קרנות פרייבט אקוויטי Private Equity – כיצד זה עובד

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

גופים רבים רוכשים חברות הנמצאות במצוקה, משקמים אותן ולאחר מספר שנים מרוויחים עליהן סכומים נכבדים. הרכישות הללו מתבצעות במסגרת הפלטפורמה של קרן פרייבט אקוויטי. כל הפרטים על קרנות פרייבט אקוויטי בכתבה שלפניכם.

 

מהי קרן פרייבט אקוויטי?

קרן פרייבט אקוויטי (Private Equity), היא למעשה קרן השקעה בבעלות פרטית, אשר פועלת בעיקר ברכישת תאגידים וחברות, ו / או נכסים של חברות ותאגידים. הרכישות הללו נעשות במטרה להניב רווחים מההשקעה תוך מספר שנים, על ידי שינויים רווחיים בחברות הנרכשות. על פי רוב, מספר אנשים אמידים מזהים חברה בעלת פוטנציאל רווחיות גבוה, ומגישים הצעה לרכישתה.

לא אחת נמצאת החברה הנרכשת במצוקה כלכלית, והמוכרים מעוניינים להיפטר ממנה מהר ככל האפשר. הרוכשים החדשים משקמים את החברה, מבצעים בה שינויים, וגורמים לה להפוך לרווחית אחרי מספר שנים. ככלל, חברות רבות וגופים רבים פועלים תחת ההגדרה של פרייבט אקוויטי (Private Equity) – קרנות הון סיכון, קרנות שניוניות, קרנות נדל"ן, קרנות צמיחה, קרנות חברה במצוקה, קרנות מימון ביניים, קרנות תשתיות ועוד.

בפועל, הגוף המקים את הקרן משווק את הפרויקט ומגייס משקיעים. לפעמים מדובר באנשי עסקים יחידים, אך לרוב המשקיעים יהיו תאגידים וגופים בעלי הון, למשל חברות ביטוח וקרנות פנסיה. מבחינה משפטית, המשקיעים מוגדרים כשותפים מוגבלים, כאשר השותפות עצמה היא שותפות מוגבלת לזמן שנקבע מראש (לרוב מדובר על 10 שנים עם אופציית הארכה).  

כיצד עובדת קרן פרייבט אקוויטי (Private Equity)

כאמור, המשקיעים המזרימים כסף לקרן, הם שותפים מוגבלים  – LP. לעומתם ניצב השותף הכללי (GP), האמון על ניהול השותפות בפועל וקבלת ההחלטות הרלוונטיות לניהול הקרן. מאחר שהוא מתפקד כנאמן כלפי שאר השותפים המוגבלים (המשקיעים), חלה עליו חובה לפעול כלפיהם בנאמנות. כן חלה עליו חובה לפעול במקצועיות ובמטרה להגשים את תכלית הקרן. אחת לרבעון קרנות הפרייבט אקוויטי צריכות לדווח לשותפים המוגבלים על פעילות הקרן, לרבות דוחות מסודרים ודיווחים שוטפים אחר הנעשה בהנהלת הקרן. כמו כן, קרנות פרייבט אקוויטי מקיימות אחת לשנה כנס שנתי, במהלכו נסקרת פעילותה של הקרן במהלך השנה החולפת. כן מציגים בכנס את היעדים אליהם מצפה החברה להגיע במהלך השנה הקרבה ובאה, ואת האסטרטגיה בה היא רוצה לנקוט. במהלך הכנס נקבעים הסכומים אשר על המשקיעים להשקיע במהלך השנה החדשה, לצורך המשך פעילות הקרן והשגת היעדים הרצויים של הקרן. 

 

דוגמא לרכישה באמצעות קרן פרייבט אקוויטי

קרן פימי, קרן הפרייבט אקוויטי הראשונה בארץ, הוקמה על ידי ישי דוידי בעשור הקודם ונחשבת לאחת מקרנות האקוויטי הגדולות בעולם. סכום הכספים שגויס דרך הקרן עומד על קרוב ל- שישה מיליארד דולר, והיד עוד נטויה. המוטו של הקרן הוא לרכוש חברות בעלות פוטנציאל רווחי עתידי, ולהשביח אותן בעזרת טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת. חברת יוניטרוניקס היא דוגמא לרכישה והשבחה כזו של קרן פימי.

בעת הקמתה, הייתה יוניטרוניקס פועלת בשני מישורים שונים. הראשון, ניהול מערכות אוטומטיות באמצעות בקרים, והשני, הקמה ופיתוח של חניונים אוטומטיים ברחבי העולם. קרן פימי המחזיקה מחצית מניות החברה (משמשת כבעלי השליטה ביוניטרוניקס), רכשה אותה בשנת 2016. נכון לשנת 2019, הכפילה החברה את הרווח שלה, כאשר הרווח התפעולי של החברה עלה פי חמישה בהשוואה ל2016. בעת הרכישה, קרן פימי שמה לב לפוטנציאל הרב הטמון בתחום החניונים האוטומטיים.

הגדלת רווחי החברה, התבצעה בעזרת תהליך (שממשיך להתרחש גם היום) שכלול טכנולוגי. במסגרת התהליך, התרחבה יוניטרוניקס לשתי חברות, האחת  – יוניטרוניקס, עוסקת בענף בקרים לתעשייה, והשנייה – יוטרון, פועלת בתחום של חניונים אוטומטיים. אם השם יוטרון מוכר לכם אל תתפלאו, מאחר שמדובר בחברה המובילה בעולם בתחום של חניונים אוטומטיים. הודות לפיצול החברה, ניתן דגש משמעותי רחב על נושא החניונים האוטומטיים, הוקמה חברת בת בארצות הברית, השתנה המודל השיווקי של החברה והושקעו כספים רבים במחקר ופיתוח. כל אלו, הובילו לעלייה משמעותית ברווחיות החברה ולצמיחה כלכלית ותודעתית שלה.  

השקעה נכונה של קרן פימי – קרן פרייבט אקוויטי, בחברת יוניטרוניקס, הובילה לעלייה דרסטית ברווחי החברה. רכישות רבות נוספות של קרנות פרייבט אקוויטי מובילות לתוצאות רווחיות בארץ ובעולם.  

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא