אאוטלוק v.s ג'ימייל – האם יש הכרעה?

ראשית, קצת סדר בבלאגן.

"אאוטלוק" הוא שם כולל לכמה וכמה שירותים ומוצרים מבית מיקרוסופט.

בראשית האינטרנט, אי שם בעבר כאשר מודמים עוד היו משמיעים קולות חריקה של פקס ומתקשרים ליעדים טלפונית בצורה אנלוגית בשנת 1997, הייתה תוכנת אאוטלוק.

ג'ימייל עוד לא נראה באופק בתקופה הזו. אאוטלוק הייתה תוכנת מחשב שהגיעה יחד עם חבילת מוצרי Microsoft Office, כלומר, הייתם מתקינים אותה יחד עם Word, Excel וכדומה. התוכנה הייתה פיזית על המחשב, ולא עובדת בדפדפן האינטרנט שלכם.

מחשב ללא Outlook? כדי לגשת למייל שלכם הייתם צריכים להתקין אאוטלוק ולהגדיר אותו (וזה בדרך כלל לא פשוט או אפשרי על מחשב אירעי), המייל שלכם היה נשאר על המחשב המקורי שלכם בלבד ולא נגיש מכל מקום בכל זמן.

אוטלוק הייתה תוכנה שדרשה הגדרה – היית צריך לכתוב לה נתונים כמו שרת לדואר נכנס, שרת לדואר יוצא, שם משתמש, סיסמא, והיא הייתה מקשרת אותך עם שירות המייל שאת הפרטים שלו הזנת – אאוטלוק לא הייתה שירות דואר בעצמה, אלא רק "צינור מקשר" לשירות הדואר שיש לך.

אאוטלוק הייתה בודקת מול השרתים שהגדרתם האם יש דואר חדש (והעדכון היה אחת לכמה דקות – 2 דקות או יותר לפי הגדרה שלכם, או ידנית, לא עדכון מיידי שנכנס "בדחיפה" כמו שנהוג ומקובל היום), מביא אותו למחשב הספציפי שאתם עובדים מולו, ובמקביל מוחק אותו מהשרת (אלא אם ביקשתם מפורשות בהגדרות להשאיר עותק על השרת גם אחרי שהמייל הגיע אל המחשב דרך אאוטלוק).

 

החסרונות היו ברורים

אתם לא על המחשב שלכם? אין לכם גישה למייל.

תקלה במחשב? הלך כונן קשיח? הלכו כל המיילים.

כן אפשר היה לגבות את המיילים או להתקין אאוטלוק על מחשב אחר, אבל זה היה סיפור וגם לא אפשרי כל הזמן.

היתרון – אפשר להגדיר כמה שירותי מייל במקביל על גבי אאוטלוק, ולקבל מיילים עבור כולם ביחד על גבי אותו מסך, בשימוש מקביל, ללא שום תחושת הפרדה.

כמעט במקביל, שנה לפני כן, מיקרוסופט מוציאה שירות דואר בשם הוטמייל, שנת 1996. הוטמייל הוא שירות מיילים שנצרך בדפדפן באמצעות גישת דפדפן מרחוק למיילים, בדומה למה שגוגל תעשה עם ג'ימייל לא פחות מ-8 שנים מאוחר יותר. את הוטמייל, כמו כמעט כל שירות דואר אחר שהיה קיים בעולם, היה אפשר להגדיר על גבי תוכנת האאוטלוק שלכם, במידה ומותקנת לכם אחת כזו על המחשב.

 

ואז הגיע ג'ימייל

החבר'ה בגוגל טרפו את עולם המיילים מחדש בשנת 2004, עם ההשקה של שירות ג'ימייל, שנתן לנו גישה עדכנית יותר ממה שאפשר אאוטלוק (ודומה יותר להוטמייל) עד אותה נקודה. ג'ימייל הוא שירות מיילים (ולא רק "צינור", תוכנה לגישה לשירות מייל כמו אאוטלוק) של גוגל שמלבד שינויים קלים, עובד היום כמעט באותו אופן לחלוטין כפי שעבד לפני 16 שנה כשהושק.

לא צריך להתקין כלום, לא צריך להגדיר כלום, ושום דבר לא הולך לאיבוד – הכל על ענן (וכפי שציינתי כבר במדריך לשמירה על המחשב ועל התוכן שלו שכתבתי – כמה שיותר על הענן, ככה יותר טוב).

המיילים לעולם לא יורדים אל המחשב שלכם (מלבד קבצים מצורפים למיילים שתרצו להוריד למחשב), אין תהליך של סנכרון מול שרת, אתם פשוט צופים בנתונים ישירות על השרת בזמן אמת. היתרונות של הגישה החדשה של גוגל לעומת תוכנת אאוטלוק למחשב:

  • כאמור לא צריך להתקין כלום, המייל שלכם נגיש מכל מקום ובכל זמן מכל מחשב בעולם באמצעות אתר gmail.com.
  • אין חשש שהמיילים ילכו לאיבוד בעקבות תקלת מחשב – הכל שמור על ענן Gmail תמיד ונגיש מיידית תמיד.
  • לא צריך להשתמש בתוכנה על המחשב, להתקין או להגדיר משהו. פשוט נרשמים לשירות – ויש לנו מייל.
  • החשש לוירוסים קטן – אתם צופים במיילים על השרת והמייל לא מגיע אל המחשב כתנאי לצפייה בו. תוכלו לראות מי כתב את המייל, מה הוא כתב, לקבל מידע על קבצים מצורפים ולהחליט באופן מושכל האם אתם רוצים את הקבצים המצורפים על המחשב שלכם או לא.

החסרון המרכזי מול אאוטלוק בזמנו היה כל נושא המהירות, במיוחד אז כשהאינטרנט עוד היה איטי, ועד היום – אאוטלוק היה זריז בהרבה מג'ימייל. בכלל, כל תוכנה שמותקנת על המחשב עובדת מהר וחלק יותר מגישה לשירות דרך האינטרנט, באמצעות הדפדפן. לא מדובר בקבלת מיילים, מאחר ובזה ג'ימייל היה מנצח בגדול, כי הייתם פשוט צופים במיילים ישירות מהשרת ולא מורידים אותם קודם למחשב, אלא בתפעול שוטף של התוכנה עצמה.

באאוטלוק הייתם לוחצים על "כתיבת מייל חדש", ומיידית נפתח חלון לכתיבת מייל חדש. בג'ימייל הייתם לוחצים על "כתיבת מייל חדש", והדפדפן היה מתחיל לחשוב ולהביא דף חדש על גבי חיבור האינטרנט שלכם. היום שירותי דואר מבוססי דפדפן משתמשים בכל מיני טריקים של כתיבת תוכנה כדי לצמצם פערי מהירות עבודה ותפעול, וגם האינטרנט הרבה יותר טוב ומהיר מפעם.

את שירות ג'ימייל הייתם יכולים להגדיר על גבי תוכנת אאוטלוק (שכאמור, שימשה רק "צינור" לשירותי דואר, ולא שירות דואר בפני עצמה), ולהשתמש בג'ימייל דרך אאוטלוק כרגיל (עם כל החסרונות וחוסר החדשנות שבדבר). בזמנו, בתחילת הדרך, ג'ימייל היה רק ג'ימייל, ובתוכנת אאוטלוק הייתם יכולים להגדיר כמעט כל מייל שיש לכם, כולל ג'ימייל.

 

ומה קורה עם כל זה היום?

כיום, ג'ימייל צמצמה פערים מול אאוטלוק, ואאוטלוק צמצמה פערים מול ג'ימייל. תוכנת אאוטלוק התחברה עם השירות הוטמייל, והיום פשוט הכל ביחד נקרא "אאוטלוק". עדיין אפשר להתקין תוכנת אאוטלוק על גבי המחשב או הסלולר ולהגדיר אותה לעבודה מול שירותי המייל בהם אתם משתמשים, אבל היום, השם "אאוטלוק" משווק בעיקר בתור שירות דואר בגישה מהדפדפן.

עדיין אפשר לצפות באאוטלוק בכל שירות דואר שיש לכם, למרות שכיום הכל מכוון לשירות דואר הבית של מיקרוסופט – לשעבר הוטמייל, היום – פשוט אאוטלוק. גם ג'ימייל עשתה שינויים בהתאם, וכיום ג'ימייל הוא לא רק ג'ימייל, אפשר להשתמש בממשק ג'ימייל בדפדפן או באפליקציית הסלולר כדי לצפות בכל שירות דואר שיש ברשותכם.

בקיצור, מבחינת תכונות ומאפיינים ראשיים – השירותים נהיו זהים כמעט לחלוטין. ג'ימייל זנחה את הבלעדיות שבשימוש בממשק בשירות המייל הספציפי שלה, אאוטלוק עברה לגישה החדשנית יותר של שימוש בדפדפן לצפיה וניהול הדואר.

 

איפה ג'ימייל ואאוטלוק נבדלים?

  • צ'אט מובנה בתוך המייל – באאוטלוק מדובר בצ'אט שמתחבר למסנג'ר שלכם, שירות הצ'אט של מיקרוסופט. אם אין לכם מסנג'ר – אין לכם צ'אט בתוך המייל. בג'ימייל, בתוך המייל, אתם מקבלים את גוגל Hangout אוטומטית ובכל מקרה.
  • פרסומות – באאוטלוק יש פרסומות בולטות וגדולות על גבי חלק גדול מהמסך, באופן מפתיע ומשעשע דרך שירות הפרסום של גוגל – אדסנס. בג'ימייל כבר זמן רב שאין פרסומות כלל, וגם כשהיו, הם היו מופיעות בשורה עדינה דקה ולא פולשנית על המיילים שלכם. כשבג'ימייל עוד היו פרסומות, הם היו מותאמות אישית ומושפעות מתוכן המיילים שלכם, באאוטלוק דואגים לפרטיות ולא סורקים את המילים שמופיעות אצלכם במייל כדי להתאים לכם פרסומות. בכל מקרה, ג'ימייל עדיין, עד היום, סורקת את תוכן המיילים שלכם כדי להציג לכם פרסומות מטעמה במקומות אחרים, שאינם ג'ימייל.
  • ממשקיות – ג'ימייל הוא שירות ותיק ומלוטש, ואאוטלוק הוא שירות חדש. מתגובות משתמשים שצפיתי בהן ברשת, משתמשים ותיקים של ג'ימייל מתקשים במעבר והבנת הממשקיות ואופן הצגת המיילים של אאוטלוק השחקן החדש, וחוזרים מהר מאוד לג'ימייל המוכר והידוע להם, ויש גם חוסרים ברורים וחבלי לידה שאאוטלוק סובל מהם. פה ושם, אפשר למצוא יתרונות בממשקיות לטובת אאוטלוק, כמו מחיקת הודעות בקליק אחד (לעומת סימון ואז רק מחיקה בקליק נוסף בג'ימייל), ותצוגה שעשויה להיות נוחה יותר לחלק מהמשתמשים. סך הכל, עבור שימוש סטנדרטי, לשניהם יש ממשק נוח וברור, אבל אי אפשר להמנע מכך שג'ימייל קיים המון לפני אאוטלוק והוא מלוטש פי כמה.
  • אם יש לכם מיקרוסופט מסנג'ר, ברגע שתתחברו לאאוטלוק החדש כדי לבדוק מיילים – תסומנו כמחוברים במסנג'ר, ונכון לעכשיו אין אפשרות לנטרל את התכונה המרגיזה הזו. גם יוכלו להציק לכם בהודעות אל תוך המייל חברים מהמסנג'ר שלכם. בג'ימייל אפשר שלא להיות מחוברים בהנגאאוט במקביל לפתיחת ג'ימייל.
  • באאוטלוק השיקו קצת מוקדם מידי, ועמודים של לוח השנה ו – Sky Drive (שירות הכונן על ענן של מיקרוסופט) עדיין עולים בעיצוב ובממשקיות הישנה, ולא מתאימים לעיצוב ול-Feel של אאוטלוק החדש. בג'ימייל הכל מעוצב תחת קו עיצובי זהה.
  • כל נושא נפח האחסון וכמות המיילים שאפשר לקבל מבלי לאלץ למחוק מיילים ישנים או שפחות זקוקים להם באאוטלוק החדש לוטה בערפל. נפח האחסון שמותר לכם לא ידוע, ויתכן שביום בהיר אחד תקבלו הודעה שאזל לכם המקום ויוצעו לכם אפשרויות התשלום עבור הרחבה. בג'ימייל הכל ידוע מראש – יש לכם 10 גיגה לשימוש במייל, תוכלו לראות בתוך ג'ימייל בכל רגע נתון כמה מתוך זה אתם מנצלים, ולשדרג בתשלום במקרה הצורך.

 

מי מנצח?

קודם כל, אני מאוד שמח שמיקרוסופט עושה צעדים בכיוון הנכון ומשווה מאפיינים ותפעול מול גוגל. השירות החדש שהושק לא רע בכלל, מתפקד יפה, והוא התקדמות בכיוון הנכון. עדיין, לאור ההבדלים שציינתי לעיל, עושה רושם שג'ימייל הוא שחקן ותיק בהרבה ולכן מלוטש ונוח עדיין יותר. אין לי ספק שמיקרוסופט ימשיכו לצמצם פערים עד ששני השירותים יתחרו צמוד יותר ראש בראש, אבל נכון לעכשיו, ג'ימייל הוא גם מוכר, גם אהוב, גם אנשים רגילים אליו וקשה להם לעבור, וגם, כאמור, פשוט מלוטש הרבה יותר בעקבות הותק.

אם מיקרוסופט יקחו את פרוייקט אאוטלוק ברצינות וימשיכו לשפר, לעצב ולתקן את הממשקיות שלו, אין ספק שיהיה מדובר בעתיד הקרוב בשירות מוצלח כמו ג'ימייל, אולי אפילו יותר. כנסו לאאוטלוק לייב בממשק החדש בכתובת outlook.live.com ונסו אותו, מי יודע, אולי בניגוד אליי תאהבו אותו כפי שהוא כבר עכשיו יותר מג'ימייל, ותחליטו לעבור (ואתם יכולים, כמובן, להגדיר על גביו את הג'ימייל שלכם, זו לא חייבת להיות פרידה).

לוגו של מייל בצבע זהב
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש