חימום מים בגז – חיסכון בעלויות?

אם אתם מתקלחים עם מים חמים שמגיעים מדוד שמש – אתם מכירים את החסרונות.

צריך להפעיל אותו במיוחד כשלושת רבעי שעה לפני המקלחת (ואפילו קצת יותר בימים קרים ממש), המים החמים לא מספיקים ליותר ממקלחת אחת ברציפות בחורף, אם אין לכם דוד חכם שמתחבר לסלולרי (ולרובינו אין) אי אפשר להפעיל אותו מרחוק לפני שהגעתם הביתה, ואם שכחתם אותו בטעות דלוק – המונה דופק והכיס מתרוקן.

אין ספק, דוד שמש הוא לא דבר שעובד באופן אידיאלי, והיה חסר לנו פתרון בחיים שיתעלה על כל החסרונות.

לקראת סוף הכתבה הזו – הסוד הקטן שחברות הגז לא רוצות שתדעו, שיהפוך את החימום בגז לחסכוני יותר במאות שקלים בשנה.

מתוך הסיטואציה הזו, הגיח החימום של מים בגז. החימום הוא מיידי ולא צריך לחכות. אפשר להתקלח זמן ארוך או לשרשר מקלחות בזה אחר זה, לכל דיירי הבית.

הגז מתבזבז רק כשהמים זורמים, לא צריך לזכור להדליק או לכבות שום דבר.

נשמע כמו חלום? חכו עד שתראו את החשבונית על כל הפינוק הזה.

חברות הגז יטענו בפניכם שמדובר בחיסכון של כסף. האמת העירומה: הן משקרות. חימום מים בגז עולה הרבה, הרבה יותר מחימום מים באמצעות דוד. למה? הנה הסיבות והפירוט.

 

ישראל מדינה חמה

ראשית, בוא לא נשכח הבדל מאוד מהותי ורציני בין דוד השמש למחמם הגז – דוד השמש לא עובד רק על חשמל, אלא גם על אנרגיה סולרית. ישראל היא מדינה חמה, ובחודשי הקיץ ואפילו בהרבה ימים מעט חמים יותר באביב – הדוד עושה את שלו בלי עלויות נלוות.

יש מים חמים ואפשר לחגוג. גם בקיץ המים נגמרים אחרי מקלחת או שתיים, וצריך לחכות או להדליק אותו כדי שבן הבית השלישי או הרביעי יתקלחו. מה שבטוח – בקיץ הדוד לא גורר אחריו כל עלויות שהן כי הוא משתמש בחום השמש כדי לחמם מים – וזה משתלם פי כמה מכל דרך שתעלו על דעתכם שלא משתמשת באנרגיה חינם.

 

כמה עולה להתקלח עם דוד, וכמה עם גז?

אם ניקח את ימי החורף, בהם אנחנו מדליקים דוד ל- 45 – 60 דקות וזה מספיק לנו אולי למקלחת אחת, עבודת הדוד זללה לנו חשמל שיעלה לנו, פחות או יותר, שקל וחצי עד שני שקלים. אז זה לא נוח לזכור להדליק מראש, לחכות שנגיע הביתה כדי להדליק את הדוד, ולחכות עד שהמים יתחממו ותהיה לנו רבע שעה של חסד עם מים חמים – אבל זה בהחלט זול.

מקלחת זהה באמצעות חימום המים בגז, תעלה לנו כ-6.5 שקלים, בערך פי 4 בעלות – מחיר הגז שנוצל כדי לחמם את המים במשך כ-15 דקות. ההפרש במחיר הוא אדיר, וגם אם לוקחים בחשבון שבחימום גז אין חימום ללא ניצול בניגוד לדוד, ואין חימום לשווא כמו שלפעמים קורה בדוד אם אתם לא יודעים אם יש מים חמים או לא, עדיין – צריך לזכור שמקלחת עם דוד שמש בקיץ לא עולה לנו גרוש (מלבד עלות המים), שכן ניצלנו את אנרגיית השמש כדי לחמם את המים. 

 

כמה מחממי הגז בעצמם עולים?

גם למכשיר עצמו לחימום המים באמצעות גז יש עלות. אם יש לכם כבר דוד שמש, כמו שיש במרבית הדירות בארץ, זו עלות נוספת להביא מכשיר נוסף לחימום המים. במידה ואין לכם דוד שמש בבית (בדרך כלל בבנייני קומות שנקנים חדשים מקבלן בחלק מהמקרים), הלוא שלא מדובר בעלות נוספת לדוד, אלא עלות במקום עלותו של הדוד. מכשיר לחימום מים באמצעות גז עולה כ-1500 שקלים, וזה מחיר כמעט אחיד, פחות או יותר, בין כל חברות הגז, כולל ההתקנה. המכשיר זול מאוד וזה לא סתם, הרווח האמיתי של חברות הגז מגיע בהמשך הדרך, עם השימוש בגז.

דוד שמש לעומת זאת – זה כבר סיפור אחר. הדוד הזול והפשוט ביותר, בנפח הנמוך ביותר, יעלה לכם כ-1,800 שקלים, כולל עלות ההתקנה.

זה כמעט כמו המכשיר לחימום מים בגז, אבל מדובר בדוד הפשוט והקטן ביותר. בפועל, ברוב הדירות מותקנים דודים שעלה 3,000 – 5,000 ש"ח לספק ולהתקין אותם. המחיר תלוי בעיקר בנפח הדוד, בחברה המייצרת ובאיכות הכללית שלו. אחרי שהתקנתם את הדוד – צריך להתקין גם קולט שמש, כי דוד ללא קולט שמש, דוד חשמלי בלבד – זה פשוט עוול ופשע – אין טעם לא להשתמש באנרגיית השמש ולחסוך בחשמל, למרות שיש לזה תג מחיר לא קטן.

מחירו של קולט שמש כולל ההתקנה הוא בין 1,500 ועד כ-3,000 שקלים, וגם זה תלוי בעיקר בגודל הקולט, באיכות שלו, ובמחיר שרוצה המתקין לדרוש על העבודה. סיפור לא זול, דוד שמש, אבל חשוב לזכור שברוב הדירות כבר יש דוד שמש, אם אתם בדירה שכירה או אם אתם קונים דירה שאינה חדשה מקבלן – העלות הזו נפלה על הבעלים יד ראשונה של הדירה.

אם אתם צריכים גם תושבת לדוד, אביזרים מיוחדים, שסתומים, ציוד נלווה, או אם מיקום הדוד או הקולטים בעייתי ומסוכן עבור המתקין – ידרשו ממכם עוד כסף, ולא מעט.

אז כן, ההבדל בממוצע בעלות של מכשיר לחימום מים בגז ודוד שמש הוא אדיר, לטובת מחמם הגז – אלפי שקלים לפי הדוד שתחליטו לקחת. משהו לזכור כשחושבים כמה זה כדאי או לא לחמם מים בגז, במידה ואין דוד בדירה שלכם – אם זו דירה חדשה. מיד נראה שהפער השנתי בעלות של חשמל הדוד והגז הוא סביב 400-500 ש"ח למשפחה ממוצעת בשנה, אבל רק ההבדל בין מחיר הדוד למחמם הגז יכול לכסות לכם 10 שנים של הפער הזה.

 

מאבק העלויות: גז מול חשמל

ניקח משפחה ממוצעת ונסתכל על מחיר החשמל ומחיר הגז שהיא משלמת. אותה משפחה ממוצעת, שבה יש שניים או שלושה ילדים, כלומר סך הכל 4 – 5 נפשות, תשלם על חשמל סביב ה- 4,000 – 4,200שקלים בשנה, בהנחה שהשימוש בחשמל הוא סביר ואין איזו מעבדה, חדר שרתים או משהו בסגנון הזה בבית. במקביל, התשלום השנתי שלה על גז, כנראה בעיקר בעקבות חימום סירים על הכיריים, יהיה 300 – 500 שקלים בשנה. סך הכל חשמל וגז – כ- 4,300 – 4,700 ש"ח בשנה.

עכשיו בואו נציץ על אותה משפחה, שיש ברשותה מכשיר לחימום מים בגז, והיא לא מפעילה דוד שמש.

העלות השנתית על חשמל יורדת במעט, כמובן בעקבות החיסכון בחשמל על הדוד – 3,800 – 4,000 ש"ח בשנה. אז חשבון החשמל הצטמצם ב-200 שקלים בשנה, ובכמה חשבון הגז עלה? חשבון הגז החדש של אותה משפחה הוא כעת 1,300 – 1,800 שקלים, עליה של יותר מאלף שקלים. המסקנה – המעבר לחימום המים בגז עולה למשפחה הזו, בקיזוז החיסכון בחשמל, במקרה הטוב 600 שקלים בשנה, ובמקרה הרע – יותר מאלף שקלים לשנה.

אנחנו למדים מכך שחימום מים בגז הוא לוקסוס יקר.

 

הסוד הקטן של חברות הגז – איך לעשות את זה משתלם בכל זאת?

לחברות הגז יש סוד שיהפוך את העלויות של חימום מים באמצעות גז זול הרבה יותר. הן לא רוצות שתדעו את הסוד הזה לדעתי.

אני חושב שזה בגלל שבאמצעות הסוד הזה תשתמשו הרבה פחות בגז ותשלמו להן משמעותית פחות, ובואו לא נשכח שהם מביאים לכם את המכשיר לחימום המים בגז בעלות משתלמת מאוד, שלא מותירה להם הרבה רווח מהמכירה עצמה. משהו שלא הזכרתי כשדיברתי על עלויות המכשיר הזה, הוא שהוא גם ניתן בתשלומים סופר נוחים ברוב חברות הגז, של כמה עשרות שקלים בודדים בחודש למשך כמה שנים.

ניתן להתקין בתוספת עלות עוד ציוד ואביזרים, שבאמצעותם חימום הגז יהיה מותנה בקיומם של מים חמים בדוד השמש. באמצעות מד חום שמודד את החום בדוד ובצינורות, הגז לא יופעל במידה ויש מים חמים בדוד.

עלות הציוד הנלווה – כ- 400 שקלים, ואם אתם יודעים על כך מראש בזמן התקנת ציוד החימום בגז, תוכלו לא לשלם דמי התקנה כפולים על ידי הבאת מתקין פעמיים. חברות הגז מאפשרות את זה לטובת אנשים שמכירים ויודעים על האפשרות הזו, כדי לא לאבד אותם כלקוחות – אבל לא תשמעו על זה באופן יזום מצידן.

בשום שיחת מכירה זה לא יוזכר, ובאתרים של רוב חברות הגז הנוסח יהיה מטעה ויהיה רשום שמחמם הגז "מותאם להתקנה על גבי דוד השמש" או ש"הדגם הזה יכול לעבוד בסינכרון עם טמפרטורת המים שבדוד", האופציה מוזכרת אך לא מוזכר שיש צורך בציוד מיוחד והתקנה מיוחדת. החשד שלי – הנוסח המתחמק הוא כדי שתזמינו התקנה רגילה מתוך בורות, בנפרד מדוד השמש, ותשלמו על כל שנייה שהמים זורמים.

כאשר החימום בגז עובד בסנכרון עם טמפרטורת המים שבדוד – החיסכון הוא אדיר וזה כבר הופך את כל העניין לכדאי פי כמה. בכל חודשי הקיץ החמים – החימום בגז ידום ולא יתחיל את פעולתו.

בחלק ניכר מימי האביב הבהירים יותר – הגז לא יופעל, כשיש מים חמים בדוד. בקיצור – ביום בהיר השמש תחמם את המים שבדוד שלכם, והגז לא יופעל, הגז יעבוד רק כאשר המים בדוד לא חמים. אם מחמם המים באמצעות הגז שלכם לא נכנס לפעולה כמעט חצי שנה בכל שנה – אתם חוסכים המון המון כסף.

במידה ואין לכם את הציוד המיוחד שמווסת את הפעולה בין הדוד ומחמם הגז, תצטרכו לעשות את זה ידנית באמצעות פתיחה וסגירה של ברזים. בתקופה החמה – להפנות את המים לכיוון הדוד, ובשארית השנה – מחמם הגז.

הניחוש שלי הוא שבתקופות מעבר, בעיקר באביב, לא תגיעו לדוד אחת ליום או יומיים, כשמזג האויר הפכפך ומשתנה על בסיס יומי, כדי לווסת את זרימת המים לכיוון החימום הכדאי יותר באותו יום.

את האמת? הניחוש שלי הוא שרובכם לא יגיעו לדוד ויחליפו את מקור המים החמים גם בתקופות מובהקות יותר, לפני הקיץ לדוגמא. בחלק מהבתים, הדוד ומחמם הגז יהיו מותקנים באזורים ללא גישה, אזורים מסוכנים, על גבי גגות או באמצעות גישה דרך רעפים, בחדר צדדי, מרפסות שירות – זה לא קל להחליף את מקור החימום.

 

"אויש, שכחתי דולק!" – השכחניים הסידרתיים

אני יודע שאתם שם, אנשים שקראו את הכותרת פה למעלה וצחקקו להם מתחת לאף, קיימים ונמצאים מעבר למסך. הדוד שלכם יכול להיות דולק גם 24 ו-48 שעות כי שכחתם אותו דולק, וזה יכול לקרות פעם או פעמיים בשבוע אצלכם בבית. לכל השכחניים הסידרתיים – אתם קורעים את הכיס בחשבון החשמל על פעם שאתם שוכחים.

אם אתם שכחנים סדרתיים – סביר מאוד שכדאי מאוד שתתקינו מחמם גז למים – לא הפעלת את המים – לא שילמת.

 

יקר יותר, אבל נוח פי כמה

דיברתי וטחנתי וחפרתי על כמה זה יקר, וזה נכון, זה באמת לא סיפור זול לחמם מים בגז. אממה? הנוחות והפשטות היא מדהימה.

עם דוד אתם עלולים לשכוח להדליק – ותאלצו לדחות מקלחת.

עם דוד אתם עלולים לשכוח אותו דולק – ותשלמו על זה ביוקר.

עם דוד אתם חייבים להגיע הביתה (למעט דודים שמחוברים לרשת וניתן להפעיל מהסלולרי מרחוק) כדי להפעיל אותו.

עם דוד אתם חייבים לחכות מרגע שהדלקת את הדוד ועד שאתם יכולים להתקלח.

עם דוד יש לכם מספיק מים למקלחת אחת, או בקושי לשתי מקלחות קצרות.

בחימום מים בגז, אתם פשוט נכנסים למקלחת מתי שבא לכם וכמה שבא לכם, מפעילים את המים, והם חמים. לא הפעלת – לא שילמת, משלמים רק על הזמן שבו המים זורמים. 

אני לא יודע מה איתכם, אבל הפערים בין דוד לחימום גז מזכירים לי את הפערים בין מכשיר נוקיה ישן ומכשיר סלולרי חכם חדיש ויוקרתי. לעבוד עם דוד זה הרבה יותר זול, אבל זה גם פרימיטיבי ומיושן קצת עם כל החסרונות לצד התפעול.

מעבר לשאלה האם זה משתלם כספית, צריך לשקול גם את הנוחות והכיף שזה מביא עם זה.

 

לסיכום

חימום מים באמצעות דוד חשמלי זה לא נוח בכלל. את כל החסרונות כולן פותרת שיטת החימום באמצעות גז. כמובן שלנוחות יש מחיר, וחימום מים בגז יקר בהרבה מחימום בדוד. אפשר לחסוך הרבה בעלויות אם תתקינו איבזור מיוחד או אם מדובר בדירה חדשה, ואתם מתקינים חימום גז במקום דוד, כלומר – עלויות דוד והתקנתו נחסכות ממכם. אם אתם נוטים להשאיר את הדוד דלוק שלא לצורך – כדאי שתתקדמו לגז – לא הפעלת לא שילמת.

לוח בקרה של חימום בגז
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש