השקעה בחברות קנאביס

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

מגמת הלגליזציה של שוק הקנאביס מתפשטת במהירות ברחבי העולם, מדינות רבות כבר אישרו את השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים ומיום ליום מצטרפות אליהן מדינות נוספות המאשרות גם את השימוש בקנאביס לצרכי הפנאי.

תחום הקנאביס כבר גלגל מילוני שקלים במחשכים, אך כעת עם התפשטות הלגליזציה הוא יוצא אל האור וחברות גדולות ומשקיעים פרטיים רואים בשוק זה הזמנות גדולה לרווחים. זהו ענף צריכה חדש וחברות ומשקיעים שיפעלו בתחום זה נכון צפויים לשלוט בשוק ולהניב רווחים יפים.

 

הקנאביס –  עבר, הווה ועתיד

ההיסטוריה של הקנאביס היא היסטוריה עתיקה. החוקרים משערים שמקור הצמח הוא ממורדות ההימליה, משם הוא התפשט להודו ולמזרח הרחוק, הגיע גם לארצות המזרח התיכון, לאירופה ולעולם המודרני. 

בתחילת המאה ועשרים החלו מדינות רבות לאסור את השימוש בצמח הקנאביס ובראשם ארצות הברית אשר הפכה בשנת 1937 את החומר ללא חוקי ואליה הצטרפו מדינות רבות. 

על אף האיסור להשתמש בצמח הקנאביס, השימוש בו היה ועודנו פולארי, אך בשל האיסור החוקי, צמח הקנאביס לא היה רלוונטי מבחינה כלכלית.

פרופסור רפאל משולם, חוקר בעל שם עולמי במכון ויצמן שברחובות, סדק את הסדקים  הראשונים בחומת הקנאביס. הוא חקר את החומרים הפעילים שבצמח וממצאי המחקר עוררו התעניינות רבה בקרב חברות התרופות. העניין של הממסד הרפואי בצמח הוביל לגל של מחקרים אשר דחפו מספר מדינות לאשר את השימוש בצמח לצרכים רפואיים. מרגע שנסדק הסדק הראשון, גם חברות כלכליות החלו להתעניין בתחום.

חשוב לציין כי גם היום מעמדו החוקי של הצמח עדיין מעורפל, גם במדינות שכבר התירו את השימוש בקנביס. בארצות הברית, למשל, הדעות חלוקות, יש מדינות שבחרו לצעוד במסלול  הלגליזציה ויש מדינות שעדיין אינן מתירות את השימוש בו.

מדינות שהתירו את השימוש החוקי בצמח הקנאביס חוות בום כלכלי. השימוש בקנביס לצרכים רפואיים ולצרכי הפנאי הביאו משקיעים ויזמים רבים שהצטרפו אל השוק.

שוק הקנאביס החל להתפתח כתחום תעשייה לגיטימי ומשך אליו את המשקיעים בשוק ההון המחפשים כל הזמן השקעות אטרקטיביות חדשות. נוסף על החקלאים המגדלים את הצמחים התפתח עולם גדול של חברות לוויין המפתחות ציוד ייעודי, מוצרי לוואי כמו שמנים ותמרוקים, עורכי דין המייעצים ליזמים ולמשקיעים איך לפעול בתחום בצורה חוקית ועוד.

מומחי הכלכלה טוענים כי שוק הקנאביס החוקי בארצות הברית ובעולם כולו צפוי לגדול בכמאתיים ועשרים אחוזים. רק בארצות הברית, צופים המומחים, שוק זה עתיד לגלגל לפחות שלושים ואחד מיליארדי דולרים.

כיום תעשיית הקנאביס נחלקת לשתי זרועות, לשימוש רפואי ולשימוש לצרכי פנאי כאשר בכל תחום נרשם גידול משמעותי משנה לשנה, וככל שהלגליזציה תתרחב, כך אומרים המומחים, הצמיחה העיקרית צפויה להתמקד בתעשיית הפנאי שתתפוס שני שליש מכמות הצריכה.

 

הקנאביס ושוק ההון

כמאתיים וחמישים חברות העוסקות בקנאביס נסחרות בבורסות ברחבי העולם, בעיקר בארצות הברית וקנדה. חלק עוסקות בגידול הצמח, חלק בביוטכנולוגיה, חלק בטכנולוגיות חקלאיות וחלק בייצור מוצרי הקנאביס.

החברות הגדולות בתחום הן החברות המגדלות את הצמחים. הן נסחרות בבורסות ברחבי העולם בשווי של מיליארדי דולרים ופוטנציאל המכירות העתידי שלהם הוא עצום. המניות של חברות אלו מאופיינות במכפילי הכנסה גבוהים במיוחד, לצד תנודתיות גבוהה.

מי שזלזל בטרנד מניות הקנאביס ששטף את הבורסה בתל אביב, נאלץ להודות בטעות. בשנה האחרונה שתיים עשרות חברות חדשות הכריזו על כניסה לשוק הקנביס, חברות רבות כבר נכנסו וחברות נוספות צפויות להיכנס ולהיסחר בבורסה התל אביבית. 

לאדם הפרטי המעוניין להשקיע במניות של החברות הפעילות בתחום הקנאביס עומדות מספר אפשרויות. 

קנייה ישירה של מניות באמצעות הבנק או דרך חברות השקעה ופעילות עצמאית בתחום.

השקעה באמצעות תעודות סל – תעודות הסל הוא כלי פיננסי העוקב אחרי מדד מסוים כמו למשל תעודת סל העוקבת אחרי מדד תל אביב 100, תעודת סל העוקבת אחרי מאה המניות הגדולות הנסחרות בבורסה בתל אביב. קיימות תעודות סל גלובליות הסוחרות במניות הקנאביס, חלקן הגדול נסחרות בארצות הברית וחלקן בקנדה. בקניית תעודות סל על המשקיע להחליט בעצמו מתי הוא נכנס לשוק ומתי הוא יוצא ממנו.

קנייה באמצעות קרן נאמנות – קרן נאמנות היא מכשיר פיננסי הפועל לפי עקרונות השקעה המפורטות בתשקיף. את הקרן מנהלים אנליסטים ומנהלים והם אלו המקבלים את החלטות הקנייה והמכירה. בארץ קיימות מספר קרנות נאמנות המשקיעות בחברות קנאביס כמו למשל קרן הנאמנות "סלע קנאביס" המשקיעה בחברות קנביס בארצות הברית ובקנדה. 

 

האם כדאי להשקיע במניות הקנאביס? הדעות חלוקות

חשוב לדעת כי שוק הקנאביס הוא שוק בהתהוות. בהמשך הדרך יהיו חברות שיצמחו צמיחה מטאורית ולצדן יהיו חברות שיפסידו וייעלמו. 

המצדדים בהשקעה בשוק טוענים כי בעוד מספר שנים נראה אישור פדראלי של הקנאביס בארצות הברית, מהלך שיטרוף את הקלפים ויאפשר לחברות הפארמה הגדולות בעולם להיכנס אל התחום. חכם עיניו בראשו, טוענים מומחי ההון, מי שישקיע היום במניות הקנאביס ויהיה בין הראשונים להשקיע, ייהנה מרווחים עצומים בעתיד. 

עוד טוענים המצדדים בהשקעה, כי הקנאביס לצרכי הפנאי יהיה חלק מתעשיית האלכוהול והטבק וייהנה מיכולות השיווק האדירות של חברות האלו וכתוצאה מכך גם מעלייה במחירי המניות.

תחום הקנאביס הוא תחום מעניין מאוד להשקעה. זהו תחום החווה צמיחה מהירה שאי אפשר להשוות אותה לצמיחה באף ענף אחר, אפילו לענף הנדל"ן שחווה צמיחה רבה בשנים האחרונות. על סמך הצמיחה בהווה אפשר להעריך כי שוק זה יצמח גם בעתיד ומחירי המניות יעלו. 

רבים מזהירים כי שוק המניות של הקנאביס מאופיין בתנודתיות גבוהה מאוד. כדוגמא הם מביאים את "מניית טילריי". ב – 18 לספטמבר שווי המניה היה 155 דולר, יום למחרת ב-19 בספטמבר הכפילה המניה את שוויה ועמדה על 300  דולר למניה ויומיים אחר כך היא נפלה ושוויה הגיע ל148 דולר בלבד. המסחר במניות הקנאביס, טוענים המומחים, מתאים לבעלי עצבים חזקים המסוגלים לעמוד בתנודתיות הגבוהה של המניות ובמיוחד למי שמתכונן להשקיע לטווח רחוק. 

עדיין יש סוגיות בלתי פטורות של מיסוי ורגולציה טוענים המתנגדים לטרנד ההשקעה במניות הקנאביס הסוחף את בורסות העולם. המיסוי על מוצרי הקנביס צפוי להיות גבוה והדרך להשגת האישורים מהאף. בי. איי האמריקאי עדיין רחוקה. ועוד, אם  כמות הגידול העולמית של צמח הקנאביס תזנק, השוק יוצף ומחירי הקנביס ירדו. 

התנודתיות הגבוהה וחוסר הבהירות החוקית  טוענים המתנגדים, הופכים את מניות הקנביס לנכס בעל סיכון גבוה.

החברות בענף הקנאביס כפופות לחוקים של כל מדינה שבה הן פועלות, ולכל מדינה יש חוקים משלה. זהו עולם צעיר וחדש הנתון לשינויים רבים. תארו לעצמכם מה יקרה, אומרים המתנגדים, אם הממשלות במדינות שבה פועלות החברות ישנו את החוקים ויצמצמו את השימוש בקנביס. זה עלול להיות גזר דין מוות שיחסל את העסקים ואת המניות במחי יד.

הצמיחה המהירה של שוק הקנאביס מעלה שאלות על יציבות ועל בועות כלכליות. רבים עוד זוכרים את בועת הדוט- קום שהפילה את מניות ההיי טק. שוק הקנאביס הוא שוק הבנוי על ציפיות וספקולציות, טוענים המתנגדים, ומה שקרה למניות ההי טק בשנות התשעים עלול לחזור ולקרות שוב למניות הקנאביס.

סיכוני דילול – ככל שהפופולאריות של ענף הקנאביס עולה, כל החברות הפועלות בתחום צריכות להרחיב את הפעילות שלהם כדי לעמוד בביקוש הגובר. הגברת הפעילות דורשת השקעות כספים שלעתים כדי להשיג אותן ינפיקו החברות מניות נוספות, מניות שעלולות לבוא על חשבון בעלי המניות הקיימים. תופעה זו נקראת בשפה המקצועית דילול והיא עלולה לסכן את בעלי המניות הוותיקות.

 

 רוצים לקנות מניות של חברות הקנביס? עשו זאת  בזהירות ובחוכמה!

לפני שאתם משקיעים בחברה מסוימת, חקרו היטב את החברה. עברו על תשקיפי החברה, על מסמכי הגילוי, חפשו מידע על אודות החברה ובדקו האם היא עומדת בחוקים הממשלתיים במדינה שבה היא פועלת. נסו לבחון את התכנית העסקית, את הדו"חות השנתיים, את הדו"חות הכספיים וחומרים נוספים.

אם בחרתם בחברה הפועלת במדינה מסוימת בדקו היטב שהחברה עומדת בכל הסטנדרטיים החוקיים הנדרשים ואינה מעגלת פינות. נסו לברר מהם החוקים העתידיים בתחום הקנאביס באותה המדינה, לפחות בעתיד הקרוב.

ענף ההשקעות בקנביס הוא ענף חדש יחסית, לכן כדאי לכם להתייעץ עם מומחים בתחום כמו יועצי השקעות, רואי חשבון, בנקאיים ועוד. יחד אתם נסו להעריך את הסיכונים לעומת הסיכויים.

כל חברת קנאביס מדווחת פעם בשנה על תוצאותיה הכספיות. בין שאר הדיווחים היא מדווחת גם כמה קנאביס היא גידלה וכמה נמכר בפועל. המספרים האלו חשובים מאוד על מנת לצפות את יכולת הצמיחה בעתיד של החברה בשוק תחרותי.

חשוב לבדוק מהי עלות האנרגיה של החברה. כדאי לדעת כי גידול הקנאביס דורש עלויות גבוהות מאוד של חשמל וכארבעים אחוז ממחיר הקנאביס הוא מחיר האנרגיה שהושקעה בגידולו.

 

 מידע קצר על תחומי ההשקעה בתעשיית הקנביס

בתחום תעשיית הקנביס קיימות מספר אפשרויות השקעה:

ביוטכנולוגיה – השקעה בחברות הפועלות בתחום פיתוח תרופות שמקורן בצמח הקנביס.

תעשיית הקנביס – השקעה בחברות המייצרות מוצרי קנאביס שימושיים כמו מוצרי נייר, חומרי בניין, מוצרי אמבט ועוד.

טכנולוגיה חקלאית – השקעה בחברות המפתחות ציוד לגידול ולהשבחת תעשיית הקנביס כמו למשל מוצרי תאורה, פיתוח חממות, מערכות דישון, מערכות הידרופוניות ועוד.

חברות שיווק של מוצרי הצריכה – חברות המייצרות עזרים ואקססוריז לצרכני הקנאביס כמו למשל חברות המפתחות מכשירי אידוי, ניירות לגלגול ועוד.

 

קנאביס – שבעה דברים שכדאי לדעת

תהליך גידול הקנאביס תלוי בגורמים רבים כמו משחקי אור וצל ותוספים שונים לעידוד הצמיחה והפריחה. בפועל, משך הגידול נמשך כארבעה חודשים.

מכל דונם אפשר להפיק בין 240-245 אלף גרם קנביס בשנה.

התחשיב עבור עלויות הגדול של צמח הקנאביס כולל את הקמת החממות, רכישת השתילים, בניית מחסנים, רכישת כלי עבודה, הוצאות מים, דשן וחומרי הדברה. סך כל העלויות עומדות בממוצע על 95-100 אלף שקלים לדונם.

הרווח בגידול צמח הקאנביס  הוא כ- 1.2 מיליון שקל בשנה לארבעה דונם.

כדי להניב תשואה רווחית מגידול הקנביס יש לגדל צמחים לפחות על ארבעה דונם. 

מכל שתיל של קנביס אפשר להפיק כ- 250 גרם קנביס.

חברת קנאביס זהו מושג הכולל מגוון רחב של פעילויות בתחום, גידול, עיבוד, מזון, משקאות, תרופות, טכנולוגיה חקלאית ועוד גורמים הפועלים בתעשיית הקנאביס תחת השם חברת קנאביס.

לסיכום, ענף הקנאביס חווה צמיחה מהירה הן בתעשייה והן בשוק ההון. כולם רוצים ליהנות מהשוק החדש, אך אסור לשכוח שכמו בכל השקעה גם בהשקעות בקנאביס יש סיכויים טובים להצלחה, אך מנגד גם סיכונים רבים.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא