וורדפרס או אנגולר מה כדאי?

ראשית, קצת היסטוריה…

לפני שנים רבות, כשאתרי אינטרנט רק החלו דרכם, איפשהו בשנות ה-90, הייתה שפה אחת לבניית אתרי אינטרנט, והיא הייתה HTML. זו הייתה שפת תכנות שלא כמו שאר שפות התכנות הקיימות, היא הייתה עיצובית בלבד, ולא פונקציונלית – כלומר – הייתם יכולים לצפות בדף אינטרנט ולכל היותר ללחוץ על טקסט או גרפיקה כדי לעבור לדף אחר, וזהו, פחות או יותר. לא הייתה דינמיות, לא היו פעולות מורכבות שהיה ניתן לבצע – כלום, שום דבר.

אחר כך, הצטרפה ל-HTML שפת הסגנון CSS, שהוסיפה אפשרויות לסגנן את העמוד עם דברים כמו מדרגי צבעים, שקיפות, וכדומה, אבל עדיין, העמוד היה סטטי וכתיבת אתר האינטרנט הייתה מרוכזת בעיקר סביב נושא העיצוב, לא הפונקציונליות. בהמשך, הדפים התחילו להתמלא פונקציונליות עם ג'אווה סקריפט – בשיטת JQuery, שנהוגה מאוד עד ימינו אנו. ג'אווה סקריפט הכניסה משב רוח מרענן לכל תחום בניית אתרי האינטרנט מאחר ולראשונה, הדפים יכלו להפוך לדינמיים ופונקציונליים ופעולות מורכבות היו יכולות להתבצע.

הייתם יכולים באמת לראשונה לשים מחשבון המרה ממטרים לקילומטרים, לדוגמא, להזיז חלקים וגרפיקות מסויימות בעמוד לפי אירועים שמתרחשים (לחיצה על עכבר או גלילה, לדוגמא), לשנות עיצוב בהתאם לאירועים (משחק עם שקיפות או צבעים לפי מיקום עכבר או לחיצות עכבר, לדוגמא), ואתרי אינטרנט הפכו מעיצוביים בלבד לפונקציונליים. בשלבים מאוחרים יותר התוכן הפך להיות דינמי באמת, עם כניסתם של שפות התכנות שעובדות בצד השרת (כלומר, לא מקומית על המחשב שטוען את האתר, אלא על השרת שמאחסן אותו) כמו PHP ו-ASP. פתאום הייתם יכולים להרשם לאתר מסויים עם זיהוי של שם משתמש וסיסמא, להעלות את המשתמש שלכם, לשנות הגדרות אישיות, להתחיל לפטפט בפורומים, פייסבוק, יוטיוב, אתר בנק מאובטח – כל אלו הפכו להיות אפשריים.

מתוך הג'אווה סקריפט שכל תוכניתן אתרים סוג ב' מכיר (בשיטת JQuery, כאמור), התפתחה לה אנגולר JS – באנגלית Angular JavaScript. זוהי למעשה שפה שמדמה את הג'אווה סקריפט הרגילה שכולנו מכירים, אך הביאה לה שיפורים בביצועים, שדרוגים, וכתיבה מקוצרת ואינטואיטיבית יותר. מתוך ה PHP התפתחה לה מערכת ניהול התוכן וורדפרס, המערכת הנפוצה והמקובלת יותר בימינו לבניית אתרי אינטרנט.

ה-הבדל, בה"א הידיעה – וורדפרס היא מערכת בניית אתרים עם ממשק ויזואלי – כפתורים, תפריטים, ועורכי טקסט עם פקדים. היא מכילה מונחים מעולם בניית אתרי האינטרנט בקוד נקי, אבל רוב ה"תוכניתנים" בוורדפרס לא כותבים מילת קוד אחת, אלא בוחרים אפשרויות, מזיזים סליידרים ומכניסים בגרירה את מה שהם רוצים לתוך העמוד. החסרון הגדול הוא קוד מאסיבי, מבולבל ועמוס שנוצר ברקע, והיתרון הוא שבונים ככה את רוב אתרי האינטרנט בימינו ובונים ככה מהר. גם קל מאוד להוסיף או לשנות תוכן בהמשך.

באנגולר JS אתם תצטרכו ללמוד שפת תכנות של ממש. כתיבת האתר היא כתיבת קוד ותצטרכו להיות תוכניתנים של ממש שמתקתקים את הקוד של האתר שלכם אות אחרי אות. יותר לאט, מצריך הרבה יותר למידה, כישורים וידע בתכנות, אבל תצרו אתרים מהממים עם ביצועים טובים ופונקציונליות חלקלקה.

אתרי וורדפרס בדרך כלל נבנים על גבי תבנית, וגם אם לא – הם תבניתיים מאוד. כל בונה אתרים מתחיל ואפילו כאלו שהם לא בוני אתרים מתחילים יזהו אתר שנבנה בוורדפרס תוך רגע וחצי מרגע שהוא נפתח, וזאת בעיקר כי הם כולם "מרגישים" דומה מאוד, ניתן לזהות שמדובר באתר וורדפרס מאוד מהר. אתר באנגולר JS הוא אתר מותאם אישית והרבה פחות "מוצר מדף", תוכלו להתאים ולבנות לכם את האתר איך שתרצו מבלי להצמד לתבניות או קפריזות של מערכת ניהול תוכן.

 

אז מה לבחור? וורדפרס או אנגולר?

אם כל מה שכתבתי עד עכשיו לא ממש עזר לכם, נרד יותר לעובי הקורה. דיברתי על אופן בניית האתר, הוספה ועדכון של תכנים, תבניתיות וחוסר יעילות מול אתר מותאם אישית ויעיל, היתרונות והחסרונות של כל שיטה, והידע והכישורים שאתם תזדקקו להם. בגדול, מעל לכל, זה ממש תלוי בפרוייקט עצמו, האתר שאתם כותבים.

יש אתרים רבים שעבורם הבחירה הנכונה תהיה וורדפרס – רק אל תצפו לאתר חדשני משוגע עם פונקציונליות הזויה, האתר שלכם יראה כמו אתרים אחרים רבים.

אם אתם זקוקים לפתרון מותאם אישית, אתר חדשני עם פונקציונליות לא צפויה (דוגמא קיצונית היא יוטיוב או פייסבוק, אתרים סופר מותאמים אישית שלא יכנסו לשום תבנית וורדפרס וזה קשוח מאוד עד כדי בלתי אפשרי לבנות משהו כזה בוורדפרס) – אתם תזדקקו לאנגולר. במקרים של ממשקיות משתמש מורכבת, אתרים שצריכים להתעדכן מיידית ללא רענון כל הדף כולו (בורסה, גרפים חיים, תוצאות משחקי ספורט), אנגולר בלבד, ללא ספק. גם במקרים שבהם יש עץ משתמשים לא שוויוניים – עם משתמשים באתר שלכם שלהם יש יכולות שונות (אתר בית ספר עם גישות משתמשים של מנהל אחד, 30 מורים, 500 תלמידים ו-900 הורים, לדוגמא, וכל אחד מהם יש לו גישה משלו וממשקיות שונה, והרשאות שונות), אתם תזדקקו לפתרון חזק יותר מוורדפרס – אנגולר.

חשוב להבין שוורדפרס היא מערכת לניהול תוכן, ולא לבניית אתרים באופן ישיר, והיא יותר ידידותית לשימוש – כל אדם עם מעט זיקה טכנית יכול ללמוד להשתמש בוורדפרס ברמה סבירה. אנגולר היא שפת תכנות וכדי ללמוד אותה, תצטרכו קצת יותר ממעט זיקה טכנית, וככל הנראה תצטרכו לעבור קורס רשמי, מקוון או לא, ולהשקיע שעות רבות בלמידה של שפת התכנות הזו.

 

אפשר גם וגם?

כן! אפשר גם וגם! למעשה, הרבה מאוד אתרים עם פונקציונליות מורכבת כפי שתיארתי למעלה, שאותם אי אפשר לבנות בוורדפרס, עדיין בנויים, בחלקם לפחות, בוורדפרס. העיצוב עצמו והדף נבנה בוורדפרס (עם תבנית או ללא), וכל הצד הפונקציונלי מוכנס לתוך אתר הוורדפרס באמצעות קוד אנגולר JS.

רוב האתרים בימינו מבוססים על וורדפרס (יותר מ-20%!), ווורדפרס בלבד.

הסיבה היא שכמערכת ניהול תוכן, וורדפרס מותאם ליצירת תוכן, הוספה של תוכן ועדכון של תוכן – וכשחושבים על רוב האתרים, בעיקר העסקיים ששייכים לארגונים ועסקים קטנים או גדולים – תוכן זה הדבר המרכזי אותו הם מספקים.

אני קורא לזה "כרטיס ביקור דיגיטלי מורחב", מאחר והוא לוקח את הרעיון של כרטיס ביקור – הצגת העסק – ומרחיב אותו באמצעות דפים, מדיה, תמונות, וידאו ומידע מורחב. וורדפרס ממש טוב בשביל המטרה הזו, ולא צריך להסתבך עם פונקציונליות מיותרת. ברגע שחורגים מגבולות אספקת התוכן והמידע וחנות מקוונת בסיסית, וורדפרס כבר לא מספיק, הוא לא מהווה פתרון ראוי.

החבר'ה בוורדפרס מנסים להפוך את מערכת ניהול התוכן שלהם למערכת חכמה יותר באמצעות פלאג אינים – תוספות והרחבות שמתקינים על גבי וורדפרס והופכים אותו לכל-יכול, אבל ריבוי תוספות כאלו יוצר בלאגן ולפעמים יש תוספות שמתנגשות זו עם זו.

במקום להכניס לתוך וורדפרס יכולות של חנות מקוונת, פורום, גישה מורכבת של משתמשים וכדומה, הייתי לגמרי ממליץ או לכתוב את הקוד לדברים האלו בעצמכם באמצעות אנגולר JS, או להשתמש בשירותים מחוץ לוורדפרס כמו Magento לחנות מקוונת, PHPBB לפורום, Drupal לגישת משתמשים מורכבת ומדורגת, וכדומה.

אנימציה - קוד בניית אתרים
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש