הגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות – כמה זה עולה? מהו ההליך?

אחד הכלים החשובים ביותר לאזרח הקטן הוא מוסד התביעות הקטנות. מוסד זה נוצר בשנים האחרונות על ידי המחוקק ומערכת בתי המשפט על מנת לתת כלי יעיל לאנשים אשר נעשה להם עוול כלשהו והפיצוי אשר מגיע להם הוא על סכום נמוך באופן יחסי.

זאת מאחר שטרם הקמת בית המשפט לתביעות קטנות לא היה משתלם לאנשים פרטיים לפנות לבתי המשפט השונים בשל העלות הגבוהה של הליך משפטי וייצוג משפטי ומשך ההליך אשר יכול היה להימשך שנים רבות בעבור סכום פעוט באופן יחסי.

בהתאם לכך במאמר זה אנו נציג את אופן הגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, מתי הדבר אפשרי ובעבור מי, כיצד ניתן להגיש תביעות מסוג זה וכמובן כמה הליך מסוג זה צפוי לעלות והאם הדבר משתלם לאור המחיר וסכום התביעה הנמוך.

 

מהו ההליך של הגשת תביעה קטנה?

תביעות קטנות הן הליך ייעודי אשר נוצר על מנת להקל על אנשים רגילים אשר מעוניינים לתבוע גורמים שונים, בעיקר גורמי שירות, אשר העניקו להם מוצר פגום. הליך זה הינו קצר וקל משמעותית מתביעות בבית משפט, ואין צורך לשכור עורך דין.

בעוד בעבר היה צריך ללכת לבית משפט השלום בעבור תביעות בסכומים של מאות ואלפי שקלים, דבר אשר לא היה משתלם לאנשים, שכן היו צריכים לקחת עורכי דין אשר לעיתים קרובות היה עולה יותר כסף מהפיצוי אותו הם דורשים בבית משפט וכן היו צריכים לנהל את התביעה לאורך תקופה ארוכה בבית המשפט על כל הסדר הדיוני הארוך בו גובים עדויות, מתנהלים חקירות וכיוצא בזה, כיום במסגרת ההליך הייחודי אינו כולל עורכי דין והינו מקוצר באופן משמעותי.

 

אך ראשית לשם הגשת תביעה קטנה יש לעמוד בקריטריונים הבאים:

  1. הליך זה פתוח אך ורק לבני אדם פרטיים כלומר לא לחברות בע"מ אשר הינם מעל גיל 18.
  2. סכום התביעה מוגבל בסכום מסוים אשר מתעדכן בתקנות, נכון לשנת 2020 גובה התביעה אינו לעלות על סכום של 34,000 ₪.
  3. נושאי התביעה יכולים להיות בגין מתן שירותים ומוצרים בלבד, כלומר תביעה לקבלת החזר כספי ופיצוי על שירות או מוצר מסוים שמכרו, תביעה לתיקון מוצר מסוים וכיוצא בזה.
  4. בכל שנה קלנדרית ניתן להגיש עד 5 תביעות בלבד על ידי אותו אדם, כלומר אדם אינו יכול להגיש במהלך שנת 2020 שש תביעות לבית המשפט לתביעות קטנות. כאשר כל שנה קלנדרית חדשה "המונה" מתאפס וניתן להגיש 5 תביעות חדשות.
  5. לא ניתן להגיש תביעה כלפי המעביד שלך במסגרת תביעה קטנה גם אם הן עומדות ביתר הקריטריונים, תביעות הנוגעות יחסי עבודה נידונות בבית הדין לעבודה.

אחד המאפיינים הייחודים במסגרת הליך זה הוא כי אסור לשכור עורכי דין על אף אחד מהצדדים אלא למעט חריגים, כמו למשל כאשר הנתבע הינו עורך דין בעצמו. יתרון נוסף הוא משך הליך במוסד זה, אשר לרוב נע בין 5 ל-7 חודשים במרבית המקרים, כאשר הדבר תלוי בעומס המוטל על בית המשפט בו הוגשה התביעה.

 

את התביעה ניתן להגיש בבתי המשפט להם סמכות שיפוט בהתאם לכללים הבאים:

  1. מקום המגורים או מקום בית העסק של הנתבע.
  2. במידה ומדובר בתביעה אשר עוסקת בפרסום וסחר באינטרנט, כגון תביעות "ספאם" או רכישת מוצרים ברשת, אפשר לתבוע במקום המגורים או מקום בית העסק הן של הנתבעים והן של התובעים.
  3. מקום מסירת הנכס. למשל הרכב נמסר ללקוח בעיר מסוימת, אז ניתן להגיש באותה עיר את התביעה. 
  4. המקום בו נעשתה הפעולה בגינה התביעה הוגשה, למשל תאונת דרכים אשר התרחשה במקום מסוים.
  5. המקום בו הצדדים התקשרו בחוזה או המקום שבו תכננו לממש את החוזה ולהוציאו אל הפועל. למשל תכננו לעשות הפעלות בעיר מסוימת, אז ניתן להגיש את התביעה באותה עיר.

לאחר הגשת כתב התביעה וכתב ההגנה אותו הצד השני יגיש, נקבע דיון בבית המשפט בו ישמעו הצדדים, אשר בסיומו או לכל היותר עד שבעה ימים לאחריו נותן השופט פסק דין. 

במידה וטרם הדיון מגיעים הצדדים לפשרה, כמו שקורה במקרים רבים מאחר והנתבע אשר לרוב מדובר בחברה או נותן שירות אינו מעוניין להגיע לבית המשפט, יש להגיש הודעת עדכון משותפת יחד עם הנתבע לבית המשפט המעדכן בדבר הפשרה ובכך שאין צורך בדיון ופסק דין.

 

מהם המסמכים הנדרשים לשם הגשת התביעה בבית משפט לתביעות קטנות:

כמו כל הליך במסגרת בית המשפט, גם תביעות קטנות נשענות על מוצגים ועובדות. בהתאם לכך, יש לצרף מסמכים שונים לטובת ניהול ההליך וכן נתונים שונים אשר חייבים להופיע בכתב התביעה. מאחר ואין עורך דין אשר ידריך אתכם במסגרת הליך זה, ריכזנו בעבורכם להלן את המסמכים המרכזיים אשר יש להגיש לבית המשפט:

  1. כתב תביעה בהתאם לפורמט הזה, אשר בו מפורט את שם הנתבע הכולל את כל הפרטים של הנתבע כמו שם מלא, כתובת מגורים או לחלופין כתובת חברה, תעודת זהות או לחלופין מספר ח.פ במידה ומדובר בחברה וכן מספר טלפון ופקס ככל שישנו.
  2. עותקים של כלל המסמכים אשר מוכיחים את טענותיכם ורלבנטיים לנושא התביעה. כמו למשל, החוזה שנחתם עם נותן השירות, התכתבויות אשר נעשו עם הנתבע או עם גורמים רלבנטים, צילומים של המוצר הפגום או של הנזק שנגרם, חוות דעת רפואית או של מומחה, קבלות של הרכישה וכיוצא בזה.
  3. במידה ומדובר בתביעה בעקבות תאונת דרכים יש לצרף גם חוות דעת שמאי לנזק הרכב, צילומים של הרכבים, שרטוט גרפי של התאונה והתגלגלות העניינים וכן פירוט התיק במשטרה במידה וישנו.

את כתב התביעה והנספחים אשר תוארו לעיל יש להגיש בשלושה עותקים לבית המשפט וכן לנתבע. לבית המשפט ניתן להגיש הן דרך האינטרנט באופן מקוון דרך מערכת נט המשפט, והן באופן פיזי במזכירות בית המשפט בו צפויה להתנהל התביעה.

 

כמה עולה ההליך

במסגרת הגשת תביעות העלות המרכזית הינה הייצוג המשפטי, אך כאמור אין ייצוג של עורכי דין במסגרת ההליך. עם זאת, אין זה אומר כי ההליך אינו כולל עלויות כלל. העלות המרכזית  הינה אגרת בית המשפט אשר גובהה מושפע מסכום התביעה באופן הבא:

  • במידה והתביעה קטנה מ-5,000 ₪, כלומר הסכום אשר נדרש במסגרת הפיצוי הינו נמוך מ-5,000 ₪ עלות האגרה הינה 50 ₪ בלבד.
  • במידה וסכום התביעה הוא מעל 5,000 ₪ ונמוך מ-34,000 ₪, עלות אגרת בית המשפט הנה אחוז אחד מסכום התביעה. כלומר במידה ואדם תובע על סכום של 20,000 ₪ בבית משפט לתביעות קטנות הוא ידרש לשלם 200 ₪ כאגרת בית משפט המהווים אחוז מעלות התביעה.

את האגרה ניתן לשלם בכרטיס אשראי בבית המשפט או לחלופין במזומן בבנק הדואר אשר ינפיקו קבלה המעידה על תשלום אגרת בית המשפט לטובת המשך התביעה.

לעלות זו יש להביא בחשבון גם את ההגשה של כתב התביעה לנתבע והזמן הכרוך בהכנת כתב התביעה והנספחים השונים אשר יש להביא בחשבון כאשר מחשבים האם שווה לתובע להגיש את תביעתו בבית המשפט לתביעות קטנות או שמא עדיף לו לנסות לפתור את זה ללא עירוב בית המשפט. אך עם זאת בשל מהירות ההליך והעלות הזולה של האגרה, הליך זה הינו מאד משתלם ואפקטיבי למול נותני שירותים ומוצרים אשר חוששים מפניה לבית המשפט אשר במקרים רבים מצדד באנשים פרטים.

 

סיכום

לסיכום, הגשת תביעה קטנה מתאפשרת לאנשים פרטיים אשר הינם מעל גיל 18 המעוניינים לתבוע סכום של עד 34,000 ₪ כנגד נותני שירותים ומוצרים. במסגרת ההליך אסור לשכור עורך דין ופסק הדין ניתן תוך מספר חודשים לאחר דיון בו נשמעים שני הצדדים, זאת כאשר בית המשפט נותן את פסק הדין עד 7 ימים לאחר הדיון.

בהתאם לאופי של התביעות עלותו של ההליך הינו נמוך באופן יחסי ותלוי בגודל התביעה, כאשר האגרה הינה מתחילה ב-50 ₪ ומגיעה לכל היותר לסכום של 340 ₪. על עלות זו יש להוסיף עלויות כמו זמן ומשלוחים אשר משתנים בין התובעים השונים.

הליך זה הינו הליך מומלץ מאד בעבור צרכנים שונים אשר מרגישים כי נעשתה להם עוולה במהלך או לאחר עסקה כלשהי, זאת מאחר ומדובר בהליך מהיר וזול אשר יכול לתת מענה יעיל ומאיים כנגד נותני השירותים אשר מעלו בתפקידם.

פטיש בית משפט
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש