יוזמה מבורכת של משרד הבריאות: רפורמת סימון המזון

אתחיל בשיתוף אישי: בשנה האחרונה ירדתי 17 ק"ג ממשקלי, ממשקל של 85 ק"ג – משקל עודף – למשקל של 68 ק"ג תקין. חלק גדול מהשינוי עשיתי באמצעות חקירת המרכיבים והסימון התזונתי שעל גבי כל מוצר מזון שבחרתי לרכוש. מעכשיו – לי ולאנשים כמותי שמעניין אותם מה הם מכניסים לגוף שלהם יוקל, בעקבות סימונים חדשים על גבי אריזות של מוצרי מזון.

רפורמה חדשה של משרד הבריאות דרך "אפשרי בריא" – התוכנית הלאומית לחיים בריאים ופעילים, משנה את האופן שבו יצרנים צריכים לסמן את הערכים התזונתיים על גבי אריזות מוצרים, ומכריחה את רשתות שיווק המזון לסמן על המדפים מוצרים לפי סטנדרטים מסויימים במידה ומדובר במוצרים שאינם ארוזים.

מטרת העל: להפוך את כולנו לבריאים יותר על ידי הנגשת מידע בריאותי, כך שיסייע לצרכן לקבל החלטה מושכלת יותר בנוגע לרכישה או אי רכישה של מוצר מזון מסויים. מסתבר שיש מישהו שדואג לנו שם במשרד הבריאות. השינוי יעשה בשתי פעימות – הראשונה – נכנסה לתוקפה בתחילת שנת 2020, והשניה תכנס לתוקפה בדיוק שנה לאחר מכן – בתחילת שנת 2021, והפעימה השניה תטיל כללים אפילו נוקשים יותר ותחייב סימון אדום במקרים קלים יותר של מרכיבים לא בריאותיים בתוך מוצר המזון.

 

איך המזון שלנו היה מסומן עד עכשיו?

זה לא שלא היו כללים וחוקים לפני הרפורמה. כבר שנים שעל גבי כל אריזה חייבים להופיע נתונים מדוייקים לגבי המוצר: שם המזון; פרטי היצרן, היבואן, המשווק והחברה האורזת; תכולת המוצר במשקל או נפח (עבור נוזלים בעיקר); רכיבי המוצר וערכים תזונתיים; סימון תאריך ייצור, תאריך תפוגה (באמצעות הנוסח "לשימוש עד" עבור מוצרים רגישים, או "מומלץ להשתמש לפני" עבור מוצרים קצת פחות רגישים); הוראות לאחסון, שימוש והובלה.

בנוסף, מוצרים בריאים יותר התהדרו בסימוני רשות שמשרד הבריאות הגדיר, שמראים שאין בהם או שיש בהם פחות מרכיבים שאינם בריאים: "נטול / ללא" בצירוף מרכיב מסויים, "דל / דל מאוד" בצירוף מרכיב מסויים, "מופחת / קל / דיאט", "טרי" עבור מזון בלתי מעובד, גולמי או קפוא ו"טבעי" – שזה שונה מהכיתוב "מרכיבים טבעיים בלבד" – טבעי לא יכול להכיל תערובת של כמה מרכיבים כלל.

 

איך המזון שלנו יהיה מסומן מעכשיו?

  • הסדר של פרטי הסימון התזונתי משתנה בעקבות הרפורמה – ישראל למעשה מיישרת קו עם מה שנהוג במדינות מתפתחות אחרות רבות, כך שמה שחשוב (ומהווה בסיס טוב יותר למידע בריאותי) נמצא גבוה יותר ברשימה. הסדר החדש גורס שחובה להתחיל בסימון קלורי (כמה המוצר משמין, בגדול), לאחר מכן כמות השומנים שבמוצר, אחר כך נתרן (או במילים פשוטות – מלח), אחר כך פחמימות וסוכרים, סיבים תזונתיים, תכולת חלבונים ולסיכום ויטמינים ומינרלים. קשה שלא להבחין שכל מה ש"רע", בהכללה גסה, נמצא במעלה הרשימה, ודברים טובים יותר כמו חלבונים, ויטמינים ומינרלים – נועלים את הרשימה. הסדר החדש מונע מהיצרן להטביע עמוק אל תוך פרטי הסימון התזונתי דברים שהוא מעוניין להסתיר או לכוון לאי קריאה של מידע שלילי על ידי הצרכן.
  • סימון אדום, גרפי ובולט עם הכיתוב "נתרן בכמות גבוה" במידה ויש במוצר יותר מ-500 מיליגרם נתרן עבור כל 100 גרם מוצר, סימון אדום דומה נוסף עם הכיתוב "סוכר בכמות גבוה" במידה ויש במוצר יותר מ-13.5 גרם סוכר עבור כל 100 גרם מוצר, וסימון נוסף זהה עם הכיתוב "שומן רווי בכמות גבוה" במידה ויש 5 גרם או יותר של שומן רווי עבור כל 100 גרם מוצר. הסימנים והגרפיקה הם לא לבחירת היצרן, משרד הבריאות מספק גרפיקות ומחייב את כל היצרנים להשתמש בהם במקום בולט, לא מוסתר או חבוי, בקדמת האריזה (ולא מאחור או בצדדים, על גבי אותו צד של האריזה יחד עם שם המוצר). יצרנים שינסו להסתיר, להחביא או להשתמש בגרפיקות מוקטנות ולא ברורות – צפויים להענש. החל מתחילת שנת 2021 הכללים לסימונים יוחמרו והמוצרים יצטרכו להכיל את הסימונים המדוברים כבר החל מערכי סף נמוכים יותר: 400 מיליגרם נתרן (מלח), 10 גרם סוכר ו-4 גרם שומן רווי על כל 100 גרם מוצר. היצרנים קיבלו הודעה מספקת מספיק זמן מראש ונדרשו להשמיד מלאי אריזות שלא עומדות בכללים החדשים על פי חוק.

סימון אדום

בתמונה: הסימונים החדשים. בולטים, צבעוניים וברורים.

באמצעות הסימונים האלו משרד הבריאות שם למטרה ומעלה על המוקד את שלושת השטנים של הבריאות במוצרי המזון: סוכר, מלח ושומן.

  • הסימון הירוק – סימון דומה עגול בצבע ירוק עם הכיתוב "הסימון הירוק" שאינו מחייב את היצרן בסימון, יאשר כי מדובר במוצר מזון שעומד בסטנדרטים של בריאות לפי הגדרות ותנאים שהציב משרד הבריאות. סביר להניח שכל יצרן שהמוצר שלו עומד בתנאים יסמן את המוצר, למרות שהסימון אינו מחייב את היצרן. מזון עם סימון אדום לעולם לא יכיל סימון ירוק בנוסף, שכן התנאי הראשון והבסיסי לסימון ירוק הוא קודם כל שהמוצר לא יכיל סימון אדום, כלומר, לא יכיל כמות גבוה של שומן רווי, מלח או סוכר.

סימון ירוק

 

מטרת רפורמת סימון המזון

לפי פרסומת שיצאה והופצה בערוצי הטלוויזיה המרכזיים לאחרונה, נראה כי משרד הבריאות לא רק רוצה לעודד את המודעות, אלא ממש להוביל את הצרכן לרכישה או אי רכישה על סמך הסימון הבריאותי החדש. בפרסומת מוצגת אימא עם סל קניות בקופה בסופר, וילדיה קופצים אליה מתוך אריזת המוצרים ומבקשים באופן מפורש להחזיר למדף מוצרים עם סימון אדום, ולהעביר בקופה מוצר עם הסימון הירוק. מעולם לא נאמר מפורשות באתרי האינטרנט הממשלתיים, כמובן, שאסור לצרוך מוצרים עם סימון אדום, אלא שהסימונים הם רק להגברת המודעות בנוגע למרכיבים של המוצר, וכדי להנגיש את המידע שחשוב, שהיה מסורבל ומסובך להבנה עד היום באמצעות טבלאות כתובות בגב אריזת המוצר, אך הפרסומת מציגה תמונה מעט אחרת ומחמירה יותר.

חשוב לדעת שיצרנים רבים בחרו לשנות את הרכב הרכיבים של מוצרי המזון שלהם בעקבות החוקים והסימונים החדשים. חלק מהמוצרים היו מחויבים בסימוני האזהרה האדומים, אך באמצעות מניפולציות קטנות או שינוי קל במרכיבים (ובעיקר, כמובן – מלח, שומן וסוכר), היצרן הפך את המוצר לבריא יותר ונמנע מחובה לסמן בסימון אדום את המוצר. זהו כמובן, שינוי מדהים לטובה, שכן ככל הנראה היה ניתן מאז ומתמיד להפוך את המוצר לבריא יותר, אך משלא היה חייב היצרן להציב סימן אזהרה אדום ובולט על אריזת המוצר, לא התעסק בכך.

סביר להניח שיצרנים רבים נוספים יעשו שינויים בהרכב המוצרים שלהם ויהפכו את המוצרים לבריאים יותר במידה ואנחנו – הצרכנים – נצביע ברגליים. אם נקנה פחות מוצרים עם סימונים אדומים והיצרן יסבול מירידה ברווחים ובמכירות, הוא יעדיף לשנות את המרכיבים והכמויות ולהימנע מהסימונים האדומים. כמובן, מצידו השני של המטבע קיימת אפשרות שכצרכנים נבחר להתעלם, לא לשנות את ההרגלים שלנו ולהמשיך לרכוש מוצרים מסומנים כפי שרכשנו עד היום, לפני הסימון. בכזה מקרה, רפורמת משרד הבריאות תוכרז ככשלון מאחר ולא גרמה לשינוי אמיתי של ממש. רפורמה דומה בתחום הסיגריות נכשלה, אחרי שיצרני הסיגריות נדרשו להתחיל לסמן באזהרות בולטות ובוטות על גבי אריזות של סיגריות, אזהרות שמבטאות באופן חד משמעי כי חפיסת סיגריות היא מוצר מסוכן שמזיק לבריאות. אחרי הרפורמה הזו התברר כי למעשה היה ידוע מראש כמעט לכל צרכן מעשן כי הסיגריות מזיקות לבריאות, ולכן הסימונים לא היו אפקטיביים ולא פגעו באופן קיצוני בנתוני המכירות של סיגריות.  אני מאוד מקווה כי לרפורמת הסימונים של מוצרי מזון מצפה תוצאה שונה, וכי המודעות תוגבר והצרכן יבחר בתבונה לפני שהוא מכניס לעגלת הקניות מוצרים שמסומנים באדום.

 

האם העדר סימון אדום אומר כי מדובר במוצר מזון בריאותי?

בקצרה: ממש לא. נדרש קצת יותר מסימונים בנוגע לסוכר, מלח ושומן כדי להצביע על האופי הבריאותי של המוצר, מוצרים רבים שאינם בריאותיים במיוחד עדיין יכולים לעמוד בתקנים שהוגדרו לגבי שלושת המרכיבים האלו, ולהימנע מסימון אדום. הסימונים הם התקדמות בכיוון הנכון, אבל הם עדיין לא יכולים להצביע באופן ודאי על מוצר בריא או לא. בין השאר, הם אינם מגדירים ערכי סף עבור קלוריות, גלוטן או פחמימות לדוגמא. מי שמחפש מוצרי מזון בריאים, עדיף וכדאי שילמד מעט בתחום וישכיל, ויתייחס לערכים התזונתיים המופיעים בגב האריזה – שם אפשר ללמוד ולאמת הרבה יותר לגבי היותו של מוצר מסויים בריא או לא.

רפורמת סימון המזון
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש