מענק שחרור ופיקדון אישי – מתי, כמה, ועל מה כדאי לבזבז?

מענק השחרור והפקדון הצבאי הם שני סכומי כסף, אותם הפקיד לרשותכם הצבא. בעוד הראשון עומד לכל גחמה אשר תרצו לממש, השני מוגבל באפיקי היישום שלו, לפחות ל – 5 השנים הראשונות מיום השחרור. אז מהו כל אחד מהסכומים, מהו שיעורו, ולמה דווקא עכשיו אפשר לקבל את הפיקדון האישי מבלי לחכות? 

 

הקדמה

סיום שירות החובה הוא רגע משמח בעבור לא מעט אנשים. מעבר לחזרה למיטה ולחדר בו גדלתם, החזרה לבגדים האזרחיים והרשות להסתפר כאוות נפשכם, עומדת זכות לא מבוטלת, היא אוטונומיה אודות המשך חייכם.

אז צמרת הממשל המדינית, ובעיקר הכנסת ומשרד הביטחון, דאגו לכם לאפיק פרנסה ראשוני.

לאחר מספר לא מבוטל של חודשים, בהם השתכרתם במשכורות שאינן עולות על 5 שקלים לשעה, מעניקה לכם המדינה סכום כספי, בשתי פלטפורמות שונות, הניתנות למימוש על ידכם במגוון דרכים.

בין אם לימודים, טיסה לחו"ל או חתונה הם היעדים אותם הצבתם לכם, בואו תגלו כיצד ניתן להגשימם בעזרת מענק השחרור והפקדון הצבאי.

 

מענק השחרור

מענק השחרור הינו סכום כספי, הניתן לכל מסיים שירות סדיר. כמו כן, מענק השחרור, בניגוד לפיקדון האישי, אודותיו יפורט בהמשך, עומד לרשותכם לשם כל מטרה אותה תבחרו.

כספי מענק השחרור יכנסו לחשבונכם בתקופה שעד 60 יום לאחר השחרור. משכך, מומלץ לשמור ולהקפיד על פעילותו הסדירה של החשבון במהלך התקופה האמורה. יש לציין כי במידה ולא ראיתם את הכספים בחשבון, יש ליצור קשר עם אחד הגורמים האמורים:

 

  • מסיימי שירות חובה צבאי יפנו אל קצין פניות הציבור בטלפון – 1111.
  • מסיימי שירות לאומי או אזרחי יפנו אל העמותה בה הם שירותו, או לחילופין לרשות לשירות לאומי אזרחי.

 

 

גובה המענק

גובה המענק משתנה בהתאם לאורך השירות וסוג השירות אותו ביצעתם, כפי שיתואר בטבלה הבאה:

גובה מענק השחרור בעבור 32 חודשי שירות (בשקלים): גובה מענק השחרור בעבור 24 חודשי שירות (בשקלים):​​ גובה מענק השחרור בעבור 12 חודשים (בשקלים): ​​

סיווג השירות:
17,588 —- —- לוחמים
15,093 11,272 —- תומכי לחימה
12,215 9,161 4,581 אחר כולל מסיימי שירות לאומי-אזרחי
—- 6,883 3,442 מסלול אזרחי ביניים
—- 4,581 2,290 מסלול אזרחי מפוצל​

(הנתונים באדיבות אתר האגף והקן לחיילים משוחררים)

 

הפיקדון האישי

מתוך מחשבה על עתידכם, החליטה כנסת ישראל כי לאחר סיום שירות החובה, יעמוד כל לאדם סכום כספי, המיועד לאחת מתוך 6 מטרות שונות, ומחושב לפי אורך השירות ותפקוד החייל במהלכו. יש לציין כי במידה ולא תשתמשו בכספים האמורים למימוש אחת המטרות, תוכלו לפדותו לאחר 5 שנים ולקבלו ישירות אל החשבון.

הכספים האמורים יהיו ניתנים למשיכה בכלל סניפי בנק הפועלים ובמספר סניפים ייעודיים של בנק לאומי, ושיעורם של סכומי הפיקדון יהיו כדלקמן:

גובה הפיקדון בעבור 32 חודשי שירות (בשקלים): סה"כ פיקדון בעבור 24 חודשי שירות (בשקלים):​​ גובה הפיקדון בעבור 12 חודשים (בשקלים): ​​

סיווג השירות:
25,438 —- —- לוחמים​
21,843 16,313 —- תומכי לחימה​
17,696 13,272 6,636 אחר כולל מסיימי שירות לאומי-אזרחי​​
—- 9,954 4,977 מסלול אזרחי ביניים​
—- 6,636 3,318 מסלול אזרחי מפוצל​

(הנתונים באדיבות אתר האגף והקן לחיילים משוחררים)

 

שימוש למטרות המנויות בחוק

כאמור, חוק קליטת חיילים משוחררים, מעניק שישה אפיקים, אשר לשמם ניתן יהא להשתמש בכספי הפיקדון, הם לימודים, הכשרה מקצועית, לימודי נהיגה, הקמת עסק, נישואין ודיור.

חשוב לציין כי במידה והחלטתם לממש את הפיקדון לאחת המטרות המנויות, לא תוכלו לקבל החזר במידה והתחרטתם.

כלומר, אם פרשתם באמצע התואר או ביטלתם את החתונה, הכספים ששולמו ירדו לטמיון, כך שמומלץ להשקיע מחשבה בטרם משיכת הכספים.

 

מטרות לימודים והכשרה מקצועית

הפיקדון האישי עומד לרשותכם במידה ותחליטו לפנות אל עולם ההשכלה. יש לציין כי רשימת המוסדות אינה מתמצה לכדי לימודים אקדמאים בלבד, ונפרסת על גבי מגוון רחב של תחומים. כמו כן, יש לציין שהרשימה אינה ממצה, שכן ישנם אפיקי לימוד רבים נוספים אשר אינם מנויים בה:

 

  • אוניברסיטאות, מכללות, סמינרים ומכינות אקדמאיות
  • לימודי פסיכומטרי, שפות והשלמת בגרויות
  • הכשרת מדריכי ספורט ומאמני כושר
  • לימודי קודש
  • הכשרות בענף התיירות, לרבות הדרכת טיולים והכשרת סוכני נסיעות
  • מוסדות לימוד בענף האומנות
  • קורסים מקצועיים בענף הביטחון והאבטחה
  • תחום הבריאות – לרבות בתי ספר לסיעוד, טכנאות שיניים ושיננות

 

 

לימודי נהיגה – לאלו שהיו עצלנים בתיכון

לאלו מכם שלא הספיקו להשלים את מטלת הוצאת הרישיון בטרם הגיוס, עומדת האפשרות לנצל את כספי הפיקדון לשם לימודי נהיגה. המגבלה העיקרית המצויה באפשרות זו היא האפשרות ללימודי נהיגה על רכב פרטי בלבד, אצל מורים פרטיים או בתי ספר לנהיגה המוכרים על ידי משרד התחבורה.

 

הקמת עסק – אל תמהרו

כספי הפיקדון פונים גם אל אלו בעלי הרישיון, אשר עולם האקדמיה אינו קורץ להם. אותם חיילים משוחררים יוכלו לנצל את הפיקדון לשלל מטרות בעולם העסקי, לרבות פתיחת עסקים כעצמאיים, הצטרפות או הקמת שותפות חדשה ואף הקמת חברה בערבון מוגבל (או בשמה המוכר – חברה בע"מ).

 

מטרות נישואין – לאלו שממהרים

מזל טוב! החלטתם להתחתן וחסרים כמה גרושים לממן את הצלם? הפיקדון הצבאי יוכל לשרת אתכם נאמנה גם במצב זה, שכן החוק מאפשר משיכת הכספים לטובת נישואין.

 

מטרות דיור – בזה השער לא יבוא צער

באם החלטתם לרכוש לאחר השחרור דירה, ניתן לממש את כספי הפיקדון לשם זירוז פדיון המשכנתא. במקרה זה, כספי הפיקדון יועברו ישירות אל הקבלן או בעל הבית ממנו רכשתם את הדירה.

יש לציין כי במקרים בהם מדובר על דירה הנקנית מקבלן, יש לצרף מספר מסמכים לבקשת פדיון הכספים מהבנק, הם חוזה המכר של הדירה, העתק המאמת את תשלום מס הרכישה וכן שובר התשלום בעבור הדירה.

 

מתי הכסף מגיע לבנק? – לאלו שבחרו לשמור את הכסף

אפיק פעולה נוסף, הנוגע לכספי הפיקדון, הוא שמירתם בקופת המדינה.

כ – 5 שנים לאחר שחרורכם משירות החובה, תוכלו לקבל את כספי הפיקדון ישירות אל החשבון. בתקופה שעד 60 יום לאחר שמלאו 5 שנים ליום גזירת החוגר, תקבלו הודעת SMS לטלפון, המעדכנת אתכם בדבר העברת הכסף המיוחלת, אשר יופיע לרוב כ – 7 ימי עסקים לאחר קבלת המסרון.

ככל שלא קיבלתם מסרון בפרק הזמן האמור, או שלא בוצעה ההעברה הכספית לאחר קבלת המסרון, יש ליצור קשר עם מערכת הביטחון, דרך אתר האזור האישי או באתר האגף והקרן לחיילים משוחררים.

נקודה חשובה עליה יש לעמוד היא לעניין משוחררים יותר וותיקים. חיילים אשר סיימו את שירותם הצבאי עד לתאריך 11.07.2010, לא יהיו זכאים לקבל את כספי הפיקדון שלהם, שכן החוק החדש, אשר נחקק בשל כספי פיקדון אבודים שנשכחו, אינו חל על אותם חיילים.

 

פיקדון קורונה – ברוח המצב

לאור מגפת הקורונה הפוקדת את העולם בימים אלו, הגיעו במערכת הביטחון להסדר חדש הנוגע לפיקדון. מתוך הבנה שרבים זקוקים להכנסה מידית, החליטה המדינה לאפשר את משיכת הפקדון האישי לכל מטרה. ההטבה האמורה משתנה בהתאם לתאריך השחרור, וכן טעונה עמידה במספר תנאים, כפי שיפורט:

 

  • חיילים אשר השתחררו בין התאריכים 19.01.2019 – 20.07.2015, יהיו זכאים לפדות את הנמוך מבין 3,500 שקלים ויתרת הפיקדון.
  • חיילים אשר השתחררו בין התאריכים 20.10.2020 – 20.01.2019, יהיו זכאים לפדות את הנמוך מבין 5,300 שקלים ויתרת הפיקדון.
  • תאריכי מימוש ההטבה הם בין התאריכים 20.10.2020 – 20.07.2020 בלבד, ולאחריה לא תעמוד עוד אפשרות זו.
חותמת לקבלת מענק
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש