רשתות דור 5 – איך זה ישפיע על החיים שלנו

כבר זמן ארוך מידי שהרשתות הסלולריות בארץ תקועות על דור 4, או הבלוף הגדול שנקרא דור 4.5. כשהאינטרנט הסלולרי רק החל, כולנו גלשנו על רשתות דור שני, שאפשרו צריכת אינטרנט לסלולרי שלנו מכל מקום אך במהירות נמוכה וחוויית משתמש לא נעימה, במהרה עברנו לדור השלישי שאפשר מהירות סבירה לחוויית גלישה סבירה תחת שימוש סטנדרטי, וכעבור כמה שנים עברנו בארץ לרשת סלולרית בדור הרביעי (שאפילו עד היום לא זמין לחלוטין בכל מקום, הכיסוי לא מושלם בכלל) – וכבר התאפשר לנו לעשות שיחות ועידה בוידאו באיכות גבוה, ולצפות בתכני וידאו באיכות HD ו-4K

 

מה זה דור 5?

דור 5 הוא הדור החמישי של תשתיות הרשתות הסלולריות, שיאפשר העברת נתונים וקבצים במהירויות משוגעות על גבי תשתיות הסלולר בארץ, מהירויות שיתחרו בכבוד עם המהירויות שמאפשרים קווי האינטרנט הבייתי במקומות שבהם תשתיות האינטרנט הקוויות הכי טובות בארץ, של חברות סלקום, פרטנר, בזק ו-Unlimited. אתם שומעים נכון – אינטרנט סלולרי אלחוטי זמין כמעט בכל מקום, במהירויות הכי גבוהות שאפשר להשיג היום באזורים שבהם התשתיות הכי מתפתחות ומושקעות בתחום האינטרנט הנייח הבייתי. במקביל לפרישת הרשת בדור החמישי בשוק הסלולר, הרשת בדור הרביעי תתחזק עם עוצמות גבוהות יותר וכיסוי נרחב יותר באמצעות אפשור ושחרור של תדרים אפשריים מטעם משרד התקשורת.

 

מאבק התדרים שמנהל משרד התקשורת מול חברות הסלולר

כשמדובר על רשתות סלולריות מתקדמות ומהירות, דור חמישי או דור רביעי מחוזק, מדובר בעיקר על משרד התקשורת והאישור שהוא נותן (או בעיקר לא נותן) למפעילות הסלולר לשימוש בתדרי תקשורת. כל תקשורת אלחוטית משדרת בתדר מסויים, ומשרד התקשורת צריך לאשר טווח תדרים לפני שהרשתות הסלולריות מפתחות תשתיות וטכנולוגיות חדישות. משרד התקשורת דואג לכך שלא יהיו התנגשויות, שהתדרים שמוקצים לתקשורת צבאית לא יתנגשו עם תדרים של רדיו, ושאלו לא יתנגשו עם תדרים של תקשורת סלולרית, וכדומה.

אחת מהטענות המרכזיות של חברות הסלולר נגד משרד התקשורת היא שהוא לא משחרר עבורן מספיק תדרים וטווחי תדרים כדי שהן יוכלו להרים תשתיות, וזאת מעבר לאישורים הכלליים שנדרשים להן כדי להקים תשתיות חדשות ולפרוס אותן ברחבי הארץ. ברחבי העולם משרדי התקשורת כבר פותחים מכרזים בנוגע לאילו חברות מותר להשתמש באילו תדרים במסגרת הדור החמישי, בארצות הברית לדוגמא כבר יש אזורים שלמים די נרחבים שמכוסים בתשתיות דור 5, ושניתן לקבל באזורים אלו אינטרנט אלחוטי במהירות ובאיכות החדישה.

 

לא רק תשתית, אלא גם מכשיר תומך צריך

גם אם התשתיות יפרסו, והטכנולוגיה תהיה זמינה בפריסה גבוה שתאפשר לנו לגלוש במהירות של דור חמישי ממספר רב של מקומות ברחבי הארץ, זה עדיין לא אומר שנוכל להנות מהתשתיות ולגלוש במהירויות גבוהות. צריך בנוסף לתשתית גם מכשיר תואם, שיודע לתקשר בדור החמישי. רוב המכשירים שיש לרובינו היום (מלבד, באמת, כמה דגמים בודדים) תומכים אך ורק בדור 4 או דור 4.5, ולא מותאמים לטכנולוגיה החדשה שאפילו עוד לא ממש קיימת בפועל במציאות. הסירו דאגה מליבכם, חברות יצור המכשירים "על זה" – הדור הבא של המכשירים יהיה תומך ויאפשר גלישה במהירויות והאיכויות של הדור החמישי. מה שזה אומר, לעומת זאת, שמי שלא ישדרג מכשיר לא יוכל להנות מהקצבים החדשים.

 

רשימה של מכשירים תומכים

בין המכשירים התומכים כבר היום, שימו לב כי לחלק מהדגמים שמצויינים יש 2 גרסאות – אחת תומכת 5G ואחת לא – חשוב לבדוק:

  • מכשירי וואוי החדישים ביותר: מייט-פאד פרו 5G, מייט X, מייט 20.
  • מכשירי LG החדישים: V60, V50.
  • מכשירי מוטו העדכניים: Z2 פורס, Z3, Z4 – נדרשת התקנה תוכנה מיוחדת שלא פשוטה להתקנה.
  • חלק מדגמי וואן פלואס החדשים בגרסאות התומכות – וואן פלוס 7 פרו, 7T פרו, 8 ו-8 PRO.
  • מכשירי אופו, חלק מהדגמים החדשים.
  • סמסונג: הדגמים מהשנה האחרונה – S20 אולטרא, S20 פלוס (S20 הרגיל לא תומך!), נוט 10, S10, גלקסי פולד, ועוד כמה דגמי ביניים שיצאו לא מזמן.
    שיאומי: מי 10, מיקס אלפא, מיקס 3.

כמו כן, בעתיד הקרוב דגמי אייפון חדישים יתחילו לתמוך בדור החמישי באופן גורף, והסלולרי החדש מבית גוגל פיקסל 4A יהיה הראשון (כנראה, על פי שמועות) שיתמוך בדור החמישי, וכל מכשיר שגוגל תוציא לשוק אחריו.

 

למה זה מתעכב?

הלו"ז הרשמי עבור פריסת הדור החמישי ברחבי מדינת ישראל מגדיר פריסת תשתיות שמקדימה את עצמה בכחצי שנה אל מול פריסת התשתיות בפועל. כשהיה מדובר בדור השלישי ובדור הרביעי, משרד התקשורת לקח את הזמן ולא שחרר לספקיות הסלולריות תדרים בזמנים סבירים – כך שמדינת ישראל קיבלה את הטכנולוגיה והחלה להנות ממנה באיחור רציני אל מול שאר אירופה.

דווקא כשמדובר בדור החמישי, נראה שמשרד התקשורת דווקא התעורר בזמן והחל להערך מבעוד מועד ולשחרר לספקיות הסלולריות תדרים כדי לאפשר להן להתחיל לפרוס את התשתיות בפועל. למרות כל זה – עדיין יש עיכובים בזמנים המתוכננים. נראה שכבר במהלך השנה ועד סופה, יהיו אזורים שלמים נרחבים מכוסים בתשתיות וגלישה בדור החמישי תהיה אפשרית, במיוחד במקומות מרכזיים הומי אדם ודרישה. עד 2025, ככל הנראה פריסת התשתיות תסתיים (כך לפחות לפי התכנון) ורוב הארץ כבר תהיה מכוסה ביכולות הדור החמישי, בדומה לנרחבות והפריסה שיש כיום בדור הרביעי.

 

על מה כל המהומה, מה כבר נעשה עם כאלו מהירויות?

תמיד כשמדברים על טכנולוגיה חדישה, עולה השאלה בשביל מה צריכים את זה. הרי כבר יש שיחות וידאו בועידה, והן יציבות ומספקות, שומעים טוב ורואים טוב. אפשר לצפות ביוטיוב ובוידאו בכלל בHD וב-4K כמעט מכל מקום בארץ – מה כבר נצטרך יותר מזה?
צריך להבין דבר מאוד בסיסי: עם האוכל בא התאבון.  זה קורה שוב ושוב כשמדובר בטכנולוגיה: קודם הטכנולוגיה מאפשרת, אחר כך מגיע הצורך וטורף את הכללים מחדש.

כשהדור השלישי נכנס והיה אפשר לראשונה לצפות במיילים, להוריד מסמכים וטבלאות שהבוס שלח, ולקרוא חדשות בנינוחות באתרי אקטואליה – לא הבינו בשביל מה צריך רשת סלולרית בדור הרביעי.  ואז הדור הרביעי הגיע ואיתו צפיה בוידאו באיכויות גבוהות ושיחות וידאו צ'אט עם חברים, משפחה, ולצרכים עסקיים, כולל ועידות עמוסות משתתפים בוידאו תוך כדי שמשתפים לא רק את הוידאו שלך אלא גם את המסך שלך עם שאר המשתתפים בשיחה.

באתרי אקטואליה – לא הבינו בשביל מה צריך רשת סלולרית בדור הרביעי. ואז הדור הרביעי הגיע ואיתו צפיה בוידאו באיכויות גבוהות ושיחות וידאו צ'אט עם חברים, משפחה, ולצרכים עסקיים, כולל ועידות עמוסות משתתפים בוידאו תוך כדי שמשתפים לא רק את הוידאו שלך אלא גם את המסך שלך עם שאר המשתתפים בשיחה.

 

מה יביא איתו הדור החמישי? הנה כמה דוגמאות כדי לסבר את האוזן:

  • מהירות השליחה (upload) תגיע לקצבים הגבוהים של מהירויות ההורדה (download), מה שיאפשר העלאת קבצים מהירה מכל מקום בעולם. יוטיוברים יקפיצו סרטונים שצילמו במכשיר הסלולרי שלהם במהירות שיא ליוטיוב (במקום לחכות עשרות דקות ואף שעות שלמות), נוכל לשתף אחד עם השני קבצים כבדים וגדולים במהירות וביעילות, ותוכנות מסרים מיידיות כמו וואטס אפ כבר לא יצטרכו לכווץ תמונות ווידאו לפני שאנחנו משתפים אותן עם חברים, מכרים ומשפחה (בוודאי שמתם לב שכשאתם משתפים בוואטס אפ וידאו, האיכות שלו נחתכת משמעותית בצורה ניכרת, ואם הוא ארוך, וואטס אפ לא יאפשר לנו שליחה של סרטון שלם בהעלאה אחת – וזאת כדי שלא נחכה שעות עד שהסרטון יגיע ליעד).
  • נמשיך לצפות בוידאו ב-4K בלי קרטועים ובמהירות, ונהיה ערוכים לצפייה עתידית בתכני וידאו ב-8K.

 

  • גיימרים, שאוהבים לשחק און ליין מול משתתפים אחרים בכל העולם, יהנו ממשחק חלק נקי מתקיעות או השהיות בכל מקום בו יהיו ולא יהיו תלויים בקרבה לרשת בייתית קווית ונקודת WiFi.
  • עולם חדש של ישומים יפתח בתחום האפליקציות הסלולריות שלנו – מציאות רבודה, מציאות מדומה, ועוד – דברים שישפרו את חיינו ויגרמו לנו הנאה גדולה ולא לגמרי אפשריים היום, לפחות לא באיכויות שהיינו רוצים.
  • החלפה קבועה של האינטרנט הביתי הקווי שלנו באינטרנט סלולרי דור חמישי – שיתן איכויות ומהירויות דומות עד כדי זהות.
  • החלפה זמנית של האינטרנט הביתי הקווי שלנו באינטרנט סלולרי דור חמישי בעת תקלה באינטרנט הבייתי, עד שתטופל.
  • חיבור של אפליקציות, תפעול ושימוש בהן באופן מרוחק, על גבי ענן, מה שיגדיל את האפשרויות בכל אפליקציה, ישדרג את השימוש, ויתן לנו גיבוי אוטומטי זמין בזמן השימוש באופן חלק וללא השהיות.
  • לאלו שנהנים כיום מעבודה מהבית, הם יוכלו במקביל להנות מעבודה מכל מקום. יוכלו לפתוח משמרת על חוף הים או בבית קפה, כי החיבור יהיה מספיק יציב וחזק כדי לתפעל אותו מכל מקום, גם אם מדובר בנציגי שירות שצריכים לפתוח עמדה טלפונית מרוחקת ממקום העבודה, וגם עבור היישומים הכי מורכבים שיש.

 

  • במקומות שכיום הקליטה הסלולרית בהם לקוייה (גם עבור שיחות וגם עבור שימוש באינטרנט) יהנו מקליטה משופרת משמעותית.
  • כלי רכב אוטונומיים שנוסעים בכוחות עצמם – התנועה שלהם מקבלת פקודות ועדכונים משרת מרוחק, שבין השאר מנהל את התנועה שלהם באמצעות חיבור יציב ואמין (וכמובן, במקרה כזה, גם מגובה היטב), ומתעדכן בנוגע למפגעים בדרכים, חסימות בכביש ומצב הפקקים בזמן אמת.
  • נסיעה מרחוק – כלי הרכב שלנו יהפכו להיות כמכוניות צעצוע על שלט רחוק, כך שנוכל להחזיר את סבתא הביתה אחרי ארוחת החג מבלי לצאת מהבית – נתיישב בעמדה ובה דוושות והגה, מסך המשדר את הכביש באופן היקפי מול עינינו, וכל הפקודות שלנו על הדוושות וההגה עוברות מיידית ללא השהייה ניכרית ובאופן מדוייק ואמין אל הרכב – שיבצע. גם עם עמדות כאלו מחירן יהיה גבוה, יהיו חברות שישכירו שירותי נסיעה שכאלו עבור אנשים מוגבלים, קשישים או צעירים (שירותי הסעה), כאשר הנהג של ההסעה נמצא בפועל בעמדה מרוחקת. דמיינו לכם מצב שבו נהגי מוניות ואוטובוסים עובדים מהבית.
  • ניתוחים כירורגיים אונליין: רופא יוכל לעבוד מהבית, או לספק שירותים דחופים במהירות מכל מקום בארץ מבלי להגיע לבית החולים, במיוחד אם מדובר במטופל שזקוק לטיפול נמרץ מיידי. הרופא ילבש כפפות מיוחדות שישדרו לידיים רובוטיות מעל גוף המטופל המנותח כל תנועה ותנועה במדוייק.

 

משרד התקשורת במאבק פנימי – אפשור הקמה ושחרור תדרים אל מול עידוד התחרותיות

אנשי מפתח רבים בתחום התקשורת בישראל סבורים כי הממשלה ומשרד התקשורת צריכים להכריז על הדור החמישי בתקשורת כפרוייקט לאומי רב ערך, לטפח ולקדם אותו, וזאת כדי לשמור על ישראל בחזית הטכנולוגיה העולמית. התשתית החדשה מהר מאוד תביא איתה יישומים ודרישה, ויקומו פרוייקטים ואפשרויות שלא חלמנו עליהם, שישפרו וישנו את חיינו מן הקצה אל הקצה. משרד התקשורת, מצידו, מנסה לנווט בין חלוקה הוגנת וראויה של תדרים, אפשור בירוקרטי של הקמת התשתיות, ובין שמירה על התחרות בשוק התקשורת הישראלי.

המאבק של משרד התקשורת לא פשוט, במידה וחברה מסויימת תלחם ותקבל עדיפות להקמת תשתיות, יהיה לה כח רב, אמצעים חזקים לגיוס לקוחות, ואפשרויות להשכיר לחברות אחרות תשתיות באזורים מסויימים שם אין להן תשתיות.
צריך להבין כי עם היישומים שיתאפשרו עם התשתית החדשה, תגיע מהפכה שלמה בתחום התקשורת שרבים משווים אותה למהפכה התעשייתית שהתרחשה בעולם לפני מאות שנים.

מדינות שיאחרו או יתעכבו בפריסת התשתיות והתחלת השימוש בדור החמישי – יהפכו למדינות נחותות מאחרות באופן מיידי. מצד אחד, משרד התקשורת נזהר משחרור יתר של הבירוקרטיה והתדרים עבור המפעילות הסלולריות מחשש לדיכוי התחרות, מהצד השני, הוא מציע תמריצים והנחות מס משמעותיות לחברות שיפגינו רצון לפריסה מהירה, כשהפריסה תותר.

משרד התקשורת קובע כי כיום אין לבצע תעדוף ברשתות הסלולריות, בניגוד, נניח, לשירותי האינטרנט הבייתיים לא ניתן להציע אינטרנט סלולרי במהירויות ואיכויות שונות לגורמים שונים. בעולם הבייתי, יש חיבורים בייתיים, חיבורים עסקיים, תשתיות רגילות ותשתיות סיבים אופטיים וחבילות שונות בתשלומים שונים למהירויות שונות. בעולם הסלולר, נכון להיום על פי חוק, החיבור שאותו מקבלת נערה שמטיילת בתל אביב ומתעדת באינסטגרם את מעלליה, והחיבור הסלולרי שמקבל בית חולים עבור צרכיו – הם אותם חיבורים עם אותן יכולות (בהתאם לתשתיות המקומיות, כמובן).

חברות הסלולר דורשות שכאשר יכנס הדור החמישי בשימוש נרחב ברחבי הארץ, יאפשר להם משרד התקשורת לתעדף גורמים וצרכים שונים, כך שנער שמשחק באקס בוקס שלו על גבי הרשת הסלולרית שלו לא יפריע לניתוח דחוף שמבוצע אונליין על ידי רופא מרוחק.

5G אייקון
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש