עלויות רכישת חלקות קבורה וקברים

נהוג לומר כי המוות הוא חלק מהחיים, וכפי שבמהלך החיים כמעט כל פעולה שאנחנו מבצעים עולה כסף, כך גם למוות יש את העלויות שלו. במאמר זה אנו נסקור את עולם הקבורה מנקודת מבט צרכנית ונבחן את עלות רכישת חלקות קבורה, הליך אשר כולל ניואנסים ונדבכים שונים. 

מאמר זה יחולק לשלושה חלקים, ראשית אנו נבחן את הסיטואציה בה ביטוח לאומי משלם בעבור חלקות הקבר והחריגים לכך, לאחר מכן נסקור את האופן בו נקבע התעריף הבסיסי בבתי הקברות השונים ולבסוף נבחן נדבכים נוספים אשר משפיעים על עלויות הקבורה. מאמר זה יעסוק בחלקות קבורה, הוא לא יבחן עלויות נוספות כמו תכריכים, מצבות ואפשרויות אלטרנטיביות כמו שריפת גופת המנוח.

 

תשלום על ידי הביטוח הלאומי של חלקות קבורה בעת מות אדם והחריגים לכך:

ככלל, לפי חוק הביטוח הלאומי משנת 1965, אסור לגבות תשלום על הוצאות שונות הנוגעות לקבורה, ובהן גם עלויות חלקת הקבורה, כל עוד הוא נקבר באזור המגורים בו נפטר. כלומר אם אדם נפטר באשקלון הוא זכאי לחלקת קבר באשקלון ללא תשלום. החריג לכך הוא במידה ואדם נפטר בבית החולים, ואז הוא זכאי לקבורה בחינם במקום מגוריו ולא במקום בית החולים.

עם זאת ישנם מקרים בהם יש צורך לרכוש חלקה בעבור הנפטר: 

  1. אנשים אשר אינם תושבי ישראל – יהודים המתגוררים בחו"ל ללא אזרחות ישראל או אזרחים ישראלים אשר עברו למדינה זרה ואינם משלמים ביטוח לאומי, אשר מעוניינים להיקבר בישראל מסיבות דתיות או אחרות, אינם זכאים לקבורה חינם והתעריף לחלקת הקבורה נקבעת בהתאם לשיקול דעתו של הגוף האחראי לקבורה.
  2. סירוב לקבור את המנוח בקבורה רוויה – כחלק מהניסיון לצמצם את הקצאת הקרקעות לטובת קבורה בשל דילול עתודות הקרקע, בתי קברות רבים מציעים קבורה רוויה. ישנם סוגים שונים של קבורה רוויה, כמו קברים בקומות המכונה קבורת סנהדרין, קבורת על בה קרובי משפחה נקברים אחד על השני בהתאם לבקשתם וקבורת מכפלה בה נקבר.

במידה וקרובי משפחתו של המנוח אינם מעוניינים כי המנוח יקבר בקבורה רוויה בבית קברות בו זהו סוג הקבורה הקיים, הם יצטרכו לרכוש חלקה בדומה לתעריפים עליהם נרחב בעבור אנשים המעוניינים לרכוש חלקה בעודם בחיים. 

  1. קבורה בחלקות סגורות או חריגות – כאשר אדם מעוניין להיקבר בבית קברות אשר מוגדר כסגור, כמו למשל הר הזיתים בירושלים או בחלקה חריגה ולא זו אשר הוצעה על ידי חברה קדישא, הדבר אפשרי רק בתשלום. במקרים מסוג זה על המשפחה לחתום על הצהרה כי היא מוותרת על קבורה בחינם לשם. התעריף במקרה זה אינו קבוע בחוק והוא משתנה בהתאם לשיקול דעת האחראים על הקבורה.
  2. רכישת חלקת קבר בתקופת חייו של אדם – המקרה הנפוץ ביותר בו נדון בחלק הבא בהרחבה.

 

התעריף הבסיסי לרכישת חלקת קבר בתקופת החיים:

במקרים החריגים אותם הזכרנו ובנוסף כאשר אנשים מעוניינים לרכוש חלקת קבורה בעבורם בעודם בחיים, במקרה זה הרוכש צריך לשלם על חלקת הקבורה, ואין הדבר ניתן במסגרת שירותי המוסד לביטוח לאומי. לאנשים ישנם שיקולים שונים מדוע לרכוש חלקת קבר, כמו למשל הרצון להבטיח כי יקבר בסמוך ליקיריו, להבטיח את קבורת האדם בעיר או בית קברות מסוים וכן הרצון שלא להיקבר בקבורה רוויה כפי שצפוי להיות נפוץ בעתיד ככל שעתודות הקרקע יצטמצמו.

חוק שירותי הדת היהודיים משנת 1971 קובע כי רכישת חלקה בבית הקברות הקרוב לאזור מגורייך הוא בהתאם לתעריף הבסיסי של בית הקברות ברשות המקומית הרלוונטית. בעוד רכישת חלקה באזור שאינו אזור המגורים, יוביל לתשלום תעריף יקר יותר ב-20% מהעלות הרגילה של חלקה באותו בית קברות, כאשר בירושלים התוספת הינה של 30%, זאת בשל הביקוש הגבוה של אנשים רבים להיקבר בעיר זו מסיבות דתיות, לאומיות והיסטוריות. 

עם זאת, התעריף הבסיסי של חלקה משתנה באופן משמעותי בין בית קברות ברשות מקומית אחת לעומת רשות מקומית אחרת. כך למשל התעריף הבסיסי בבית קברות בירושלים עומד על לא פחות מ-14,410 ₪, בעוד התעריף הבסיסי בבית הקברות בפרדס חנה הוא 3,620 ₪ בלבד. כך למעשה רכישת חלקת קבורה של אדם המתגורר בירושלים הינה זולה יותר ברשויות עירוניות אחרות על אף התוספת של 20%.

ניתן לראות את התעריפים של כלל אזורי המגורים בחוק שירותי הדת היהודיים בקישור הבא: https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/P177_024.htm

 

דרכים להוזלת עלויות בעת רכישת חלקה: 

ישנן מספר תעריפים מוזלים בהתאם לחוק שירותי הדת, אשר מוצעים לאזרחי ישראל המעוניינים לרכוש נחלה, המובאים להלן:

  1. רכישת חלקה סמוך למקום קבורת בן הזוג – כאשר אדם מעוניין לרכוש חלקה הסמוכה לקבורת בן או בת זוגתו המנוח בישוב מגוריו תינתן הנחה של 20% מהתעריף הרגיל של בית הקברות.
  2. רכישת נחלה באזור המיועד לקבורה רוויה – דרך נוספת להוזלת רכישת חלקת קבר במהלך חייו של אדם, היא רכישת חלקה בקבורה רוויה, המיועדת לקבורה של מספר אנשים בהתאם להלכה. כאשר אדם רוכש נחלה בחלקה מסוג זה, הוא יהיה זכאי להנחה בשיעור של 25% מהתעריף הרגיל באותו בית קברות.
  3. רכישת נחלה באזור המיועד לקבורת מכפלה – במידה ואדם רוכש נחלה בחלקה המיועדת לקבורת שני אנשים, המכונה "קבורת מכפלה" תינתן הנחה של 20% מהתעריף הקבוע באותו בית קברות. 

לסיכום, בשונה מקבורה בעת מות אדם, אשר מכוסה על ידי הביטוח הלאומי, רכישת חלקת קבר בחיים דורשת תשלום המשתנה בהתאם לאזור המגורים בו נרכשת החלקה, כאשר ישנו פער גדול. עם זאת, ישנן דרכים להוזלת התעריף או לתוספות אשר תלוי בבחירת בית הקברות, אופן הקבורה והסיבה לרכישת הנחלה. חשוב להדגיש, כי רכישת חלקת קבר הינה נדבך אחד מיני רבים אשר קשור בעלויות הקבורה ויש לתת על כך את הדעת כאשר בוחרים את הסכום אותו מעוניינים להשקיע ברכישה מסוג זה.

חלקות קבורה
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש