זה העסק שלנו – יוזמה חדשה בעקבות אירועי הקורונה

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

בימים האחרונים אנחנו עדים לקמפיין טלויזיוני אגרסיבי מטעם הבורסה לניירות ערך תל אביב, שמפרסם עמוד אינטרנטי חדש שהוקם על ידיה בעקבות אירועי הקורונה. העמוד קורא לעזרה ממשלתית לבעלי עסקים שקורסים ונופלים בעקבות משבר הקורונה בעת האחרונה. העמוד מעוצב באופן מקצועי ורספונסיבי, והקמפיין הטלוויזיוני מכובד ומקצועי גם הוא. העיצוב בעמוד בצבעים של סגול כהה וכתום זוהר – והם משדרים מסר של אזהרה וסכנה, וכך גם המלל בעמוד – המונחים עוסקים ב"מצוקה", "מלחמה", "קריסה" וכדומה.

העמוד מתאר מידע ונתונים לגבי המצב הקיים (נכון לאפריל 2020) – שבו קיימים יותר ממיליון מובטלים בעקבות משבר הקורונה, ובתי עסק ברחבי הארץ נאלצים לסגור שעריהם עבור לקוחות ועומדים לפני קריסה וסגירה קבועה של העסק. אמנם המדינה מחלקת מענקים לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים, אך העמוד טוען שהמענקים לא מספקים, לא יעילים וטובעים בתוך הליכי בירוקרטיה. הרבה עסקים לטענת הנאמר בעמוד לא קיבלו שום סיוע כספי, לא מענק ולא אישור להלוואה, ובתי עסק רבים וגם שכירים נמצאים לפני קריסה כלכלית.

העמוד קורא לאפשור מענקים והלוואות לבעלי עסקים כפתרון, ולצמצום הבירוקרטיות סביב מענקים והלוואות. בנוסף, נכתב בעמוד כי יש לגייס איגרת חוב בעזרת הציבור הישראלי, שבעזרתה תוקם קרן חירום שתוכל לעזור במצב הסבוך ולהקים לתחייה בתי עסק קטנים ובינוניים ברחבי הארץ באמצעות סיוע כלכלי. פתרון שכזה לדעתי הוא באמת אפשרי, ואכן יטפל בשורש הבעיה במידה וייושם, בתי עסק רבים ברחבי המדינה ינצלו מסגירת שערים ופשיטות רגל, ואמון הציבור בממשלה יתחזק ללא ספק. כולנו תמיד אומרים שהמיסים, יוקר המחיה והתשלומים לביטוח לאומי גבוהים וחונקים, ובמצבים כאלו אנחנו רוצים לראות חלק מהכסף שהשקענו והפקדנו עבור המדינה חוזר אלינו בחזרה.

 

איך זה יעבוד?

העמוד מציע את הפתרון, כאמור, באמצעות הנפקה של איגרות חוב, כדי לגייס את הכסף הדרוש כדי להחיות את בתי העסק הקורסים, באמצעות ציבור התושבים. התהליך דומה בבסיסו להלוואה מהבנק – המדינה תנפיק איגרות חוב, כסף שהיא "מלווה" מציבור התושבים במדינה, ומתחייבת להחזיר אותו במועד מאוחר יותר, בריבית קבועה. כך המדינה תגייס סכום גדול של עסק כדי להחיות את בתי העסק בארץ, וציבור התושבים שהלווה עבורה את הכסף דרך איגרות החוב יהנה מהחזרי החוב מהמדינה, ומכספי ריבית שהוא מרוויח על הדרך.

העמוד מציין את נתון הסכום שצריך להיות מגוייס: 22 מיליארד שקלים חדשים. מדובר בסכום עצום, אבל הוא לא מצוץ מהאצבע – המדינה השקיעה כבר כ-8 מילירד שקלים חדשים במענקים ועזרה לבתי העסק הקורסים ברחבי הארץ, אך הסכום הזה הוא כפלסטר לטיפול ברגל גדועה. דרושים 22 מיליארד שקלים חדשים כדי להציל באופן כמעט מוחלט את כל העסקים בארץ – הסכום שמצויין על ידי הבורסה לניירות ערך בעמוד שהקימו הוא מחושב ומושכל.

 

חסרונות של המהלך

האמת? אין. התוכנית היא בסגנון של win-win. הבורסה מרוויחה עוד אגרות חוב בסכומים לא מבוטלים, הממשלה מקבלת כסף לתמוך בעסקים הקטנים, העסקים הקטנים ניצלים, והממשלה צריכה להחזיר למשקיעים את הכסף שלהם בריבית קבועה במועד מאוחר יותר. רק במקרים מאוד קיצוניים התוכנית הזו נופלת. הדבר היחיד שימנע מהממשלה ליישם את הראיון של הבורסה לניירות ערך, הוא חשש מהחוב הגדול יחסית שהיא נכנסת אליו מול ציבור האזרחים.

במונחים של מדינה וממשלה, חוב של 22 מיליארד שקלים חדשים באגרות חוב הוא לא מפלצתי כמו שהוא אולי נשמע, והתרחיש מנגד שבו בתי עסק במדינת ישראל נסגרים על ימין ועל שמאל עד שמצב הקורונה ירגע – הוא תרחיש איימים. קריסת עסקים קטנים פירושה קריסת הכלכלה הישראלית לחלוטין, מהיסוד.

 

הפעלת הציבור ברשתות החברתיות לטובת יצירת באז

הבורסה לניירות ערך קוראת לשיתוף המידע בתחתית העמוד שיצרו – בפייסבוק, בטוויטר ובוואטס אפ, ובנוסף מעודדת את הציבור הישראלי לחזק את המאבק והמלחמה באמצעות שיתוף פוסטים ברשתות חברתיות תוך כדי שהם מתייגים בהאש טג "#זה העסק שלנו!".
האם המאבק שהבורסה לניירות ערך מנסה לייצר יצליח? רק בעתיד נדע.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא