כתיבת עבודות להגשה – חוקי? כמה זה עולה?

קיבלתם מטלת כתיבה להגשה. כעת, מצופה מכם לפנות זמן, לקרוא על נושא העבודה וללמוד אותו היטב, כך שתוכלו לכתוב את העבודה, כנדרש. ומה אם אין לכם זמן או חשק לכתוב את העבודה? כאן נכנסת לתמונה אלטרנטיבה בדמות כתיבת עבודות בתשלום על ידי אנשים מנוסים ומוכשרים בכתיבת עבודות. באלטרנטיבה הזו, משתמשים מידי שנה אלפי סטודנטים, תלמידים ועובדים. 

 

רקע מקדים על כתיבת עבודות בתשלום 

כיום, התחום של כתיבת עבודות אקדמאיות בתשלום הינו תחום מפותח ורחב. כתיבת עבודות היא מטלה שדורשת עמידה ביעדי זמן צפופים ובדרישות מקצועיות רבות. העבודות נכתבות כחלק ממטלות אקדמיות, באוניברסיטאות ובמכללות השונות, בבתי ספר למיניהם, במסגרת מטלות של עובד בעבודה בה הוא מועסק והמגוון עוד רחב.

הדעות בכל הקשור לכתיבת עבודות בתשלום חלוקות – יש הרואים את כתיבת העבודות להגשה כסיוע לגיטימי בתשלום, בדיוק כמו מורה פרטי או קורסים מקוונים להשלמת הידע. מנגד, ישנם גופים ואנשים התופסים את כתיבת העבודות בתשלום, שהפכה לשוק של ממש, כעבירה על החוק. מעבר לזאת, טוענים רבים כי מתן לגיטימציה לרכישת עבודות בתשלום, תצמיח דור חדש שלא ידע כיצד לכתוב חיבור כהלכה, מה שעתיד לפגוע בו בהמשך דרכו. 

ישנן חברות רבות שמציעות שירות של כתיבת עבודה לשלל המטלות האקדמיות. לצד הנוחות והיעילות שבדבר קיימת סוגיה אתית וחוקית סביב שוק זה. להלן יוצגו הפרטים השונים לגבי כתיבת העבודות, מידת חוקיותן וטווח המחירים שמציגות החברות השונות. 

 

מי מעוניין לרכוש עבודה? 

סטודנטים רבים כיום נקלעים לקושי בהשלמת מטלותיהם האקדמיות, בין אם בשל היעדר הכלים הדרושים לכך ובין אם בהיעדר הזמן הדרוש לכתיבתן. ככלל, עבודות להגשה כוללות מגוון של מטלות, דוגמת כתיבת הצעות מחקר, בחירת משתנים לעבודות מחקר מדעיות וכתיבת עבודות מחקריות בתחומי יהדות, חינוך אמנות, משפטים ועוד.

על הסטודנטים המבקשים לקנות עבודות נכללים סטודנטים הן מתואר ראשון והן מתארים מתקדמים, קרי תואר שני ושלישי. לעיתים אלו סטודנטים שמגיעים ממכללות אך לא פעם אלו סטודנטים מאקדמיות גבוהות לאמנות או מהאוניברסיטאות הראשיות בארץ.

לצד סטודנטים רבים אשר משתמשים בשירותי כתיבת עבודות בתשלום, גם תלמידי תיכון רבים מסתייעים בשירות זה. בין אם מדובר בעבודה באזרחות ובין אם מדובר בעבודתה בהיסטוריה, ספרות ועוד, שירותי כתיבת עבודות בתשלום מציעים לכתוב במקום התלמיד את העבודה מא' ועד ת', כך שכל שעליו לעשות הוא ליידע את הכותב בדבר נושא העבודה, וה- 'דד – ליין' להגשתה.

יתכן שתופתעו לגלות, אך לעיתים רבות גם עובדים מנוסים ומקצועיים משתמשים בשירותים אלו. כך למשל, פונים לא אחת לשירות כתיבת עבודות בתשלום, עורכי דין, אשר התבקשו על ידי הבוסים, לכתוב חוות דעת משפטית בנושא מסוים, בשפה האנגלית. עורכי הדין אשר לא שולטים היטב בשפה האנגלית, אך מצד שני – לא רוצים לאכזב את הבוסים, מוצאים פיתרון בפנייה לשירות כתיבת עבודות בתשלום, מספקים להם את החומר הנדרש, וכך מקבלים כעבור מספר ימים את המטלה הנדרשת. לא מדובר אפוא בעורכי דין בלבד, ומידי שבוע בעלי מקצוע שונים מסתייעים בשירות זה. 

 

שאלת השאלות – האם זה חוקי לקנות עבודה? 

בבחינת חוקיות כתיבת עבודות בתשלום, יש להתבונן בשני צדדים רלוונטיים לסוגיה זו: הראשון הוא הצד של כותבי העבודה והשני הוא מי שרוכש את העבודה, ונניח לצורך העניין, כי מדובר בסטודנטים (בעיקר בגלל שהשימוש בשירות כתיבת עבודות נפוץ במיוחד בקרב סטודנטים). למעשה, כתיבת העבודה אינה בגדר עבירה וגם רכישתה איננה מפרה את החוק. כתיבת העבודה היא בגדר מתן שירות של תוכן כמו כל חברה אחרת שמציעה שירותי תוכן וטקסטים. הבעיה החוקית נוגעת לעצם השימוש של הסטודנט בעבודה. כמו כן, הקנייה של עבודה שנכתבה על ידי כותב אחר איננה בגדר העתקה של מידע ולכן איננה מוגדרת כעבירה על החוק. 

יש להבחין אם כן בין עבירת ״פלגיאט״ שהיא למעשה שימוש בטקסט אקדמי ללא מתן קרדיט של זכויות יוצרים עבורו. זוהי עבירה שמפירה חוקים של זכויות יוצרים.

לעומת זאת, כתיבת עבודות איננה בגדר הפרת זכויות יוצרים. זהו שימוש בתוכן שנכתב על ידי חברה מקצועית. דה-פקטו אין הדבר בגדר מעשה לא חוקי. אולם, על אף האמור לעיל, ישנן הסתייגויות לעניין זה, אשר מצאנו לנכון להדגיש. על פי חוק, ובפרט על פי תקנונים אקדמיים של אוניברסיטאות שונות, המקוריות של העבודה אותה מגישים הסטודנטים היא קריטית.

עבודה שתתגלה כעבודה שנכתבה שלא על ידי הסטודנט המגיש עלולה לפגוע בסטודנט ובסיום התואר שלו. על כן, השימוש בעבודה שנכתבה במלואה על ידי אדם שאיננו הסטודנט אינו חוקי. הוא הדין בכל הנוגע לבתי ספר שונים ברחבי הארץ, הדורשים מהתלמידים כתיבה מקורית, ללא העתקות וללא להסתייע באחרים.

  

ומה טוענות חברות הכתיבה?

יש חברות הטוענות ששירותיהן מציעים לסטודנטים סיוע בהתמודדות עם הדרישות האקדמיות. מכללות רבות לצד אוניברסיטאות שונות אינן מצליחות ללמד את הסטודנטים איך לגשת לכתיבת מטלות ברמה אקדמאית גבוהה ולכן ישנו פער בין הדרישות לבין היכולות בפועל. לא פעם, המרצים לא ניחנים ביכולות הוראה מספקות, והם למעשה דורשים מתלמידיהם רמת כתיבה שהם מעולם לא לימדו כיצד ניתן לרכוש או לממש. לעיתים, גם המרצים לא התברכו ביכולות כתיבה גבוהות, והם עצמם לא מסוגלים היו לכתוב עבודה ברמה אותה הם דורשים.

לכן, ישנן עבודות שנקנות בתשלום שמתפקדות כמעין שלד ראשוני לעבודה להגשה. ניתן אפוא לעשות שימוש בעבודות כמבנה יסודי שעל גביו הסטודנט יכול לפתח את העבודה, וזאת לאחר שהתשתית כבר קיימת. כך או כך, האחריות על מידת השימוש בעבודה הקנויה מוטלת על הסטודנטים והתלמידים לבדם. במידה ובודק העבודה מגלה כי היא לא נכתבה במלואה על ידי הסטודנט, הוא רשאי להפנות את התלמיד לוועדת המשמעת של המוסד האקדמי וזו תפעל לאור התקנון ולאור החוק האקדמי.

יצוין בנוסף, כי כחלק מניסיונות המוסדות האקדמיים לפעול כנגד התופעה, החלה האוניברסיטה העברית בשימוש בתוכנה שמטרתה לגלות זיופים, העתקות וכתיבה לא מקורית. ספק אם לתוכנה אפשרות לגלות אם עבודה נכתבה על ידי שירות הכתיבה בתשלום, אך יחד עם זאת, על סטודנטים שנעזרים בשירותים אלו, מומלץ לנקוט במשנה זהירות.

 

איך פועלות החברות לכתיבת עבודות? 

חברות המספקות שירותי כתיבת עבודות בתשלום, מציעות שירות של כתיבת עבודות בתחומים שונים ובמערך חוגים רחב, החל במדעים מדויקים ועד מדעי הרוח. כמו כן, מספר חברות מציעות כתיבת עבודות בשפות זרות. השפה השולטת היא כמובן השפה האנגלית, אך ניתן גם להבחין בעבודות הנכתבות בערבית, סינית, ספרדית ועוד.  החברות הללו מעסיקות סטודנטים מצטיינים או בעלי תואר אקדמי ברמות שונות, כאשר החברות הגדולות מבניהן מעסיקות סטודנטים לתואר שני ומעלה, ואף דוקטורנטים.

ניתן להסיק מכך, שהחברות הללו יכולות לספק תוכן ברמה מאוד גבוהה. קונה העבודה מציג את מועדי ההגשה ואת הציון הרצוי, ובהתאם לכך נכתבת העבודה. לכן, סטודנט שמעוניין להגיע לציון מקסימלי, תיכתב לו עבודה שתחתור לכך. מנגד, ישנם סטודנטים שמודעים לבעייתיות בחשיפת העובדה שלא הם כתבו את העבודה, ולכן יגדירו ציון נמוך יותר, למשל – 80, וכותבי העבודה יפעלו בהתאם לרצון זה, ויתפרו את העבודה למידות הנדרשות. הודות לניסיון הרב שצברו עם השנים, חברות הכתיבה הללו פועלות בדיסקרטיות ומבינות את הפרובלמטיות שבכתיבת עבודות להגשה למוסד אקדמי. כמו כן, סוגיית הדדליין היא ראשונה במעלה והתשלום ניתן ביחס למועד זה תוך שמירה על טווח הזמנים הרצוי. 

ישנן חברות שמספקות שירות תוך ליווי הסטודנטים בכתיבת עבודה, כך שהן אינן כותבות את העבודות במלואן, בשל הבעייתיות החוקית בתחום. לפיכך הן מציעות שירותים אחרים, כגון עריכה לשונית, משוב לעבודה שכבר נכתבה, חיפוש ספרות משנית, הכוונה בכתיבת העבודה. בד בבד, ישנן חברות שמציעות טקסטים אקדמיים שלמים תחת ההגדרה שאלו טקסטים ללימוד ולקבלת מידע ואינן לוקחות אחריות על שימוש בטקסטים כעבודות שלמות. 

 

מה כוללת כתיבת העבודה בתשלום? 

כאמור, שירותי כתיבת מטלות בתשלום, כוללים שלבים שונים בתהליך כתיבת העבודה. ישנם אנשים שמבקשים כתיבת עבודה מלאה ומושלמת, לצד אחרים שמעוניינים בכתיבת חלק מן העבודה. 

להלן מספר דוגמאות לחלקי עבודות:

  • ניתוח סטטיסטי
  • פיתוח הצעת מחקר
  • ניסוח שאלת מחקר
  • עריכת סקירת ספרות משנית
  • כתיבת ממבוא או סיכום לעבודות

 

וכמה זה עולה לסטודנט?

התמחור נעשה מול כותבי העבודה. ישנן עבודות מוכנות מראש וישנן עבודות שנכתבות תוך ליווי צמוד של הסטודנט ובהתאם לדרישות ייחודיות שלו. על כן, התמחור משתנה והוא משוקלל על פי גורמים שונים. 

לדוגמא, עבודה סמינריונית בציון של 90 ומעלה יכולה להגיע לסכום של 3,500 ש״ח. לעומת זאת מטלות אקדמיות בהיקף מצומצם בציון של 85 ומטה יכולות להגיע לסכום של כ-700 ש״ח ולעתים אף למחיר של 250 ש״ח. כמו כן, יש חברות או כותבים שגובים את המחיר רק לאחר קבלת הציון על העבודה, בעוד יש מי שקובעים מחיר מבעוד מועד ללא תלות בציון הסופי. 

ישנם אפוא קריטריונים שונים שמשפיעים על עליית המחיר. נציג להלן מספר דוגמאות לקריטריונים אופייניים בקביעת תג המחיר:

  • מועד הגשה מידי
  • תקופת עומס
  • ספרות משנית רחבה מן הרגיל
  • עבודות בתחום ידע ייחודי, לדוגמת כלכלה ומשפטים
  • היקף עבודה גדול מן הרגיל

 

חברות מול כותבים עצמאיים

לצד חברות גדולות שעוסקות בתחום של שירותי כתיבת עבודות, פועלים בתחום גם כותבים עצמאיים. העובדים העצמאיים חושפים בצורה ישירה את תחומי הידע שלהם, ולפיכך הם מספקים רמת אמינות גבוהה יותר.

כמו כן, המחיר שגובה הכותב העצמאי, נמוך לרוב מהמחיר אותו גובות החברות המוכרות בתחום. זאת, מאחר שהכסף המשולם לעובד העצמאי אינו מתחלק בין מספר גורמים, בעוד שהחברה צריכה להתחלק בתשלום בין החברה ובין הכותב עצמו. לעומת זאת, החברות הגדולות בעלות ניסיון רב ומעסיקות כותבים בעלי תארים אקדמיים אשר יכולותיהם נבחנו ונבדקו, ולכן הסיכון ל'נפילה' נמוך יותר בפנייה לחברה מוכרת. 

 

לסיכום

תחום כתיבת העבודות הוא תחום בעל היצע גדול וביקוש רב. החוקיות בתחום זה מוגבלת: שימוש בעבודה שאיננה מקורית שלא נכתבה בידי הסטודנט הוא בגדר עבירה של רוכש העבודה – השימוש בעבודה נכנס לגדר אחריות הקונה ולא לאחריות הכותב. סטודנט שנתפס בשימוש בעבודה שאינה מקורית, צפוי במקרה הטוב לקבל ציון נכשל בקורס, ובמקרה הרע לקבל השעיה מהמוסד האקדמי. הסטודנט יכול להשתמש בעבודה ככלי עזר בלבד, בעזרתה ירכוש הסטודנט יכולות אקדמיות, בדומה לשירותים שמספקים מורים פרטיים לכתיבת עבודות.

כתיבת עבודות
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש