טוני רובינס – גורו פורץ דרך או גאון שיווק ריק מתוכן?

טוני רובינס נחשב למאמן מספר אחת בעולם. רבים רואים בו גורו ומושא הערצה לכל מה שקשור בניהול, והוא ממלא בקלות סדנאות והרצאות של אלפי אנשים שמוכנים לשלם בעבורן אלפי דולרים. הכל הם יעשו רק כדי להתקרב לגורו ההעצמה האישית שיעזור להם לחולל שינוי משמעותי, להתגבר על קשיים, או להבין איך יוכלו להרוויח המון כסף. בין מעריציו ומטופליו ניתן למצוא שורה של מנהיגים ומובילים בינלאומיים ממגוון תחומים כמו דונלד טראמפ, קים קרדישיאן, ביל קלינטון, אופרה וינפרי, נלסון מנדלה ועוד רבים אחרים.

האיש שמלא בכריזמה וביטחון עצמי כבר נחשב מזמן לתופעה. עם זאת, הביקורות עליו לא נחסכות, ויש כאלו שלא מתביישים לשאול בקול – האם אכן התורה שלו כל כך מכוננת, או אולי מדובר באיש עם כריזמה בשמים וכישורי שיווק מעולים שבסך הכל לוחץ לנו על הרגש וכך סוחף אחריו את כל מעריציו? 

 

כאן הכל התחיל

טוני רובינס נולד בצפון הוליווד בקליפורניה, אח בכור לשני אחים. הוריו התגרשו כשהיה בן 7 ואימו נישאה מספר פעמים לאחר מכן, בין השאר לג'ים רובינס, שאימץ את טוני כשהיה בן 12. בתקופת התיכון היה רובינס עובד בעבודות שיפוצים על מנת לדאוג לפרנסת הבית ובעיקר לאחיו הקטנים. הבית שגדל בו היה בית קשה, והוא סבל מהתעללות רבה מצד אימו, אישה קשת יום. היא הייתה מכורה לסמים, אלכוהוליסטית, והייתה נוהגת לרדוף אחריו ולאיים עליו בסכין.

בגיל 17 עזב את הבית כשכל מה שיש לו אלו הבגדים שהיו לגופו. הוא מעיד כי סבל בתקופה הזו מדימוי עצמי נמוך וחש כשלון. עד גיל 27 גר במכונית חבוטה ועבד כאיש תחזוקה. לאחר מכן עבר לדירה בגודל 37 מ"ר ושכרו השבועי היה פחות מ -45 דולר לשבוע. 

 

נקודת התפנית

השינוי המיוחל הגיע לרובינס כאשר פגש במקרה את ג'ים רוהן ששינה את מסלול חייו. חבר הציע לו להצטרף אליו לסדנת העצמה אישית לסופשבוע, בעלות של 45 דולר – שכאמור הייתה אז בשבילו שכר שבועי. את הסדנה העביר ג'ים רוהן. רובינס החליט לקחת ברצינות את עצותיו ולשנות את מסלול חייו. רוהן נחשב לגורו רוחני ושכר את רובינס לשמש לו כאיש מכירות של תוכנית הסמינרים שלו, ומאז הכל היסטוריה.

בתוך מספר שנים, טוני רובינס התחיל לפתח קריירה עצמאית כמאמן להתפתחות אישית. הוא התחיל לייעץ לאנשים באופן אישי על דרכים לצאת ממשברים אישיים וכיצד יוכלו להתפתח בחיים. הוא הכשיר את עצמו בתור מאסטר לפי שיטת NLP אשר מתמקדת בדמיון מודרך, ומהר מאד החל להרצות בפני קהל. הקהל שלו הלך והתעצם עד שהגיע לסדנאות וסמינרים ענקיים שכבר לקחו בהם חלק עשרות אלפי משתתפים.

רובינס חיבר גם מספר ספרים בתחום האימון האישי שהפכו לרבי מכר בכל העולם, ביניהם "כוח בלתי מוגבל", "להעיר את הענק שבפנים" ו-"כסף – לשלוט במשחק". 

 

מה בעצם אומרת המשנה שלו?

כפי שהוא מציין בנאומיו, בספריו, ובסמינרים הרבים שהוא מעביר, רובינס דוגל בביצועים אישיים. הוא נותן לכל מי שרוצה להקשיב לו טכניקות ושיטות אשר לדבריו יעזרו להם לשפר את חייהם בכוחות עצמם. 

רבים מהסמינרים שלו עוסקים בנושאים הקשורים ל"עזרה עצמית" ו"חשיבה חיובית". הוא מנסה באמצעות ההרצאות שהוא מעביר, לתת לקהל כלים להוציא את הכוחות שיש להם בפנים ולהבין כיצד הם יכולים להשתמש בהם על מנת להתקדם בחיים ולפתור בעיות. הוא טוען שכל אדם צריך לשלוט על חייו, ובכוחו להתעשר, לחיות חיים מאושרים ומלאים ואף להנהיג אם רצונם בכך.

גם בתחום הפיננסי רובינס נותן עצות, ומציע להפסיק להיות רק צרכנים, ולהפוך להיות גם בעלים – כלומר לא לפחד להיכנס לעולם ההשקעות. לטעמו, חופש כלכלי הוא מצב בו אדם מרוויח סכום כסף שיכול לאפשר לו לחיות את סוג החיים שהוא רוצה, ללא תלות כלכלית, ועם מותרות שאפשר להשיג ללא צורך בהלוואות. 

 

מה סוד הקסם?

טוני רובינס הוא אדם מרשים בכל קנה מידה. יש לו הכל – הוא מפוצץ בכריזמה, הוא נראה טוב, מרשים וחזק. גובהו מגיע ל – 2 מטרים, והונו העצמי נאמד על לא פחות מ – 500 מיליון דולר. למעשה הוא מבטא את התגשמות החלום האמריקאי. 

ההרצאות של רובינס משאירות את הקהל בחוויה מרגשת ויוצאת דופן גם הרבה אחרי שהן נגמרות. הוא דואג לשמור על הקהל שלו מעורב וערני לאורך כל ההרצאה, גם אם היא אורכת מעל 4 שעות.

איך הוא עושה זאת? רובינס מקפיד לשאול את הקהל שאלות ומצפה מהם לענות לו ביחד – קריאתם של אלפי אנשים שעונים לו בו זמנית מגייסת את הקהל ולא נותנת להם לאבד ריכוז לרגע.

רובינס מודיע לקהל בתחילת כל הרצאה לא לצפות להרצאה רגילה בה רק יושבים ומקשיבים. מדי כמה דקות, הוא מורה להם לקום, לנער את הגוף, לקפוץ במקום ולצעוק: "Emotion-Motion" (בתרגום לעברית:  "תנועה יוצרת רגש"). הקהל המוקסם שבא להנות וללמוד ככל הניתן מהאיש והאגדה, משתף איתו פעולה פעם אחר פעם. הוא יוצר תחושת מסוגלות ומוטיבציה ומייצר אנרגיה מיוחדת ותחושה של אמון מלא בו, שגובל בהערצה.

 

רובינס מכניס להרצאות ולסמינרים שלו משימות יצירתיות, שמכריחות את הציניות להידחק לפינה. למשל, הוא נוטה לפנות לקהל במשימה לפיה – כל אחד צריך לשכנע את האדם שיושב לימינו לעשות דבר מה, ולעשות זאת פעמיים: פעם אחת בשפת גוף שמשדרת ביטחון עצמי גבוה, ופעם נוספת בשפת גוף לא משכנעת כלל. למרות שככל הנראה בכל מסגרת אחרת משימה כזו היתה מובילה לגל של צחקוקים, כשהיא מגיעה מרובינס היא דווקא מצליחה לא רע. אלפי אנשים מוציאים מעצמם את יכולות התיאטרון החבויות שלהם ועושים זאת בצורה נפלאה שגורמת להם לחוש לפתע בעלי כוח השפעה ושכנוע. 

 

האם טוני רובינס ראוי להיחשב גורו?

אין ספק שטוני רובינס הוא איש שיווק ברמה גבוהה ביותר. הוא מרצה בחסד, וסוחף אחריו את הקהל לחוויה של הרצאה מעוררת השראה. אך האם התוכן שלה באמת מביא ערך מוסף? 

אחת הטכניקות שרובינס משתמש בהן בהרצאותיו היא לבקש מהקהל לשים יד על הלב, לחשוב על עניין שלא פתור אצלם בחיים ולהרגיש את פעימות הלב שלהם. לאחר מכן הוא מבקש לחשוב על סיטואציה מכוננת מהעבר – רגע שהיה מרגש במיוחד, רגע שיש להכיר עליו תודה, או רגע של הצלחה גדולה.

הוא מבקש לשקוע בשתי התמונות הללו אחת אחרי השנייה, ואז שואל את הקהל מי מהנוכחים מרגיש שהוא מבין כעת מה עליו לעשות עם אותו עניין לא פתור, על מנת לפתור אותו. ידיים רבות מורמות בדרך כלל בשלב זה של ההרצאות שלו. האם באמת רוב האנשים הגיעו לפתרון של בעיה מורכבת בחייהם, אשר ייתכן והיא מלווה אותם כבר שנים, רק בגלל הרגע הזה? ספק רב. רובינס מכניס את הקהל לחוויה מיוחדת, שאולי נותנת תחושה טובה, ומכריחה את הקהל לשתף פעולה. אך רבים טוענים שמדובר בחוויה חד פעמית בלבד אשר לא באמת מובילה לתוצאות משמעותיות לאחר מכן. 

יש לא מעט ביקורות כלפי רובינס, לפיהן הוא מנצל את הקהל שלו וגורם להם להעריץ אותו בלי סיבה אמיתית. האם מאחורי הצלילים של הכינורות המלווים את ההרצאות שלו, מאחורי התפאורה והכריזמה – לא מסתתרות סיסמאות בנאליות לחלוטין שכולנו מכירים עוד מהמורים שלימדו אותנו בבית הספר היסודי? 

רובינס מציע אפקטיביות, ולא עומק מסוים. בעידן בו סדנאות של ניהול עצמי נהיו פופולריות במיוחד, אפשר להבין מדוע הוא מצליח כל כך. הוא נותן לקהל שלו להרגיש הערכה עצמית, הזדמנות לשינוי ותקווה אמיתית. אך ספק אם באמת, מעבר לאיש שיווק גאון, אפשר למצוא כלים אמיתיים לדרך נכונה להתקדם בחיים.

 

לסיכום

לטוני רובינס יש קהל מעריצים של עשרות אלפים ברחבי העולם. בין לקוחותיו ומעריציו נמצאים מנהיגים רבים שמעידים על תרומתו האמיתית, ולא מוותרים על הליווי הצמוד שלו. הוא מעביר הרצאות וסדנאות שלא ניתן להישאר אדישים אליהן גם לאחר שהן נגמרות. עם זאת, הביקורות עליו לא מעטות, ויש כאלו התוהים האם מאחורי הכריזמה והמראה האמריקאי הכובש שלו, יש גם עומק אמיתי. 

מאמן אישי
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש