שיגעון הפודקאסט – איך עושים מזה כסף?

יש לכם תחביב או נושא מקצועי כלשהו שאתם מבינים בו ומתמצאים בו? אתם יכולים לפתוח פודקאסט סביב הנושא או התחביב, ואם זה יגדל ויתפתח כמו שצריך, זה גם יכול להכניס לכם לא מעט כסף. כך תעשו זאת.

את הכתבה הזו אני מחלק לשני חלקים. בחלק הראשון – שיטות שהן נחלת וידע הכלל – דרכים ידועות ומוכרות להכניס כסף מפודקאסט באופן ישיר.

בחלק השני, ראיינתי את תומי בראב, אחד מבעלי הפודקאסטים המצליחים ביותר בארץ בנושא טכנולוגיה ששמו Supertools (כשם הקהילה שהוא מנהל בפייסבוק), שיספר לנו קצת על העסק שלו, על השילוב של פודקאסט עם העסק שלו, וישתף אותנו בשיטות גרילה ליצור הכנסות אדירות, ובעיקר עקיפות, באמצעות פודקאסט, ולחזק באמצעות הפודקאסט את העסק באופן כללי.

אם יש בכם רצון כלשהו להצליח לקחת מיקרופון, לשדר לציבור ולעשות מזה כסף בפודקאסט, אסור לכם לוותר על המידע בעל הערך הרב שתומי שיתף איתי במהלך הראיון.

מה זה פודקאסט?

פודקאסט הוא למעשה תוכנית רדיו מקוונת, שניתן לשמוע בחינם או תמורת דמי שמיעה. בשונה מתוכניות רדיו מסורתית, אין הכרח להתחבר לתחנה בזמן המדוייק שבו משודרת התוכנית – היא זמינה להאזנה בכל מקום, בכל שעה, בכל רחבי העולם (לרוב, אלא אם הבעלים של אותו פודקאסט בוחר להגביל אותו לארצות מסויימות). אפשר לחשוב על הפודקאסט בתור ROD – רדיו און דימנד, שמזכיר מאוד את שירות הטלויזיה VOD – וידאו און דימנד, רק ללא הוידאו, רק השמע. 

אנשים מקשיבים לפודקאסטים?

האמת – שבארץ – קצת פחות. זה מתחיל לצבור תאוצה ופופולריות בשלוש השנים האחרונות, אבל זה לא נפוץ כמו לדוגמא בארצות הברית, שם אנשים עולים על רכבת או רכב פרטי בדרך לעבודה ומנגנים את הפודקאסט האהוב עליהם, כדי לצרוך תוכן תוך כדי תנועה. פודקאסט אפשר לשמוע חד פעמי, אפשר לשמוע מספר פרקים בו, ואפשר להיות מאזינים קבועים, להמתין לפרק חדש שיצא ולשמוע אותו מיד עם יציאתו.

איזה פודקאסט אני אפתח כדי להרוויח כסף?

בגדול, פודקאסט יכול להניב רווח סביב כל נושא אפשרי. מדע, חינוך, תזונה, בריאות, אקטואליה, קורונה, טכנולוגיה, דת, ספורט, עסקים, פיננסים, משכנתאות ומה לא – כל נושא כזה שאתם מתמצאים בו או אוהבים אותו – אתם יכולים להפוך לפודקאסט רווחי.

בכתבה הזו אני אעסוק בעיקר באיך מייצרים מהפודקאסט שפתחתם כסף, אם אתם רוצים לדעת מידע קצת יותר טכני בנוסף, בנוגע לאיך לבחור נושא, איך להכין רשימת פרקים מראש, איך לפתוח בפועל טכנית את הפודקאסט ולהתחיל לשדר, איך להאזין לפודקאסט וכדומה – אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה שכתבתי על פודקאסט – צריכת תוכן תוך כדי תנועה.

איך יוצרים תוכן מעניין?

זו השקעה לא קטנה. אם לדוגמא אתם מאמני כושר ומומחי תזונה בריאה, תפתחו על כך פודקאסט ובו תרצו להביא ראיונות עם אנשי מקצוע מומחים בתחום, חדשות ועדכונים רישמיים בתחום, מידע שהמתעניין הטיפוסי בכושר ותזונה לא מכיר, וכדומה. חדשנות, ראיונות מעניינים ועדכונים לוהטים, ופחות מידע לעוס ומוכר לכולם.

כאשר תתנו ערך רב למאזינים, הם יהפכו לנאמנים, יחזרו לשמוע עוד ויערמו בהמוניהם על מפתן הדלת של הפודקאסט שלכם – וזה השער להתחלת יצירת כסף מהפודקאסט שלכם.

איך אני עושה מהפודקאסט שלי כסף?

ראשית, השלב הראשון והברור הוא השגת כמות נכבדת של מאזינים רציניים ונאמנים. בלי קהל, אין מול מי לעשות כסף. הקליטו תוכן איכותי, מעניין וויראלי.

פירסום של פודקאסט הוא בגדול דומה מאוד לערוץ אינסטגרם – צריך להשיג עוקבים באמצעות "פמפום" ופירסום (בין השאר ברשתות חברתיות) ושיכנוע אנשים לתת לכם את הפרטים שלהם ליצירת קשר (כדי לקבל התראות על פרק חדש בפודקאסט, לדוגמא), או להירשם לעדכונים לפודקאסט שלכם.

אם התוכן שלכם מתוחכם, מיוחד ובעל ערך – דברים יתחילו לקרות גם בזכות עצמם. אם ישנם מאזינים שוררים שהגיעו, שמעו פרק אחד בלבד ולא חזרו, זה יהיה רעיון טוב להגיש להם את המידע שיש פרקים נוספים וחדשים מעניינים שאולי יעניינו אותם.

אספתם קהל? יש מאזינים? אנשים חוזרים לשמוע עוד ועוד עם שיחרור של כל פרק בפודקאסט שלכם? יופי, יש לכם בסיס ליצירת רווח מהפודקאסט שלכם. עכשיו בוא נדבר קצת על איך זה קורה בפועל.

פרסומות בפודקאסט שלכם

יש לכם שתי דרכים לשלב פרסומות בפודקאסט שלכם.

הראשונה היא באמצעות פרסומות בתוך דף האינטרנט שממנו ניתן להאזין לפודקאסט, באמצעות באנרים שהמפרסמים משלמים לכם עליהם, או באמצעות שירותי צד שלישי שנועדו לקשר בין אנשים כמוכם, שיש להם דף אינטרנט עם תנועה רבה, ומפרסמים.

אני מדבר על שירותים כמו AdSense, טבולה, אאוטבריין וכדומה – קל להטמיע אותם בדף הפודקאסט, וכשאנשים יתחילו ללחוץ על הפרסומות – אתם תתחילו לעשות כסף.

כדאי ורצוי מאוד לשלב פרסומות סביב נושא הפודקאסט מאחר ואלו פרסומות סופר רלוונטיות של קהל שנופל על גולשים שמתעניינים בנושא, אם אתם משתמשים בשירות פרסומות חיצוני כמו אלו שציינתי מקודם – זה לא בשליטתכם אילו פרסומות יוצגו אבל מדובר במנועים דינמיים.

הגולשים יראו פרסומות בתחום של הפודקאסט או בתחומים אחרים שבוודאות מעניינים ונוגעים לכל גולש וגולש ספציפית.

קידום מוצרים ו/או שירותים שאתם מוכרים במסגרת הפודקאסט

הרבה אנשים פותחים פודקאסט שקשור לעסק שלהם, למוצרים או לשירותים שהם מוכרים.

אתם נותנים לקהל המאזינים שלכם המון ערך בפודקאסט – מידע על משהו שהם אוהבים ומתעניינים בו, והדרך לכך שהם יתעניינו בכם, במוצרים ובשירותים שאתם מספקים עבור הפרנסה שלכם כשהמיקרופון של הבלוג נכבה – קצרה מאוד.

אם יש לך פודקאסט על כושר ותזונה נכונה, בהחלט אחרי שצברת קהל מאזינים נאמן שאוהב ומעריך אותך, מאזין לך ושואב ממך ערך רב, אתה יכול לקדם אימונים פרטיים או דברים אחרים שאתה מציע למכירה. 

לפעמים קורה דבר הפוך. מישהו פותח פודקאסט סביב נושא מסויים שהוא רק בגדר תחביב עבורו, והוא מתמצא ומבין בו כי הוא חוקר את הנושא הזה, ואין לו עסק סביב התחום הזה.

עם הזמן הפודקאסט צובר תאוצה והשדרן מבין שיש פוטנציאל – ופותח עסק בתחום ומתחיל להשתמש בפודקאסט שלו כפלטפורמה שיווקית למוצרים או לשירותים שהוא מוכר בעסק שלו.

ספונסרים וחסויות

לפעמים, כדי ליצור פודקאסט טוב באמת נדרשת השקעה. גם השקעה רבה של זמן, גם של מאמץ, וגם של כסף. נסיעות, פגישות, אנשי תוכן, אנשי מקצוע (גרפיקה ללוגו לדוגמא, או כדי לתמלל כל הקלטה בפודקאסט שלכם).

אתם יכולים לסגור עם חלק מהגורמים האלו שהם יוזכרו במהלך ההקלטה כחסות על אותו הפרק או על הפודקאסט שלו, בתמורה לשירותים חינמיים או בעלות מופחתת. זו כמו פרסומת, רק גלויה יותר – הגורם המפרסם מממן לכם את ההוצאות על הקמה והקלטה של פודקאסט – אתם בתמורה מזכירים אותו, בדרך כלל בתחילת כל פרק או בתחילת פרק בודד בהתאם לסיכום מולו.

דוגמא קלאסית היא בנושא הציוד הדרוש לפודקאסט איכותי וטוב: נניח שהפודקאסט שלכם פורש כנפיים ומתחיל לצבור כמות גדולה של מאזינים קבועים ואדוקים.

בשלב הזה אתם תרצו להשקיע – אולי לקנות מיקרופון חדש, איכותי ומקצועי כדי שתשמעו טוב יותר למאזינים שלכם. אתם יכולים לסגור עם חנות ציוד הקלטה שהמיקרופון עליהם, ובתמורה אתם תזכירו אותם מול אלפי המאזינים שלכם.

"במידה ובפרק הזה אני לפתע נשמע לכם צלול וברור יותר, זה כי יש לי מיקרופון חדש של חברת ככה וככה, שגם נותנים חסות על הפרק הזה של הפודקאסט ובו ראיון מעניין עם…". זה משתלם לכל הצדדים.

דמי מנוי – כסף ישיר מהמאזינים

זה אולי נשמע לכם קיצוני, ו"מי בכלל יסכים לשמוע בשביל תוכן מוקלט", אבל תתפלאו – זה מקור הכנסה על טורבו, במידה ואתם פופולריים מאוד ונותנים מידע עם המון ערך – זה בהחלט יכול לעבוד. למה אני קורא לזה "מקור הכנסה על טורבו"? מפרסומות, קידום מוצרים או שירותים ואפילו מחסויות, אתם יכולים לעשות אולי כמה שקלים בודדים, בממוצע, פר מאזין. זה אומר שאם יש לכם פחות מאלפי מאזינים קבועים – זה מקור הכנסה חלש, אבל זה בהחלט יכול להכניס כסף סביר.

אם הפודקאסט שלכם ממש פופולרי ומצליח, אולי יש לכם עשרות אלפי מאזינים קבועים – זו כבר הכנסה שמנמנה של ממש. עכשיו דמיינו לכם שאתם גובים דמי מנוי מכל מי שרוצה לשמוע את הפודקאסט שלכם. אתם יכולים לגבות 6 שקלים בחודש, 10 שקלים בחודש, 3 שקלים פר פרק (ואם המאזין רוצה לוותר על פרק ספציפי, הוא רשאי לעשות כך ולא לשלם עליו), 25 שקלים חודשים ואפילו 50 שקלים חודשית. פתאום, כל מאזין שווה לכם במקום שקלים בודדים, עשרות שקלים. גם אם זה יחתוך לכם את כמות המאזינים משמעותית – זה עדיין משתלם יותר – ולצד דמי המנוי אתם עדיין יכולים להשתמש בפודקאסט שלכם בשילוב עם כל שאר שיטות יצירת הרווח האחרות שאני מזכיר בכתבה הזו. דמי מנוי, במקביל לחסויות, קידום מוצרים ושירותים ופרסומות. חשוב לדעת בהקשר הזה כמה דברים.

ראשית – פרסומות זה פחות מקובל כאשר התוכן הוא בתשלום. אפשרי אבל מתקבל בדרך כלל בעין פחות יפה. גם ביוטיוב אפשר לשלם דמי מנוי – וזה מבטל את כל הפרסומות בסרטונים שצורכים מהם.

שנית – הפודקאסטים שמצליחים לקחת דמי מנוי יפים מהמאזינים הם בדרך כלל סביב נושאים שבהם הם עוזרים למאזינים לעשות כסף בעצמם. פודקאסט לדוגמא בנושא מסחר בשוק ההון, ובו מידע מעניין לגבי איך לסחור חכם, נכון ורווחי, איך להשקיע כסף בצורה נבונה, טיפים וטריקים בתחום וכדומה – עוזר לקהל המאזינים להרוויח יותר מהתחביב או מהמקצוע שלו, ולכן אותו קהל מוכן לשלם בשמחה תשלום על התוכן. יש גם מקרים יוצאי דופן, אני מכיר כמה פודקאסטים בנושא הומור בארצות הברית, שמארחים סטנדאפיסטים ידועים ובעלי שם, והם מצליחים לגבות דמי מנוי יפה מאוד למרות שאין ערך כספי לקהל שמאזין לפודקאסט.

שיווק שותפים (affiliate)

אתם בהחלט יכולים להשתמש בפודקאסט שלכם כדי להניע שיווק שותפים. שיווק שותפים הוא אמצעי ליצירת הכנסה באמצעות עזרה במכירות שירותים של מישהו אחר, שהוא לא אתם, כך שאתם משווקים שותפים של השירותים או המוצרים שלו.

אם נחזור לדוגמא ממקודם – שיש לכם פודקאסט בנושא מסחר בשוק ההון, אתם יכולים לסגור עם הסופר של ספר מעולה בנושא מסחר בשוק ההון שאתם תביאו לו רכישות של הספר שלו, והוא בתמורה יתגמל אתכם על כל מכירה שנוצרה בזכותכם.

תוך כדי שאתם מדברים על מסחר בשוק ההון בפודקאסט שלכם, הזכירו והחמיאו לספר המעולה שלו, וציינו שבעמוד שממנו המאזינים שומעים, יש קישור לרכישת הספר.

אתם גם יכולים לעשות חוות דעת או המלצה לספר ולא רק להזכיר את הספר, כלומר להקדיש לספר כמה דקות או אפילו פרק שלם, וזה אפילו יושב בקו אחד עם תוכן איכותי שהקהל שלכם בהחלט מעוניין לשמוע. אפשר לשלב ראיון מעניין ומפולפל עם הסופר שאיתו אתם משתפים פעולה.

הקישור דרכו המאזינים ירכשו את הספר על סמך ההמלצה או המידע לגביו בפודקאסט שלכם, הוא לא סתם קישור, הוא קישור מיוחד ספציפי שלכם, אישי עבורכם. כל רכישה שמתבצעת דרך הקישור הזה – נרשמת כשלכם, ואז במסגרת שיווק שותפים אתם מתוגמלים בהתאם.

קבלו הטבות, שירותים ומוצרים ללא עלות

דרך נוספת לעשות כסף או להפוך את הפודקאסט שלכם לבעל ערך כספי עבורכם – היא לא לקבל כסף, אלא פשוט לא לשלם כסף על דברים. הזכרנו מקודם את כל נושא ההמלצות, חוות הדעת וסקירות של מוצרים – פודקאסטים שמתעסקים בביקורת על מוצרים, בדרך כלל מקבלים את המוצרים האלו בחינם ללא עלות, בתמורה לסקירה על המוצר שתפורסם למאזינים הרבים של הפודקאסט.

חשוב מאוד להישאר נאמנים לקהל המאזינים שלכם, ולא לתת ביקורת חיובית מזוייפת כאשר לא אהבתם מוצר מסויים. הקהל יחוש בכך מיד ויאבד את האמון בכם, וגם יצביע ברגליים ולא יחזור לפודקאסט שלכם.

יש הבדל בין פרסומת או חסות שאתם מזכירים בפודקאסט שלכם תמורת התשלום על החשיפה שאתם מייצרים, אבל אם אתם מקדישים חלק בפודקאסט שלכם לביקורת על מוצר – זו צריכה להיות ביקורת אמיתית, לטוב ולרע, ולשקף את מה שאתם חושבים באמת על המוצר שאותו אתם סוקרים.

אל תמכרו את האמינות שלכם בשביל מוצרים חינם, זה לא שווה את זה, הפודקאסט שלכם עשוי להתמוטט בגלל דברים כאלה.

אם יצרן של מוצר מסויים אומר לכם שהוא מספק לכם מוצר לביקורת, אבל שהביקורת חייבת להיות חיובית, שללו את שיתוף הפעולה איתו. אתם יכולים להציע לו פרסומת במקום, אבל אם אתם נותנים ביקורת מטעמכם, היא חייבת להיות אמיתית וכנה.

השאירו דלת פתוחה למקורות הכנסה לא ישירים

פודקאסט הוא גם שער להכנסה עקיפה, שלא באופן ישיר. אנשים שעושים עסקים סביב נושא הפודקאסט עשויים להגיע אליכם דרך הפודקאסט, וזה עשוי להוליד שיתופי פעולה עסקיים, פגישות עם אנשי מפתח, וכדומה.

חשוב מאוד להזכיר גם בפודקאסט עצמו וגם בעמוד שדרכו ניתן לשמוע את הפודקאסט דרכים ליצירת קשר עימכם, כדי להקל על זה לקרות.

לפעמים יגיע איש עסקים או מישהו שרוצה ליצור עימכם שיתוף פעולה עיסקי לפודקאסט, יתרשם מכמות הרשומים לפודקאסט ומהנושא של הפודקאסט, ויצור איתכם קשר גם בלי לשמוע שניה מהפודקאסט שלכם – אז חשוב שהמידע יהיה נגיש מחוץ להקלטות.

הדבר ההפוך גם יכול לקרות, שמישהו ישמע אתכם ותוך כדי שאתם מסבירים איך יוצרים איתכם קשר, זה יעורר בו צורך ויעלה לו רעיון לשיתוף פעולה עימכם.

ראיון עם תומי בראב, בעל הפודקאסט Supertools

תומי בראב הוא אולי אחד האנשים המסקרנים והמעניינים ביותר שיצא לי להכיר בחיי, גם באופן אישי.

איפשהו במהלך ההכרות שלנו הוא פתח, בשביל הכיף שלו ולא ממניעים כלכליים או עסקיים בכלל, את קהילת Supertools בפייסבוק, קהילה שמדברת על פיתוחים טכנולוגיים ואיך רותמים אותם לטובת יעילות משוגעת, חיסכון בזמן והספק מירבי.

עד מהרה, התפתח לו ז'רגון מקצועי בקרב חברי הקהילה כמו "להיות על אנושי", "מכונות זמן", וכדומה. הוא פתח את הקהילה הזו מכיוון שהוא נתקל בבעיות של יעילות, ומצא פתרונות יצירתיים טכנולוגים, ורצה לשתף את הפתרונות שלו עם העולם.

מכאן זה היה ככדור שלג שהתגלגל וגדל בקצב מסחרר, ועד מהרה תומי מצא את עצמו עם כ-30,000 חברים בפייסבוק, הרצאות וסדנאות על יעילות לעסקים, וכמובן – פודקאסט שדורג בעשירייה של הפודקאסטים הטובים בארץ בתחום הטכנולוגיה. 

תומי בטוח יצטנע אם שואלים אותו על זה באופן ישיר, אבל הפודקאסט שלו הניב לו בוחטות של כסף. רוצים לעשות על ההצלחה של תומי קופי פייסט? הנה סיפור ההצלחה שלו.

תומי, ספר קצת על עצמך ועל סופרטולס באופן כללי, איך נולד והתחיל דרכו

"אני תומי בראב, אני מגדיר את עצמי כיזם ומוזיקאי חובב, בעיקר יזם. בשלוש שנים האחרונות פתחתי קהילה, בעיקר בפייסבוק אך בעוד מקומות שונים, שהמטרה שלה זה לאגד אנשים שרוצים כוחות על בעולם דיגיטלי.

הרעיון התחיל מתוך רצון ובעיות אישיות שהיו לי, ושל חברים קרובים שלי. עומס מידע, עומס ערוצי תקשורת שונים שגרמו לנו להיות מאוד עסוקים אבל לא כל כך פרודקטיבים.

התחלתי לשתף בכל מיני סדנאות פרטיות קטנות שהיינו עושים בבתים של אנשים דרכי עבודה ושיטות עבודה נכונות יותר מול מחשב.

איך אפשר להגיע, לדוגמא, ל"אינבוקס אפס", כלומר, לסיים לטפל בכל המיילים שיש לך בתיבה, איך לנהל את המשימות והזמן שלך כמו שצריך, וניסינו להכניס גם טכנולוגיות וכלים שיאפשרו לך לעשות את זה. אני רואה את עצמי בתור מישהו שמייצר ומנגיש לאנשים "מכונות זמן".

בעיני מכונות זמן הם כלים שמייעלים לנו את הזמן או חוסכים לנו זמן. יש בי אובססיה בשלוש שנים האחרונות לייצר את אותם כלים או להביא לידיעת הציבור כלים כאלו.

סופרטולס נחשבת כיום לאחת הקהילות הכי גדולות בעולם בתחום של ניהול זמן ופרודקטיביות דיגיטלית. רק בשנה האחרונה הקהילה הזו הכפילה את עצמה בעקבות הקורונה – כשאנשים התחילו לעבוד יותר בבית, מרחוק, באמצעות הטכנולוגיה.

מתוך זה נולד גם פודקאסט Supertools שעשיתי בשביל האנשים בקהילה. הוא נועד כדי להביא בעיקר ראיונות מול אנשים שהם שם-דבר בעולם היעילות הדיגיטלית, ואיך הופכים להיות פרודקטיבים יותר". 

מי לדוגמא התראיין אצלך בפודקאסט?

"בין השאר התראיינו אצלי אנשים כמו דן אריאלי וגידי לוי, אני מאוד אוהב לראיין בפודקאסטים שותפים בקרנות הון סיכון כמו עדן שוחט. אנשים שהלו"ז שלהם מאוד עמוס ומצאו שיטות ודרכי פעולה לנהל אותו ביעילות בצורה ייחודית. הראיון עם יהודית כץ היה אחד מהראיונות שהכי נהנתי מהם. אני מנסה להביא אנשים שהם סוג של מומחים באופטימיזציה ויעילות, ולא מפחדים מטכנולוגיות חדשניות".

מתי הרעיון לפודקאסט נוצר ולמה הרגשת שיש צורך באחד?

"הפודקאסט הוא סוג של שלוחה של קהילת הפייסבוק לגיבוש רעיונות, לדבר עם אנשים שלא יוצא לי לדבר איתם דרך הקהילה. קצת אחרי שהקהילה התחילה לגדול ולפרוש כנפיים – פודקאסט היה די נדרש וחסר.

אני מביא בעיקר ראיונות, כמו שאמרתי, ושומר על דגש פרקטי: נושאים של ניהול זמן, ושיטות עבודה לניהול זמן יעיל.

לא הקלטתי הרבה בשנה האחרונה, בפודקאסט יש כ-30 פרקים, הפרק האחרון יצא במרץ 2020, ממש לפני הקורונה.

הוצאנו שלושה פרקים במהלך הקורונה אבל שם זה ירד ל"אש קטנה" כי העסק שלי תפס שינוי כיוון, ומצאתי את עצמי מתמקד בהקמת חברה, הקמת סטארט אפ, גיוס כספים, והקפאתי באופן זמני את הפודקאסט.

עד היום הפודקאסט ממוקם ברשימת עשר הפודקאסטים הכי מואזנים בישראל בתחום הטכנולוגיה.

אני לא לגמרי מבין למה ואיך זה קורה, קרוב לשנה לא עלה פרק חדש, ועדיין אנשים מאזינים בכמויות, אני מקבל כל הזמן על הפודקאסט ועל פרקים שבו אימיילים, הזדמנויות עיסקיות, וכדומה.

זה מראה כמה הערוץ הזה אפקטיבי ו"אל מותי", כמה קסם יש בו. צריך לחשוב על זה בהקשר של יצירת כסף מהפודקאסט, ולעצב את הפרקים של הפודקאסט באופן כזה, ככה שהם יהיו "אל מותים", שלא יפסיקו להיות רלוונטיים לעולם".

בפודקאסט של תומי יש, בכל פרק, אלפי האזנות ובחלקם אפילו עשרות אלפי האזנות, ואכן גם פרקים ישנים עדיין מואזנים, אם חוזרים ובודקים את זה – כל כמה ימים המספר עולה, אפילו שמדובר בפרקים שהוקלטו יחסית מזמן.

תומי אומר שנתוני ההאזנות המכובדים האלו פחות עניינו אותו. 

"הפודקאסט הוא שלוחה של הקהילה, הקהילה היא המנוע המרכזי של הדברים שאני עושה, אנשים שעוקבים אחריי ולא רק מאזינים לפודקאסט אלא גם אחרי הפוסטים שלי בפייסבוק, באים להרצאות שלי ולסדנאות שלי, וכאלה שגם ישתמשו במוצרים שאני מפתח, במסגרת הסטארט אפ שפיתחתי לאחרונה עם צוות מדהים שגייסתי. פחות עניין אותי הפופולריות ונתוני ההאזנות. יותר עניין אותי כמה זה עוזר לי להגדיל את השיח בקהילה שאני מנהל, כמה זה מרחיב את התוכן.

מאוד קשה לשמור על עניין וחדשנות בתוכן של קהילה שמדברת סביב נושא מסויים. זו הגדיל את המעורבות של האנשים המרכזיים בקהילה, שלולא הפודקאסט והראיונות שערכתי בו היו נכנסים לתרדמת בתוך הקהילה ומתחילים להוריד את המעורבות שלהם בקהילה שלי.

הפודקאסט הזה הוא גם היה בשבילי תירוץ להביא אנשים שתמיד רציתי לדבר איתם. סביר להניח שאם הייתי פונה לדן אריאלי או גיגי לוי ושולח להם מייל בסגנון "בוא נפגש לקפה", זה לא היה מצליח.

בגלל שאני מביא להם במה ומאזינים ששומעים את השיחה שלנו, זה מתאפשר פתאום ואתה יכול להביא כל בנאדם שאתה רוצה. היה פה גם ערך עצום אישי מבחינתי, מעבר למה שזה עשה בקהילה ובעסק שאני מנהל.

פודקאסט זו דרך נפלאה לרשת את הקשרים שלך, להגדיל אותם, ולהיפגש עם האנשים הכי מומחים בעולם רק בגלל שאתה יכול לתת להם במה לחלוק את הרעיונות שלהם עם הקהל שלך, כי במצב אחר, כנראה שהם לא היו מקדישים לך שעה וחצי או שעתיים מהזמן שלהם.

כל מי שבאופן כלשהו רוצה לרכז קהילה בכל נושא בעולם, פודקאסט הוא סופר רלוונטי עבורו. מאז שפתחתי את הפודקאסט, קצת גדילת הקהילה שלי עלה משמעותית, ומשם הדרך ליצירת כסף דרך הפודקאסט קצרה".

תומי ממש לא טועה בנושא הזה. אישית האזנתי לפודקאסטים שמקורם בארצות הברית, פודקאסטים שהם אימפריה כלל עולמית ולכל פרק יש מאות אלפי האזנות, שהצליחו גם להביא לראיון סלבס מוכרים וידוענים בכל העולם.

ישנם ערוצים בנושאי טכנולוגיה שהצליחו להביא את ביל גייטס לראיון, וערוצים בתחום הכושר והתזונה שהצליחו להביא לראיונות שחקני קולנוע הוליוודים בראיונות סביב אורח החיים שלהם, התזונה שלהם והכושר שהם עושים.

על הדרך לקחת את הגידול בקהילה שהפודקאסט מייצר, ולהפוך אותו לכסף של ממש, כמובן שתומי עוד יסביר בהמשך.

תומי ממשיך ונותן עוד כמה טיפים טובים בנוגע לפודקאסט שבעיקרו פרקים עם ראיונות:

"בפודקאסט תמיד ניסיתי לייצר שיחה שהיא קלילה, לא מתוסרטת, פותחים מיקרופון ומדברים ללא אג'נדות".

איך הפודקאסט הוכיח את עצמו כרווחי בעבר, שיתופי פעולה עיסקיים שהגיעו דרכו ועוד?

"אני מודה שבהתחלה לא היה לי כל כך ברור איך להפוך את הפודקאסט לכסף, פשוט עשיתי את הכיף של החיים שלי. זה התחיל כפרוייקט צד בשביל ההנאה, לא רק הפודקאסט אלא קהילת סופרטולס כולה באופן כללי.

עם הזמן, התחילו להגיע הזדמנויות.

מישהי, לדוגמא, מחברה מאוד מפורסמת בינלאומית שהמשרדים שלה פה בארץ, שאחראית על ניהול כוח האדם באותו אירגון, מצאה דרכה לאחד מהפרקים של הפודקאסט שלי, האזינה לו, ושלחה לי הודעה שהיא חושבת להזמין אותי להרצאה עבור עובדי הארגון.

בהתחלה הייתי בהלם, בפעמים הראשונות כשמשהו כזה קרה, אתה חושב לעצמך 'וואו, אנשים אשכרה רוצים לשלם על הדבר הזה'. נתתי הצעת מחיר שבזמנו נשמעה לי מאוד גבוה, והיא אישרה אותה מיד וקבעה איתי מועד להגעה.

משם, את ההרצאה שבניתי עבורה, שידרגתי ושיפצתי תוך כדי תנועה והבאתי עד היום ליותר מ-150 ארגונים במשק".

הנה דוגמא להכנסה לא ישירה ואפילו לא לגמרי מכוונת דרך הפודקאסט. אי אפשר לדעת מי מוצא אותו ומאזין לפרק, והנה דוגמא לכך שה"מישהי הנכונה" שמעה פרק, וזה הוביל לפיתוח של מוצר חדש – הרצאה לארגונים – בעסק של תומי, שבזמנו עוד לא ממש היה עסק אלא סתם משהו בשביל הכיף.

באופן בלתי נמנע זה התפתח מיד לכדי מוצר של ממש ונמכר למאות ארגונים. מתוך ההרצאות של תומי, שנולדו דרך הפודקאסט, תומי הוזמן לסדנאות למנהלים, ייעוץ יעילות לארגונים.

במסגרת עבודת ייעוץ תומי מגיע ליומיים שלמים לארגון או עסק, בוחן את ההתנהלות שלו וממליץ לו איך להתייעל. מתוך הייעוץ שהוא נותן לארגונים, היום הוא מפתח סטארט אפ – תוכנת ניהול זמן ארגונים חדשנית, שאת האפיון והבניה שלה הוא כמובן עושה באמצעות הידע והניסיון שרכש תוך כדי שהוא מייעץ לארגונים בנוגע להתייעלות. הסטארט אפ שלו כבר גייס ממשקיעים בעמק הסיליקון, בניו יורק ובארץ כסף, וכל זה, להזכירכם, התחיל מפרק בפודקאסט שהגיעו לזוג האוזניים הנכונות.

תומי משתף בעוד טיפ חשוב במהלך הראיון: תימלול כל פרק של הפודקאסט.

באופן כזה מתחת להקלטה שניתן לשמוע, אפשר גם לקרוא במקביל את המלל, וזה גם הופך את הפודקאסט לבעל ערך לכבדי שמיעה וחירשים. בנוסף, יש לזה אפקט קידום אדיר – גוגל מגביר את החשיבות של הפודקאסט מאוד, והופך אותו לאפשרי למציאה בחיפוש של כל מיני מונחים בגוגל, באמצעות המלל שנכנס בעמודי הפודקאסט. באמצעות מלל בפודקאסט תומי גם שולח קישורים לקהילה בפייסבוק כל הזמן, לטובת כאלו שמגיעים לפודקאסט תוך כדי שהם לא מכירים את הקהילה בפייסבוק לפני, והוא גם שולח קישורים לבלוג הכתוב שלו מתוך הפודקאסט ולהפך.

הסיפור על הבחורה ממשאבי אנוש שסיפרת היה מרתק. יש לך עוד דוגמאות לעוד אנשים שהגיעו אלייך דרך הפודקאסט ובסוף זה התברר כמשהו מאוד רווחי?

"בוודאי. בלי סוף של הזדמנויות מגיעות כל הזמן מהפודקאסט. לפני כמה ימים הגיע אליי משקיע שחשב להשקיע בסטארט אפ שלי. הוא פתח את השיחה במילים 'קודם כל שתדע שאני מכיר אותך'.

אני חוקר קצת על כל משקיע פוטנציאלי לפני השיחה הראשונית שלי איתו, אבל לגבי ההכרות שלו מולי, זה מאוד עניין אותי. מיד שאלתי אותו מאיפה ההכרות איתי, והוא השיב שהוא שמע את כל הפרקים של הפודקאסט שלי, ואפילו דיבר איתי על התוכן של חלק מהפרקים ואמר שהוא נהנה מאוד להאזין לו.

זה לא יצירת כסף באופן ישיר מהפודקאסט, אבל היי, יש פה משקיע על קו הטלפון שלי שחושב האם לפתוח את הארנק שלו בפניי ולהשקיע כסף רב בסטארט אפ שלי, והוא שמע 30 פרקים של הפודקאסט שלי לפני השיחה הזו.

זה נותן לי קרש קפיצה מאוד מאוד עוצמתי לפני שאני פורס בפניו את הרעיון מאחורי הסטארט אפ שלי ומבקש ממנו את הכסף שלו. לפודקאסט יש גם ערך מעבר לקהל היעד שבשבילו אתה מקליט. דרך הפודקאסט הצלחתי להגיע למשקיעים לסטארט אפ שלי".

תומי מביא לראיונות בפודקאסט משקיעים בתחום, כדי לחזק עימם את הקשר, והרבה מהם חושבים בעצמם להשקיע בו, או שמביאים את החברים המשקיעים שלהם אליו להשקעה, אחרי שהוא ראיין אותם במסגרת הפודקאסט שלו.

"קהל היעד הוא לא בהכרח עבור מי אתה משדר את הפודקאסט. אני קיבלתי בעצמי ערך באמצעות ההכרות שהפודקאסט העניק לי מול המרואיינים שלי.

תמיד שמתי את הקהילה, את הקהל המאזין, בראש סדר העדיפויות, אבל על הדרך הכרתי באופן אישי אנשים מדהימים, והשתדלתי לפתוח איתם מערכת יחסים.

אלו אנשים שעכשיו אני מרגיש בנוח להרים להם טלפון, לשלוח להם וואטס אפ, לכתוב להם אימייל, ולהמשיך את מערכת היחסים איתם לטובת העסק שלי וההתפתחות שלו.

אלו אנשים שבשגרה, ללא הכרות איתם שנוצרה בפודקאסט, לא הייתה לי אפשרות לפנות אליהם, להיעזר בהם ולרתום אותם למטרות העיסקיות שלי".

בסיום השיחה שאלתי את תומי אם יש עוד משהו שהוא רוצה להוסיף כדי לעזור למי שמגיע לכתבה. תומי אומר שהסוד הוא לתת ידע בעל ערך שלא קיים בשום מקום אחר למאזיני הפודקאסט, ידע ותכנים אקסלוסיבים שאפשר למצוא רק אצלכם ולא בשום מקום אחר.

"אם אתה פותח פודקאסט ואתה רוצה לעשות סביבו מוניטיזציה ולעשות ממנו כסף, אתה צריך משהו ספציפי מאוד, תחום חדש, הכלאה של כמה עולמות ביחד. יש נטייה להרחיב את קהל היעד ועולם התוכן של הפודקאסט, אבל זה לא נכון.

ככל שאתה יותר ספציפי אתה מושך יותר אנשים כי אתה היחיד שמדבר עליו.

אין לך מתחרים. אחרי שעלית על הגל באמצעות תוכן פשוט, ספציפי, אקסלוסיבי ומעניין, ויוצר קהילה סביבך, אפשר גם להשתמש באמצעים אחרים ישירים יותר ליצירת כסף בפודקאסט, כמו להכניס בפודקאסט פרסומות או להשיג ספונסרים.

גם אליי הגיעו אינספור הצעות לפרסום שסירבתי להן, כי זה פשוט פחות 'אני' ומשרת ספציפית את העסק שלי קצת פחות טוב"

מגזין פודקאסט מצליח - דוגמה
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש