חידוש דרכון – עלויות והבדלים בין רגיל לביומטרי

חידוש דרכון – משעבר בשנת 2009 חוק המאגר הביומטרי, הוא סימן את תחילתו של שינוי רוחבי ומהותי באופן בו מדינת ישראל מסדירה את חלוקת תעודות המעבר שלה.

בין אם מטרת החוק הייתה להילחם בתעשיית זיופי הדרכונים ותעודות הזהות, אשר באותם ימים גלגלה במרמה למעלה ממיליארד שקלים של קצבאות ביטוח לאומי שניתנו לתושבים זרים, ובין אם היה מדובר במהלך אשר תכליתו הבלעדית הייתה לשם הקידמה, היות ודרכונים ביומטריים הינם ממזמן מראה שכיח במדינות מפותחות – דרכונים ביומטריים הם כאן כדי להישאר.

לכן, חשוב להבין ולהיות מודעים לשינויים ולהבדלים בין דרכון ביומטרי לבין דרכון רגיל אשר נעשה בו שימוש טרם אותו חוק.

 

האם בכלל קיימת האפשרות להנפקת דרכון לא ביומטרי?

בעקבות אישור החוק והפיילוט אשר בא בעקבותיו, החל ממאי 2017, משרד הפנים החל להנפיק דרכונים ביומטריים בלבד.

יתרה מכך, במועד הנפקדת הדרכון, ניתנת האפשרות לבעל הדרכון להדיר את פרטיו הביומטריים – תמונתו וטביעות אצבעותיו, מן המאגר הלאומי אשר מכיל את פרטיהם של כל בעלי הדרכון הביומטרי. אך בטרם נחלק שבחים למחוקק על אדיבותו הרבה, דעו כי סירוב למסירת פרטים אלו גוררת קיצור תוקף הדרכון מ-10 שנים כיאה לבגיר, ל-5 שנים, כפי שמחודשים דרכונים לקטינים.

 

מהן היתרונות והחסרונות בדרכון ביומטרי אל מול רגיל?

מנקודת מבט של מחזיק הדרכון עצמו, היתרונות אינם משמעותיים במיוחד מבחינה אישית, והיתרון המוחשי ביותר הוא האפשרות לדלג על התור בבדיקת הדרכונים כאשר טסים מן הארץ ואליה.

היתרון מאבד מתוקפו בנמלי תעופה אחרים בעולם בשל העובדה שישראל אינה חברה באף איחוד מדיני שהוא, כדוגמת האיחוד האירופי. לכן, כאשר אזרח ישראלי, בעל דרכון ביומטרי או לא, מגיע לנמל תעופה במדינה שחברה באיגוד מדיני כלשהו, כדוגמת איחוד מדינות דרום אמריקה, ישנו לרוב דלפק אשר מאגד את כל האזרחים הזרים, וביניהם לצורך העניין – ישראלים. מנגד, משהפכתם לבעלי דרכון ביומטרי, דעו כי ישנו תיעוד מסוים של פרטיכם האישיים, אשר באופן תאורטי עלולים להיגנב כפי שנדלים פרטי אשראי ממאגרי מידע של חברות. עם זאת, מדובר בתרחיש מעט קיצוני, בהתחשב בכך שמהמאגר הנ"ל מאובטח על ידי מדינת ישראל ואינו נתון להשגחה של חברה פרטית.

 

יש בידי דרכון שאינו ביומטרי ועדיין בתוקף – האם ניתן לצאת מהארץ באמצעותו?

התשובה לכך היא חד משמעית כן. דרכונים אשר הונפקו טרם מאי 2017 ואינם ביומטריים, מחזיקים בתוקפם עד אשר התאריך בו הדרכון יפקע, כלומר הם שווים מבחינת מעמדם ותקפותם למקביליהם הביומטריים, ללא הפריבילגיה לעבור במעברי גבולות ביומטריים, אשר הינם קלים וזריזים יותר.

 

מה משפיע על העלות לחדש או להנפיק דרכון?

עכשיו משהבנו כי למעשה לא קיימת יותר האפשרות לחדש דרכונים שאינם ביומטריים, ובוודאי שלא להנפיק חדשים, עת לדבר על מחירים. עלויות הדרכון משתנות בהתאם לנסיבות האדם אשר דורש אותו. התבחינים אשר קובעים את גובה העלות משתנים בהתאם לשאלה האם הדרכון הושחת או שמא הובא למשרד ההנפקה לצורך גניזה, גיל המנפיק, עונת השנה, והאם מדובר בהנפקה ראשונית או בחידוש.

 

כמה עולה לחדש או להנפיק דרכון?

דרכון חדש לקטין אשר מונפק לראשונה יעלה כ-140 ש"ח בלשכת משרד הפנים, בעוד שאילו תבקשו לחדשו ולהזמינו דרך הדואר, תיפרדו מ- 125 ש"ח בלבד בקיץ, ובחורף המחיר צונח עד לכדי 95.

בנוסף, דרכון עבור בגיר אשר מונפק לראשונה עולה בהתאם 270 ש"ח בלשכה, 250 ש"ח באמצעות הזמנה אינטרנטית בתקופת הקיץ ו- 155 ש"ח בעתות חורף.

כמו כן, חיילים ומשרתי שירות לאומי נהנים מהנחה נוספת של 50% הנחה הן בלשכה והן באמצעות הזמנה באינטרנט (135 ו125 ש"ח בהתאם).

זאת ועוד כי, אילו דרכונכם פג תוקף, במידה והנכם בגירים או קטינים אשר מחדשים דרכון, המחיר זהה לחלוטין למחיר ההנפקה הראשונית, כמובן בהתאם למקום ולעת בה תבחרו לחדש.

לעומת זאת, במידה ונאלצתם לחדש דרכון בשל נסיבות אבדה ו/או השחתה, כחלק ממאמץ המדינה להילחם בתופעות הזיופים והשימוש הפלילי בדרכונים גנובים, תיאלצו לשלם 550 ש"ח עבור חידוש בלשכה, 530 באמצעות האינטרנט בעתות קיץ, ו430 בחורף.

בהמשך לכך, כאן לחיילים ומשרתי שירות לאומי אין החרגה משמעותית מהכלל כאשר הם יאלצו לשלם 415 ש"ח (יותר מפי -3 מאשר הנפקה או חידוש של דרכון שהובא בשלמותו) כאשר ייגשו ללשכה, ו- 405 ש"ח אילו יבצעו הזמנה אינטרנטית.

בנוסף לכך, העלות עבור קטינים אשר מחדשים דרכון כתוצאה מאובדן או השחתה היא גם כן גבוהה יותר מן המקור, ונעה בין 235 ש"ח עבור הזמנה אינטרנטית בחורף, ל265 ש"ח בקיץ, ו280 ש"ח בלשכה עצמה.

זאת ועוד כי, לאלו מאיתנו אשר פוקדים את נמל התעופה לעתים תכופות יותר, קיימת ושמורה האפשרות להנפיק דרכון עסקי.

דרכון עסקי הוא זהה לחלוטין לדרכון רגיל מבחינת הזכויות אשר הוא מקנה, אך נבדל ממנו בכמות העמודים שהוא מכיל (64 לעומת 32), ובכך מאפשר למחזיק בו לטוס יותר פעמים, בעודו צובר חותמות, בטרם הוא סיים את כלל העמודים ומוכרח לחדשו שנית.

עלויות הדרכון העסקי נעות גם הן בהתאם לתקופה ולאופן בו הוא חודש – דרכון עסקי לבגירים אשר מונפק לראשונה יעלה 445 ש"ח בלשכת הפנים, 395 ש"ח בעת הזמנה אינטרנטית בקיץ ו305 ש"ח בחורף.

גם במקרה זה עלות החידוש זהה לחלוטין לעלות הראשונית, וישנה הנחה לחיילים ומשרתי ביטוח לאומי אשר מוזילה את עלות הדרכון לכדי 225 ש"ח בעת ביקור בלשכה, ו195 ש"ח באמצעות הזמנה אינטרנטית בקיץ. כמו כן, עבור קטינים העלויות כמעט זהות לחלוטין, כאשר בלשכה המחיר זהה לגמרי, ובחורף ובקיץ תוכלו לחסוך לא פחות מ-5 שקלים שלמים אשר נחסכים לקטין אשר מנפיק ו/או מחדש דרכון עסקי.

בהמשך לכך, אילו דרכונכם העסקי הושחת או נגנב, העלויות מאמירות לכדי 730 ש"ח בלשכה עצמה, 675 ש"ח באמצעות הזמנה אינטרנטית קיצית ו-585 ש"ח בהזמנה אינטרנטית חורפית.

הנחה לחיילים ומשרתי שירות לאומי מורידה את המחיר לכדי 505 ש"ח בלשכה עצמה, ו475 באמצעות הזמנה בחודשי הקיץ. במידה והנכם קטינים אשר נאלצים לחדש דרכון עסקי מסיבות אובדן או השחתה, כאן ההנחה מקבלת תוקף משמעותי יותר כאשר תאלצו לשלם "רק" 585 בלשכה עצמה, לעומת 530 ו440 בהתאמה להזמנה אינטרנטית בקיץ או בחורף.

להנפקת דרכון הנחה בתקופת החורף לחצו על הקישור הבא – הנפקת דרכון בחורף בהנחה .

מקרים מיוחדים

כידוע ישנם כאלה בינינו אשר ניחנו במידה מיוחדת של אחריות, אשר גורמת להם לגלות בעת מועד הטיסה עצמה כי דרכונם לא בתוקף ו/או מושחת, או שמא שכחו אותו בביתם והטיסה מממשת לבוא.

אך אל דאגה, כיוון שגם להם יש תקווה בדמות אפשרות חידוש דרכון זמני בנתב"ג עצמו, העלות שהעניין גורר היא גבוהה משמעותית בהתאם, ולכן מומלץ להימנע עד כמה שניתן מהסיטואציה, הן מהבחינה הכספית, והן בעקבות תוקפו הקצר יותר של דרכון זמני.

במידה והנכם בגירים אשר מבקשים לחדש או להנפיק לראשונה בחייכם דרכון, ובחרתם לעשות זאת בנתב"ג, תאלצו להיפרד מ830 ש"ח, סכום אשר נחתך כמעט בחצי לכדי 410 ש"ח אילו הנכם משרתים בצבא או בשירות לאומי.

כמו כן, במידה ואתם עושים זאת מסיבות של אבדה או השחתה המחיר מזנק לכדי 1105 ש"ח, ובהתאמה למשרתי כוחות הבטחון ושירות לאומי לכדי 690 ש"ח.

עבור קטינים הסכומים מעט נמוכים יותר, ועומדים על כ- 425 ש"ח במקרה של הנפקה ראשונית או החלפה, וכ- 565 ש"ח במקרה של אבדה או השחתה.

 

לסיכום

דרכונים ביומטריים נועדו לזרז ולהקל על מעבר בין לאומי ומלאכת אימות הזיהוי של אדם, כאשר הוא בא במגע עם נציגי בקרת גבולות של כל מדינה באשר היא.

בין אם דעתכם אודות החזקה של דרכון ביומטרי הינה חיובית או שלילית, מדובר כיום במסמך בלעדי מסוגו, אשר בלעדיו לא ניתן לצאת מגבולות המדינה.

יתרה מכך, במידה והנכם בעלי דרכון אשר אינו ביומטרי ועדיין בתוקף (נתון אשר אינו יהיה רלוונטי יותר במאי 2027, כאשר אחרון הדרכונים הישנים יחלוף מן העולם), דעו כי ככל שהופכים הדרכונים הביומטריים הופכים לשכיחים יותר, כך בהתאם עולה גם עלותם, כפי שכאשר רק הושקו, היו זולים בהרבה ממקביליהם הישנים.

לפיכך, מומלץ לחדש את הדרכון בהקדם האפשרי במידה ואינכם בעלי דרכון ביומטרי, ועל כל פנים לעשות זאת באמצעות משרד הפנים באופן ממוחשב ובתזמון זול ככל הניתן, הרי החורף ממש בפתח.

רישיון נהיגה רגיל מול ביומטרי
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש