ההבדלים בין צווארון לבן, צווארון כחול, צווארון ורוד, וצווארון אפור

אלו מונחים שסביר להניח שמעתם כבר פעמים רבות – הגדרת צבע הצווארון לפי העיסוק של בן אדם. ההגדרה היא בעיקר נחלתם של סוכני ביטוח או אנשים שמספקים שירותים שמשתנים לפי המקצוע של בן האדם שמקבל את השירות.

 

מקור המונחים

מקור המונחים שמגדירים מקצועות עיסוק לפי צבע של לבוש וצווארון החולצה הוא בעבר, בתקופה שבה הגעה לעבודה במקצועות האלו הייתה עם מדים ולבוש אחיד שמגדיר צבע של צווארון. רופא היה צריך להגיע לעבודה עם חולצה שלה צווארון לבן, כורה במכרה פחם היה צריך להגיע לעבודה בחולצה שלה צווארון כחול, וכדומה. 

 

צווארון לבן

המונח צווארון לבן מתאר מקצועות גבוהים, הטופ של המקצועות בהם ניתן לעסוק, מקצועות שבהם מחזיקים אנשים ממעמד הביניים ומעלה (בדרך כלל). מדובר במקצועות שבדרך כלל דורשים לימודי תואר באוניברסיטה כדי להתקבל לעבודה בהם, והם נחשבים יוקרתיים ונחשבים. בין המקצועות המשתייכים לקטגוריה הזו – מנהלים, רופאים, עבודות אדמיניסטרציה, עורכי דין ואנשי שיווק ומכירות. באופן כללי, מדובר באנשים שהעבודה שלהם היא אינה פיזית באופיה, אינה עבודת כפיים.

 

צווארון כחול

המונח צווארון כחול מתאר מקצועות בהם עובדים אנשים ממעמד הפועלים (בדרך כלל), שהשכר שלהם נמוך משמעותית על פי רוב מאנשים ממעמד הביניים שעוסקים במקצועות צווארון לבן. עבודות שמוגדרות כצווארון כחול הן עבודות כפיים, עבודות פיזיות. בין המקצועות המשתייכים לקטגוריה הזו – כרייה, בנייה, תחזוקה, עבודות מכניות, ייצור בתעשייה, עבודות במפעלי ייצור וכדומה.

 

צווארון ורוד

המונח צווארון ורוד מתייחס למקצועות שרוב העוסקים בהם הן נשים. מדובר במקצועות שנתפסים כעבודות של נשים לפי הסטנדרט החברתי והסטיגמות, ועבודות שרוב העובדות בהן הם אכן נשים גם מול מבחן המציאות, סטטיסטית. המונח צווארון ורוד מתייחס להיקף רחב של מקצועות, חלקם דורשים השכלה וחלקם לא, חלקם נחשבים מכובדים יותר וחלקם נחשבים מכובדים פחות, בכל רמות השכר. בין המקצועות המשתייכים לקטגוריה זו עבודות ניקיון, הוראה בבתי ספר, גננות בגני ילדים, סיעוד, אחות בקופת חולים וכדומה. כאשר שיחה עולה על מסלול פמיניסטי, תשמעו את הביטוי צווארון ורוד לא מעט, בהקשר של תנאי ההעסקה של נשים שעובדות בעבודות אלו.

 

צווארון אפור

המונח צווארון אפור מתייחס למקצועות בתחום הייצור, אך עבור מקצועות שאינם עוסקים בייצור עצמו באופן ישיר אלא רק באופן עקיף. מדובר במעין שילוב של ההגדרות צוואון לבן וצווארון כחול. בין המקצועות המשתייכים לקטגוריה זו – מבקרי איכות, מחסנאים וכדומה – אנשים אלו עובדים בסביבה בה עובדים עבודת ייצור, עבודת כפיים, אך אופי העבודה שלהם יותר מתאים להגדרות של הצווארון הלבן.

 

פשעי צווארון לבן

כפועל יוצא של עבודות הצווארון הלבן, נוצר לו המונח "פשעי צווארון לבן", שמתייחס לסוג משויים של פשעים. מדובר על פשעים ללא אופי אלים כלל וכלל, שקושרים בין הפושע לבין תחום עיסוקו. אלו פשעים שמתבצעים על ידי אדם השייך למעמד הביניים, ולא למעמדים נמוכים יותר. לדוגמא: שופט בבית משפט שמקבל שוחד מנאשם כדי לזכות אותו במשפט, זהו פשע צווארון לבן.

פשעי צווארון לבן מתעסקים במקצועות ובעיסוקים של אנשים בלבד, אם אותו שופט יוצא מבית המשפט ופוגע עם רכבו בהולך רגל ואז נוסע מן המקום בתאונת פגע וברח, זהו אינו פשע צווארון לבן מאחר והוא אינו קשור למקצועו ותחום עיסוקו של השופט. בין הפשעים המוכרים בהקשר של פשעי צווארון לבן – רמאות, מעילות כספים, שוחד, הפצת מידע סודי ממקום העבודה וכדומה.

אנימציה פטיש בית משפט
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש