ייעוץ תעסוקתי – זה עוזר?

יצאתם מהצבא, רוצים להתחיל ללמוד ולא יודעים מה? מרגישים לא טוב עם העבודה הנוכחית שלכם? מרגישים שבקרוב העבודה שלכם תהפוך לקריירה ותחייב אתכם לכל החיים, ואתם לא שלמים עם זה? אבחון תעסוקתי יכול להציל אתכם מהמקום אליו נקלעתם. לכל המבולבלים והמבולבלות שמחפשים כיוון – ייעוץ תעסוקתי יכול לשנות לכם את החיים לטובה.

אנחנו חיים בתקופה שבה יש לכל אחד המון אפשרויות ומגוון שלם של דברים שהוא יכול לעשות בתור עבודה וקריירה. מה טוב יותר ומה טוב פחות? מה מתאים לי יותר ומה מתאים לי פחות? איפה אני אהיה מאושר ולא אשחק לאורך זמן? אלו שאלות הרות גורל מבלבלות מאוד שמקננות באנשים רבים, במיוחד חבר'ה צעירים שיצאו לפני רגע מהצבא וחושבים מה לעשות עם עצמם.

הם יודעים שההחלטות הקרובות שלהם בנוגע ללימודים ועבודה יעצבו את המשך החיים שלהם עד הפנסיה. איפה התשובות לשאלות האלו? התשובות לשאלות האלו נמצאות בתוך כל אחד ואחד מאיתנו, ואנחנו לא תמיד יודעים איך להוציא את התשובות מתוכנו, וגם אם כן – עדיין יהיו לנו ספקות שאיתרנו את התשובות הנכונות. ייעוץ תעסוקתי מול מאבחן תעסוקתי יכול לתת לנו כיוון, או אישור לגבי ההחלטות שלנו, מאדם שזה המקצוע שלו.

בעבר, המגוון והשפע של האפשרויות שלכם היה נמוך משמעותית, ובמקרים רבים הבנים היו מקבלים את העיסוק שלהם בהנחתה מההורים, כחלק מעסק משפחתי וגם לא. היום המצב שונה (ומבלבל) בהרבה, אין ספק.

 

מה זה ייעוץ תעסוקתי?

ייעוץ תעסוקתי הוא הליך אבחון מול איש מקצוע שמטרתו לעזור לכם לבחור לאן לנתב את עתידכם הקרייריסטי. האבחון יכול להתבצע בצורת ראיון, מבחנים כתובים, מבחנים פסיכוטכניים, דינמיקות קבוצתיות או שילוב של כל האמצעים האלו לפי שיטת המאבחן התעסוקתי מולו אתם מתאבחנים. 

ההתלבטות לגבי תעסוקה וקריירה לא שייך לצעירים בלבד.

כחצי מהאנשים שמבקשים לעבור אבחון תעסוקתי מול יועץ תעסוקתי הם כאלו שמתלבטים לגבי תחילת הדרך הקרייריסטית שלהם, העבודה הראשונה, בדרך כלל אחרי הצבא או הטיול הגדול שאחרי הצבא, וחצי מהמתאבחנים הם אנשים בוגרים שכבר עברו כמה מקומות עבודה וחוו את עולם התעסוקה, אך מרגישים לא שלמים עם עצמם ומבקשים לבדוק את האפשרויות שלהם עבור שינוי תעסוקתי.

 

הליך אבחון תעסוקתי שגרתי

הכוונה תעסוקתית מתחילה לעיתים בהכנה מוקדמת של המתאבחן, עוד לפני שהגיע בפועל לאבחון עצמו. מורים לו להכיר מסלולי לימוד ומקצועות שהוא לא יודע עבורם מהי הגדרת התפקיד בדיוק, כדי שאם ימצא מתאים לאחד מהם, ידע במה מדובר עוד לפני שתהליך האבחון התעסוקתי בכלל התחיל בפועל.

התהליך עצמו בנוי מפגישת הכרות בשיטת ראיון מול מאבחן, בפגישה זו נוצרת התרשמות כללית מכישוריו של המתאבחן. לאחר מכן, ביום נפרד, יוזמן המתאבחן ליום אבחון (יום באורך מלא), שבו יעבור מבחני אישיות ובדרך כלל גם דינמיקה קבוצתית. במבחני האישיות תבדק האישיות שלו – דברים כמו האמינות שלו, תכונות האופי שלו, דבקות במטרה, הנהגה וכדומה. בדינמיקה קבוצתית ינתנו למתאבחן ולמתאבחנים נוספים במקביל מטלות קבוצתיות, ויבחנו את התנהגותם בתוך הקבוצה.

אחרי יום האבחון הזה בדרך כלל יחזור לפגישה נוספת המתאבחן מול המראיין הראשוני שלו, שבה הם ידונו על תוצאותיו וביצועיו של המתאבחן מאותו יום מרוכז. הפגישה השנייה היא לא בשיטת ראיון, אלא בדרך כלל דו שיח שבו יש גם למתאבחן המון מקום להביע את עמדותיו ודעותיו. בסוף הפגישה הזו מקבל המתאבחן המלצות ממוקדות בנוגע לכמה מקצועות בודדים שמתאימים עבורו במיוחד, והמלצות בנוגע למסלולי לימוד, במידה וזה רלוונטי, שיובילו אותו לכדי עיסוק במקצועות האלו.

חלק מהאנשים מסיימים את התהליך כאשר המאבחן שנפגש עימם מוסר להם שהוא עדיין לא ממליץ לקבל החלטות להיכנס למעגל העבודה, מאחר והם עדיין לא במקום נפשי בחייהם שמאפשר להם לבצע החלטה לגבי העתיד התעסוקתי שלהם. אם קיבלתם אבחון שכזה, כדאי מאוד להקשיב לו, מכוני האבחון התעסוקתי יודעים לזהות מתי עדיין כדאי שלא תעשו החלטות הרות גורל שכאלו.

 

הליך אבחון תעסוקתי מתמשך ומקיף

ישנם יועצים תעסוקתיים רבים שיגרסו כי 2 פגישות ויום מרוכז הם אינם מספקים כדי לתת ייעוץ תעסוקתי יעיל ומלא. אותם יועצים יגידו כי נדרש תהליך ארוך של לפחות 10 פגישות, לא עם מאבחן תעסוקתי אלא עם עם פסיכולוג תעסוקתי. אותם מאבחנים מציעים תהליך שיורד עד לקצה נשמתו של המתאבחן, תהליך הדומה לאבחון פסיכולוגי ובו נבחנים גם דברים כמו הסטוריית הצלחות וכשלונות, ילדותו, המשפחה שלו והחוויות שעבר עימה, לצד מבחני אישיות ודינמיקות קבוצתיות בדומה להליכים המקוצרים הנפוצים יותר.

 

האם כדאי לי לעבור ייעוץ תעסוקתי?

ברמת העקרון, השאלה הזו יושבת על שאלה אחרת עמוקה יותר – האם אתם מאמינים שייעוץ תעסוקתי הוא מדוייק ואמין, כך שיתן לכם כיוון טוב להמשך החיים. ברור לחלוטין שכדאי להשקיע את הכסף הדרוש ב-3 ימי אבחון בהליך קצר נפוץ, או מעל ל-10 ימי אבחון בהליך הארוך (והיקר יותר), אם בסוף התהליך נמצא תשובות לשאלות הרות גורל לגבי החיים שלנו.

החלופה האפשרית היא שנגיע למקומות עבודה שלא מתאימים לנו, שאנחנו לא נהנים בהם או ממצים את הפוטנציאל שבנו, מקומות עבודה בהם הכישורים האישיים שלנו והחוזקות שלנו לא באים לכדי מימוש, וככה יחלפו להם החיים. גם בחירת מקצוע ללימודים גבוהים יכול להיות מסוכן, אם הוא לא מתאים לנו. אנחנו עשויים לבזבז שנים רבות וכסף רב בלמידה, כאשר באמצע הלימודים (במקרה הטוב, במקרה הרע: בסופם) נבין שהמקצוע הזה לא מתאים לנו, נזרוק את התואר שעבדנו כל כך קשה בשבילו לפח ונתחיל לחפש כיוון חדש בחישוב מסלול מחודש.

ההסתייגות מהכדאיות היא בשני מקרים – הראשון, כפי שאמרנו, במידה ואתם לא מאמינים שמדובר בתהליך מדוייק ואמין, והתוצאות שיתנו לכם המאבחנים לא באמת אופטימליות עבורכם, עבור החיים שלכם והחוזקות שלכם. השני, הוא במקרה של אנשים שיודעים בוודאות מה הם רוצים לעשות בגילאים צעירים, עבורם בחירת מקצוע היא טבע ולא מאבק.

בנוגע למקרה הראשון, אפשר למקסם את הסיכוי שתעברו תהליך מדוייק ואמין. לצערי הרב מדובר בתחום שאין עליו פיקוח, כך שכל גורם, גם גורם לא מוסמך ולא מקצועי, יכול להפוך למוסד לאבחון תעסוקתי על סמך החלטתו בלבד. חלק ממכוני האבחון הטובים והגדולים יותר מחזיקים אנשי מקצוע מקצועיים באמת, בעלי תארים בתחום. יש להם ניסיון רב שנים, תעודות, והמון לקוחות מרוצים מאחוריהם. עדיף להשקיע קצת יותר מבחינה כספית עבור מוסד גדול ומוכר שמציג צוות מקצועי של מאבחנים, ולא לפספס אבחון אמין ומדוייק.

 

הזהרו משרלטנים

גם בתחום הזה, כמו תחומים רבים אחרים, ישנם שרלטנים – אנשים שאינם מקצועיים מספיק, או כאלו שינסו לגבות ממכם יותר ממה שצריך. אם ההמלצות של האבחון התעסוקתי שעברתם נשמעות לכם הזויות וחסרות אחיזה במציאות, ראשית – בדקו את עצמכם. האם אתם באמת כנים לחלוטין עם עצמכם? יכול להיות שאתם לא יזמים, מלאי יצירתיות ותושיה, ותפקידים שבהם צריכים תכונות כאלו לא מתאימים לכם באמת? שנית, אחרי שוידאתם ב-100% שאתם כנים עם עצמכם לחלוטין, בדקו את מסקנות והמלצות המאבחן. אם באמת הוא "פיספס" אתכם ואת מי שאתם באמת, אתם לא חייבים לקחת את מילותיו כתורה מסיני.

יש מקרים שבהם המסקנות שתקבלו לא יהיו משהו שלא ידעתם עוד קודם, ויש מקרים שבהם המאבחן התעסוקתי יבנה תיאוריות וחסמים נוספים שאין בכם באמת, ויציע המשך והרחבת האבחון כאשר אין בכך צורך. אם סיימתם אבחון שגרתי כמו שסגרתם מראש (3 מפגשים, 10 מפגשים, 15 מפגשים – מה שנסגר מראש) והמאבחן לוחץ שתרחיבו את התהליך, היו זהירים ובדקו האם יש מצב שהוא סתם מחפש עוד רווח על חשבונכם.

מהצד השני, אני חייב לאזן קצת – ישנם אנשים רבים שעברו ייעוץ תעסוקתי ומספרים שזה לייף-צ'יינג'ר, שהם מודים על כל רגע שבו הם החליטו ללכת ליועץ התעסוקתי, והם ימליצו על היועץ שלהם לכל אדם. יש אנשים שעשו שינויים אדירים בחיים שלהם ובמקצוע שלהם על סמך האבחון התעסוקתי שעברו, וכעת הם מאושרים פי כמה ומודים על מזלם הטוב.

קריאה לעזרה - ייעוץ
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש