פקדון קצר מועד (פק"מ) – יתרונות וחסרונות

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

רבים מהאנשים שמים בתקופות מסוימות כסף בצד – בפיקדון קצר מועד. זהו מכשיר השקעה נוח שבנקים מציעים ללקוחות שלהם, והיות והוא איננו נסחר בבורסה, הוא מהווה מכשיר השקעה סולידי שמאפשר לחסוך כסף בלי סיכון למגוון של מטרות.

פיקדון קצר מועד – כשמו כן הוא, פיקדון לתקופה קצרה שלא עולה על שנה, אשר מבטיח למשקיעים תשואה סולידית על הכסף שלהם וחוסך להם את החשש מסיכון להפסד, שכן הקרן מובטחת ללקוחות בכל מקרה. 

 

מה זה פיקדון קצר מועד?

פיקדון קצר מועד, או בקיצור – פק"מ, הוא מכשיר השקעה שבנקים מציעים ללקוחות שלהם לתקופה אותה הם מגדירים יחד מראש, אשר ניתנת בריבית קבועה או ריבית משתנה (שבדרך כלל מבוססת על ריבית פריים), ללא שקיים סיכון לקרן ההשקעה. 

באופן כללי כאשר בנקים מציעים פיקדונות, יש להם מגוון רחב של אפשרויות להפקדות לתקופות שונות. ניתן להשקיע ולהפקיד לטווח ארוך של הרבה שנים, כמו רוב הפיקדונות הקלאסיים, וניתן גם להשקיע לטווח קצר של שבועות ספורים, או מספר חודשים – אשר ייחשבו לפיקדונות קצרי מועד. 

 

למי זה יתאים?

פיקדונות באופן כללי, ופיקדונות קצרי מועד בפרט, לא נסחרים בבורסה, ולכן הם מתאימים במיוחד למשקיעים סולידיים אשר נזקקים לביטחון כלשהוא, ומוכנים מצידם להתפשר על תשואה יחסית סולידית על מנת שידעו בוודאות שאין בכך שום סיכון להפסד של סכום כלשהוא מתוך ההשקעה הבסיסית. 

יתר על כן, גם לקוחות שרוצים לדעת מבעוד מועד את הסכום שניתן לקבל בסיום התקופה של ההפקדה, יוכלו למצוא זאת אם יבחרו בהשקעה דרך פיקדונות קצרי מועד.

כאשר בוחרים בפיקדון בריבית קבועה, ניתן לקבל מפקיד הבנק חישוב מדויק שיגיד כמה ניתן יהיה להרוויח על הפיקדון בסך הכל סיום התקופה. אפשר יהיה לקבל את החישוב הזה כבר ביום ההפקדה ככל שהסכמתם על ריבית קבועה.

 

למה לעשות את זה?

כמובן שמתעוררת השאלה איזו מטרה תצדיק להשקיע בפיקדון שכזה.

באופן כללי הרעיון של פיקדונות קלאסיים זה לחסוך כסף עם סיכון נמוך, למגוון של מטרות לעתיד. כאשר מדובר בפיקדון קצר מועד בדרך כלל יהיה מדובר במטרות חיסכון לעתיד הקרוב, לאירוע מסוים כמו שיפוץ, רכישה של נכס או מוצר מסוים, אירוע גדול מתוכנן או חופשה בארץ או בחו"ל.

כמובן שלעיתים אנשים מבקשים לחסוך רק לשם החיסכון, גם אם אין להם כרגע מטרה מוגדרת, שכן הם יודעים שהם יזדקקו לחסכונות הללו בעתיד.

בנוסף, פקדון קצר מועד יכול גם לשמש בתור בטוחה לקבלת הלוואה או אשראי מהבנק, כאשר הסכום המופקד בעצם סגור בפיקדון כך שהוא מהווה עירבון לכך שהלווה יחזיר לבנק את ההלוואה.

יש לציין שמכיוון שהמציאות הכלכלית לא תמיד ברורה בתקופה האחרונה, זו אפשרות נוחה לאנשים שמעוניינים לשים את הכסף בצד עד שיקבלו החלטה על אפיק השקעה אחר שמתאים להם בשוק ההון. באופן כזה הם מקבלים הבטחה ברורה לגבי הקרן לעומת תשואה גבוהה שתהיה בסיכון גבוה. 

 

תקופות החיסכון של פיקדונות קצרי מועד

כבר כתבנו שבדרך כלל פקדון קצר מועד זו אפשרות השקעה לתקופה של עד שנה.

עם זאת, בפועל בנקים מציעים ללקוחות שלהם אפשרות לפיקדונות קצרי מועד גם לתקופות שעולות על שנה בכמה חודשים, ולעיתים לתקופה גם של שנתיים או מעט יותר. חשוב לדעת שבדרך כלל משקיעים אקטיביים בשוק ההון לא ישימו סכומים גדולים לתקופות ארוכות בפקדונות קצרי מועד שכן הם יחפשו הזדמנויות אחרות שישיאו להם תשואות גבוהות יותר בשוק ההון. 

 

יתרונות של פיקדון קצר מועד

פיקדון קצר מועד הוא דוגמה לפיקדון קלאסי בו אפשר לחסוך כסף ללא שום סיכון לקרן, כשהיתרון המרכזי שלו הוא הוודאות בעניין הזה.

בפיקדון קצר מועד המשקיע מקבל הבטחה לקרן בתוספת של תשואה מסוימת. שיעור התשואה שמתקבל על הקרן של ההפקדה הוא בטוח. כאשר הפיקדון הוא בריבית קבועה, ניתן גם לדעת את שיעור התשואה מראש – שיהיה למשך כל התקופה המוגדרת.

כאשר הפיקדון הוא בריבית משתנה, הוא נסמך על "עוגן" מסוים – כמו מרווח מריבית פריים, או שיעור מסוים מריבית בנק ישראל וכדומה, באופן שהוא בעצם משתנה בהתאם לשינוי הריבית. כאשר יש צפי לעליה בריבית, בחירה בפיקדון בריבית משתנה ככל הנראה תאפשר לקבל תשואה גבוהה יותר בזמן ההפקדה לעומת פיקדון בריבית קבועה.

באופן כללי המשקיעים שאוהבים להשקיע באפיק השקעה זה, עושים זאת לאור היתרון הגדול שלו כאפיק השקעה סולידי ובטוח עם סיכון אפסי וודאות רבה.

 

חסרונות של פיקדון קצר מועד

החיסרון המרכזי של פיקדון קצר מועד, הוא התשואה הנמוכה יחסית. עקב העובדה שריבית בנק ישראל נמוכה מאד, מה שקורה הוא ששיעורי הריבית על פיקדונות קצרי מועד בימים אלה הם נמוכים באופן יחסי. אמנם מרוויחים את העובדה שאין סיכון בפיקדון, אבל באופן טבעי זה יוצר גם תשואה שאיננה מספקת את הלקוחות פעמים רבות, וגורמת להם לבחור באפיקי השקעה שיכניסו להם תשואה משמעותית הרבה יותר.

 

האם פק"מ ומק"מ זה אותו דבר?

אל תתבלבלו – אמנם השמות דומים, אבל פק"מ זה קיצור לפיקדון קצר מועד, בעוד שמק"מ זה קיצור למלווה קצר מועד. אמנם המהות מבחינה סולידית יחסית דומה, אבל אלו שני מושגים שונים. כשאומרים מק"מ מתכוונים לאגרת חוב ממשלתית אשר נסחרת בבורסה (בניגוד לפק"מ), ומאפשרת בכל יום עסקים נזילות. 

 

2 הסוגים של פיקדונות קצרי מועד

הבנקים לרוב מאפשרים ללקוחות שני סוגים של פיקדונות קצרי מועד:

  1. פיקדון קצר מועד בהפקדה חד פעמית: כלומר – הלקוח מתבקש להפקיד פעם אחת סכום חד פעמי, והסכום הזה ישמר כחלק מתוכנית הפיקדון שלו עד שיגיע מועד הפירעון שסוכם, או עד שהתוכנית תחודש. לרוב אין נקודות יציאה בפקדונות קצרי מועד, בעיקר באלו שממש קצרות (שבועות או חודשים ספורים).
  2. פיקדון קצר מועד בהוראת קבע או תשלומים: כלומר – הלקוח יכול להפקיד את הפיקדון לא בבת אחת, אלא יש לו אפשרות להפקיד בכל חודש עוד סכום שיצטרף למה שהופקד כבר בעבר. בסיום תקופת הפיקדון תתקבל הריבית בהתאם לקצב ההפקדות ולתנאים שהוסכמו בנוגע לפיקדון. 

 

לסיכום

אם כך, ראינו שפיקדון קצר מועד זהו אפיק השקעה מאד סולידי ובטוח, שמתאים לטווח הקצר (לכל היותר – שנתיים וקצת). לכן הוא יתאים לאנשים שחוששים לאבד את הסכום שיש להם, ורוצים לדעת שהקרן תישמר בוודאות, והם יקבלו בנוסף לכך תמורה קטנה.

לעומת זאת כפי שהבנו, לא מדובר בתשואות גבוהות לאור שיעורי הריבית בתוכניות של פיקדונות קצרי מועד, אשר לרוב יהיו נמוכים. בעבור מי שמעוניינים לשמור על הכסף שלהם לטווח הקצר, מדובר באפיק השקעה נוח ובטוח.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא