אילו פעולות אני צריך לבצע בכדי להגן על הסלולרי שלי והמידע שבו

הסלולרי שלנו הפך לחלק מהחיים שלנו. אני זוכר כשמכשירים חכמים רק יצאו לשוק, היה זה האייפון 4 שהיה החלוץ ופורץ הדרך, המכשיר הראשון שהפך לחלק בלתי נפרד מהחיים של אנשים. היה לי חבר שנגנב לו המכשיר – ועולמו חרב עליו. כאשר המכשיר מתקלקל או נגנב אנחנו מרגישים נורא מאחר וזה כמו לאבד חלק חשוב בחיים שלנו, וגרוע מכך – לפעמים זה אפילו מסכן את הפרטיות שלנו בצורה חריפה – יתכן ואפשר לגנוב מאיתנו ולדעת עלינו פרטים אישיים. חשוב מאוד להגן על המכשיר – גם פיזית נגד נזקים, וגם נגד איבוד המידע החשוב שיש לנו עליו.

חשוב להדגיש מראש – המאמר הזה יכסה שיטות גם להגן פיזית על הסלולרי עצמו, וגם להגן על המידע שיש בו.

 

הגנה על המידע שבסלולרי שלי

שימוש בתוכנת אנטיוירוס

תוכנות אנטיוירוס לסלולרי זה משהו שלרוב המשתמשים אין. במחשב, אנשים שלא התקינו אנטיוירוס נחשבים למשוגעים, ובסלולרי זה לא מקבל בכלל, ואין לכך סיבה ברורה. נכון, הסלולרי שלנו יודע להגן על עצמו לא רע בכלל – זה חלק בלתי נפרד ממערכת ההפעלה, גוגל ואפל מפעילים אפשרויות סינון לכל מידע נכנס למכשיר בעצמם במסגרת המערכת, ובכל זאת – אנטיוירוס יכול להוסיף שכבת הגנה ולמנוע מוירוסים להכנס למכשיר.

וירוס הוא חלק תוכנה שמתחבא בתוך אפליקציה (ומנסה להתפרץ ולהתפשט כמה שיותר בתוך המכשיר משם), והמטרה שלו היא זדונית – להפריע ולפגוע בחוויית המשתמש, או להעביר מניפולציות על המידע שבמכשיר, או לעקוב אחרי הפעילות המתבצעת במכשיר. הנה דוגמאות לדברים שוירוס יכול לעשות: להקפיץ חלונות פרסומת על כל המסך כל 2 דקות, לשנות הגדרות שקבעתם במכשיר או לתעד את הפעילות שלכם והסיסמאות שאתם מקישים במכשיר ושליחתם לפורץ.

 

הרשאות לאפליקציות – יותר בטוח משמעותית – אייפון

מערכת ההפעלה של אייפון היא בהגדרה מערכת סגורה, שבה ניתן לשנות ולשחק עם הגדרות מערכת חשובות פחות. כשמישהו כותב אפליקציה לאייפון – יש לו פחות גישה לפעולות שדורשות הרשאה במערכת ההפעלה. באנדרויד הסיפור אחר – יש מגוון גדול יותר של הרשאות שאפליקציה יכולה לבקש, ויש המון דברים שאפליקציה יכולה לשנות, אבל החבר'ה בגוגל לא קפאו על השמרים, בניגוד לאייפון בגרסאות אנדרויד חדישות המידע לגבי הרשאות שאפליקציה מבקשת מוצגים באופן מפורש לפני ההתקנה שלה, ובזמן אמת כשאתם משתמשים באפליקציה במידה והיא תבקש הרשאה למידע פרטי או אישי (כמו לדוגמא מיקום המכשיר), פעילות האפליקציה תוקפא ותעלה חלונית על המסך שתשאל אתכם איך תרצו להמשיך והאם לאשר לה את קבלת המידע.

אם אבטחה היא בראש מעיינכם, למרות שגם במכשירי אנדרויד הנושא מטופל מעולה, אין ספק שעם מכשיר אייפון יהיה לכם ראש שקט במעט יותר.

לפני התקנת אפליקציה – אל תתקדמו להתקנה על עיוור. סרקו את ההרשאות שהיא מבקשת והחליטו האם האפליקציה מגזימה או לא. דוגמא לנורות אדומות שאמורות לצוץ: אפליקציה להדלקת הפלאש כפנס במכשיר מבקשת הרשאה לקבצים בזכרון המכשיר? לא סביר.

 

שחזור הגדרות יצרן – חוזרים לנקודת האפס

במידה ונדבקתם בוירוס, תוכנת ריגול או כל תוכנה זדונית אחרת, לנקות רק אותה מהמכשיר תהיה בעיה. סביר מאוד להניח שתצטרכו לשחזר הגדרות יצרן ולחזור לנקודת האפס עם המכשיר – כאילו יצא כרגע מהקופסא, כל המידע ימחק מהמכשיר – כולל הוירוס הארור. אל תהססו לעשות את זה (אחרי שגיביתם, כמובן), מדובר בפעולה פשוטה שלא רק תסיר את הוירוס יחד עם שאר המידע מהמכשיר שלכם, היא גם תטפל היטב בבעיות איטיות שנוצרו כתוצאה מעומס מידע על המכשיר תוך כדי שהמכשיר התיישן וצבר קבצים ומידע.

 

חשבו לפני התקנת אפליקציות

שמרו את מספר האפליקציות שאתם מתקינים למינימום – אל תתקינו כל שטות. חשבו היטב לפני – האם אני צריך את זה באמת? אם יש אפליקציות שאתם סקרנים לגביהם והתבררו כלא יעילים או חשובים – הסירו אותם מיד כשהבנתם שזה המצב.

כעדיפות-על, התקינו אפליקציות אך ורק מחנויות האפליקציות הרשמיות של יצרניות מערכת ההפעלה – Google Play באנדרויד ו-App Store באייפון.

אפליקציות שמותקנות מחוץ לחנויות האפליקציות הרשמיות יש להן הרשאות נרחבות יותר והן מועדות יותר לפורענות, אז אם כבר, אך ורק ממקורות אמינים ואפליקציות שאתם מכירים, יודעים, צריכים ורוצים.

כדי להתקין אפליקציות מחוץ לחנויות האפליקציות הרשמיות תצטרכו לעשות כמה מניפולציות רציניות במכשיר (באייפונים אפילו הרבה יותר מבאנדרויד, שם תוקפץ הודעה ותצטרכו לאשר באופן מיוחד התקנות כאלו), וזה לא סתם – זה כי מדובר בפעולה מסוכנת.

כל האפליקציות מחנויות האפליקציות עוברות סריקות, אישורים ובדיקות אבטחה קפדניות לפני שהן מאושרות להכנס לחנות.

 

נעילת המכשיר

בואו נדבר רגע על נעילת המכשיר, סוגי נעילה, מה מאובטח יותר, מה מאובטח פחות וכן הלאה, שכן במידה והמכשיר נגנב או אבד – המידע שעל המכשיר וגישה למידע אישי אודותינו הוא בידיו של הגנב או המאתר. לא תמיד מה שחשבתם שבטוח הוא באמת הבטוח ביותר!

 

העדר נעילה או גלילת אצבע פשוטה לפתיחת המכשיר

למעשה, זו לא דרך לאבטחה אלא דרך להתאבדות. מדובר בהעדר אבטחה על המידע שלנו במכשיר, ובכל זאת – אופציה שמישה וזמינה במערכות ההפעלה בכל המכשירים של כולנו – אני לא רואה שום סיבה הגיונית שלא תגדירו נעילה על המכשיר כלל וכלל, או שתגדירו נעילה פשוטה שבה גרירת אצבע על המסך פותחת את המכשיר בכל מצב. קדימה, תגדירו נעילה, עכשיו. פעם, לאנשים אנטי-טכנולוגיים הייתה סיבה לא להגדיר אבטחה – הקלדת קוד או תבניות הייתה מקשה עליהם מאוד, כיום כשיש גם שיטות נעילה שנפתחות אוטומטיות לפי טביעת אצבע או תווי פנים – לאף אחד אין תירוצים.

 

קוד ספרות

נעילת קוד ספרות היא נעילה המציעה את רמת האבטחה הנמוכה ביותר בפוטנציאל, אך ככל שקוד הספרות יהיה ארוך יותר כך האבטחה שהוא מספק תתגבר. פורצים ינסו לראות היכן על המסך של המכשיר ישנן טביעות אצבע שהשארתם מאצבעותיכם השמנוניות כשתקתקתם את הקוד, או להציץ עליכם מתקתקים את הספרות כאשר אתם מנסים לפתוח את נעילת המכשיר כדי לדעת מהן ספרות הקוד שלכם, ויש גם שיטות מתקדמות יותר לפענוח הספרות שמרכיבות את הקוד.

 

תבנית

נעילת תבנית היא נעילה פשוטה, שבה צריך להזיז את האצבע על המסך בצורה מסויימת כדי לפתוח את המכשיר. זוהי נעילה פשוטה וגם יחסית לא מאובטחת במיוחד. גם במקרה הזה, אפשר לנסות לפענח וזה אפילו קל יותר לפי סימני טביעות אצבע על  גבי המסך (מאחר ומדובר במשיכות אצבע על המסך, זה קל יותר להבחנה) או לראות אתכם מזינים את התבנית בזמן אמת כאשר אתם פותחים את המכשיר.

 

סיסמא

רצף אותיות ומספרים, כולל שילוב של אותיות גדולות וקטנות, תווים מיוחדים וסימנים – זו כבר אבטחה ברמה גבוה הרבה יותר מאחר ויש הרבה יותר אפשרויות, ופחות סביר להבחין בסימני שומן על המסך מהאצבעות שלכם כדי לפענח את הסיסמא. גם פחות סביר שמישהו שיסתכל עליכם מתקתקים את הסיסמא יצליח להבין מהי, פחות קל לראות מה אתם עושים כשאתם מזינים סיסמא.

 

טביעת אצבע

שיטת אבטחה ביומטרית אוטומטית שמספקת, ברוב המקרים, אבטחה ברמה גבוה. היתרונות הם שמדובר בשיטה שפותחת את המכשיר אוטומטית ללא קלט מורכב מצידכם, ורמת האבטחה הגבוה שהשיטה מציעה. כדי לפתוח את המכשיר צריך את האצבע שלכם, או אצבע אחרת מאוד מאוד דומה לשלכם (שזה עשוי לקרות אחת לכמה מיליוני אנשים, לא סביר). אם אתם יכולים – הגדירו פחות אצבעות. יש אנשים שמגדירים את האגודל, האצבע והזרת לפתוח את המכשיר, וככל שמגדירים יותר אצבעות ככה האבטחה יורדת, נסו להגדיר רק אצבע אחת או לכל היותר אם אתם חייבים, שתיים, ועדיף רק עבור יד אחת בלבד, ולא להכפיל את כמות האצבעות המזוהות פי שתיים עם שתי הידיים.

 

תווי פנים

שיטת אבטחה ביומטרית אוטומטית שמספקת, ברוב המקרים, אבטחה ברמה גבוה ביותר. תווי הפנים שלכם יסרקו בעת הגדרת האבטחה, וכאשר יזוהו באמצעות חיישנים בקדמת המכשיר, המכשיר יפתח לשימוש. מדובר גם כאן בשיטה אוטומטית ללא קלט מורכב מצידכם, ואבטחה ברמה גבוה מאוד – לכן הדרך הזו לנעילת המכשיר מומלצת מאוד – אם אתם בעצמכם לא פיזית מול המכשיר או מישהו מאוד דומה לכם (אח תאום או אנשים שדומים לכם בצורה חריגה) – המכשיר ישאר נעול.

 

חשוב לדעת!

לפעמים יוצא לשוק מכשיר סלולרי שבו היצרנית עיגלה פינות והשיטות הביומטריות טביעת אצבע ותווי פנים לוקות בחסר. ביוטיוב יש מספר סרטוני וידאו שמגחיכים חלק מהיצרניות והמכשירים. לדוגמא: טביעת אצבע שמאושרת ומכשיר סלולרי שנפתח מנעילה כשמצמידים לחיישן טביעת האצבע מסטיק, או מכשיר סלולרי שפותח ומאשר נעילת תווי פנים כשמציגים מול המכשיר תמונה מפייסבוק של בעל המכשיר. ודאו שאין ברשותכם מכשיר שבו היצרנית עשתה עבודה גרועה, ובמידה וכן – החליפו שיטת אבטחה אחרת המכשיר שלכם לא מוגן כלל וכל אחד יכול לפתוח אותו בקלות.

 

פריצת נעילת המכשיר

שום שיטת נעילה אינה בטוחה ב-100%, חשוב להבהיר שניתן לפרוץ כל אחת מהשיטות שצוינו – בטוחות יותר או בטוחות פחות. הדרך הכי טובה היא לשמור על המכשיר מכל משמר מפני גניבה או אובדן.

 

איתור מכשיר שאבד או נגנב, נעילת מכשיר ותפעולו מרחוק

במידה והמכשיר שלכם אבד או נגנב, חשוב מאוד לדעת שאתם יכולים לנעול, לתפעל אותו ברמה בסיסית, או לאתר אותו מרחוק. גם למכשירי אייפון וגם במכשירי אייפון יש הגדרות כאלו במערכת ההפעלה, ואם אתם לא בטוחים שהגדרתם אותם – בדקו זאת כעת, זה סופר חשוב.

תוכלו לנעול את המכשיר לשימוש מעמדת מחשב או מסלולרי אחר של חבר או קרוב משפחה, תוכלו למחוק ממנו את המידע, ותוכלו לצפות בזמן אמת במיקום המכשיר המדוייק כדי להגיע למקום ולאתר אותו או לדרוש אותו חזרה מהגנב הארור. תקתקו בגוגל Find my android או Find my iphone כדי לראות איך להגדיר ואיך להשתמש במידת הצורך.

המכשיר צריך להיות דלוק כדי שהדבר הזה יעבוד מן הסתם, כך שאם המכשיר נכבה או כובה על ידי הגנב – מצד אחד לא תוכלו להשתמש באפשרויות האלו, מהצד השני תוכלו להיות רגועים שהאדם שהמכשיר שלכם ברשותו פחות מתעניין במידע אישי אודותכם שכן הוא כיבה את המכשיר, הוא רק מחפש רווח קל על ידי מכירת המכשיר או חלקיו.

 

רשתות אלחוטיות הן סכנה מהלכת

חשוב מאוד לדעת ולהבין שכשאתם אורחים ברשת WiFi אלחוטית לא מוכרת (בבית קפה לדוגמא) – כל המידע שאתם מעבירים ברשת האינטרנט דרך אותה רשת אלחוטית חשופים לחלוטין לבעלים והמנהל הטכני של נקודת הגישה הזו. כשאתם יושבים בבית קפה, הבעלים והמנהל של נתב הגלישה שמספק לכם גלישה בחינם כל עוד אתם גומעים אספרסו ומבלים בבית הקפה, יכול לצפות בכל מה שאתם עושים – כולל סיסמאות שאתם מקלידים – בזמן אמת. האם הוא עושה זאת? כנראה שלא. האם הוא יכול לעשות זאת? בהחלט כן. קחו את זה בחשבון לפני שאתם נכנסים ומשתמשים ברשתות אלחוטיות, ואם זה לא הכרחי – השארו על הרשת הסלולרית.

 

זהירות ברשת

המקור המרכזי לדירת תוכנה זדונית, וירוס או תוכנה שמבצעת מעקב ומרגלת אחרי הפעילות שלכם במכשיר הסלולרי שלכם – הוא כמובן האינטרנט. 

גלשו בתבונה ולאתרים מוכרים ואמינים בלבד, היו ערים להודעות אזהרה שמערכת ההפעלה או דפדפן הגלישה זורקים לכם על המסך, שכן בכניסה לאתר לא מאובטח או מסוכן שמוכר תיודעו על כך מראש. אתרים שנויים במחלוקת כמו אתרי פורנוגרפיה או הימורים הם מקור הסיכון העיקרי, במיוחד כאשר הם מבקשים ממכם להוריד מהם קובץ או תוסף – פשוט תוותרו על זה.

 

שימוש נבון במשתמשים וסיסמאות

אם אתם משתמשים בסיסמא דומה בכל השירותים אליהם אתם רשומים – יש בכך סכנה. כשמישהו עולה על הסיסמא שלכם, יש לו גישה להמון מידע רגיש ואישי לגביכם, והוא גם יכול לנצל את זה כדי לחדור אליכם למכשיר הסלולרי אפילו במקרים מסויימים. הסכנה למידע שעל המכשיר שלכם היא לא ישירה, היא עקיפה, אבל היא קיימת, במיוחד אם יצליח האקר או פורץ לפרוץ לכם אל הסלולרי. השתמשו בסיסמאות שונות ומגוונות לשירותים שונים, וכל שירות שמציע אימות דו שלבי בכניסה שלו (כלומר – יחד עם כניסת משתמש הוא מבקש גם קוד שנשלח בהודעה כתובה לסלולרי שלכם לדוגמא) – הגדירו אימות דו שלבי עבורו.

 

עדכוני תוכנה ועדכוני חנויות אפליקציות

שמרו על מערכת ההפעלה שלכם וחנות האפליקציות שלכם מעודכנות תמיד, יוצאים כל הזמן עדכוני גרסה ושדרוגי אבטחה להורדה. בדרך כלל, העדכון יתבצע אוטומטית תוך יום או יומיים מיד אחרי יציאת עדכון חשוב. במידה והחבר'ה באפל או גוגל עלו על פרצת אבטחה, הם יתקנו את זה ויגלגלו לכל המשתמשים עדכון אוטומטי שמגן מפני הפרצה, ולכן חשוב מאוד לוודא שהמכשיר שלכם מוגדר לקבלת עדכוני תוכנה אוטומטית – גשו להגדרות המכשיר, אתרו את האפשות הזו ובדקו זאת כעת.

 

מכשירים סלולריים זולים עולים לנו יותר

חשוב לזכור שכשמדובר בעולם הסלולריים והתוכנה – דברים זולים עולים לנו יותר. השקעה כספית גדולה יותר ברוב המקרים פירושה ציוד טוב יותר, מהיר יותר, ובראש ובראשונה – אמין יותר. כזה שמתקלקל פחות, נהרס פחות – וגורם לנו לפחות מפחי נפש ותסכולים כשהלך לנו לאיבוד מידע חשוב וקריטי.

 

הרפתקנות בסלולר

עולם הסלולר יכול להיות הרפתקני משהו עבור המשתמש הטכנולוגי המתקדם. אפשר לבצע פתיחת הרשאות במכשיר (מה שנקרא בשפה מקצועית Root), צריבת גרסאות מותאמות אישית של מערכת ההפעלה על גבי המכשיר (המונח המקצועי: צריבת רום, Flashing a ROM), שינוי הגדרות מתקדמות, ושאר פעילויות למתקדמים. אני מבין את הסקרנות, הרצון או השימוש באפשרויות האלו בהחלט, אבל צריך לדעת שכל דבר כזה מסכן מאוד את המכשיר והתקינות התוכנתית שלו, ואת המידע שנמצא על המכשיר, אם הפעולה לא מתבצעת כמו שצריך שלא באשמתכם או אם עשיתם משהו בצורה לא נכונה.

 

גיבוי מידע

אפשר לגבות את המידע על הסלולרי שלכם אוטומטית או ידנית, אם חלק מהמידע שלכם מגובה על ידיכם ידנית – הקפידו לגבות לעיתים קרובות כדי לסבול מאיבודי מידע קטנים כמה שפחות.

 

גיבוי מקומי

גיבוי מקומי הוא למעשה הורדת מידע מהמכשיר הסלולרי שלנו למחשב, כונן קשיח חיצוני או כונן USB נייד. במידה והמכשיר מתקלקל, נופל, נשבר, הולך לאיבוד, נגנב או ניזוק פיזית בכל דרך – המידע שגיביתם בפעם האחרונה עדיין קיים על אמצעי המדיה האחר עליו בחרתם לגבות.  גיבוי מקומי קצת פחות מומלץ מאחר והוא גובה ממכם מאמצים וזמן ומצריך פעולה יזומה מצידכם באופן תדיר, וקיימת היום אלטרנטיבה קלילה ופשוטה פי כמה:

 

גיבוי מרוחק

גיבוי מרוחק על גבי ענן (שרת או מחשב שנמצא במקום אחר) הוא בגדר הכרחי בימינו. היתרון המשמעותי על פני גיבוי מקומי הוא שברוב המקרים אפשר להגדיר את הגיבוי המרוחק לביצוע אוטומטי על בסיס יומי ואפילו כמה פעמים ביום. אפשר לגבות את כל המידע על המכשיר תוך שימוש בארבע האפשרויות הבאות:

 

אפשרויות הגיבוי במערכת

אפשר לגבות את לוח השנה, המידע ששומר דפדפן האינטרנט על המכשיר, אנשי הקשר, מסמכים, דואר אלקטרוני ומידע חשוב נוסף ישירות ממערכת ההפעלה עבור מכשירי אנדרויד, או באמצעות Apple iCloud במכשירי אייפון. אם אתם לא בטוחים שהמכשיר שלכם מוגדר לגיבוי, חובה שתעצרו הכל ותבדקו זאת כעת בהגדרות המכשיר (באייפון זה נמצא תחת iCloud בהגדרות כאמור, באנדרויד זה תחת הכותרת "חשבונות" בהגדרות, ואז לחיצה על חשבון הגוגל שלכם ברשימה שנפתחת). וודאו שמסומן בתחתית "סנכרון מידע אוטומטי".

 

גיבוי לפי חשבון במכשירי אנדרויד

אתם יכולים לגבות חשבונות ספציפיים באנדרויד – מסנג'ר, סקייפ, וואטס אפ ועוד – זה נמצא ממש סמוך לחשבון הגוגל שלכם בתפריטים באנדרויד תחת "חשבונות" בהגדרות.

 

גיבוי תמונות וסרטונים

האפליקציה שמנהלת עבורכם את גלריית התמונות והוידאו ברוב המקרים תכיל אפשרויות גיבוי, חלק מהן (Google Photos לדוגמא) ידאגו לגבות אוטומטית מיידית כל סרטון או תמונה שתצלמו או תייבאו למכשיר, עם הגבלות (או יותר נכון העדר הגבלות) מתירניות-משהו: ללא נפח מוגבל. הכנסו לאפליקציה שאתם בדרך כלל צופים בה בתמונות ובסרטונים שלכם, וודאו שמוגדר גיבוי אוטומטי. בדרך כלל אפשר להגדיר שהגיבוי לא יזלול את חבילת האינטרנט הסלולרית שלכם ויוציא גיבוי בפועל רק כאשר אתם מחוברים לנקודת גישה אלחוטית – לשיקולכם. חשוב מאוד לדעת ולהבין שחלק גדול יגבו את התמונות או הסרטונים שלכם באיכות טובה אך לא מקורית, ומנגד, כאמור, עשויות להיות מאוד מתירניות עד כדי מתירניות לחלוטין בנושא נפח הגיבוי שמוקדש לכם על גבי הענן המרוחק.

 

אפליקציות שמנהלות גיבוי עבור עצמן

הדוגמא הכי בנאלית וסטנדרטית היא וואטס אפ, שבכניסה להגדרות שלה מתוך הוואטס אפ ניתן לנהל גיבוי של כל ההתכתבויות והמדיה שלכם במסגרת האפליקציה. בוואטס אפ לדוגמא זה נמצא בתוך ההגדרות > צ'אטים > גיבוי צ'אטים.

 

הגנה על שלמות ותקינות פיזית של המכשיר שלי:

הרחק משמש וחום קיצוני

המכשיר הסלולרי שלנו מורכב מרכיבים קטנים ועדינים שאינם מגיבים טוב לחום קיצוני. מספיק שמכשיר סלולרי נשאר ברכב סגור כמה דקות, תחת אור שמש ישיר ביום קייצי למשך כמה דקות או ליד כיריים או תנור שפועלים – והרכיבים מתחילים להתבשל. ההלחמות האלקטרוניות מתחילות להנמס או שהרכיבים פשוט יהרסו. שימו לב לכך ושמרו על המכשיר שלכם כאילו היה אתם – כסו אותו מפני שמש לזמן ממושך והרחיקו אותו ממקורות חום.

 

נוזלים זה מסוכן, גם אם המכשיר נגד מים

הנה מיתוס שאני עומד לשבור: מכשיר עם תקן מסודר ואישור שהוא נגד מים – לא אמור להכנס או לגעת במים! כן כן, תתפלאו, זה שהמכשיר נגד מים לא אומר שצריך להציב אותו מול האתגר. אז למה יש תקן? מכשירים שנאטמו בצורה שמים לא יכולים להכנס אליהם לפי תקן מסויים, זה נועד למצבים ספציפיים לא מכוונים: שטפתם ידיים והמכשיר חטף התזה, ביליתם בבריכה וילד שמנמן קפץ למים לידכם, המכשיר נפל בטעות לתוך האסלה, וכדומה. המכשיר שלכם ישאר בסדר ותקין ואמור להשאר בסדר ותקין אם הוא יכנס למים, במידה ויש לו תקן לכך – אבל זה לא אומר שצריך לצלול איתו בבריכות, אגמים, או להכנס איתו למקלחת! גם מכשירים נוגדי מים יש להם מקסימום שהמכשיר מסוגל "לספוג" ובסופו של דבר מים יחדרו פנימה.

כאשר מים נכנסים למכשיר – המכשיר מתקלקל, או לפחות הרכיבים שחטפו לחות. אל תנסו את המכשיר שלכם גם אם הוא נגד מים ובטח ובטח אם הוא לא, שמרו עליו מפני חשיפה לנוזלים.

חשוב לדעת – כל מכה קטנה שהמכשיר מקבל פוגעת באטימותו נגד מים!

 

מגנים פיזיים

היה זה לפני שנתיים שלוש שבהם שמתי ידיי על מכשיר פיקסל 2 אקס אל נוצץ וחדש, בעיצוב הפינגויין בגב האחורי – חצי לבן חצי שחור. מכשיר יפיפה לכל הדעות, ולא רציתי להרוס את המראה המגניב, אז החלטתי שאשמור טוב על המכשיר ולא אכסה אותו בכיסוי או הגנה. האמת, שבנוסף לכך שנהנים מעיצוב המכשיר כפי שתכננו עבורינו אצל היצרן, המכשיר גם דק ככה בהרבה ונוח מאוד לתפעול במימדיו המקוריים.

תוך כמה חודשים המכשיר החדש שלי נראה כמו אחרי מלחמת עולם. סדקים, פצעים, מכות ומסך מנופץ בשתי פינות. התבדתי וזה היה כואב, תרתי משמע.

במאבק בין מראה יפה וחתיך ובין מיגון – המיגון מנצח. אף אחד לא רוצה טלפון פצוע או חס ושלום שהתקלקל, נשבר או לא עובד כתוצאה ממכות שחטף. מגנים זה לא דבר יקר, אתם גם יכולים לקנות הגנה במחירים מצחיקים באיביי אם יש לכם אפשרות להמתין מעט למגנים שאתם רוצים ואתם לא צריכים משהו מיידי מחנות.

מגיני מסך: יש שני סוגים עיקריים של מגיני מסך לסלולריים – גמישים מחומר שמזכיר מעט נייר פילם, ומזכוכית קשיחים. כדאי שתדעו: רק גרסאות הזכוכית באמת מספקות הגנה על המסך. ניילון פלסטי גמיש דקיק שתרכיבו על המסך לא עוזר כלל וכלל במידה והמסך חוטף מכה, וגם עמידותם ואמינותם של גרסאות הזכוכית העבות הקשיחות מוטלות בספק כשהמכשיר חוטף מכה חזקה.

הכי טוב שהמיגון שלכם לא יעמוד למבחן, שמרו על המכשיר מפני נפילות ומכות.

 

הפעלה מחדש וכיבוי המכשיר

לצערי הרב, הרגל של רוב האוכלוסיה המשתמשת במכשיר סלולרי הוא להשאיר אותו דלוק תמידית, 24/7. זה עשוי לפגוע בפעילות המכשיר וברכיבים הפנימיים שלו. רכיבי המכשיר הסלולרי שלכם זקוקים למנוחה מידי פעם, או לזמני צינון, שכן הם עשויים להגיע לטמפרטורות די גבוהות, במיוחד אם אתם מפעילים משחק או מצלמים וידאו ארוך באמצעות מצלמת המכשיר. גם לכבות את המכשיר, ככה קצת, להתנתק ולהרגע, למשך כמה שעות – זה לא רק טוב לנפש, זה גם טוב למכשיר וידחה התקלקלות של רכיבים ושל המכשיר.

 

לכלוך, אבק, פרווה

מכשירים עם תקן מוכרז נגד מים מתמודדים עם לכלוך, אבק ופרוות חיות מחמד בצורה לא רעה בכלל, אפשר אפילו לומר שהם די מוגנים. מכשירים שאין להם תקן אטימות כלל – יכנסו אליהם חתיכות של לכלוך, אבק, חול ופרווה וזה עלול להרוס את המכשיר. שמרו את המכשיר שלכם נקי, במקומות בטוחים מפני אבק או חול, והרחיקו אותו מבעלי חיים בביית אם יש לכם.

 

מגנטים והמכשיר הסלולרי שלנו

אני רואה מידי פעם כל מיני אנשים שמצמידים מגנטים למכשירים הסלולריים שלהם. זו יכולה להיות תמונת מגנט מאירוע, מגנט לחיבור מעמד לרכב, או כל מיני מגנטים אחרים שמשרתים מטרות מסויימות. תראו, מגנט חלש בקרבת הסלולרי שלכם לא יפריע, אבל עדיף להיות על הצד הזהיר, מאחר ובאופן כללי מגנטים עושים לא טוב לרכיבים שנמצאים בתוך הסלולר שלנו. מגנט חזק יכול למחוק מידע מהסלולרי, או להרוס רכיבים – השמרו!

 

חיבור כבלים, או אוזניות – כל דבר

מאוד חשוב להיות זהירים כשמחברים או מנתקים כבלים אל הסלולרי או מהסלולרי. אל תדחפו שום דבר בכח – אם זה לא נכנס – כנראה שזה לא אמור להכנס שם או שזה לא אמור להכנס ככה. עוד סיבה ללמה כבל מסויים לא נכנס – הוא פשוט הפוך, נסו להפוך אותו לפני החיבור. כל נקודות חיבור הכבל של הסלולר שלכם עדינות ועלולות להפגע אם תפעילו לחץ גדול מידי.

 

החזיקו בשתי ידיים

המכשיר הסלולרי שלכם ומצבו התקינותי יודו לכם מקרב לב אם תחזיקו את המכשיר בשתי ידיים ולא ביד אחת. הוא מוגן יותר, יציב יותר, ופחות נשמט, נופל, נשבר ומתקלקל ככה. מתי שיש לכם שתי ידיים פנויים, השתמשו בשתיהן!

במידה ואתם חייבים לעבוד רק עם יד אחת מאחר והיד השנייה תפוסה, משתמשי אנדרויד – חשוב מאוד להפעיל את אפשרות המקלדת ליד אחת. האפשרות הזו קיימת ברוב האפליקציות של המקלדות שקיימות היום עבור אנדרויד. כשמפעילים את האפשרות הזו, רוחב המקלדת קטן במעט ונצמד לצד אחד לבחירתכם – ימין או שמאל. באופן כזה, קל להקליד פי כמה עם יד אחת בלבד, ולא צריך למשוך את האגודל בשביל לחצני המקלדת הרחוקים. כשאתם לא מושכים אצבעות של יד אחת לאורך המכשיר, זה גם נוח יותר וגם עוזר להגן על המכשיר, מאחר ומשיכת אצבעות לאורך המסך גורמת לכם להחזיק את המכשיר בצורה מאוד לא יציבה וקל לו מאוד ככה לאבד אחיזה, ליפול ולהתקלקל או להשבר. שמרו על המכשיר היטב ומתי שרק אפשר – החזיקו אותו בשתי הידיים כדי למנוע נפילות!

מגדלי קליטה
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש