תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון

אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה של מס עם הרווחים, אשר ברוב המקרים עומד על 25 אחוזים מהרווח. עם זאת, במקרים מסוימים, ובייחוד אצל חלק מהפורשים לגמלאות, ניתן לקבל פטור חלקי על הרווחים האלו, במסגרת סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה.

הדבר שהכי חשוב להבין כשמדברים על הסעיף הזה הוא שהפטור מרווחי הון לא ניתן לזכאים באופן אוטומטי, אלא רק למי שמגישים בקשה רשמית, כפי שנבין בהמשך. לכן, חשוב להכיר היטב את החוק ולהבין האם גם אתם זכאים להטבת המס הזאת ואיך להשיג אותה.

הנה כל מה שחשוב לדעת כדי להגדיל עוד קצת את החיסכון לפנסיה ולספק לעצמכם ולמשפחתכם עוד קצת שקט נפשי בהמשך הדרך:

מיהם הזכאים לפטור ממס לפי סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה?

הסעיף קובע כי כל אדם שנולד לפני ה-31 בדצמבר 1948, זכאי להטבת מס על רווחי הון שנצברו בפיקדונות בנקאיים ובפוליסות חיסכון. נדגיש כי ההטבה הזאת ניתנת עד תקרה מסוימת שנכון לכתיבת שורות אלו עומדת על 13,440 שקלים – כאשר ההחזר בפועל עומד על כ-25 אחוזים מהסכום הזה – כלומר 3,360 שקלים.

בנוסף, אם שני בני הזוג נולדו לפני התאריך הזה ופרשו לגמלאות, הם ייהנו מפטור ממס על רווחי הון עד לתקרה של 16,560, כלומר יקבלו החזר מס על הרווחים בסכום כולל של 4,140 שקלים.

חשוב לציין כי הפטור הזה לא ניתן על רווחים בכלים פיננסיים שנמצאים בבעלותם של הפורשים, כמו לדוגמה קופות גמל, תיקי השקעות עצמאיים, קרנות השתלמות או מניירות וניירות ערך שנרכשו באופן עצמאי.

איך אפשר לממש את הפטור ממס על רווחי הון?

אם אתם עומדים בקריטריונים לקבלת הפטור ממס על רווחי הון, במסגרת הסעיף הזה, כדאי לזכור כי לא תקבלו את הטבת המס הזאת באופן אוטומטי. על מנת לקבל את ההחזר, תידרשו למשוך את הרווחים מהפיקדון או מפוליסת החיסכון ואז להגיש בקשה לקבלת החזר ממס הכנסה, בצירוף אישור מס מחברת הביטוח או הבנק שמנהל את הפוליסה שלכם ומאשר שהמס אכן נוכה מהרווחים במקור.

זה המקום לחדד כי ההטבה ניתנת רק למי שכבר משכו את הרווחים בפועל ולא במקרים שבהם הרווחים רשומים בקופות החיסכון, אך טרם מומשו.

האם יש דרכים להגדיל את הפטור ממס במסגרת ההטבה הזאת?

כשמבצעים תכנון מס מקצועי לקראת הפרישה, ניתן לבצע פעולות רבות על מנת למקסם את הפטור ממס ולהפחית את התשלום לרשויות בטווח הארוך. אחת הדרכים לעשות זאת היא לבצע "מכירה רעיונית", המאפשרת לנצל את הטבת המס שהצגנו כאן בצורה חכמה יותר בכל שנה לאחר הפרישה.

כדי להבין מהי מכירה רעיונית, ראשית כדאי להסביר שהטבת המס במסגרת סעיף 125ד ניתנת בכל שנה על רווחי ההון עד התקרה שמוגדרת בחוק. כלומר, בתחילת כל שנת מס, הנתון הזה מתאפס ואתם יכולים ליהנות מפטור נוסף על הרווחים עד לתקרה הזאת.

לכן, בעזרת תכנון מס נכון, אפשר לדוגמה לבצע בכל שנה משיכת רווחים מהפוליסה, על מנת לקבל את הפטור המקסימלי ואז להפקיד מחדש את הכסף כדי להמשיך וליהנות מהתשואה הפוטנציאלית בהמשך. כך, ניתן בסבירות גבוהה יותר להגדיל את הרווח הנקי מהכלי הפיננסי הזה.

האם הפטור ממס במסגרת סעיף 125ד משפיע על הטבות מס אחרות לאחר הפרישה?

לצד ההטבה שסקרנו כאן, היוצאים לפנסיה זכאים במקרים רבים גם להטבות נוספות, כמו זו שניתנת במסגרת תיקון 190 לפקודת המס. זו הטבה שמתקבלת על הכספים המושקעים בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה השונות (בשונה מסעיף 125ד שמתייחס כאמור לרווחי הון). תיקון 190 מאפשר להחליט כיצד תעדיפו לקבל את הפטור ממס על הרווחים שצברתם לפנסיה בכלים האלו, בין אם במשיכה חד פעמית או דרך הפחתת תשלום המס על קצבה חודשית. גם ההטבה הזאת, נדגיש, אינה ניתנת באופן אוטומטי ודורשת להגיש בקשה מסודרת למס הכנסה.

כדאי להבין שבמידה ואתם זכאים לשתי ההטבות האלו – קבלת הטבה אחת אינה באה על חשבון השנייה ולכן מומלץ להגיש בקשות כדי לקבל את שתיהן ובאופן שימקסם את הרווחים שלכם בכל אפיקי החיסכון שצברתם. זאת, בין היתר, תוך חלוקה נכונה ומושכלת של הכספים בין החסכונות השונים שבבעלותכם.

איך אפשר להפיק את המרב מכלל הטבות המס שמגיעות לנו בגיל הפרישה?

אם המדריך הזה העלה אצלכם יותר שאלות מתשובות – זה המקום להרגיע ולהדגיש שאתם ממש לא לבד. הרבה אנשים מתקשים להבין כיצד לנצל את כלל ההטבות שמגיעות להם בפרישה באופן המיטבי וכיצד להשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותם כדי להגדיל את הרווח הנקי שלהם בתקופת הפנסיה.

לכן, לקראת הפרישה לגמלאות, או בשנים שאחריה, כדאי להיעזר בייעוץ מקצועי של מתכנני פרישה מוסמכים. בייעוץ כזה מבצעים בדיקה מעמיקה של כלל כלי החיסכון שעומדים לרשותכם ומבינים כיצד לתכנן את הגשת הבקשות לרשויות המס, למשוך כספים או להעביר כספים בין הכלים השונים, על מנת למקסם את הרווחים שלכם בפועל.

בתכנון פרישה לוקחים בחשבון גורמים רבים, גם כאלו שלא בהכרח חשבתם עליהם בעצמכם, אשר יעזרו לנהל בצורה חכמה יותר את הכסף שלכם בתקופת הפנסיה. וככל שמקדימים לעשות זאת, כך קל יותר לגבש אסטרטגיה שבאמת תשרת אתכם בצורה המיטבית.

המדינה, מטבע הדברים, לא מספקת לפורשים את הייעוץ החיוני הזה, שעוזר להפחית את תשלום המס. לכן, חשוב לגלות יוזמה ולהיעזר בגורמים חיצוניים ובלתי תלויים, שיעזרו להבטיח שהכסף שחסכתם בעמל רב במשך כל החיים באמת ישרת אתכם ואת משפחתכם בשנות הזהב שלכם.

a tax calculator
עוד בנושא מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש