תיקון 190 – איך זה משפיע על הכיס שלנו

תיקון 190 – היבטי המיסוי שצריך להכיר

תיקון 190 הוא תיקון לחוק המאפשר למשקיעים לחסוך כספים תוך מיצוי הטבות מיסוי משמעותיות, והוא מיועד עבור חוסכים המתקרבים לגיל הפרישה. ריבוי המוצרים והחשיבות של חיסכון בייחוד לאחר גיל הפרישה מעבודה עשוי לעתים לבלבל את החוסכים ולגרום להם שלא למצות את כלל הטבות המס, שכידוע בכוחן להשפיע על גובה החיסכון שנותר בידי החוסך לצרכיו.

מהו תיקון 190?

במסגרת התיקון חוסכים יכולים להפקיד כספים לקופת גמל, קרן פנסיה או פוליסת ביטוח ולהנות מהטבת מס משמעותית בשלב המשיכה כפי שיוסבר בהמשך. מדובר בכספים נזילים, למשל כספים שנחסכו באמצעות קופת גמל להשקעה, תיק השקעות, קרן השתלמות, פיקדונות, עו"ש, פוליסת חיסכון ועוד. כלומר, התיקון מאפשר לחוסכים להסיט כספי חיסכון למכשירים המוכרים כמכשירי חיסכון פנסיוני.

חיסכון במסגרת התיקון הוא בדומה למוצרי חיסכון אחרים וכולל מגוון מסלולי השקעה ברמות סיכון משתנות. ניתן לעבור בין מסלולים מבלי שהמעבר יחשב כאירוע מס. כמו כן, ניהול החיסכון כרוך כבדרך כלל בתשלום דמי ניהול שנתיים הנגבים באופן יחסי מסך הצבירה ו/או ההפקדה.

היבטי המיסוי בתיקון 190 והשפעתם

מדוע שהחוסך יעביר כספי חיסכון לחיסכון במסגרת 190? הסיבה היא שהתיקון מציע אפשרות למיצוי הטבת מס שעשויה להיות משמעותית עבורו. מס רווחי הון עומד על 15%-25% וברוב המקרים הוא עומד על 25%. הוא מושת על הרווחים בלבד וניתן לקזזו באופן יחסי כנגד הפסדי הון. מס רווחי הון הוא מס ריאלי, כלומר הוא מחושב לאחר ניכוי העלייה במדד המחירים לצרכן. חיסכון במסגרת תיקון 190 מציע לחוסכים התחשבנות מס רווחי הון בצורה נומינלית, קרי, במיסוי של 15% על הרווחים וללא התחשבות בהשפעת האינפלציה.

על הנייר ובהינתן באינפלציה אפסית, שאפיינה את השנים האחרונות בישראל ובעולם כולו, חישוב מס רווח הון של 15% עשוי לחסוך לחוסך כסף רב. מדובר במיסוי שהוא נמוך בכ-40% מן המס הריאלי העומד על 25%. עם זאת, בתקופות של אינפלציה מתעוררת, הפער צפוי להצטמצם. מאחר ויעד האינפלציה של בנק ישראל עומד על 1%-3% ברמה השנתית, סביר להניח כי מס נומינלי בטווח הארוך יגלם הטבת מיסוי ביחס למס הריאלי.

איך מממשים את תיקון 190?

על מנת למצות את הטבת המיסוי המגולמת בתיקון 190, במעמד משיכת הכספים, נדרש לעמוד בשני תנאים מצטברים. האחד הוא גיל החוסך שעליו לעמוד על גיל הפרישה המינימלי (גיל 60 לפחות). והשני הוא בהוכחה כי ברשות החוסך קצבה מינימלית חודשית מאפיקי חיסכון פנסיוניים אחרים. גובה הקצבה משתנה ומתעדכן בכל שנה והוא עומד נכון לשנת 2022 על 4,606 ש"ח.

סיכום

תיקון 190 הוא אפיק חיסכון המציע לחוסך להסיט כספי חיסכון קיימים ולהפקיד נוספים למכשירי חיסכון פנסיוני ולהנות מהטבת מיסוי נומינלית של 15% לעומת מס רווח הון ריאלי של 25% כמקובל. הצעד הראשון כדי להבין אם התיקון עשוי להיות רלוונטי עבור החוסך מתאפשר באמצעות בחינה כוללת של החיסכון הקיים, וניתן לעשות זאת באמצעות שירות הר הכסף הממשלתי בקלות וביעילות.

תיקון 190
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש