השתלת שיניים – כמה זה עולה?

מחיר הליך השתלת השיניים, אשר נועד להחליף את השיניים החסרות או אלו שטעונות עקירה,  מושפע מגורמים רבים, בהם סוג השתל, סוג השן, הרופא המטפל ואף סוג ההרדמה. בטרם נדרש לסוגיית מחיר, מהי השתלת שיניים, כמה זמן לוקח להתאושש מהניתוח ומהם השיטות לביצועה? 

 

לפני הכל – מה זה בכלל השתלת שיניים?

שתלי שיניים נכנסו לחיינו, כחלקם ממערך טיפולי הפה, עוד בשנות ה – 80 של המאה הקודמת. פרוצדורה זו מהווה תחליף לפתרון השיניים התותבות המיושן, ומציג אחוזי הצלחה גבוהים משמעותית משל זה.

שתלי השיניים הם תחליף סינטטי, העשוי מתחת, לשורש השן. משמעות הדבר היא כי לא ניתן יהא לראות את השתלים אשר הוחדרו לאחר סיום הניתוח. במרבית המקרים, צורת השתל תהא כשל בורג, וכן יהא עשוי מטיטניום. לאחר קיבוע השתל, תחובר אליו השן המלאכותית, אשר עשויה במרבית המקרים מחרסינה. 

 

לפני שנתחיל – נקודה חשובה 

בטרם נתחיל בסקירת הפרוצדורה והמחירים בשוק, יש לעמוד על נקודה אחת חשובה ביותר, אותה חשוב להבהיר מראש. על פי החוק בישראל, כל רופא שיניים יכול לבצע השתלת שיניים, גם אם אינו מומחה ואינו עבר הכשרה ייחודית לכך. משכך, ובעקבות הסיבוכים האפשריים, שעוד יפורטו בהמשך, מומלץ לבצע את השתלת שיניים אצל רופא מומחה בלבד, בעל ניסיון מספק בתחום.  

 

נפלאות הקדמה – היתרונות שבהשתלת שיניים

כאמור, השתלות שיניים החליפו את הפרוצדורות המיושנות. יתרון ראשון, אשר נזקף לזכות ההליך המדובר, הוא בהיקף התפקוד אותו הוא מעניק. בעוד השיניים התותבות מעניקות תפקוד השווה לסך של 80% מתפקוד מערך שיניים אותנטי, השתלות השיניים מגיעות לכדי תפקוד העומד על 95% מזה של השיניים הרגילות, פער משמעותי לכל הדעות. כמו כן, יש לציין כי בשל העובדה שלא כל האוכלוסייה נזקקת להיקף תפקודי כזה, ניתן לשלב בין שני הטיפולים לשם מניעת תשלום מיותר.

שנית, השתלת השיניים אורכת זמן קצר. אומנם נדרשת רמת מיומנות ודיוק, אשר יכולה להוביל לכך שהשתלת מספר שיניים תארך מספר שעות. אולם, ככלל, השתלת שן אחת אורכת כמספר דקות, בהרדמה מקומית, לאחריה משוחרר המטופל ישר לביתו, ללא השהיה לפיקוח או התאוששות. 

 

מועמדים לפסילה – אוכלוסיות בסיכון

יש לציין כי השתלת שיניים אינה נועדה להחלפת שיניים חולות, אלא נועדה לאלו אשר חסרות להם שיניים בחלל הפה, או לחילופין, אלו אשר בפיהם מצויות שיניים המועמדות לעקירה או שאינן ניתנות לטיפול. 

אולם, גם בקרב אלו, ישנם מספר מועמדים, אשר לגביהם תיעשה בחינה פרטנית. ראשית, עולה עניין הגיל. אומנם לא מדובר בפרמטר עיקרי, שכן בני הגיל השלישי מבצעים לא פעם השתלות שיניים, אף בגיל מאוחר.

אולם, ישנם מצבים בהם הגיל, לצד בעיה רפואית נוספת, מעלה את רמת הסיכון לסיכול הקליטה של השתל. כמו כן, אוכלוסיות נוספות בסיכון הם מעשנים, צרכני אלכוהול בכמות גבוהה, חולי סכרת שאינם מאוזנים, נוטלי תרופות נגד קרישת דם, חולי אוסטאופורוזיס, אנשים הרגישים למחלות חניכיים וכן אלו אשר היגיינת הפה אינה שגורה בהם.

 

סוגי הניתוחים בשוק ההשתלות

שיטת שני השלבים

בשיטה זו, תתבצע התקנת השתלים בשני שלבי משנה. בשלב הראשון, אשר נקרא שלב ההשתלה, יבוצעו כלל ההליכים המקדמיים (אשר יפורטו בהמשך), והמטופל משוחרר לביתו. לאחר תקופת מנוחה, הנעה בין חודשיים לבין 4 חודשים, יבוצע שלב החשיפה. בשלב זה, חושף רופא השיניים את השתל, ועליו יתקין כיפת מתכת, הקרויה גם "כיפת ריפוי".

מטרת הכיפה היא הקלה על תהליך הריפוי של החניכיים. לאחר תקופת ההתאוששות המלאה, שאורכה בין שבוע למספר שבועות בודדים, תוסר כיפת הריפוי ויחובר הכתר. יש לציין כי הליך חיבור הכתר, או השן הסופית, יכול לגרור מספר פגישות אצל הרופא המטפל, הנובעות בעיקר מתוך דרישות אסטטיות שונות, לרבות צורת, גודל וצבע השן הסופית. 

 

שיטת השלב הבודד

מדובר על השיטה הנפוצה יותר בשוק ההשתלות הישראלי. שיטה זו ננקטת כאשר קיימת בפי המטופל עצם חזקה, אשר יכולה להתמודד עם השתל המותקן, שיהיה ארוך יותר מאשר השתל המותקן בפרוצדורה לעיל. בדרך ההשתלה האמורה, לאחר סיום ההשתלה תחובר השן הסופית באופן מידי לשתל, והמטופל ישוחרר לביתו.

יש לציין ששימוש בשיטה זו במקרים שאינם מתאימים יכולה להביא לכישלון הניתוח. הסיבה לכך היא פרק הזמן הנדרש לשם חיבור השתלים לעצם, התלוי במשתנים רבים. החדרת השתל לעצם באופן ישיר עלולה לפגוע באיכות החיבור. 

 

מבחינה אינדיבידואלית ועד לשחרור לבית – מהו הליך הטיפול?

השלב הראשון – רקע מקדים

בשלב הראשון, לאחר בחירת הרופא המנתח, תבוצע בדיקת רקע רפואית והיתכנות ניתוח במטופל. בדיקות אלו יבוצעו הן על ידי הרופא המנתח והן על ידי הרופא המשקם, המהווה מעין "מהנדס תכנון" של הניוח.

שילובו בשלבי ההכנה להשתלה הוא מכריע, שכן הרופא המשקם אחראי על איתור קשיים ספציפיים של כל מטופל וכן בחירת אפיק השיקום המיטבי עבורו. על בסיס חוות דעתו של הרופא המשקם יבנה הרופא המנתח תוכנית כירוגית, לאחריה תבוצע בדיקת CT, המאשררת את ממצאיהם ומאפשרת את המעבר להליך ההשתלה.

 

השלב השני – ההשתלה 

השתלת שיניים מתבצעת בתנאיי סטריליות גבוהים מאוד, הקרובים מאוד לתנאיי חדר ניתוח, זאת על אף ביצועם במרפאות השיניים השונות.

על פי רוב, יקבל המטופל, בטרם תחילת הניתוח, כמות גבוהה של משככי כאבים ואנטיביוטיקה, כטיפול מניעתי מקדים לכאבים וזיהומים שונים. לאחר קבלת אלו, יורדם החולה ותחל ההשתלה. ניתן לבצע את ההשתלה בהרדמה מלאה, אולם היות ומדובר בהרדמה שנועדה לטיפול בחרדה ולחץ, במרבית המקרים יבחרו בהרדמה מקומית, המספיקה לביצוע הפרוצדורה.

כמו כן, במקרי חרדה ולחץ ניתן להמיר את ההרדמה המלאה בגז צחוק, אשר נותן מענה כמעט זהה. 

 

שלב שלישי – שחרור הביתה

על פי רוב, לאחר הניתוח יקבל המטופל מהרופא מרשם לאנטיביוטיקה ומשככי כאבים, לתקופה הנעה בין שבוע לשבועיים. לאחר תקופה זו, יגיע המטופל להסרת התפרים. ההמלצות הכלליות לאחר ביצוע השתלה הן להימנע ממאכלים קשים וחמים בימים הראשונים לאחר הניתוח, לצד מנוחה מרובה. 

יש לציין כי על פי רוב, השתלת שיניים אינה גוררת תופעות לוואי משמעותיות, שכן במרבית המקרים אלו מסתכמות בנפיחות מקומית וכאבים בלבד.

אולם, ישנם מקרים, בהם הניתוח סבוך יותר (לאור ממצאי הרופא המשקם ונתונים רפואיים של המטופל), בן ייתכנו שטפי דם מקומיים ושינוי קל בצבע האור באזור. 

 

מודעות יכולה להלחיץ, אך לא להזיק – סיבוכים אפשריים

על אף האמור לעיל, אודות פשטות הניתוח ותופעות הלוואי השוליות, יש לציין כי בדומה לכל ניתוח אחר, השתלות שיניים מעלות מספר סיכונים, חלקם אף כרוניים. לצד זאת, יש לעמוד על כך שמדובר על סיכונים ברמת סיכון נמוכה, אשר ניתנת לבקרה רחבה מאוד, ככל שהליך התכנון של הניתוח הוא מקיף.

ראשית, עומדת אפשרות פגיעה בעצבי הלסת התחתונה. כל עצב בלסת מעביר מסרים עצביים, המגיעים עד לקו מרכז הסנטר. ככל שאחד מאלו נפגע במהלך הניתוח, בשל קידוח לא נכון, תיתכן הפסקת תפקוד זמנית ואף קבועה של החלק הנפגע. אולם, כיום מדובר על פגיעה נדירה למדי, שכן צילומי ה – CT, המבוצעים כחלק משלב תכנון הניתוח, ממפים בצורה מיטבית את מיקומי העצבים. 

מעבר לפגיעה העצבית, עומדת אפשרות זיהום לאחר הניתוח. כל זיהום, אשר יתפשט בחלל הפה, יפגע בקליטת השתל ולכישלון הניתוח. ככל שסביבת העבודה תהא סטרילית יותר, כך תרד ההסתברות לסיבוכים מסוג זה. 

 

אז מה משפיע על המחיר?

כפי שראינו, מדובר על ניתוח הכולל מספר רופאים ועצמים, אשר משפיעים כל אחד בגזרתם על מחיר הטיפול. מעבר לזהות הרופא המטפל, אשר מהווה את הפרמטר המשפיע ביותר, ישנם מספר פרמטרים נוספים המשפיעים מחיר הטיפול, כמפורט להלן:  

 

סוג השתל

ראשית, משפיעים סוג השתלים המוחדרים על מחיר הטיפול. כמו בכל תחום, קיימים דרגי איכות, כך ככל שהשתל יהא יקר יותר, כך סביר שיהא עשוי מחומרים איכותיים יותר, ונתון לפיקוח ולסטנדרטיים מחמירים יותר.

 

טכנולוגית הפרוצדורה

מעבר לשיטות השלב ושני השלבים שהוסברו לעיל, אשר משפיעות גם הן על המחיר, ישנן שיטות שונות לביצוע ההשתלה. השתלת שתלים בלייזר והשתלה מונחית מחשב יעלו יקר יותר מאשר השיטות הקונבנציונליות, וישנו את מחיר ההשתלה הכולל. 

 

מספר השתלים

כצפוי, כמות השתלים, שכאמור עשויים מחומרים יקרים בשל חשיבותם, משפיעה על גובה המחיר אותו תשלמו. למרות זאת, יש לציין כי בדומה לכל סחורה אחרת, ככל שתקנו יותר סחורה, כלומר, ככל שתיאלצו להשתיל יותר שיניים בפיכם, כך תשלמו, באופן יחסי, מחיר נמוך יותר בעבור כל שתל. 

 

סוג השן

כאמור, לאחר קיבוע השתל, מתבצעת בנייה של שן או כתר על השתל עצמו. בחירת הכתר מבין המגוון המוצע לכם, ישפיע על המחיר אותו תשלמו, כפי שניתן לראות בטבלה מתחת. 

 

סוג ההרדמה

בדומה למיני בר בבית מלון או לטיסת לואו קוסט (ותסלחו לי על ההשוואה), גם בהשתלת שיניים משלמים בעד כל פריבילגיה. שימוש בהרדמה מלאה, ולעיתים אף בגז צחוק, שכאמור, אינם הכרחיים לטיפול, ייקרו את עלות הטיפול מעבר למחיר המוצא.

 

לנוחיותכם – השוואת מחירים משוערת

סוג הטיפול פריפריה רופא פריפריה מומחה מרכז רופא מרכז מומחה קופת חולים
כתר חרסינה  1100  1300  1500  1700  1200
כתר זרקונה  2700  3200  3700  4300  3100
כתר ע"ג שתל  1500  1850  2100  2400  1600
מבנה ע"ג שתל  900  1100  1600  2000  1400
מבנה יצוק  390  500 670  850  490
מבנה ע"ג שתל  800  950  1200  1600  1200
מבנה קולצר/ אמלגם  370  410  540  600  410
מבנה יצוק  450  570  970  1200  800
תותבת אקריל שלמה  1800 1950 2400 2600 2000
תותבת אקריל חלקית 2500 2550 3100 3200 2800
תותבת ויטליום 3500 3700 3900 5200 3900
פליפר  900  1000  1200  1500 1100 
תותבת 4 מחברים  8100  9100 14550   17000 12000 
דולדר 2 שתלים 8800  8950  18000   21000 11000 
דולדר 4 שתלים  9100  9000  19000 22500  23000 

(הנתונים באדיבות אתר dental center) 

השתלת שיניים אנימציה
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש