הסכם לחיים משותפים – מי צריך אותו, ומה חשוב שיהיה בו

הסכם חיים משותפים מסדיר סוגיות רבות בין בני זוג. הוא שונה מהסכם ממון מכיוון שאיננו מיועד לזוגות נשואים, אלא הוא מיועד לידועים בציבור. היתרונות לעריכת הסכם חיים משותפים הם רבים – הוא יוצר הכרה פורמלית לזוגיות ובכך מאפשר הטבות שונות, וכן הוא מסדיר סוגיות חשובות בנוגע לרכוש, לילדים המשותפים ועוד – סוגיות שעלולות להתעורר במקרה של פרידה. אז אמנם לא נעים לחשוב על סוף הזוגיות כאשר הכל הולך טוב, אך רק ליתר ביטחון – כדאי לערוך הסכם כזה ולא לשכוח להכניס אליו את כל הסעיפים החשובים.

 

מהו הסכם לחיים משותפים

הסכם לחיים משותפים הוא מסמך בעל תוקף משפטי שנועד להסדיר עניינים רבים בין בני זוג אשר חיים יחד ומנהלים יחדיו משק בית משותף. הוא מכוון באופן ספציפי לזוגות לא נשואים – בעוד שאצל זוגות נשואים עורכים הסכם ממון, שבמהותו דומה מאד להסכם חיים משותפים. בדרך כלל ההסכם מסדיר בין בני הזוג מערכת של חובות וזכויות ביניהם, נותן מענה לסוגיות שיכולות לעלות בחיי היומיום, וכן מסדיר את סוגיות הרכוש וסוגיות נוספות שעלולות להתעורר במקרה של פרידה חלילה. 

 

מי יכול לערוך הסכם לחיים משותפים

הסכם חיים משותפים מתאים לזוגות אשר חיים יחדיו, אך הם לא רוצים להינשא רשמית – או לחלופין לא יכולים להינשא. כך, ההסכם מתאים במיוחד לזוגות חד מיניים, לזוגות ידועים בציבור וכן לעוד פסולי חיתון כמו כהן וגרושה שחיים יחד, וכן הלאה. על זוגות כאלה לא חלות באופן מלא כל הוראות החוק הנוגעות להסדרי הרכוש והסדרים נוספים שקיימים בין בני זוג ולכן החשיבות של ההסכם גבוהה.

 

האם הסכם ממון והסכם חיים משותפים זה לא אותו דבר?

רבים נוטים להתבלבל ולחשוב שהסדר ממון והסדר חיים משותפים אלו בעצם שמות נרדפים לאותו דבר. בגדול ניתן לומר שהמטרות של שני ההסכמים הללו הן דומות – להסדיר עניינים מסוימים בין בני זוג. אבל האמת היא שיש ביניהם הבדל מהותי – הסכם ממון נערך בין זוגות נשואים, או זוגות שעומדים להינשא, והוא מוסדר באופן מפורש בחוק הישראלי. המטרה העיקרית של הסדר הממון היא לקבוע הסדרים – בעיקר כלכליים – שמסדירים מקרה של גירושין, ופחות נוגעים למהלך הנישואין.

לעומת זאת, הסכם חיים משותפים – מיועד לזוגות שאינם נשואים. בדרך כלל הוא יתאים לזוגות שלא מתכננים להתחתן, או לא יכולים להתחתן, אך עדיין מנהלים יחד משק בית משותף. הסכם חיים משותפים רחב הרבה יותר מאשר הסכם ממון והוא מסדיר עניינים שקשורים הן לחיים המשותפים, והן למקרה של פירוד בין בני הזוג. 

בנוסף לכך, ישנו הבדל חשוב נוסף בין שני סוגי ההסכמים – הסכם חיים משותפים לא דורש כלל את בית המשפט על מנת שיכנס לתוקף. כלומר, חתימה של שני בני הזוג תספיק כדי שההסכם יכנס לתוקפו ויחול עליהם. מנגד, הסכם ממון שכאמור מיועד לזוגות נשואים (או זוגות בדרך להינשא) דורש אישור פורמלי המעיד על רצונם החופשי של הצדדים לחתום על ההסכם, וכן על כך שהם מבינים בדיוק מה נאמר בו. האישור יכול להתקבל על ידי הרב רושם הנישואין ממש בערב החופה, ויכול גם להתקבל על ידי נוטריון. אפשרות נוספת היא לפנות לבית משפט לענייני המשפחה או לבית דין רבני לאישור הסכם הממון. יש לציין שלאחר חתונה זוג שרוצה לאשר הסכם ממון צריך לעשות זאת רק מול בית משפט או בית דין. 

 

אילו נושאים מסדירים במסגרת ההסכם?

הסכם חיים משותפים בין ידועים בציבור נועד להסדיר ביניהם את העניינים הקשורים לרכוש במקרה של פרידה, אך לא רק. הוא כולל בדרך כלל מספר סעיפים סטנדרטיים משמעותיים, שיכולים לחסוך בהמשך הדרך עוגמת נפש רבה, זמן וכסף:

 

  • הכרה בזוגיות: כמעט כל הסכם חיים משותפים נפתח בסעיף שמכיר בזוגיות של בני הזוג. ישנה הצהרה כי בני הזוג מנהלים משק בית משותף, וכן מוסיפים הצהרה הנוגעת למועד בו התחילו להיות בני זוג וממנו הם חיים יחד, או ממנו הם חולקים רכוש משותף. ההצהרה צריכה ללמד על רצון משותף ואמיתי להקים יחדיו תא משפחתי. 
  • הגדרת רכוש נפרד: כל אחד מבני הזוג מגיע עם רכוש פרטי שצבר עד לתחילת החיים המשותפים. בהסכם חיים משותפים חשוב להגדיר מהן הזכויות לגבי הרכוש הזה, איזה מהרכוש הזה יעבור להיות רכוש משותף ואיזה חלק ממנו ייחשב לרכוש נפרד בכל מצב, מה קורה בעת עסקאות שנוגעות לרכוש הזה על ידי אחד מבני הזוג, וכן מה קורה לרכוש בשעת פרידה. כחלק מההתייחסות לרכוש הנפרד חשוב לזכור להתייחס גם לפירות של הרכוש הזה – אם לאחד מהם יש דירה, מחליטים גם מה הדין של דמי השכירות שמרוויחים ממנה, וכן הלאה. 
  • התייחסות לרכוש המשותף: חשוב כמובן להתייחס בהסכם לחלוקה של הרכוש המשותף במקרה של פרידה בין בני הזוג. רכוש משותף הוא הרכוש שנצבר תוך כדי הזוגיות ומציינים איך לחלק אותו במקרה של פרידה. למשל דירה משותפת שרשומה על ידי שני בני הזוג – קובעים כיצד יבחרו לחלק את השווי שלה וכן הלאה.
  • מתנות וירושות של אחד מבני הזוג: יש לציין בהסכם גם את היחס כלפי מתנות וירושות שמי מהצדדים הביא איתו לפני הזוגיות, או קיבל אחרי שנהיו בני זוג. בדרך כלל הזוגות מסכמים מה יקרה לרכוש זה במצב של פרידה.
  • ניהול משק הבית: כיצד בני הזוג רוצים לנהל את משק הבית – האם הם רוצים לפתוח חשבון בנק משותף, האם התשלומים ישולמו באופן שווה, או באופן יחסי למשכורת וכדומה. 

 

מה היתרונות שיש בעריכת הסכם חיים משותפים

אם כך יש נושאים רבים שהסכם לחיים משותפים מסדיר, וחשוב לדעת שיש הרבה מאד יתרונות בעריכתו ולכן מומלץ לזוגות המתאימים לכך לחתום עליו ולא לוותר על זה. בין היתר ניתן למצוא את היתרונות הבאים:

  1. תוקף משפטי אוטומטי: כפי שציינו, הסכם חיים משותפים מקבל תוקף משפטי מלא באופן מיידי לאחר חתימת הצדדים על ההסכם. אין צורך בהליך נוסף, או בגורם שלישי שיאשר אותו כדי שהוא יהיה מחייב מבחינה משפטית. זאת בניגוד להסכם ממון, שדורש אישור של רב, נוטריון, בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני כדי לקבל תוקף. בעניין זה חשוב לציין שמי שמעוניינים בכך – יכולים לאשר גם הסכם חיים משותפים בבית משפט לענייני משפחה או מול נוטריון כדי למנוע אי הבנות בהמשך. 
  2. קבלת הכרה רשמית בנוגע לזוגיות: הסכם חיים משותפים כולל סעיף שמכיר בזוגיות בין בני הזוג. מדובר ביתרון משמעותי לבני זוג ידועים בציבור ובמיוחד לבני זוג חד מיניים, כיוון שכך אין מחלוקת בנוגע לזוגיות שלהם. ההוכחה הזו תקפה כלפי רשויות שונות, ומקנה להם הטבות שמגיעות לבני זוג כמו הטבות מטעם הביטוח הלאומי, וכן בכל מה שנוגע לרכוש – חוק יחסי ממון חל על ידועים בציבור אך פעמים רבות קשה להוכיח אם אכן הזוג היו ידועים בציבור או לא. ברגע שיש הסכם חיים משותפים כל הדילמה הזו נחסכת.
  3. ודאות בנוגע לסוגיית הרכוש: זוגות של ידועים בציבור פעמים רבות מגיעים למחלוקות שקשורות לרכוש – מתי בדיוק התחיל השיתוף הרכושי, מה נחשב לרכוש משותף ומה נחשב לרכוש נפרד, ועוד. כפי שפירטנו, הסכם חיים משותפים מסדיר את כל הנושאים הללו, מונע מחלוקות שונות בעניין וכך מונע פעמים רבות מאבקים וסכסוכים קשים שעלולים להגיע לבית משפט ולהימשך זמן רב. 
  4. תחושת ביטחון: הסכם חיים משותפים נותן לשני הצדדים תחושה של ביטחון, כך הם יודעים מה יקרה במצב של פרידה, מי יקבל מה, אילו נכסים יישארו בחזקתו של מי וכן הלאה.

 

הסכם חיים משותפים בין בני זוג חד מיניים

כפי שציינו, הסכם חיים משותפים מיועד לידועים בציבור, אך הוא מומלץ במיוחד לבני זוג מאותו מין. במקרה כזה כל מה שהזכרנו עד כה הוא נכון ורלוונטי, אך  בנוסף לאלו, כדאי לשים דגש על הוראות מיוחדות שנוגעות להורות משותפת. למשל – להדגיש כי ילדים משותפים יגדלו ויחונכו כאחים ואחיות על ידי בני הזוג, והם ייחשבו כולם לילדים של שני בני הזוג לכל דבר ועניין – בלי קשר למטען הגנטי שלהם.

בנוסף רצוי להסדיר כי כל מה שנוגע לכלכלה של הילדים תהיה ממומנת על ידי שני בני הזוג. הוראות כאלה הן חשובות במיוחד, מכיוון שלעיתים יש מקרים מצערים בהם אחד מבני הזוג מנסה למנוע את הקשר בין בן הזוג השני לילדים המשותפים, או שבן זוג אחד מנסה לנתק קשר. הוראות מפורשות בהסכם חיים משותפים יכולות לעזור מאד בעניין הזה.

 

איך מנסחים הסכם חיים משותפים?

אז הבנו שיש חשיבות גבוהה להסכם חיים משותפים ולכן לא מומלץ לזלזל בניסוח שלו. במיוחד בגלל שיש עמימות פעמים רבות בנוגע לזוגיות של ידועים בציבור, הסכם שמנוסח היטב יכול לסייע מאד. הסכם טוב הוא צופה פני עתיד ומתייחס לכל נושא שיוכל להיות רלוונטי בהמשך הדרך. לכן ניתן להיעזר בעורך דין לענייני משפחה על מנת לקבל ייעוץ בנוגע לניסוח נכון ומותאם אישית. כמובן שניתן גם לנסח הסכם לבד, אך כדאי לדעת שיש יתרון לעין מקצועית שתעזור בכך. 

אנימציה של הסכם לחיים משותפים
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש