עיקול חשבון בנק – איך מתמודדים?

עיקול חשבון בנק היא פעולה הנעשית כנגד אדם  או ארגון, להלן החייב, החייבים כספים לאדם אחר, להלן הנושה. 

מדינת ישראל העניקה לראש ההוצאה לפועל את הסמכות להורות על הטלת עיקולים שונים, כולל עיקול על חשבון הבנק במטרה להביא לכיסוי החובות של הנושה ולאפשר לו לקבל את הכספים שאותם חייב לו החייב.

 

מתי מבצעים עיקול בנק?

כאשר הנושה מחליט לפנות אל ההוצאה לפועל בטענה שהחייב לא משלם לו את החוב, הוא ניגש אל משרדי ההוצאה לפועל ומבקש לפתוח תיק נגד החייב.

לאחר פתיחת התיק, ראש ההוצאה לפועל שולח מכתב לחייב ובו הוא מודיע לו על פתיחת התיק נגדו, על סכום החוב ומאפשר לו לפרוע את החוב בתוך עשרים יום ממועד שליחת דבר הדואר. אם לא יפרע החייב את החוב בתוך עשרים יום, זכאי הנושה לפתות נגדו בהליכים משפטיים שיובילו לעיקול חשבון הבנק.

אם החייב לא פרע את החוב בתוך עשרים ויום ובהנחה כי ראש ההוצאה לפועל רואה בחיוב את הבקשה לפתיחת הליכים משפטיים נגד החייב, יפנה מנהל ההוצאה לפועל אל סניף הבנק שבו מתנהל חשבונות של החייב ויעדכן את מנהל הסניף שהחשבון נמצא בתהליכי עיקול.

בתוך עשרה ימים ממועד קבלת ההודעה, יעביר הבנק להוצאה לפועל את כל הפרטים הרלוונטיים כמו תנועות אחרונות בחשבון, בעיקר תנועות בעלות ערך כספי גבוה העשויות לעזור בתהליך הגבייה, היקף הכספים המופקדים בו ועוד.

במקביל, פונה הבנק אל החייב ומעדכן אותו שחשבון הבנק שלו נצא בתהליך העיקול. מאותו הרגע נועל הבנק את החשבון ובעל החשבון, החייב, אינו ראשי לבצע כל פעולה בחשבון.

בשלב זה, בהתאם להחלטה של ההוצאה לפועל, יעביר הבנק את כספי החוב אל הנושה. אם  החוב אינו נפרע במלואו, כל הכספים שיופקדו בהמשך, יועברו לנושה עד לפירעון המלא של החוב.

חשוב לדעת כי ההחלטה האם להמשיך את תהליך גביית החוב במלואו ולעקל גם את הכספים העתידיים, נתונה לשיקול דעתו של ראש ההוצאה לפועל. 

לעיקול חשבון הבנק יש משמעות כלכלית רבה על החייב. הוא אינו יכול למשוך כספים מהחשבון, הוא אינו יכול לבצע העברות בנקאיות, הוא אינו רשאי להתנהל עם פנקס צ'קים וכרטיסי אשראי הקשורים לחשבון המעוקל. המטרה באיסורים אלו היא למנוע מהחייב להסתבך שוב ולהיכנס לתהליכי עיקול נוספים בעתיד.

 

אילו כספים אסור לעקל?

החוק אוסר על עיקול כספים הנחוצים לאדם ולמשפחתו לצורך קיום מינימלי מכובד, אם כי חשוב לציין כי אלו סכומים נמוכים למדי. 

את הכספים האלו אסור לעקל:

אסור לעקל כספי מזונות, אין לעקל כספים המגיעים כמענק עבודה מרשות המיסים, מס הכנסה שלילי, אין לעקל דמי ליווי המשולמים לעיוור על ידי משרד הרווחה, לא מעקלים קצבאות מהביטוח הלאומי וקצבאות ותשלומים נוספים המשולמים לניצולי שואה.

גם כספים המגיעים לאדם שאינו עובד פטורים מעיקול  ואותו הדבר לגבי חייב המקבל פנסיה תקציבית עד לגובה של מחצית  קצבת הפנסיה.

את הכספים האלו צריך החייב למשוך מהחשבון בתוך 30 יום ממועד הקבלה שלהם. לאחר שלושים יום תהיה רשאית ההוצאה לפועל לעקל את הכספים האלו.

 

עיקלו לכם את חשבון הבנק, מה תעשו?

 אם החייב אינו מכיר בחוב שתובע ממנו הנושה, עליו לפנות בתוך שבעה ימים אל ראש ההוצאה לפועל, להוכיח את טענותיו ולהגיש בקשה לביטול הצו.

אם החייב מכיר בחוב שלו, הדרך הטובה ביותר היא לנסות להגיע לפשרה עם הנושה.  אפשר לנסות להגיע אתו להסדר תשלומים ולבקש מהנושה להסיר את העיקול.

גם אם הגעתם להסדר עם הנושה ובין אם הגשתם בקשה לביטול צו בעיקול, עליכם לפעול מיד, בתוך פרק הזמן כפי שנקבע בהחלטת הרשם או כפי שקבע החוק.

אם ניסיתם ולא הצלחתם להגיע לפשרה עם הנושה אתם רשאים לפנות להוצאה לפועל ולבדוק בקשה להסדר תשלומים. כאשר אתם פונים להוצאה לפועל, צרפו מסמכים המעידים על מצבכם הכלכלי כמו שכר עבודה, אישור אבטלה ונימוקים נוספים התומכים בבקשה.

נסו לבדוק מהו גובה המינימלי של התשלום החודשי האפשרי. אם אתם מסוגלים לעמוד בגובה התשלום החודשי כפי שהוחלט בהוצאה לפועל, לעתים תוכלו למנוע את ההליכים השונים לגביית החוב וביניהם גם את העיקול על הבנק עוד לפני שפרעתם את החוב במלואו.

כדאי לכם לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ההוצאה לפועל. עצם הפנייה לעורך הדין מוכיחה לרשויות כי אתם רציניים, כי אינכם מתעלמים מהחוב ומנסים למצוא דרך לפרוע אותו. עורך הדין יכול לנקוט במספר צעדים כמו הגשת בקשה לחקירת יכולת, בקשה לאיחוד תיקים, אם יש לכם נושים נוספים, בקשה לצו תשלומים או לפתוח בהליכים של פשיטת רגל. לעתים עצם ההתערבות של עורך דין תוכל להסיר את העיקול בבנק בתוך מספר ימים.

אם אין לכם כסף לייעוץ וסיוע משפטי, תוכלו להיעזר בעמותות שונות כמו העמותה הישראלית לסיוע משפטי, הקליניקה לסיוע משפטי באוניברסיטת בר אילן, עמותת שכר מצווה ועוד. הם ישמחו לסייע לכם תמורת תשלום סמלי או אפילו בחינם.

על ההחלטה הסופית של ההוצאה לפועל אפשר לערער לבית המשפט. שימו לב שבחלק מהמקרים אין לחייב רשות לערער, ולכן קודם הערעור עליו להגיש בקשת ערעור בתוך פרק הזמן כפי שנקבע בחוק.

 

 לסיכום

עבור רבים עיקול על חשבון הבנק הוא בגדר גזר דין מוות להתנהלות הכלכלית שלהם. התנהלות לא נכונה עלולה להביא במקרים רבים להגדלת החובות להגבלות ולקנסות נוספים. אם תתנהלו נכון ובהתאם לחוק, תוכלו להתמודד עם ההגבלות השונות.  

חשבון מעוקל
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש