת המס הקודמת. הטופס כולל בתוכו פירוט על הרווחים מכלל ההשקעות, ניירות ערך, ניירות ערך לא סחירים, דיבידנדים וריביות.

 עם טופס זה ממלאים את הדוח השנתי (טופס 1301) ואת הטופס להעברת הפסדים לשנה הבאה (טופס 1344). ללא ביצוע בירוקרטיות אלו לא יתבצע קיזוז עתידי ולא תהיה הכרה של מס הכנס בהפסדים. 

המס על הבורסה
עוד בנושא כללי מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש