צ'ק בנקאי (שיק בנקאי) – לאיזה צורך משתמשים בו, כמה זה עולה?

כאשר יגיע יום בו תעמדו לפני עסקה גדולה (כמו למשל רכישת דירה או רכב) או תרצו לרכוש בסכומים גבוהים, סביר להניח כי צורת התשלום בה תאלצו לנקוט תהיה צ'ק בנקאי. יתכן כי בתור רוכשים תעדיפו לשלם באמצעות צ'ק בנקאי, ויכול להיות שדווקא המוכר או נותן השירות יהיה זה שיבקש תשלום באמצעות צ'ק בנקאי. לא מן הנמנע שאפילו שני הצדדים ישמחו לעשות שימוש בצ'ק בנקאי. לפיכך, עשינו לכם קצת סדר כדי שתוכלו לדעת כל מה שצריך על ההמחאה המיוחדת.

 

מה זה צ'ק בנקאי?

צ'ק בנקאי (או בשמו האחר – המחאה בנקאית), הוא דרך תשלום בה הבנק משמש מעין תחנת מעבר בין מוסר הכסף למקבל הכסף. המשמעות היא שאם בד"כ בהפקדת צ'ק רגיל הכסף עובר ישירות מחשבון הבנק של המוסר לחשבון הבנק של המקבל, בשימוש בצ'ק בנקאי אין הדבר כך.

בעת הפקדתו, הכסף לא יעבור מחשבון המוסר לחשבון המקבל, כי אם ינוכה מהבנק עצמו, ורק לאחר מכן הבנק יזדכה על פעולתו זאת, על ידי הוצאת כסף מחשבון המשלם ולקיחתו אליו. כך לדוגמא, אם עבור רכישה מסוימת אדם הוציא צ'ק בנקאי על סך 20 אלף שקלים למוכר, 

 

תהליך השגת הצ'ק הבנקאי והשימוש בו

על מנת להשתמש בצ'ק הבנקאי, על האדם או הגוף הרוצים להשתמש בצ'ק בנקאי לפנות בראש ובראשונה לבנק אליו הם משתייכים, ולהגיש בקשה לקבלת צ'ק זה, תוך ציון הסכום הנדרש להעברה וסיבת השימוש בו. הבנק יוודא שאכן יתרת העובר ושב בחשבונו של הפונה שווה או עולה על הסכום הנדרש, ורק לאחר מכן הוא ינפיק את הצ'ק המבוקש ועליו חתימה של מורשה חתימה מטעם אותו הבנק.

המשלם יעביר את הצ'ק לנמען, וכאשר הצ'ק יגיע ליעדו, על המקבל להפקיד אותו ככל צ'יק רגיל: דרך אפליקציית הבנק שלו, מכונה להפקדת צ'קים או דרך הגעה לסניף הבנק והפקדת הצ'ק אצל הפקיד.

מקבל הצ'ק למעשה לא מרגיש בכל הבדל בהשוואה לתשלום בצ'ק רגיל: מאחר שמיד לאחר שמקבל הצ'ק מפקיד את הצ'ק בחשבונו, הכסף מועבר אליו ישירות. ההבדל היחיד הוא שהפעם הבנק הוא זה שמעביר את הכסף למקבל הצ'ק, ולא מי שכתב את הצ'ק. לאחר מכן, כפי שהוסבר בפסקה הקודמת, הבנק יזדכה על הכסף שהועבר ע"י לקיחת סכום שווה בתוספת עמלה מחשבונו של המשלם. בעצם משמש הבנק בתהליך זה מעין מגשר בין הנותן למקבל על מנת להבטיח תשלום מסודר והוגן.

 

איך נראה צ'ק מסוג זה?

הצ'ק הבנקאי זהה כמעט לגמרי לצ'ק הרגיל, רק שבמקום חתימת הלקוח המבקש להעביר כסף מחשבונו, מופיעה חתימת מורשה החתימה מטעם הבנק.

מהם ההבדלים בין הצ'ק הבנקאי לשאר הצ'קים הסטנדרטיים?

על מנת להשתמש בצ'קים בנקאיים באופן נבון ומחושב, חשוב להכיר את ההבדלים בין צ'קים בנקאיים לצ'קים רגילים. אספנו עבורכם את ההבדלים הקיימים בין צ'ק הרגיל לצ'ק הבנקאי.

 

מועד פירעון:

צ'ק רגיל – מידי או דחוי.

צ'ק בנקאי – מידי בלבד.

 

תוקף: 

צ'ק רגיל – חצי שנה.

צ'ק בנקאי – שבע שנים.

 

בעל הצ'ק:

צ'ק רגיל – לקוח הבנק.

צ'ק בנקאי – הבנק עצמו.

 

ערבות הבנק להעברה ודאית של הכסף:

צ'ק רגיל – לא קיימת ערבות של הבנק.

צ'ק בנקאי – קיימת ערבות של הבנק.

 

ביטול הצ'ק לאחר ההנפקה:

צ'ק רגיל – ישנה אפשרות לביטול הצ'ק בשיחת טלפון לבנק.

צ'ק בנקאי – על מנת לבטל את הצ'ק, על המשלם להחזיר אותו פיזית לבנק כדי לקבל בחזרה את הכסף שהבנק לקח מחשבונו על מנת להזדכות. 

 

סכום הכסף עבורו משמש הצ'ק:

צ'ק רגיל – עד אלפי שקלים.

צ'ק בנקאי – עשרות אלפי שקלים ומעלה.

 

גובה העמלה על השימוש בצ'ק:

צ'ק רגיל – מספר שקלים בודדים.

צ'ק בנקאי – העמלה יכולה להגיע לעשרות שקלים.

 

מה הן מעלותיו ומגרעותיו של הצ'ק הבנקאי?

לא לשווא עסקאות גדולות רבות נערכות על ידי שימוש בצ'ק בנקאי, מאחר שיש לו יתרונות רבים המאפשרים לבטח את הרכישה ולהעניק ביטחון לשני הצדדים לעסקה. יחד עם זאת, לשימוש בצ'ק בנקאי יש גם לא מעט חסרונות. אספנו עבורכם מספר יתרונות וחסרונות לשימוש בצ'ק בנקאי, שיסייעו לכם לדעת כיצד להשתמש בו באופן מושכל.

 

מעלות:

  • הצ'ק הבנקאי מהווה חלופה נוחה וקומפקטית לתשלום במזומנים רבים. כך התשלום מבוצע בצורה בטוחה יותר, ללא הסרבול הכרוך בהעברת מזומנים מרובים.
  • ישנה ערבות מלאה של הבנק, כך שיש וודאות כי הצ'ק יכובד ולא יהיו בעיות כיסוי בהעברת הכסף.
  • תוקף הצ'ק הבנקאי הוא 7 שנים, לעומת הצ'ק הרגיל שתוקפו הוא רק חצי שנה.

 

מגרעות:

  • העמלה הכרוכה בשימוש בצ'ק בנקאי גבוהה משמעותית מזון הכרוכה בשימוש בצ'ק רגיל.
  • מועד פירעון הצ'ק הבנקאי הוא מידי ולא ניתן להנפיק אותו כצ'ק דחוי.

 

כמה יעלה השימוש בצ'ק הבנקאי?

כפי שכבר צוין, מחיר השימוש בצ'ק בנקאי גבוה ממחיר השימוש בצ'ק רגיל, כאשר מחירו הוא על פי רוב כמה עשרות שקלים והוא משתנה לפי סוג הלקוח (חברה תאגידית, עוסק קטן או אדם פרטי) ולפי סוג הבנק.

להלן רשימת המחירים הסטנדרטים לעמלה בגין שימוש בצ'ק בנקאי בבנקים השונים:

בנק הפועלים – 13.00 שקלים

בנק יהב – 12.60 שקלים

בנק אגוד – 16.00 שקלים

בנק אוצר החייל – 13.70 שקלים

בנק לאומי – 12.90 שקלים

בנק מרכנתיל דיסקונט – 13.50 שקלים

בנק פאג"י – 13.70 שקלים

בנק דיסקונט – 13.50 שקלים

בנק מזרחי טפחות – 13.75 שקלים

בנק ירושלים – 22.00 שקלים

בנק הבינלאומי – 13.70 שקלים

יובנק – 26.20 שקלים

בנק מסד – 13.70 שקלים

בנק הדואר – לפי גובה הסכום הנקוב בצ'ק, בין 5.39 שקלים ל 26.08 שקלים.

 

 – סקיר(יש לשים לב כי מחירי העמלות הנקובים הם במקרה של תשלום בשקלים. במידה והתשלום מתבצע במטבע חוץ, מחירי העמלות צפויים להיות שונים מאלו המצוינים לעיל).

 

לסיכום

ביצוע עסקאות באמצעות צ'ק בנקאי עשוי להעלות את רמת הביטחון באשר לעסקה בקרב שני הצדדים לעסקה. הצד הנותן שירות ומקבל את הצ'ק, מקבל ערובה מהבנק כי הכסף יעבור אליו והצ'ק יכובד, ואילו הצד המשלם נמנע מלהתעסק בהעברת מזומנים מסורבלת ולא בטוחה. חשוב להכיר את כלל האלמנטים הקשורים לשימוש בצ'ק בנקאי אשר פורטו במאמר זה, על מנת להבטיח שימוש יעיל ובטוח.   

מישהו חותם על צ'ק
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש