עמלות הבנקים בניירות ערך

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

המפקח על הבנקים, דודו זקן, דרש מהבנקים לפרסם אחת לחצי שנה את עמלות ניירות הערך שהם גובים מלקוחותיהם. פרסום העמלות, העריך מר זקן, יעזור ללקוחות הבנקים לבדוק את גובה העמלות שהם משלמים לבנק, להשוות בין הבנקים השונים וליהנות מתחרות אמתית שתביא באופן טבעי להגברת תחרות בין הבנקים ואפילו להורדת גובה העמלות. אלא שהמציאות לפעמים שונה.

כמעט מחצית מהרווחים של הבנקים מגיע מגביית העמלות וחלק גדול מהעמלות הוא מעמלות ניירות הערך. הרווח של הבנקים הוא ההפסד שלנו, הלקוחות!

 

על מה ומתי אנו משלמים עמלות ניירות ערך?

עמלות ניירות הערך שאנו נדרשים לשלם הן עמלות ביצוע, עמלות על קנייה ומכירה ועמלות דמי ניהול שנקראו בעבר דמי שמירה.

 עמלות הביצוע מחולקות לשלושה סוגים, עמלות ביצוע באגרות חוב, עמלות ביצוע  במק"מים ועמלות ביצוע בניירות ערך זרים.

 בכל הוראה של קנייה או מכירה של מניות, אגרות חוב, קרנות נאמנות ותעודות סל אנו נדרשים לשלם עמלה גבוהה. בין 0.15% ל0.4%.

עמלות דמי הניהול / דמי השמירה מחולקות לעמלות ניהול בארץ ולעמלות ניהול של ניירות ערך בחו"ל.

 עמלת דמי הניהול זהו "שם מכובס" לעמלה שנקראה בעבר עמלת שמירה. בעבר אולי הייתה הצדקה לגבות עמלת דמי שמירה כאשר הבנק נדרש לשמור את ניירות הערך בכספות הבנקים, אך במאה העשרים ואחת כאשר כל העסקאות ממוחשבות ואוטומטיות ויתרת ניירות הערך מופיעה כשורה במחשב, אין הצדקה לגביית דמי שמירה, וודאי לא כאשר היא נגבית כשיעור משווי התיק. בשל הצעקה שקמה שינו הבנקים את שם העמלה מעמלת שמירה לעמלת דמי ניהול.

עמלות דמי הניהול שגובים הבנקים הם עמלות רבעוניות שנגבות ביחס לגובה תיק ההשקעות והן יכולות להגיע ל0.4% ואפילו ל0.5% , וכאשר מדובר בתיק ניירות ערך גדול, עמלת דמי הניהול עלולה להגיע לסכומי כסף גבוהים. את דמי הניהול תשלמו גם אם יש לכם רק השקעה אחת או גם אם לא ביצעתם אפילו פעולה אחת בתיק ניירות הערך במשך כל השנה

 

ערכנו סקר שווקים בין הבנקים השונים ואלו הן התוצאות

 יש פער עצום בין עמלות של קנייה ומכירה בניירות ערך ישראליים לבין עמלות קנייה ומכירה בניירות ערך זרים.

עמלות הביצוע, קנייה ומכירה, בבנק ירושלים הן העמלות הנמוכות ביותר בכל היקפי התיקים, הן בביצוע  בניירות ערך ישראליים והן בניירות ערך זרים.

בנק איגוד, בנק לאומי ובנק דיסקונט בולטים בעמלות נמוכות יחסית לבנקים הגדולים יותר . בנק מסד לעומת זאת נחשב לבנק היקר מבין כולם, בנק שעמלות הביצוע שלו עשויות להגיע לפי ארבע מאשר עמלות הביצוע בבנק ירושלים.

 בבנקים הגדולים, בנק פועלים ובנק לאומי, בנק פועלים יקר יותר מאשר בנק הפועלים. העמלות הביצוע בבנק הפועלים יקרות פי 3-4 לעומת הבנקים הזולים יותר, ולמה זה קורה? כי אנחנו כנראה מסכימים לשלם.

 

השוואה בין הבנקים בשיעור עמלות הניהול

בנק יהב הוא הבנק הזול ביותר במערכת הבנקאית הוא כמעט ואינו גובה דמי שמירה.

הבנקים הגדולים, בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט ובנק איגוד עושקים אותנו בדמי הניהול. הפער בין הבנק הזול ביותר, בנק יהב, לבין הבנקאים היקרים יכול להגיע להבדלים של פי 5-6 בגובה העמלות. 

מבין ארבעת הבנקים הגדולים, והיקרים, בנק הפועלים הוא היקר מכולם ובנק דיסקונט הוא הזול מבניהם.

 קבוצת הבינלאומי יקרה מאוד בעמלות דמי הניהול, אך זולה בעמלות הביצוע יחסית לבנקים האחרים.

 בנק מסד הוא הבנק היקר ביותר במערכת הבנקאית הן בעמלת הביצוע והן בדמי השמירה.

 

אז איפה כדאי לנהל את תיק ניירות הערך שלנו?

איפה כדאי לנו לנהל את תיק ההשקעות בבנק שבו עמלות הביצוע נמוכות או בבנק שבו עמלות דמי הניהול נמוכות יותר?

התשובה תלויה בסוג התיק שלכם. אם אתם בקושי מבצעים פעולות בתיק ניירות הערך או מבצעים מעט פעולות, מומלץ לנהל את  תיק המניות בבנק הגובה עמלות ניהול זולות, אך אם אתם פועלים בהיקפים גדולים, קונים ומוכרים, מומלץ לנהל את תיק המניות בבנק שבו עמלת הביצוע נמוכות יותר. 

 

איך אפשר לחסוך בעמלות ניירות הערך?

 כעת אחרי שאתם יודעים על מה שאתם משלמים, אחרי שאתם מכירים את המשמעות של השמות של עמלות ניירות הערך ובעיקר אחרי שאתם יודעים מי נגד מי, איזה בנק נחשב לבנק זול ובאיזה סוג של עמלה, אתם יכולים לבצע סקר שוק משלכם, בהתאם לגודל התיק שלכם, להצטייד בנתונים, להגיע אל הבנקאי שלכם ופשוט להתמקח אתו. אם אתם לקוחות טובים, מרב הסיכויים שהבנק יפחית לכם בצורה משמעותית את גובה העמלות. 

אל תתפתו לתרגיל הגאוני של הבנקים ש"כאילו" הם מעניקים לכם עמלות נמוכות. לבנקים יש תרגיל גאוני, הם מציגים בפני הלקוחות שלהם את חוברת העמלות הרשמית, אבל מסבירים לכם שבתור לקוחות מועדפים אתם זכאים לתעריף מיוחד. כדאי לדעת העמלה הרשמית כמעט ואינה נגבית מאף אחד, העמלה האמתית היא זו המוצגת בפניכם כ"תעריף מיוחד רק בשבילכם". אל תתפתו לבנקאי המציג לפניכם תעריף מיוחד, המשיכו להתמקח אתו ובקשו הנחה גם מעבר לתעריף המיוחד שהבנק מציע לכם. 

 

אולי כדאי לכם לעבור לנהל את תיק ניירות הערך בבית השקעות ולא בבנק?  

בתי ההשקעות מציעים עמלות נמוכות באופן משמעותי מהבנקים. פערי העמלות בין בתי ההשקעות לבין הבנקים מגיעים לאלפי אחוזים ויכולים להצטבר לעשרות אלפי שקלים בכל שנה.

 כיום כל אחד יכול לסחור דרך אחד מארבעה בתי השקעות, מיטב דש, אקסלנס, פסגות ואי.בי.אי. הנתונים מלמדים כי רק כשמונה אחוזים מהישראלים מנהלים את תיקי ההשקעות שלהם בבתי השקעה, ולכן ברור מאליו כי בתי ההשקעות ישמחו לקלוט אתכם ובניהול קל של מו"מ תוכלו להוזיל את עמלות הנדרשות.

וכדאי לדעת, בתי השקעות אינן גובות עמלות שמירה או דמי ניהול, במקום זה יש להם דמי ניהול מינימליים בגובה של 15-20שקלים בחודש וכבונוס תוכלו ליהנות ממערכות תומכות ושירות צמוד.

לסיכום, רוב הלקוחות המחזיקים בתיקי השקעות משלמים עמלות גבוהות ומיותרות ומפסידים אלפי שקלים בשנה ואפילו יותר. זה לא חייב להיות כך, יש לכם אופציות אטרקטיביות וקלות שבעזרתן תוכלו להוזיל את גובה העמלות. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא