בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי?

לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים משמעותיים יותר כמו המקצוע, התפקיד או הארגון שבו אנחנו עובדים. זה נכון גם לעובדים שכירים, גם לעצמאיים ובטח למנהלי עסקים וחברות.

התחושה הזאת היא לא רק טבעית. היא גם הכרחית לניהול נכון של ההיבט הכל כך חשוב הזה בחיינו. מי שמשכילים להקשיב לקול הפנימי שאומר שהגיע הזמן לשינוי, הם גם אלו שכנראה ידעו להתאים את עצמם למציאות המשתנה, להישאר רלוונטיים וגם להגיע להישגים גבוהים יותר בהמשך הדרך.

ובנקודה הקריטית הזאת, ליווי של יועץ או יועצת בהחלט עשוי לסייע, אך כאן עולה השאלה איך באמת לבחור את הייעוץ שיהיה המדויק ביותר בשבילנו. כדי לעשות זאת, לא מספיק לקבוע פגישה ולקוות לטוב, אלא כדאי לבצע גם עבודה עצמאית ומעמיקה כדי להבין מה דרוש לנו והאם אנחנו באמת מקבלים זאת בפועל בייעוץ. הנה שלושה שלבים שיעזרו לכם לעשות בדיוק את זה:

  1. מגדירים מטרות נכונות ומדויקות

לפני שפונים לייעוץ תעסוקתי, כדאי לעצור לרגע ולשאול מה בדיוק גרם לכם להרגיש שאתם זקוקים להכוונה הזאת. הנה כמה גורמים שאולי תוכלו להתחבר אליהם בהקשר הזה:

הכוונה בבחירת מקצוע חדש – במציאות שבה עולם העבודה משתנה כל הזמן, חשוב להבין איך לרתום את הכישורים והיכולות שלנו בדרכים שלא בהכרח חשבנו עליהן בעבר. בהקשר הזה, ייעוץ מקצועי יכול לסייע להבין מהן החוזקות הבולטות שלנו ובאילו תפקידים (מוכרים או חדשים) הן יכולות לסייע לנו לבלוט ולשגשג.

התמודדות עם שחיקה בעבודה – שחיקה היא תופעה נפוצה שאף הוגדרה כמחלה באופן רשמי על ידי ארגון הבריאות העולמי. כדי להתמודד עם התחושה הזאת, חשוב להבין מה עומד מאחוריה ולבצע שינויים והתאמות שיעזרו לצאת מהלופ המסוכן הזה ולגייס את המוטיבציה הדרושה כדי להצליח בעבודה.

החלפת תפקיד או מקום עבודה – שינויים בקריירה הם בדרך כלל מורכבים וגם נוטים להציף רגשות שאינם תמיד פשוטים להכלה. כדי לנהל את התהליך הזה טוב יותר, חשוב להכיר את כל אלו, להבין איך להתמודד איתם ולנתב אותם למקום של צמיחה והתפתחות.

התמודדות עם קשיים חברתיים או ניהוליים – עובדים ומנהלים רבים חווים לא פעם קושי לתקשר בצורה מיטיבה עם הקולגות, העמיתים או העובדים שלהם. בהקשר הזה, ייעוץ מקצועי יכול לסייע להבין מה עומד מאחורי הקשיים האלו ולפתח יכולות תקשורת חיוביות, מקרבות ומועילות יותר.

סיוע בקשיים כלכליים וחובות – בהקשר הזה, כדאי לפעול בשני מישורים – קודם כל להבין את המנגנונים הפנימיים שמשפיעים על ההתנהלות הפיננסית שלנו ואז להבין כיצד להביא לשיפור משמעותי וארוך טווח. במקרים כאלו, ייתכן שיידרש גם ייעוץ של גורם המתמחה בטיפול רגשי וגם של יועץ פיננסי מוסמך.

  1. מאתרים את יועצי הקריירה המתאימים לכם

הגדרת המטרות, כאמור, מספקת הבנה מעמיקה יותר בדרך לבחירת הייעוץ שמתאים לנו. יועצי קריירה, או יועצים תעסוקתיים, יכולים להיות אנשי מקצוע טיפוליים, כמו פסיכולוגים או עובדים סוציאליים, אשר רכשו גם ידע מקיף על שוק העבודה או תחום הגיוס. לחילופין, אלו יכולים להיות אנשי מקצוע מתחום משאבי האנוש, אשר רכשו השכלה טיפולית וכלים להתפתחות אישית.

אז לפני שבוחרים ביועצת או ביועץ שמתאימים לכם, כדאי לבדוק האם הם מנוסים בעבודה עם האתגרים הספציפיים שאתם מתמודדים איתם וכמובן אם הם עומדים בכלל התנאים המקצועיים הנדרשים לעבודה במקצוע הזה:

השכלה אקדמית – כדאי לבחור ביועצים עם תואר ראשון או שני ממוסד אקדמי מוכר ובתחום רלוונטי. זה יכול להיות תואר במדעי ההתנהגות, בייעוץ ארגוני, בפסיכולוגיה או בניהול משאבי אנוש. בנוסף, מומלץ לבדוק האם היועצים עברו קורסים ספציפיים כמו פסיכותרפיה, ייעוץ תעסוקתי, אימון אישי ואחרים.

רקע וניסיון – כשבוחרים ביועצים תעסוקתיים, מומלץ לתת עדיפות למי שצברו ניסיון מעשי בתהליכים שרלוונטיים אליכם, אם זה מיון והשמת עובדים, אבחון פסיכוטכני, ייעוץ ארגוני בחברות מוכרות או כל הכשרה אחרת שיכולה להצביע על ניסיון בעולמות התוכן שאתם מחפשים.

המלצות מאומתות – בסופו של דבר, הדרך הטובה ביותר לעמוד על טיבם של יועצים ויועצות היא לראות את מה שאמרו או כתבו עליהם הלקוחות בהווה ובעבר. לכן, מטבע הדברים, כדאי לבצע בדיקת רקע לפני יצירת הקשר הראשוני ולעבור על המלצות מאומתות בגוגל, בפייסבוק ובפלטפורמות אמינות נוספות.

  1. קובעים פגישת ייעוץ תעסוקתי ומתחילים לגבש תובנות

ייעוץ תעסוקתי הוא תהליך ארוך, שכולל עבודה רגשית מעמיקה והיכרות עם מנגנונים פנימיים שמניעים אותנו בעבודה בפרט ובחיים בכלל. מטבע הדברים, מדובר בתהליך שקשה למדוד את השפעתו אחרי פגישה אחת. ובכל זאת, במהלך הפגישה הראשונית, אפשר כבר להתחיל ולקבל מושג ראשוני על מידת ההשפעה של הייעוץ עלינו.

כדאי לשאול את עצמכם האם אתם מרגישים שהיועצת או היועץ מבינים אתכם ואת האתגרים שאתם מציפים; האם הם מספקים תובנות שאתם יכולים להתחבר אליהן והאם אתם יוצאים מהפגישה עם הבנה מעמיקה יותר של מצבכם בהווה ושל מה שיידרש מכם בעתיד.

ולצד השאלות הגדולות האלו, שלא תמיד נדע כיצד להשיב עליהן אחרי פגישה אחת, בתהליכים כאלו חשוב לתת ביטוי גם לרושם האישי שלכם ולחיבור שאתם מרגישים לאנשי המקצוע. אם החיבור טוב ותחושת הבטן שלכם אומרת שאתם בכיוון הנכון – זה בהחלט סימן שחשוב להתייחס אליו. ואם לא, אפשר לתת לזה צ'אנס במשך כמה פגישות נוספות, או לחפש יועצת או יועץ שתתחברו אליהם יותר.  

לסיכום, כדאי לזכור כי הדרך לשיפור החיים בכל ההיבטים ובטח בתכנון הקריירה, עוברת דרך היכרות מעמיקה יותר עם המנגנונים שמפעילים אותנו, תוך גיבוש תוכנית עבודה אפקטיבית לשיפור, חידוד ותכנון נתיבי התעסוקה שבאמת מתאימים לנו. כל עזרה בדרך הזאת, בטח מאנשי מקצוע מנוסים, עשויה לסייע, אבל ההצלחה האמיתית תתאפשר בזכות הנכונות שלנו להעמיק, ללמוד ולהתפתח כל הזמן.

 

נכתב בשיתוף ״אקספרטס קריירה״ – תו איכות ליועצי קריירה.

עוד בנושא כללי
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש