עמלות מסחר בבורסה – השוואה בין הבנקים לבין בתי ההשקעות 

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

בעוד בעבר הבנקים היו בעלי הגישה היחידים לתיווך בין הבורסות לבין המשקיעים, כיום גם בתי השקעות מהווים חברי בורסה, ומבצעים את עבודתם נאמנה. אז מהו גובה העמלה בכל אחד מחברי הבורסה המובילים, מה השאלות אותן עליכם לשאול את עצמכם והאם כדאי לנהל תיק באופן עצמאי או באופן פאסיבי? 

 

קצת על מסחר בבורסה

חסמי הכניסה והתשואה הנמוכה בשוק הנדל"ן המקומי, לצד ריבית נמוכה על חסכונות בבנקים, מביאים רבים להוציא את כספם לעבוד, ולאתר אפיקי השקעה אחרים, היכולים להביא לתשואה מרבית.

משכך רבים בוחרים להשקיע את כספם בשוק ההון, תוך תקווה קטנה שהחלטה אחת נכונה תדאג, לכל הפחות, למימון החופשה המשפחתית הבאה. 

נהירת המשקיעים האמורה לא נעלמה מעיניהם של הגופים המוסדיים בשוק הישראלי, הם הבנקים השונים ובתי ההשקעות למיניהם, אשר החלו לפתח בקדחתנות פלטפורמות השקעה מתקדמות. כיום, אותם גופי השקעות, המהווים חברי בורסה, מאפשרים לכל אדם להשקיע ולנהל את כספו משלט רחוק, דבר אשר התאפשר בעיקר הודות להתקדמות הטכנולוגיה בעשור האחרון. 

 

לא תמיד היה כך – המצב בעבר

בעבר הלא רחוק, היחידים להם עמדה גישה לגופי הבורסה השונים, קרי העברת פקודות קנייה ומכירה, היו הבנקים.

בתקופה האמורה, בה הייתה לאלו בלעדיות, היו הגופים הבנקאיים שבעי רצון ונחת. הסיבה העיקרית היא המונופול שנוצר בשוק, ואפשר להם לגבות עמלות מופרזות. בחינת נתונים מהירה, מאפשרת לנו, הצרכנים הממוצעים, להיווכח כי העמלות אותן גובים הבנקים, עולות במאות אחוזים על העמלות אשר נגבות מהם על ידי הבורסות. 

נקודה נוספת, בה נגלה היקף הסחטנות של הבנקים, היא עמלת המשמרת. העמלה המדוברת, הנודעת גם בתור דמי חסות או דמי ניהול, הינה עמלה ארכאית, אשר מקורה עוד מימי הסחר בניירות ערך פיזיים, בטרם המעבר לפורמט הממוחשב.

כפי שניתן יהא לראות בהמשך, הבנקים טרם ויתרו על גביית עמלות אלו, מה שאולי חושף מיהם הגופים האידאליים לפתיחת תיק השקעות. 

 

כיום – בתי ההשקעות שוברי שוויון

לאחר שנים של עמלות מופרזות, נפתחו שערי הבורסה, וכעת גם בתי השקעות מוגדרים כחברי בורסה, אשר דרכם ניתן לסחור במניות, אג"ח ושאר המוצרים המוצעים למכירה וקנייה בשוק ההון. יש לציין כי על כלל החברים, הן בתי ההשקעות והן המוסדות הבנקאיים, מוטלים ככלי רגולציה מקיפים, הנוגעים להון העצמי, ביטוח הלקוחות ותקינות והוגנות המסחר. משכך, מעבר להפסדים הידועים, אותם גוררת הבורסה, אין מקום רב לדאגה. 

 

לפני המנה העיקרית – דרך נוספת לחסוך בעמלות הניהול. 

בטרם תרוצו אל חברי הבורסה, לשם פתיחת תיק השקעות, יש לשאול שאלה חשובה, אשר יכולה לחסוך לכם לא מעט כסף. אותה שאלה נוגעת לזהות האדם אשר ינהל את תיק ההשקעות שלכם. מחד, ניתן לנהל תיק השקעות באופן עצמאי, ומנגד, עומדת לכל משקיע האפשרות לשים את אמונו במנהל תיק, אשר ישאף להשיא את רווחיכם. כמו כל דבר בחיים, לכל אפשרות יש את היתרונות והחסרונות שלה. 

 

יתרונות הניהול העצמי – חיסכון ושליטה

ראשית, עומדת למשקיע שליטה מלאה על גורלו, בין אם רווח ובין אם הפסד. כל פעולה בתיק מבוצעת על ידי בעל התיק בלבד, כך שלא תבוצע שום פעולה בתיק אשר תהיה בניגוד לרצונו של בעל התיק. אומנם מנהל השקעות הוא עתיר ידע, אולם אין בידע האמור בכדי לחסן מפני הפסדים. אף אחד לא אוהב להפסיד כסף בשל החלטה של אדם אחר. 

שנית, האפשרות האמורה מהווה חיסכון לא מבוטל, מהעמלות הנגבות מניהול התיק.

בעוד ניהול עצמאי ידאג, כאמור, להפחתת העלויות הנלוות, שימוש במנהל תיק, אדם בעל מיומנות, ניסיון וידע רב, יהא בעלות לא מבוטלת. 

 

עליעה וקוץ בה – החסרונות שבניהול תיק באופן עצמאי

ראשית, כפי שצוין, מנהל התיק הוא אדם בעל ניסיון וידע בעולם ההשקעות. וכפי שכולנו למדנו, ידע שווה לכוח, דבר המקבל משנה תוקף בעולם ההשקעות הבורסאי. משכך, ייתכן כי מנהל התיק יגבה מספר שקלים, אך אלו יתקזזו עם התשואה הנאה, אותה הוא יכול להניב, בזכות מומחיותו. 

שנית, יש לעמוד על כך שזמן שווה כסף. רבים מעדיפים לבצע השקעות פאסיביות, תוך תשלום סמלי לבעלי תפקידים, אשר יורידו מכתפיהם את נטל הניהול. שכירת שירותיו של מנהל השקעות, אגב פתיחת התיק, יכולה לחסוך זמן רב. 

 

רגע לפני שפותחים חשבון – השאלות החשובות

בטרם סקירת הנתונים וביצוע ההשוואה, יש לעמוד על מספר שאלות חשובות, שעלינו לשאול עצמנו בטרם בחינת הנתונים. מענה אותנטי ואמין על שאלות אלו, יכול להביא לבחירת חבר הבורסה האידאלי לפתיחת תיק, שכן אלו ימקדו אתכם מבחינת הנתונים אותן צריך לבחון. 

ראשית, יש לשאול מהן הבורסות בהן אתם מעוניינים להשקיע. כל אחד מגופי ההשקעות המובאים מאפשר השקעה בורסאית בנקודה אחרת. כך, ייתכן שגוף אחד יאפשר השקעה בבורסה האמריקאית, בעוד שגוף אחר יאפשר השקעה בבורסות במזרח הרחוק בלבד. יש לבחון את אפיקי ההשקעה המוצעים, לשם פסילה מוקדמת של גופים שאינם אטרקטיביים.

שנית, יש לבצע בדק בית, ולקבוע מהו הסכום אותו תרצו להשקיע עם פתיחת התיק. לא מן הנמנע שבמהלך השנים תבחרו להגדיל את היקף ההשקעות, אולם, כל אחד מהגופים דורש השקעה מינימלית בשיעור אחר לפתיחת תיק. משכך, עליכם לבחון מהו תקציב הבסיס, אותו אתם מוכנים להשקיע, ולאתר את בתי ההשקעות הרלוונטיים. 

לבסוף, עליכם לבחון מהו אופי ההשקעות אותן אתם מעוניינים לבצע. כל פעולה אותה תבצעו, תגרור עמלה בשיעור אחר. משכך, עליכם לכוון את מיטב הבחינה כלפי העמלות אותן תיאלצו לשלם באופן תכוף, ולהתעלם מאלו שאינן רלוונטיות עבורכם. לדוגמה, שיעור העמלה הנגבה בעבור מכירה או קנייה של מניה, מקבל יותר משמעות בעבור משקיע לטווח קצר מאשר משקיע לטווח ארוך. 

 

להלן – הנתונים

מוסד סוג עמלה קניה ומכירה בארץ (שיעור עמלת מינימום) קנייה ומכירה בחו"ל (שיעור עמלת מינימום) דמי משמרת רבעוני  דמי משמרת רבעוני חו"ל 
בנק הפועלים 0.6% (26 ש"ח מינימום) 0.9% (25 דולר מינימום) 0.15% 0.20%
בנק אגוד 0.6% (33 ש"ח מינימום) 0.1% (40 דולר מינימום) 0.15% 0.20%
בנק דיסקונט 0.54% (35 ש"ח מינימום) 0.79% (25 דולר מינימום) 0.20%  0.25%
בנק לאומי 0.65% (27 ש"ח מינימום) 0.90% (25 דולר מינימום) 0.15% 0.20%
בנק מזרחי טפחות 0.64% (50 ש"ח מינימום) 0.89% (75 דולר מינימום) 0.70% 0.78%
בנק יהב 0.55% (32 ש"ח מינימום) 0.95% (25 דולר מינימום) 0.14% 0.15%
אינטרקטיב ישראל  0.09% (אין עמלת מינימום) 1 סנט למניה (2.5 דולר מינימום) 0 שקלים 0 שקלים
IBI בית השקעות 0.09% (2.35 ש"ח מינימום) 1 סנט למניה (7 דולר מינימום)  0 שקלים 0 שקלים
אקסלנס בית השקעות 0.0.9% (3 ש"ח מינימום) 1 סנט למניה (5 דולר מינימום) 0 שקלים 0 שקלים 

(הנתונים באדיבות אתר SuperMarker)

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא