תעודות סל, קרנות סל, קרנות מחקות – הסבר בסיסי

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

תעודות סל, קרנות סל וקרנות מחקות הן שלושה מכשירים פיננסיים דומים מאוד. בכתבה זו אסביר מה ההבדלים ומה בדיוק המשמעות של כל מכשיר.

 

מהי תעודת סל?

תעודת סל היא מכשיר פיננסי שעוקב אחרי מדדים. זה יכול להיות לדוגמא מטבע חוץ, מדדי מניות, מדדי סחורות וכדומה. מי שמחזיק בתעודת סל שעוקבת אחרי מדד של מניות, לדוגמא, מחזיק באופן עקיף בכל אותן מניות שאחריהן תעודת הסל עוקבת, מאחר והערך שלה מושפע מכל אותן מניות, כל מניה לפי משקל שאותו מגדירה התעודה.

תעודת סל נסחרת בבורסה באופן רציף ממש כמו כל נייר ערך. את תעודות הסל מנפיקות חברות, שעושות זאת כדי להציע את הניהול של תעודות שהנפיקו.

 

תעודות הסל מציעות כמה מאפיינים מאוד חיוביים:

  • נזילות – תעודות הסל נזילות באופן מוחלט וניתן לממש אותן בכל רגע נתון בזמן שמתקיים מסחר.
  • סחירות – תעודות הסל סחירות מאוד – ניתן בכל רגע נתון שבו מתקיים מסחר למכור באיזו כמות שתרצו או לקנות באיזו כמות שתרצו, החברה שהנפיקה את תעודת הסל מחוייבת גם לתת מענה לביקוש והיצע). חשוב להבין שתעודות הסל נסחרות ברוב המקרים על ידי הגוף שהנפיק אותן, מאחר והגופים האלו כאמור מחוייבים לנזילות מלאה.
  • מבוססות פיזור – תעודות הסל עובדות על בסיס בריא של פיזור סיכונים, מאחר והן עוקבות אחרי מדד מסויים. תעודת סל שעוקבת אחר מגוון מניות, מפזרת את הסיכון בין כל אותו מגוון של מניות באופן טבעי.

 

2018: עצור, שינויים לפניך

בשנת 2018 החליטה הרשות לניירות ערך לשנות את תעודות הסל לקרנות סל – מדובר במכשיר פיננסי דומה, עם שם דומה, אם כי שונה במעט. בקרן סל מנהל הקרן יעשה כל מאמץ אפשרי כדי לספק את התשואה של המדד אחריו הקרן עוקבת, אם כי קרן הסל לא מחוייבת לתשואת המדד שהקרן עוקבת אחריו. לקרן הסל אין בהכרח תאימות בין מחיר הקרן ובין המחיר הכלכלי – קרן הסל נסחרת בצורה שוטפת בבורסה, ושערה יכול להיות שונה מהשער הכלכלי, למרות שברוב המקרים הפער לא גדול. מצידו השני של המטבע, קל יותר לסחור בקרנות סל מאשר בתעודות סל, מאחר ואין את גורם הסיכון של אותו גורם שמנפיק את התעודה.

 

קצת היסטוריה – איך הכל התחיל?

תעודות הסל התחילו את דרכן בכל העולם במגוון מקומות בזמנים שונים. התעודה הראשונה בארץ הונפקה על ידי חיים אבן זהב כשהיה מנכ"ל פסגות אופק מוצרים פיננסיים, בשנת 2000, בבורסה לניירות ערך בתל אביב. התעודה עקבה אחרי מדד ת"א 25 ואיפשרה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בסיס למסחר באופציות שמבוססות על מדד ת"א 25. תעודות הסל צברו תאוצה ותוך כעשור כבר היו מאות תעודות קיימות וזמינות למסחר.

 

חסרונות תעודות הסל

תעודות הסל סובלות מחסרון מובנה בסיסי: סיכון המנפיק – שיהפוך למציאות במידה ומנפיק התעודה לא יצליח לעמוד בהתחייבויות שלו. במילים אחרות – אם הגורם שהנפיק את תעודת הסל נופל – אתם נופלים ביחד איתו, וזאת להבדיל מקרן נאמנות שכשמה כן היא – אתם מחזיקים בקרן בנאמנות בלבד ולכן אם מנפיק הקרן מסתבך כלכלית, אתם מחוץ לעניין.

בנוסף, חסרון נוסף של תעודות הסל אותו הזכרנו בקצרה מקודם נמצא במחיר השוק שלהן. המחיר אינו תמיד זהה למחיר ההוגן של התעודה, וזאת מאחר והתעודות נסחרות בבורסה בכל זמן שבו יש מסחר, והמחיר נקבע על ידי המוכרים לפי הביקוש, כך שהם יכולים תיאורטית להציע למכירה (וגם להצליח למכור כמובן) במחיר גבוה מהמחיר הכלכלי ההוגן של התעודה. כל הכללים של ביקוש והיצע נשמרים במקרה של תעודת סל – הלחוצים למכור מורידים מחירים, והלהוטים לקנות יקנו במחירים גבוהים.

 

יתרונות תעודות הסל

מעבר למאפייני תעודות הסל שהם לא רק מאפיינים אלא גם יתרונות – נזילות גבוה, סחירות גבוה ופיזור סיכונים כבסיס במבנה תעודות הסל עקב מעקב המדדים, יתרון בולט נוסף הוא דמי הניהול של תעודות הסל. תעודות סל מציעות את היתרונות שציינו, ובעלויות ניהול נמוכות.

 

זה נשמע לי ממש כמו קרנות מחקות…

כשתעודות הסל הגיעו לארץ בתחילת המילניום וזכו להצלחה גדולה תוך כמה שנים, בעיקר בעקבות הקונספט של הצמדה למדדים וניהול בעלות נמוכה, מנהלי הקרנות התעוררו והחליטו שהם נכנסים למשחק עם קרנות מחקות. גם הקרנות המחקות, כשמן, עוקבות אחרי מדדים, וגם הן מהוות קרקע טובה למשקיעים שמחפשים דמי ניהול נמוכים. להבדיל מתעודות הסל, כאשר תבקשו לרכוש קרנות מחקות תקבלו את המחיר ההוגן הכלכלי של הקרן. החסרון מול תעודות הסל הוא שקרנות מחקות לא נסחרות לאורכו של כל יום המסחר.

 

קרן סל ותעודת סל – זה אותו דבר?

מדובר בשני מכשירים פיננסיים דומים, אך לא זהים. קרן סל מחזיקה בנכסי הבסיס (המניות או כל דבר אחר), ואילו תעודת סל רק עוקבת אחרי המדדים של נכסי הבסיס. בנוסף, חלוקת הדיבידנדים למחזיקי הסל אל מול השקעה שוב במדד תלויה במנהל במקרה שמדובר בתעודות סל, אם כי בקרן סל חלוקת הדיבידנדים עוקבת אחרי כללים ברורים.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא