פורטל חירום לאומי

פיקוד העורף הרים פורטל אינטרנטי חדש בעקבות נגיף הקורונה העולמי. הפורטל הוקם במהירות ובבהילות כדי לספק לאנשים מידע, תשובות לשאלות, מבזקים, וכדי לרכז את כל המידע הממשלתי הרשמי העדכני במקום אחד, תחת קורת גג אחת. בתקופה קשה זו, שבה הנחיות ומידע משתנים על בסיס יומי ולפעמים אפילו שעתי, חשוב שיהיה פורטל אינטרנטי שכזה, ללא ספק. מורגש מאוד שהפורטל הוקם בחטף ובמהירות, שכן חסרים בו דברים רבים, מידע, התפעול שלו לוקה בחסר והוא מרגיש בוסרי וסובל מחבלי לידה. ניסיון יפה, פיקוד העורף, אבל יש עדיין עבודה.

 

עיצוב פורטל החירום של פיקוד העורף

הפורטל מעוצב יפה ולפי סטנדרטים עדכניים, והוא מאוד ישיר וברור, אם כי יש תקלות רבות ודברים לא יעילים בעיצוב – שיקשו עליכם להגיע למידע המבוקש. בכניסה מקבל את פניכם באנר עצום כחול, המתפרש על חלק גדול מידי של המסך, הוא מפריע לתוכן שכדי להגיע אליו צריך לגלול למטה. אם הבאנר הזה היה שימושי או יעיל באיזושהי דרך – ניחא. מדובר בבאנר פשוט כחול עם מעט כיתוב סלוגני די חסר משמעות. אל תתבלבלו מהגרפיקה, שימו לב שיש תפריט מעל הבאנר ותוכן מתחתיו, והפעילו את הגלגלת בעכבר כדי לגלות את האתר.

 

מה בפורטל – הדף הראשי

הפורטל מחולק לכמה חלקים. כאמור, התוכן בו מאוד ישיר ונגיש, וברגע שעוקפים את עניין העיצוב המבלבל, האתר ניגש ישר לעניין.

  • מבזקים – לא פעיל כרגע. זוהי כנראה תהיה מטרתו הסופית של הבאנר הכחול הענק התמוה הזה שמקבל את פנינו בכניסה לאתר. יש כותרת מבזקים, ואין אף מבזק. קדימה, פיקוד העורף, גשו לעבודה!
  • הנחיות – גוללים קצת למטה, ומגלים את כל הנחיות פיקוד העורף להתמודדות עם מצב החירום הלאומי, מחולק לפי נושאים: שוק העבודה, עסקים ומסחר, תחבורה, קניות וצרכנות, ביטוח לאומי, פיננסים, שירותי רווחה, רשויות מקומיות, חקלאות, עובדים זרים, משפטי, שירותי דת, בריאות, דיור ונדל"ן, ביטחון הפנים, הגנת הסביבה, אנרגיה, תקשורת וסייבר, תיירות וחינוך. החלק הזה של האתר דווקא מאוד מסודר ויעיל – הכותרות ברורות ועושה רושם שכל המידע בחלק הזה מאוד מעודכן ושיש אנשים שדואגים לעדכן אותו באופן תדיר – אם תלחצו על אחד מהנושאים, תעברו להנחיות הממשלתיות בנושא הנבחר, וההנחיות הן האחרונות שנמסרו במהדורות החדשות.

 

מהם התנאים הבריאותיים הנדרשים במקום העבודה? באילו נושאים ניתן לפנות לרשות המקומית שלי? מה עצמאי שמתקשה בתקופת הקורונה יכול לעשות? כל התשובות לכל השאלות נמצאות שם.

  • כתבות ווידאו – עוד אזור סופר אחראי ומסודר באתר – כתבות וסרטוני הדרכה קצרים בנושאים רלוונטיים ואקטואלים סביב הקורונה. הכתבות מחולקות לפי נושאים ויש כתבות בארבע שפות: עברית, אנגלית, רוסית וערבית. לצערי הרב הכתבות בשפות השונות לא חופפות, שזה מעט תמוה, הייתי בטוח שהכי הגיוני וסביר זה לתרגם את כל הכתבות והסרטונים מעברית לשלושת השפות האחרות. יש כאן הכל החל מכתבות תוכן מלאות, ועד כדי סרטוני מודעות קצרצרים מגניבים שעוזרים להבין איך להתנהג ומה צריך לעשות.
  • יצירת קשר – בחלק הזה של האתר מפורטים הדרכים ליצירת קשר עם פיקוד העורף: טלפון, הודעת טקסט, הודעות בפייסבוק ודואר אלקטרוני. באופן תמוה, אין פה טופס ליצירת קשר, הוא שמור לאזור אחר של האתר, שם אין פירוט של כל האמצעים ליצירת קשר שיש כאן. בדרך כלל במקרים כאלה מפרטים את כל האמצעים ליצירת קשר ומניחים לטובת המשתמש טופס ליצירת קשר גם בדף הבית וגם בעמוד צור קשר, אבל בפיקוד העורף הזדרזו להוציא את האתר לאויר, עושה רושם, ושכחו מזה.
  • קישור לרשתות חברתיות ואפליקציית פיקוד העורף – בחלק התחתון של האתר יש קישור לרשתות החברתיות בהן מנהל פיקוד העורף קשר עם הציבור: יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וטלגרם, וכמו כן קישור לאפליקציה לסלולרי של פיקוד העורף עבור אנדרויד ומכשירי אפל. אם אתם אוהב להיות מעודכנים ומכורים למידע והנחיות שהממשלה ופיקוד העורף מוציאים – ממליץ מאוד לעקוב ברשתות החברתיות ובאפליקציה אחרי פיקוד העורף, יש שם המון מידע מעניין, מבזקים, התראות על נפילות פגזים בזמן אמת, הנחיות וכתבות.

 

מה בפורטל – דפים משניים

רוב המידע והתוכן באתר מתרכז בדף הראשי. יש תפריט למעלה, והוא מכיל שני פריטים נוספים: צור קשר – כאן תמצאו טופס ליצירת קשר אך לא פירוט אמצעים ליצירת קשר שנמצאים בדף הראשי, ושאלות ותשובות. את הטופס אתם מוזמנים למלא אם יש לכם פניה לפיקוד העורף, אבל עם איך שהאתר נראה, מעוצב ומתפקד, הייתי אומר שסיכוי נמוך שתקבלו מענה סביר, מפורט ורשמי בזמן הגיוני. נראה לי שעדיף שתרימו טלפון או תכתבו לפיקוד העורף בפייסבוק, דרך העמוד הראשי של האתר. הדף המשני השני באתר – שאלות ותשובות – הוא מדהים ומקיף ונהדר! עשרות שאלות עם התשובות מפורטות בנושא קורונה, הנחיות וכללים! כמובן, לא תוכלו למצוא כאן תשובה לכל שאלה שתהיה לכם, אבל העמוד מאוד מקיף והשתדלו שיהיה כאן הכל, ואני מנחש, מאחר ונראה שמדובר בעמוד מושקע, שיוסיפו לכאן שאלות ותשובות נוספות ככל שהזמן עובר בהמשך.

 

נגישות בפורטל החירום הלאומי – אם אתם מוגבלים בכל דרך, הפורטל לא בשבילכם.

תראו, מגיע לפיקוד העורף נקודת זכות על הניסיון להנגיש את האתר לחירשים, לקויי שמיעה או ראיה, או מוגבלים מכל סוג שהוא. אחרי הכל, יש חוקים במדינת ישראל וכל אתר שקיים ברשת, במיוחד אם הוא אתר חדש, חייב לעמוד בסטנדרט של נגישות ולהנגיש את התוכן לגולשים מוגבלים לפי רשימת כללים ודרישות מסודרת שמחייבת על פי חוק. אז בפיקוד העורף ניסו, והתקינו תוסף חיצוני שמתלבש על גבי האתר, ומכיל תפריטים כדי להנגיש את התוכן לגולשים מוגבלים. אחרי שהתקינו את התוסף הזה, עושה רושם שלא דאגו לבדוק שכל הפונקציות בו עובדות ומתפקדות, ולא חיברו את כל האפשרויות שלו אל האתר בפועל. תבקשו מהתוסף שיקריא עבורכם את המלל באתר (עבור לקויי ראייה), וכלום לא יקרה. חלק מהאפשרויות שתפעילו יעלו באתר אפשרות חדשה – "הגל השקט", כנראה עבור חירשים או כבדי שמיעה, אבל מלבד הקישור לגל השקט, כלום לא עובד, הקישור הזה מת ולא לחיץ. ניסיון יפה, פיקוד העורף, אבל זה לא זה. חבל מאוד, לדעתי זה קריטי מאוד, גם למוגבלים מגיע להיות מעודכנים ולקבל מידע והנחיות באופן נגיש, וכמו שזה נראה כרגע, צריך שלמוגבל יהיה מכר או קרוב שאינו מוגבל כדי לעדכן אותו בכל המידע וההנחיות.

 

איך תפעול פורטל החירום הלאומי מרגיש

הפורטל הוקם בבזק ובבהילות וזה מאוד מורגש, כמו שכבר ציינו. הוא סטטי לגמרי, העיצוב והגפיקה נייחים לחלוטין, אין תנועה, אנימציות – זה לא מזמין לשימוש. מנגנון התיעדוף של פיקוד העורף לא עבד כשבנו את האתר, ויש דברים חשובים פחות שקופצים לעין יותר ודברים חשובים יותר שקופצים לעין פחות. כל נושא המבזקים, שנכון לכרגע יש כותרת ריקה, חייב להכנס לתוקף ומהר. זה אולי הנושא הכי חשוב באתר שכרגע ריק לחלוטין מתוכן.

בנוסף, חייבים לסדר את כל הבאגים והחוסרים בתפריט הנגישות, כי אתר ממשלתי רשמי שלא מונגש למוגבלים – זה מחדל חמור.

 

פרסום הפורטל

הפורטל מפורסם ומשווק באגרסיביות בטלויזיה בערוצי החדשות, שנהנים בימים אלו מרייטינג גבוה במיוחד באופן טבעי. הפרסומת שולחת אתכם לחפש בגוגל "פורטל החירום הלאומי" ולהגיע לפורטל, ואפשר כמובן פשוט להגיע לפורטל באמצעות הכתובת שלו: https://info.oref.org.il .

האם מדובר בפורטל זמני לתקופת הקורונה בלבד או שמע פיקוד העורף יעבה את התוכן, ירחיב את המידע, יוסיף עמודים ותכנים ויטפח את המיזם החדש וישתמש בו גם בעתיד, לא עלינו, בעתות חירום לאומיים נוספים? לא ברור ולא ידוע, רק הזמן יגלה.

9 מסכים
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש