עבודה בשירות המדינה: איך מתקבלים ולמה זה כדאי לכם?

קרוב לרבע מיליון אזרחים מאיישים משרות בשירות המדינה ומגשימים בכך את השאיפה של אזרחים רבים אחרים למצוא עבודה בשירות המדינה. המשרות נחשקות ולא בזכות המשכורת שעומדת על שכר חודשי ממוצע של 15,700 ₪ (משרות תואמות בשוק הפרטי בדרך כלל גבוהות יותר) אלא בגלל התנאים: קביעות במקום העבודה, עלייה במדרגת השכר מידי שנה, שעות עבודה שפויות, תגמולים מיוחדים וחופשות ארוכות ומתוקות שעומדות על קרוב לחמישה שבועות שנתיים של חופשה בתשלום, לא כולל חגים, שבתות וחופשות מחלה.

הקבלה למשרות אלה קשה ומפרכת והמדינה מערימה קשיים רבים על המועמדים, בעיקר כלפי אלו שאינם נהנים ממשרה זמנית או סטודנטיאלית שהגיעה "מתוך המערכת". מי שלמרות הכל ובסופו של דבר יתברג כעובד מדינה ייהנה משורה ארוכה של תנאים סוציאליים וזכויות שתורמות רבות ומשמעותית לאיכות החיים ולצבירה הכספית עד גיל הפרישה. 

 

ממה נהנים עובדי המדינה?

עובדים בשירות המדינה ומשפחותיהם נהנים מתנאים סוציאליים נוחים יותר מעובדים בסקטור הפרטי (בעיקר בגופים תובעניים כמו ענפי ההייטק, התקשרות, הביטוח וכו'), מחברות במועדונים שמעניקים הטבות והנחות מיוחדות לעובדי מדינה, השתתפות בנופשונים וכמובן אירועים סגורים. 

אם גם אתם חולמים על עבודה בשירות המדינה, סביר להניח שלא רק התנאים המשופרים מושכים את תשומת לבכם אלא גם היוקרה שאופפת את רובם הגדול של התפקידים. המדינה זקוקה לעובדים איכותיים, מיומנים ומקצועיים בשלל משרות שנתפסות כ"דריסת רגל" בשוק העבודה. עובד שעזב מסיבה מסוימת את עבודתו הקבועה בשירות המדינה ופנה לסקטור הפרטי, יחזיק ברזומה עשיר ומרשים יותר מיתר המועמדים למשרה ויוכל לפתוח לעצמו דלתות באופן קל ופשוט יותר.

 

נציבות שירות המדינה: אחראית הגיוס וההשמה במדינת ישראל

נציבות שירות המדינה (נש"מ) הוא "ארגון האם" שאחראי על ניהול משאבי האנוש המדיניים בכלל הגופים המדיניים. הנש"מ אמון על ההון האנושי, מוביל ומבקר את פעולותיו, בוחן את הארגונים והיחידות השונות גם מהיבט כללי וגם מההיבט של כל עובד לעצמו. בנוסף אחראית נציבות שירות המדינה לפעולות הבאות:

אישור תקנים ומבנים ארגוניים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך

קליטה ומינוי של עובדים לארגונים והגופים השונים

הכשרת העובדים והדרכתם לטובת שיפור הרמה המקצועית וההשכלתית

טיפול בענייני משמעת ואכיפתם

טיפול בתחומי הרווחה הנוגעים לעובדי המדינה

קידום מעמד הנשים הפועלות בשירות המדינה

קידום איכות ומצוינות של ההון האנושי בשירות המדינה

גיבוש מדיניות תנאי השירות והטיפול בפניות עובדים 

טיפול ומענה לעובדים בגיל הפרישה שיוצאים לגמלאות

פרסום עדכני ושוטף של המשרות והתפקידים הפתוחים להגשת מועמדות בשירות המדינה. 

 

כך תגישו מועמדות למשרות בשירות המדינה:

הגשת המועמדות למשרות השונות מתבצעת על ידי מערכת המכרזים הממשלתית.

במערכת זו ניתן לחפש משרות רלוונטיות שהולמות את כישוריכם ולהגיש אליהן מועמדות. המכרזים יש לציין, הם פומביים כך שכל אדם יוכל להציע את עצמו אליהם. עם זאת, מומלץ להתמקד בדרישות התפקידים ולהגיש משרות בהתאמה לקורות החיים והכישורים הקודמים, שכן מתמקדים המשרדים השונים בעיקר בפניות הרלוונטיות מטבע הדברים. 

מערכת גיוס העובדים מצריכה הרשמה ובחירת סיסמה אישית. כך תוכלו להמשיך ולהתעדכן בשוטף בכל המידע המפורסם באתר, בסטטוס הגשת המועמדות ששלחתם וניטור שלב המיון הנוכחי שלכם. עדכונים אלה יישלחו אליכם לתיבת המייל שציינתם בעת ההרשמה. 

חשוב למלא את הנתונים האישיים שלכם בהקפדה, שכן הם יישמרו במערכת ויסייעו לכם להגיש משרות נוספות בעתיד. הנתונים הללו לא מועברים לגורמים נוספים והם נשמרים אך ורק בנציבות שירות המדינה.  

כדי להגיש מועמדות עליכם להיכנס לדף המכרזים שבו מופיעות כלל המשרות. לאיתור מהיר, יש לבחור את סוג המשרה הרלוונטי על פי חיפוש מכרזים פומביים, מכרזים פנימיים או מכרזים בין משרדיים.

מועמדים חדשים יצטרכו לבצע כניסה ראשונה למערכת המכרזים ולהגיש מועמדות. מועמדים שכבר רשומים ישתמשו בנתוני הכניסה למערכת לצורך המעקב, איתור משרות נוספות, הגשת מועמדות והשלמת ניירת אם נדרש מהם. 

המשרות פתוחות ושוויוניות גם לאנשים בעלי מוגבלויות, שיוכלו לבדוק סטטוס התקדמות ולהתנהל מול הנש"מ באמצעות המייל או טלפונית. 

 

זכויות והטבות להם זכאים עובדי המדינה

קרן השתלמות

כולנו מבינים את חשיבותה של קרן ההשתלמות, שיכולה לחסוך סכומים כספיים משמעותיים מאוד לקראת גיל הפרישה (וגם לפניו). עובד עם וותק של 30 שנים ומשכורת ממוצעת של 10,000 ₪ בחודש יוכל (על פי תשואה משוערת של 3% מידי שנה) לחסוך 1.7 מיליון שקלים! עבודה בשירות המדינה מזכה את כלל עובדיה בקרן השתלמות לכל עובד, בעוד שבמגזר העסקי הפרטי קרן ההשתלמות היא פריבילגית ולא כל עובד יוכל ליהנות ממנה.

על פי נתוני לשכת התעסוקה, קרוב לשליש בלבד מכלל השכירים במשק נהנים מהפרשות קבועות לקרנות השתלמות מהמעסיקים שלהם. 

השתלמויות – תוספת של 400 ₪ למשכורת החודשית

השתלמות במסגרת העבודה בשירות המדינה הפכה לסוגיה נוצצת במיוחד עם השנים. ההשתלמות מרחיבה את השכלתו של העובד, מספקת הזדמנות ללימוד תחומים חדשים או חידושים בתחום קיים (לימוד של יישום תוכנה כלשהו למשל) ומזכה בתגמול של 400 ₪ לשכר החודשי, בעבור כל הכשרה או השתלמות שהושלמו בה 400 שעות לימוד.

בתחום החינוך השתלמויות הן עניין נפוץ במיוחד: המורים צוברים השתלמויות וכך יכולים להגדיל את שכרם בנוסף לוותק מידי שנה. זו אחת הסיבות שבגללן קיים פער משמעותי בין שכר המורים הצעירים לוותיקים. 

מחלות וחופשות: כסף תמורת אי-ניצול הימים

בתחום החופשות אין ספק שעובדי המדינה נהנים הרבה יותר. עובד מתחיל בשירות המדינה יהיה זכאי ל-24 ימי חופשה שנתיים לעומת 14 הימים המקובלים במשק והרבה יותר מהמינימום שקובע החוק. בונוס נוסף הוא היכולת לקבל כסף בעבור ימי החופשה והמחלה הבלתי מנוצלים: כל עובד רשאי לצבור עד 55 ימי חופשה שנתיים (בעלות כספית ששווה לשתיים וחצי משכורות) והחל מגיל 50 יהיה זכאי גם להמיר חלק מימי המחלה שנצברו בכסף.

עובדי מדינה נהנים בנוסף מצבירת ימי מחלה ללא הגבלה (מה שלא קיים כלל בשוק הפרטי). עובדים בשירות המדינה מגיל 55 ומעלה יקבלו תשלום מלא על כל שלושה ימי מחלה שלא נוצלו וכך יוכלו לצבור מאות אלפי שקלים! 

ארוחות מסובסדות

כמעט כל הגופים והארגונים הממשלתיים נמצאים בסמוך למזנון או מסעדה כלשהם, בהם תוענק להם ארוחה מסובסדת שתמורתה ישלמו רק 23 שקלים. מקומות ללא סידור דומה או שאין בקרבתם מסעדה כלשהי, זוכים לבונוס מתוק יותר: ארוחות במסעדות בהשתתפות סמלית בלבד. 

תקנים ומימון לרכבים

ועוד הטבה מנקרת עיניים, בעיקר לאור מצוקת הכבישים הנוראית היא היכולת לשגר עובדים מנקודה לנקודה על חשבון המדינה וללא שימוש בתחבורה ציבורית. ההטבה כיום מאפשרת לעובדים הזקוקים לרכב פרטי לצורך הגעה למקום העבודה או מילוי התפקיד קבלת מימון מלא באדיבות המדינה לאגרת הרישוי השנתית (טסט), ביטוח חובה וביטוח מקיף.

עובדים בעלי רכב נהנים גם ממכסת קילומטרים נדיבה שנקבעת על פי תחשיב מרחקי הנסיעה הכללי. ובזמן שרוב אזרחי המדינה סובלים מעודפי פקקים חמורים ומעלויות גבוהות עד בלתי נסבלות שכרוכות בהחזקת הרכב הפרטי, עובדים בשירות המדינה יכולים לחסוך בכך משמעותית ולשפר את איכות חייהם. 

 

עבודה בשירות המדינה – יש גם חסרונות

נגענו עד עכשיו בכל היתרונות הנוצצים של עבודה בשירות המדינה, אך אי אפשר להתייחס לנושא מבלי להצביע גם על הצרות שבגן העדן התעסוקתי, או בעיקר אלה שמובילות אליו.

האתגר הראשון שבו נתקלים אנשים שחושקים בעבודה בשירות המדינה הוא שכלל לא פשוט להתקבל למשרות אלה. מעבר ליכולת האישית להתאים למשרה ולהתקבל אליה, זמן ההמתנה והבירוקרטיה הכרוכים בכך עשויים להיות ארוכים ומתישים, עם תכתובת וטלפוניה אינסופית בין המועמד למשרד וחוסר גמישות ביחס לתהליכי הבדיקה להתאמת המשרה. 

רוצים לעבוד בשירות המדינה? חכו כמה חודשים טובים

מועמדים רבים יודעים לספר כיצד המתינו חודשים ארוכים למענה מטעם המדינה ביחס למועמדותם (ברוב המקרים, תהליך ההשמה עומד על בין 9 חודשים לשנה!), על נוקשות במועדי הבחינות והשעות, הדד-ליינים הקצרים עד מאוד בהשלמת מסמכים רלוונטיים ופרטים בצורה וירטואלית. מועמדים אלה מעידים גם על חוסר קבלתם בסופו של דבר ולמרות שצלחו את כל המחסומים, מה שעשוי להצביע מיד על חשד למכרז תפור מראש. 

חוסר גמישות בתהליך

המדינה שמודעת לכמיהה הגדולה לעבוד אצלה, מערימה לא מעט קשיים בדרך ומפרקת את תהליכי הקבלה למשרות השונות לעשרות שלבים קטנים ומתישים. נושא המכרזים התפורים עולה לא מעט בהקשר של עבודה בשירות המדינה, כאשר מועמדים מגלים להפתעתם בשלב מתקדם בתהליך שמועמד פנימי כלשהו התקבל לאיוש אותה משרה. בנוסף, המבחנים המקצועיים עשויים להיות מרוחקים מאוד ממקום המגורים. וכך מועמד שמתגורר בחיפה לדוגמה, נאלץ לבצע מאמצים אדירים כדי להתייצב למבחן בירושלים, בשעה 8 בבוקר, בעבור משרה שמוטלת מאוד בספק. 

דרישות קפדניות מטעם הנש"מ

נציבות שירות המדינה תמיד טענה לאובייקטיביות, טוהר ושוויון בין המועמדים ולבדיקה אינדיבידואלית של כל מועמד, נתוניו, כישוריו והשכלתו. יחד עם זאת, היא מקציבה 14 ימים בדרך כלל להרשמה לכל מכרז, בהם אמור המועמד להמציא שפע של אסמכתאות וניירות.

המדינה תמתין על פי חוק 5 ימי עבודה נוספים מעבר למסגרת 14 הימים אם תבחין במועמד מתאים מאוד שחסרים לגביו מסמכים, אך אם יעברו יותר מכך היא תאלץ להסיר את מועמדותו. כמו כן, המדינה עצמה היא שקובעת ציוני סף עבור כל שלב ומועמדים שלא סיימו את השלב בציון הנדרש, לא יוכלו להתקדם בתהליך גם אם אותו משרד מאוד מעוניין בהם. 

 

פרטי יצירת הקשר עם נציבות שירות המדינה

לצורך התקשרות מהירה של המועמדים עם אגף בחינות ומכרזים:

שעות הפעילות:

ימים א'-ה' בין השעות 8:00-20:00

ימים ו', ערבי חג, חול המועד וימי זיכרון בין השעות 08:00-13:00

בחגים חנוכה ופורים, בערב יום השואה וערב יום הזיכרון בין השעות 08:00-17:00

ניתן לפנות לנציגים בטלפון *9478

כמו כן ניתן לפנות באמצעות הצ'אט שבאתר המכרזים או על ידי שליחת טופס מקוון. 

עבודה בשירות המדינה
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש