קורס הכנה ללידה – נותן ערך? מהי העלות?

מהו קורס הכנה ללידה?

קורס הכנה ללידה הוא קורס שמועבר לאישה הריונית וברוב המקרים גם לבן או בת זוגתה, או מישהו אחר שצפוי להיות שם יחד איתה בזמן הלידה, ואמור להכין אותה לקראת החוויה מבעוד מועד. את הקורס עוברים בדרך כלל באזור של כ-3 חודשים לפני הלידה, למרות שזה נתון להחלטת היולדת.

במסגרת הקורס לומדים מעט איך דברים יראו בזמן הלידה, טכניקות למעבר צירים, אמצעים ודרכים לקידום לידה, ואיך ביכולת היולדת לשלוט במידת מה בסיכונים הכרוכים בכל לידה. הקורסים לרוב יכילו גם מידע על לידות בית ולידות חירום, ואיך מתמודדים עם מצבים אלו טוב יותר.

את הקורס אפשר לקחת דרך גורם מוכר וגדול כמו קופות החולים או בית החולים שבו מתכננים ללדת (ובמקרה כזה גם יכירו לכם את בית החולים ויראו לכם את חדרי הלידה שלו), או מול גורמים פרטיים – דולות, מיילדות, מרכזי הריון ולידה וכדומה. הרבה בתי חולים מציעים את הקורס ללא עלות ליולדות שמתכננות ללדת באותו בית החולים, אם כי יש הבדל משמעותי בהיקף הקורס כפי שהוא עובר מול גורמים פרטיים ומול הקופות ובתי החולים.

 

מה לומדים בקורס הכנה ללידה?

זו שאלה מורכבת שמצריכה תשובה מורכבת: קורסי הכנה ללידה באים בכל הצורות וההיקפים. אתם יכולים לקחת קורס מטעם קופת החולים, אם כי הוא יהיה בסיסי (וגם זול כמובן בהתאמה) ולא מקיף.

מול בתי החולים הקורס יהיה מעט יותר מקיף, וגם תזכו לראות את חדרי הלידה בהם הלידה תעבור.

כאמור, במקרים כאלו הקורס הוא אמנם עדיין די בסיסי, אך הוא ניתן חינם ליולדות שמתכננות לידה באותו בית חולים. מול גורמים פרטיים – כל הגבולות נפרצים.

אפשר לעבור קורס הכנה ללידה יומי של כמה שעות, שבועי מתמשך, באולמות שכורים או בתי קפה, ואפילו לעשות סוף שבוע שלם בבית מלון מפנק, ועל הדרך לעבור את הקורס.

כמובן שסוף שבוע נופש מפנק משולב עם קורס יעלה יותר, אבל הקורס בכזה מקרה מקיף מאוד (וגם יקר מאוד), והכי כיף לעבור קורס הכנה ללידה משולב נופש, רגע לפני שיולדים ואין יותר נופש בזמן הקרוב.

מהצד השני של הגורמים הפרטיים שמעבירים קורסי הכנה ללידה אפשר לרכוש קורס דיגיטלי, ולחוות את הקורס מול המסך. גם אלו קורסים בדרך כלל מקיפים למדי, ואפשר לקחת ככה קורס בשפה אחרת (אם אתם דוברי שפות נוספות) מומלץ, כדי ללדת קצת יותר כמו באנגליה או ארצות הברית.

 

קורסי הכנה בקופות ובבתי החולים

קורסים בסיסיים המתקיימים בשעות הערב, כולל זמן בחדרי הלידה עצמם.

הקורסים האלו ללא עלות או בעלויות סמליות, ותלמדו בהם איך נראת לידה מכל הסוגים: טבעית, עם אפידורל, לידה קיסרית וכדומה. הקורסים יתעסקו במידע הבסיסי על פני השטח: איך נושמים נכון, אילו תרגילים ועיסויים אפשר לעשות לפני הלידה עצמה, תנוחות מומלצות לזמן הלידה, וכדומה.

הקורסים האלו הם בני 12 שעות, מחולקים לשעתיים במפגש, במשך 6 שבועות, ומתאפשרים ליולדות החל מהשבוע ה-28 ואילך. המחיר: ללא עלות ועד 400 ש"ח. זול.

 

קורס פרטי מול דולה, מיילדת או מדריכת הכנה ללידה

בקורסים כאלו אתם תקבלו את ההדרכה לבדכם (או לכל היותר עם עוד זוג יולד אחד, למעוניינים ואלו שזה מתאים להם), כמו שיעור פרטי – רק קורס פרטי להכנה ללידה.

לא רק שהקורס בסגנון הזה מקיף יותר ממה שתקבלו בקופות ובתי החולים, הוא גם מתאים יותר לצרכים שלכם, שכן בזמן קורס פרטי יש לכם חופש מוחלט לשאול, להרים נושאים לדיון ולהתייעץ באופן אישי עם המדריכה הפרטית שלכם – אתם איתה אחד על אחד.

כמובן זה גם טוב לאנשים שקשה להם ללמוד או להתרכז בקבוצות, הם לא רוצים לתרגל נשימות מהירות ועמוקות ליד אנשים אחרים, או שאיחרו את המועד להכנס לקבוצות שנפתחו (והקבוצה הבאה שנפתחת כבר קרובה מידי ללידה).

התכנים בקורס זהים לתכנים ולהיקף שנלמד בקורסים קבוצתיים (פרטיים, לא אלו של קופות ובתי החולים). גם חוסכים בזמן – הקורסים האלו בדרך כלל קצרים יותר מבחינת משך הזמן שלהם – כל מפגש הוא כשעתיים שלוש, ונהוג לעשות רק 2-3 מפגשים, כך שאתם מקבלים מבחינת זמן חצי ממה שתקבלו בקופות ובתי החולים – אבל הקורס עדיין פחות בסיסי כי החומר מועבר במהירות מאחר ואתם לומדים באופן פרטי.

העלות: 900 – 1300 ש"ח, ואם אתם עוברים את הקורס שני זוגות כמובן חלקו את זה ב-2. איכויות הקורסים הפרטיים מאוד מאוד תלויים באיכות וניסיון המדריכה שתבחרו לעצמכם.

 

קורסים קבוצתיים ציבוריים

מבחינת תכנים והיקף, הם זהים לקורסים הפרטיים שתיארנו למעלה.

פחות טכניים מהתכנים של בית החולים ונרחבים יותר. בגדול, קורסים פרטיים וקורסים קבוצתיים אמורים להיות זהים פחות או יותר בתכנים ובהיקף, והמון פעמים הגורמים הפרטיים שמעבירים קורסים קבוצתיים גם מעבירים את זה באופן פרטני למעוניינים.

בכל המקומות בהם מעבירים קורסים ציבוריים – שומרים על קבוצות יחסית אינטימיות – 4-8 זוגות בלבד.

קורס הכנה ללידה בימינו לא ניתן בשום מקום בכיתות של 30-40 איש. מבחינת משך הקורס – הוא ארוך יותר מקורס פרטי, שכן קצב הלימוד איטי יותר לקבוצה מאשר לזוג, ומדובר בדרך כלל ב-7-8 מפגשים שבועיים שמשכם כשעתיים. העלות – 500 – 800 שקלים לזוג. את הקורסים הציבוריים עוברים במרכזי הריון ולידה כמו אמאדמה, דיאדה, וכדומה.

בקורסים הפרטיים והציבוריים מטעם גורמים פרטיים תלמדו, בדומה לקורסים של בתי החולים, על סוגי לידות שונים (טבעי, עם אפידורל, קיסרי, לידות בית, לידות חירום, וכדומה), וגם תתרגלו נשימות נכונות, תרגילים ועיסויים לביצוע לפני הלידה ובלידה, תנוחות מומלצות – כל מה שלומדים בקורסים של בתי החולים למעשה.

חשוב לציין שירידה לעומק התכנים שונה משמעותית – בקורסים פרטיים וציבוריים מתעכבים על כל נושא או תרגיל יותר ומסבירים יותר לעומק. כמובן גם האוירה בקורס שונה לחלוטין, ניתן לומר בבטחה שבקורסים פרטיים או קבוצתיים ציבוריים האוירה יותר נינוחה ורגועה מאיך שזה מתנהל בבתי החולים. בדרך כלל חצי יושבים חצי שוכבים על מזרונים, לומדים בנחת בכיתה מסודרת ושלווה.

 

לקצרים בזמן או לסובלים מהפרעות קשב וריכוז – קורסי מרתון

קופות ובתי החולים מעבירים גם "קורסים מזורזים" לאלו שאין להם פנאי להגיע במשך 6 שבועות באותו מועד כדי ללמוד. אין פנאי או אין חשק – אחד מהשניים או שניהם ביחד. הנושאים זהים לנושאים שמועברים בקורסים המלאים בבתי החולים, אך הירידה לפרטים, איך לומר זאת… הקורס הבסיסי הופך לבסיסי אפילו יותר. מדובר במפגש אחד בן כ-4 שעות – כמה כבר אפשר להספיק? העלות לקורס שכזה היא סביב ה-400 שקלים, ממש כמו הקורס המלא.

פייר? פחות משתלם. הכנה ללידה לדעתי זה משהו שעושים עד הסוף או לא עושים בכלל, ואם העלות היא זהה מול קורסים מלאים – מה הטעם?

 

קורסי הכנה ללידה לחד הוריות

זהו קורס בלעדי שפותח ומועבר אך ורק בבית החולים ליס ליולדות.הקורס מועבר לנשים היולדות בלבד – שכן אין בעל, מלווה, או מישהו שיעבור את הקורס יחד איתן. הקורסים האלו מועברים עם דגש ריגשי חזק ברקע – הם נראים כמו קבוצות תמיכה. יושבים במעגל, משתפים חוויות, קשיים, ומוצאים חברות חדשות שנמצאות במצבכן.

הרעיון הוא שביחד עוברים את הזמן לפני הלידה ואחרי הלידה, ובהמון מהקורסים, כאשר יש נשים בתקופות שונות של ההריון, היולדת מתחברת עם יולדת אחרת חד הורית והן יהיו שם בפועל אחת עבור השנייה בזמן הלידה עצמה.

הקונספט מקסים ונותן מענה חזק לחד הוריות בהריון. הקורס מכיל 5 מפגשים של שעתיים וחצי, והוא מכיל מבחינת תכנים את הכמות וההיקף שמזכירים את הקורסים אצל שאר הגורמים הפרטיים – עם ערך מוסף: מפגש עם אם חד הורית שמשתפת ומספרת על החוויה שלה: איך היה ללדת לבד, איך זה לגדל תינוק בימיו הראשונים לבד, וכדומה. העלות היא 450 שקלים וחברי כללית יקבלו הנחה נוספת. קורס הכרחי לכל יולדת חד הורית בעיניי.

 

קורסי הכנה ללידות תאומים

מדובר בקורסים שמעבירים גורמים פרטיים, באופן פרטי מול זוג או מול קבוצות קטנות, על ידי מרכזי הריון ולידה. הקורסים האלו כמעט זהים לכל קורס ציבורי אחר, אך עם התכווננות, מידע נוסף והרחבה בנושאים שקשורים ללידת תאומים. הקורסים האלו עולים 450 – 950 שקלים לפי תוכנית הקורס והמקום בו אתם מתכוונים לעבור את הקורס, והם נמשכים שעתיים למפש, 8 מפגשים שבועיים.

 

מפגש לימוד חווייתי לייט

לאלו מכם שרוצים לעבור קורס קצת יותר בקלות ובאוירה נינוחה, יש אפשרות להרשם למפגש לימוד (מפגש בודד) בבית קפה עם כיבוד קל ושתייה כלולים במחיר, ולשמוע קצת על לידות ואיך לידה הולכת.

אין תרגול מעשי, אין ירידה לפרטים בכלל (זה אפילו בסיסי הרבה יותר מהקורסים בקופות ובתי חולים), הדגש הוא בעיקר דייט מגניב, קפה ועוגה של הזוג (או ארוחה קצת יותר מלאה), כשעל הדרך שומעים קצת על הלידה המתקרבת.

המפגשים האלו מועברים על ידי נשות מקצוע בתחום: דולות, מדריכות הנקה, מיילדות וכדומה, לפעמים מעבירה את המפגש יותר מאשת מקצוע אחת.

מדובר באירוע חד פעמי שמשכו כ- 3 וחצי – 4 שעות, המוני הרבה יותר ממה שתיארתי עד לנקודה זו – כמה עשרות משתתפים במסעדה. העלויות הן סביב ה-150 ש"ח לזוג, כולל קפה ועוגה, ומי שרוצה לאכול ארוחה מלאה משלם כמובן יותר.

 

סוף שבוע של כיף והריון: קורס הכנה ללידה הארדקור משולב נופש

הקורס הכי חווייתי, הכי מקיף, הכי כיף, הכי מפנק, והכי יקר שתוכלו לעבור. אם לא הייתם הרבה זמן בנופש ובא לכם, לכו על זה – על הדרך אתם עוברים קורס הכנה ללידה מאוד מקיף ומקצועי. מבחינת תכנים והיקף, בקורסים האלו יש את כל מה שתלמדו בקורסים הציבוריים האחרים, עם עוד המון מסביב – עיסויים, הנקה, מה קורה אחרי הלידה, מיניות וזוגיות בין בני הזוג עד הלידה ואחריה, החייאת תינוקות – ועוד.

לומדים למעשה קורס הכנה ללידה עם המון "מסביב", באוירה כייפית וחווייתית.

המדריכים שלכם בשיעורים בקורס – רופאים ורופאות, דולות, מסז'יסטים, יועצי זוגיות, מיילדות ועוד. מדובר ב-3 ימים (לא מרוכזים – עם המון מקום לזמן בריכה ושקט בין לבין השיעורים), סוף שבוע בבית מלון על בסיס חצי פנסיון. העלות לזוג היא 2,500 שקלים. יקר אבל כיף. אולי אתם זקוקים למשהו כזה רגע לפני הלידה, לא? תרשו לעצמכם…

 

קורס הכנה ללידה כדי לצאת ידי חובה: קורס דיגיטלי

אין קורס פיזי שלא פותחה לו אלטרנטיבה דיגיטלית, והנה זה הגיע גם לנושא הלידות וקורסי ההכנה ללידה. מתי שתרצו, למשך כמה זמן שתרצו, עד מתי שתרצו ואיך שתרצו – תעברו קורס על גבי המסך, מהספה בבית. אתם יכולים להקדיש לזה חצי שעה, שעה או שעתיים בכל פעם, עד שתסיימו את הקורס – או עד שלא תסיימו את הקורס, כמובן – זה פחות מחייב.

לא צריך להתארגן, להתלבש ולצאת מהבית – פשוט בפיג'מה, מתי וכמה שמתחשק לכם. העלות לקורס דיגיטלי היא כמובן ההכי זולה שיש – כ- 100 שקלים לקורס וידאו שכזה, המשך של הקורסים האלו הוא כשעה וחצי – שעתיים בוידאו.

מבחינת תכנים והיקף מדובר בהכלאה בין ההיקף הסביר של הקורסים הציבוריים הפרטיים, והקורסים הבסיסיים של בתי החולים, אך עם החיסרון שאין פיקוח על התרגול והלמידה שלכם, ואין לכם אפשרות לשאול את המדריכה שאלות.

זה מעולה לאנשים שקשה להם להתחייב ואין להם זמן, אין להם כח או רצון או חשק או סבלנות לקורסים מחוץ לבית שצריך לצאת בשבילם בשעות ספציפיות ולהגיע לפי לו"ז, אבל עדיין רוצים להגיע ללידה עם ידע מקדים כלשהו כדי להיות מוכנים קצת יותר טוב.

 

האם הקורס נותן ערך?

תראו, בגדול – אפשר ללדת גם בלי קורס הכנה ללידה. לא יקרה כנראה כלום.

מלבד הקורסים שמרחיבים גם בנושא החייאה, לידות חירום וכדומה – אם הלידה שלכם מתנהלת ללא חירום או מצבים קיצוניים (כמובן שרוב הסיכויים שזה מה שיקרה) – באמת שאתם יכולים ללדת גם בלי לעבור קורס מקדים לפני. כן, הקורסים נותנים לכם ידע והעשרה לפני הלידה, ידע שאולי יעזור לכם, וגם יש סיכוי סביר שלא.

יש המון זוגות שמתלוננים על כך שהקשר בין הקורס למציאות מקרי בהחלט, או שתכני הקורס דווקא כן בנויים טוב, אבל הם בלתי ישימים בזמן הלידה, כאשר האישה בסערת רגשות כל כך חזקה והבעל מנסה להבין מה לעשות. בזמן אמת, הם לא פותחים את המחברת ובודקים מה אמרה על כך המיילדת בשיעור בקורס. 

אני יכול להעיד על עצמי, שעברתי קורס הכנה ללידה (מגורם פרטי מוכר וגדול, ציבורי בקבוצה מצומצמת של 5 זוגות) לפני הלידה של הילד הבכור שלי, שהקורס באמת לא היה קשור למציאות.

בסופו של דבר מצאנו את עצמנו בהלם טוטאלי כשהחויה התחילה (חשוב לדעת בהקשר לדברים שלי, היה מדובר בלידת בית מתוכננת), ממש לא זכרנו או יישמנו את תרגילי הנשימות והמנטרות מהקורס. בקורס ציירו לנו גם תמונה אחרת, שונה מאוד ממה שראינו במציאות.

"לידה זה תהליך טבעי", "הגוף של האישה בנוי ונוצר כדי ללדת והוא יודע איך ללדת", ועוד, הפכו למשפטים חסרי משמעות בפנינו כשראיתי את המיילדת מושכת את התינוק החוצה בזמן שאישתי צווחת ונאנקת מכאבים.

אם הגוף יודע ללדת, למה המיילדת עוזרת במשיכת התינוק? אם זה תהליך טבעי, למה אישתי צורחת כמו משוגעת? במהלך הלידה נשמנו ולחצנו כמו שהמיילדת הנחתה אותנו, ולא כמו שהמדריכה בקורס הסבירה.

הדבר היחידי שלדעתי לקחנו לטובה מהקורס זה כל הנושא של עיסויים שהוסבר די בהרחבה בקורס שלקחנו. אישתי מאוד נהנתה ומאוד הוקל לה בזמן הצירים כאשר עיסיתי אותה כמו שהמדריכה הסבירה בקורס ההכנה ללידה. בכל שאר הידע אותו רכשנו – לא השתמשנו.

חשוב להבין, בקורס באופן כללי, במיוחד באלו שמנהלים גורמים פרטיים, מרכזי הריון ולידה (בניגוד לקופות חולים ובתי החולים שחוטאים בכך קצת פחות), מציירים תמונה לא אמינה. הקורס עובר על מזרונים ופופים, ומתרגלים ידע, תרגולים ונשימות – בכיף שלנו.

אף אחד לא מספר לכם שם שיש הרבה דם, פיפי, קקי, צרחות, כאבי תופת ושאתם תסיימו הפוכים ומותשים.

אני גם מבין את זה במקום מסויים, אף אחד לא רוצה להרשם לקורס הכנה ללידה, לשלם על הקורס כסף, ואז לקבל טרור של הפחדה לפני הלידה.

יחד עם כל מה שאמרתי בנוגע לפערים בין מה שנלמד בקורס והמציאות – אני עדיין חושב שלקורסים (לפחות אלו המקיפים יותר) יש ערך.

גם לדעת קצת על התהליך, על האנטומיה, על נשימות, גם אם באופן שאינו ישקף את המציאות בזמן הלידה – זה טוב וכדאי, זה מנטרל פחדים וחששות.

יש גם המון תרגול ועיסויים שלומדים עליהם שאמורים להגיע לפני הלידה, ואין לי מושג אם הם תורמים להריון וללידה אבל הם בטוח לא מזיקים, נכון?

 

לסיכום

קורס הכנה ללידה הוא קורס שמועבר לנשים הריוניות וברוב המקרים לבן / בת הזוג, כדי להכין אותם לקראת הלידה המתקרבת.

הקורסים מגיעים בכל הגוונים והצורות – החל ממפגשים קצרים בבתי קפה עם כיבוד קל, דרך קורסים מטעם בתי החולים הכוללים סיור בחדרי הלידה, קורסים אחד על אחד מול זוג או שניים, קבוצות קטנות במרכזי הריון ולידה, ועד נופש מקיף של שלושה ימים העשרה עם שיעורים וזמן לנקות את הראש בבית מלון עם ארוחות.

יש אפילו קורסי וידאו דיגיטלים לאלו שלא אוהבים לצאת מהבית. המחירים והידע הנרכש משתנים בהתאם לכל סוג של קורס והיקף הקורס.

הערך של קורסי הכנה ללידה? מוטל בספק, אולי קטן, שכן במציאות ובקורס הפערים הם גדולים, והתוכן שתרכשו בקורס לא ילווה אתכם בזמן הלידה עצמה.

לידה נעימה!

הכנה ללידה - תמונה
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש