תוכנית נטו למשפחה – המדריך המלא

משרד האוצר שינה את הכללים באפריל 2019 במסגרת תוכנית "נטו משפחה", שתגדיל את השכר נטו שאותה מרוויחה משפחה. הטבות מיסים בתלושי השכר החודשיים, סבסוד צהרונים, נקודות זיכוי מס על ילדים, מענקי עבודה מורחבים והטבות נוספות ממתינות למשפחות המאושרות. השכר נטו של משפחות יגדל באלפי שקלים ואף עשרות אלפי שקלים לשנה בהתאם לכמות הילדים, הגילאים שלהם ואזור המגורים. הנה כל הפרטים.

 

כחלק ממאמציו של שר האוצר משה כחלון ומשרד האוצר לעודד זוגות ישראלים צעירים ליציאה לשוק העבודה, הוא פיתח ומימש את תוכנית נטו למשפחה. התוכנית מתמקדת במשפחות העונות לאחד משני התנאים הבאים: זוג עם ילדים שאינו מגיע לתקרות המס, ולכן זכאי למענק עבודה – מס הכנסה שלילי, וזוג עם ילדים שדווקא כן עובר את סף המס, אך משתייך למעמד סוציו אקונומי שגרתי, ממעמד הביניים. מטרת התוכנית הוצאת משפחות ממצב שבו הן עניות או קורסות כלכלית, וייצובן במקום סביר בתוך מעמד הביניים, על ידי הגדלת השכר נטו של בני הזוג העובדים.

ההטבות שינתנו למשפחות בהן בן זוג אחד או שני בני הזוג עובדים יעלו למדינה כ-4 מיליארד ש"ח בכל שנה, וזאת במסגרת התקציב של משרד האוצר, מבלי להרחיב את הגרעון המדיני של מדינת ישראל. במילים פשוטות: הכסף הזה מגיע מתוך מיסים עודפים שנגבו ב-2017 וצמיחות כלכליות שצפויות לישראל בשנים הקרובות. שר האוצר משה כחלון אוהב לתת לתוכנית "נטו למשפחה" את הסלוגן: "הכסף חוזר לציבור", שכן חלק גדול מתקציבי התוכנית, כאמור, הוא כסף עודף שנגבה מן הציבור, וצמיחה כלכלית שאותה הניע הציבור.

 

נקודות זיכוי מיסים במסגרת תוכנית נטו למשפחה

המדינה מעניקה נקודות זיכוי כנגד מיסוי השכר של שכירים, כדי לתקן עיוותים ולחזק אוכלוסיות מוחלשות, כאשר השכיר העובד עונה על תנאים וקריטריה מסויימת. במסגרת תוכנית נטו למשפחה, תנתן תוספת משמעותית לנקודות זיכוי שניתנת להורים לילדים שגילם נמוך משש.

בנוסף לתוספת הכללית בנקודות הזיכוי, תוכנית נטו למשפחה הביאה לידי שיוויון בין גברים ונשים. בעבר, לפני התוכנית, היו פערים בנקודות הזיכוי שגבר ואישה היו מקבלים ובתנאים שלפיהם הם היו מקבלים את נקודות הזיכוי, אך כיום – התנאים לא רק הוטבו אלא גם הושוו בין גברים ונשים. 

הנה כמה דוגמאות להמחשה:

זוג הורים ששניהם שכירים, אנשים עובדים, עם ילד בגיל חצי שנה, היו מקבלים, לפני התוכנית, נקודות זיכוי באופן הבא: האב היה מקבל נקודת זיכוי אחת, האם חצי נקודה. כיום, אחרי התוכנית, שני בני הזוג יקבלו נקודה וחצי של זיכוי, כלומר, ההורים צוברים שלוש נקודות זיכוי במקום נקודה וחצי.

כל נקודת זיכוי שווה ל-215 ש"ח בחודש זיכוי במיסים, כך שמדובר בפערים משמעותיים מאוד עבור משפחה, וכאשר יש יותר מילד אחד, ניתנות נקודות זיכוי נוספות. דוגמא נוספת להמחשה: משפחה סטנדרטית שבה גם האישה וגם הגבר עובדים ומרוויחים שכר ממוצע, ולהם יש שני ילדים שגילם גבוה מארבע אך נמוך משש, יהנו מתוספת שנתית להכנסה שלהם בצורה של הטבות מס עקב תוכנית נטו למשפחה בסכום של כ-13,000 ש"ח. לא מעט כסף.

 

סבסוד צהרונים לילדים על ידי המדינה במסגרת תוכנית נטו למשפחה

הורים הנמצאים במעגל העבודה, יהנו מסבסוד ותשלום מופחת עבור צהרונים לילדים, זאת כדי לעודד הורים לרשום ילדים למועדונים ולהשאר במעגל העבודה בקלות רבה יותר, שכן לילד יש מסגרת במהלך שעות היום ואחר הצהריים. גובה הסבסוד משתנה מאזור מגורים אחד לשני, על פי המצב הסוציואקונומי שרווח באותה רשות עירונית. ביישובים בהם המצב הסוציואקונומי נמוך יותר, הסבסוד יגדל, וביישובים חזקים יותר, הסבסוד יקטן.

שוב לנוחיותכם, כמה דוגמאות כדי להבין את שיעור ההטבות שיקבלו הורים עובדים: זוג הורים שכירים שגרים בלוד, ולהם ילד בן 5, משרד האוצר יסבסד עבורו 350 ש"ח כל חודש עבור הצהרון של הילד. זוג הורים שכירים שגרים באבן יהודה, ולהם שני ילדים בני 6 ו-7, משרד האוצר יסבסד 300 ש"ח בחודש עבור שני הילדים ביחד מתוך העלות הכוללת של הצהרונים של הילדים.

בחלק מהמקרים, מדובר בסבסוד מלא או כמעט מלא של הצהרונים. התוספת נטו למשפחה בעקבות סבסוד הצהרונים לילדים, יכולה להגיע החל מכמה אלפי שקלים בודדים בשנה, ועד אזור ה-10,000 ש"ח (ואף קצת יותר) עבור ילדים במסגרות צהרון למשפחות גדולות יותר, עם 3-4 ילדים בגילאים שבהם ניתנות הטבות.

 

הגדלת מענק עבודה – מס הכנסה שלילי, במסגרת תוכנית נטו למשפחה

כאשר שכיר מקבל מקבל משכורת נמוכה, ואינו מגיע לסף המס המינימלי, הוא מקבל מהמדינה "מס הכנסה שלילי" – מעין מענק עבודה שניתן לו מהעבודה. במסגרת תוכנית נטו למשפחה, גובה המענק יוגדל משמעותית עבור הורים לילדים, וכמו כן התוכנית מביאה לידי שיוויון בין גברים ונשים, על ידי השוואת הסכומים שיקבלו גבר ואישה.

לדוגמא, הורים שכירים לשני ילדים, עם שכר לא גבוה מ-5,000 ש"ח בחודש כל אחד (לפני תוכנית נטו למשפחה – שכר של עד 4,800 ש"ח), יקבלו כל אחד, היישר לתוך חשבון הבנק שלהם, קרוב ל-650 ש"ח מענק עבודה כל חודש. ככל שלזוג יש יותר ילדים כך מענק העבודה יגדל, ומשפחות שבהם שני בני הזוג עובדים מקבלים מענק עבודה גדול יותר משמעותית – וזאת כמובן כדי לעודד יציאה לשוק העבודה של שני בני הזוג בקרב משפחות.

הרחבת מענקי העבודה והשוואת מענק העבודה בין גברים ונשים, נועדו כדי לעזור למשפחות שבהם ההורים עם תלושי שכר נמוכים, להוביל משפחות ליציאה מעוני, לצמצם פערים כלכליים בקרב הציבור, ולעודד הורים לילדים להשתלב ולהתמיד במעגל העבודה.

התוספת השנתית הממשית נטו למשפחה יכולה לנוע בין אלפי שקלים בודדים כל שנה, ועד כדי קרוב ל-10,000 ש"ח בחודש בהתאם לשכר של שני בני הזוג, היותם שני בני הזוג בתוך שוק העבודה, וכמות הילדים שיש להם.

 

הוזלת יוקר המחייה במסגרת תוכנית נטו למשפחה

תוכנית נטו למשפחה מביאה הוזלות או ביטולים של דמי המכס הנגבים עבור מוצרים מיובאים שהם נעליים, טלפונים סלולריים ובגדי תינוקות ופעוטות, מה שמוביל כמובן להוזלת המוצרים האלו, והוזלה ביוקר המשפחה – בעיקר בקרב משפחות אך לא רק.

נעליים וטלפונים סלולריים מגיעים לארץ בייבוא אשר פטור ממכס בעקבות התוכנית, ועבור בגדי תינוק או פעוט – המכס על הייבוא יורד לכדי 3 אחוז בלבד. ההוזלה וביטולי המכס האלו כמובן מגבירים את התחרות בשווקים הרלוונטיים ומוזילים את יוקר המחייה לא רק עבור משפחות. מדובר בהוזלות מכס משמעותית מאוד – הירידה היא מ-15 אחוז, 12 אחוז ו-6 אחוז מכס עבור טלפונים סלולריים, נעליים וביגוד פעוטות בהתאמה, לכדי פטור מלא ממכס בגין יבוא של טלפונים סלולריים ונעליים, וחיתוך המכס לחצי עבור בגדי פעוטות.

החסכון האקטואלי לכל משפחה מוערך בקרב כמה מאות שקלים בשנה, כל שנה, בעקבות החסכון בעת רכישת המוצרים הללו.

 

לסיכום, תוכנית נטו למשפחה היא בשורה אמיתית ותוכנית מבורכת, שעוזרת ותומכת במשפחות ובהם זוג הורים וילדים. התוכנית מעודדת יציאה לשוק העבודה והיא מקלה על משפחות בהם יש הורה עובד או הורים עובדים. המשפחות נהנות מנקודות זיכוי מס, סבסוד צהרונים, יוקר מחיה מופחת ומענקי עבודה, והיא משתדלת להקל ולהעניק יותר במשפחות שבאות מאזורי מגורים מסוימים, משפחות בהן השכר של בני הזוג נמוך, ומשפחות בהן יש יותר ילדים.

תוכנית נטו למשפחה
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש