הנגשת אתר האינטרנט שלכם – מה החוק מחייב?

עולם אתרי האינטנט הנגישים מתחלק לשניים – לפני אוקטובר 2017, ואחרי אוקטובר 2017. במועד זה יצאו תקנות חדשות ומחייבות עבור כל בעלי האתרים באשר הם. מהם התקנים החדשים? האם אתם עומדים בהם? לאיזה סטנדרט אתם מחוייבים ומה עלול לקרות לכם אם לא תבצעו שינויים נדרשים? הנה כל המידע.

במקרה של סתירה, אי דיוק או פרשנות משתמעת שאינה מדויקת בין מה שכתוב במאמר זה ובין המתואר בחוק, המתואר בחוק הוא זה שתופס.

 

הנגשת אתר האינטרנט שלי – למה זה דרוש?

הרעיון הוא פשוט: גם אנשים עם מוגבלות כלשהי אמורים לקבל תנאים שוויוניים להנות מאתר האינטרנט שלכם. אם קשה להם לראות, לקרוא או לשמוע – אתם אמורים לעזור להם לקבל את המידע בצורה נוחה וראויה. כבר שנים שקיימים חוקים בתחום בעולם הפיזי (חובה למעלית במקרה של קומות, לדוגמא, חובה לכניסה נגישה עם רמפה לעלייה במידה של מדרגות בודדות, מתן שירות מותאם למוגבלויות וכדומה), והחל מסוף 2017 גם העולם הווירטואלי מצטרף לכללי הנגישות עבור המוגבלים. 

 

למי אני אמור להנגיש את האתר שלי?

האתר אמור להתאים לכל אדם עם כל מוגבלות שהיא במידת האפשר: עיוורון מלא או חלקי, שמיעה לקויה או חירשות מלאה, מוגבלות פיזית וקושי להזיז את היד, מופרעי קשב וריכוז, דיסלקטים, וכדומה. כך לדוגמא משתמש שאינו רואה ועושה שימוש בתוכנה שמקריאה מלל שכתוב על המסך, צריך להנות מאתר שכתוב בצורה נכונה וברורה, שהכותרות בו ברורות, שהתמונות בו מתוארות גם מילולית, ושהמקומות שמאפשרים אינטראקציה כמו קישור, כפתור או טופס נגישים גם עבורו. מי שאינו יכול לתפעל עכבר מחשב צריך לקבל ממשק שמאפשר לו לנווט ולתפעל את האתר באמצעות המקלדת בלבד. מי שאינו רואה היטב צריך לקבל טקסט קריא ובולט ויוכל להגדיל אותו. מי שאינו יכול לשמוע יקבל כתוביות בסרטונים שמופיעים באתר כדי שיוכל להנות מהם ולצרוך את המידע המופיע בהם.

 

מי מחויב להנגיש את האתר שלו?

בגדול: כולם. בקטן: כל מי שמנהל שירות כלשהו שמוגש לציבור. אתרי מסחר, בריאות, דת, אנרגיה, אשראי, ביטוח, בנקאות, רווחה, השכלה, השכרת כלי רכב, תיירות, תרבות, בתי הארחה – הרשימה הזו המוגדרת בחוק כוללת ממש כמעט קטגוריה של כל אתר אינטרנט שקיים. גם אם אתם גורם פרטי קטן שמוכר מוצרים באמצעות האינטרנט – אתם מחוייבים בהנגשה. זה כולל גם כאלו שמוכרים שירותים, וגם כאלו שרכישה אינה אפשרית באופן מקוון והם רק מספקים מידע לגבי מוצרים או שירותים למכירה – כך שסביר להניח שאתם לא יכולים להתחמק בטענה שאתם לא מספקים "שירות לציבור", מאחר ואתם כנראה נכללים על פי ההגדרה בחוק.

 

מי אחראי על ההנגשה של אתר האינטרנט שלי?

האחראי על ההנגשה הוא הגוף שעומד מאחורי אתר האינטרנט. לא תוכלו להפיל את האשמה על בונה אתר האינטרנט שלכם, המקדם שלו או איש השיווק שעומד מאחוריו. הבעלים של השירות שמדובר עליו באתר – הוא זה שמחוייב בהנגשה – גם אם היא דורשת ממנו מאמצים רבים, השקעה של זמן וכסף. קיימים מקרים שבהם בעל עסק קטן עשוי לטעון לנטל כלכלי לא ריאלי כדי להנגיש את האתר ולחמוק מהאחריות להנגיש את האתר שלו. עוד על כך בהמשך.

 

איזה מידע אני מחייב להנגיש באתר האינטרנט שלי?

אתם מחויבים להנגיש כל מלל, מסמך, תמונה או וידאו שאתם מספקים באתר שלכם, באפליקציה מטעמכם, ובמסמך אותו אתם מגישים לציבור. במהלך המאמר נדבר בהרחבה על אתרי אינטרנט והנגשתם – כל הכללים מחייבים גם אפליקציה מטעמכם! זה כולל אפילו מי שמנהל מידע על שירות או מוצר ברשת חברתית כמו פייסבוק או טוויטר, במגבלת היכולות הטכניות של הרשת שבה הוא משתמש.

הדבר היחיד שאינכם מחויבים להנגיש הוא תוכן כלשהו "שייבאתם" לאתר שלכם, תוכן חיצוני שנוצר על ידי מישהו אחר ואתם מספקים באתר שלכם. מאחר ולא אתם הפקתם את התוכן ולא הייתם אחראים על יצירת התוכן – לא אמורה להיות לכם שליטה לגבי ההנגשה שלו. אם האתר שלכם לדוגמא מתעסק בביטוח, ואתם מעלים כתבת יוטיוב של מאקו שמדברת על נושא הביטוח אותו אתם משווקים כדי לחזק את המידע והאמינות, אם בכתבת היוטיוב המקורית שלא אתם יצרתם אין כתוביות עבורי לקויי שמיעה – זה לא באחריותכם.

אם אתם מציגים תמונה של תעודה שנתן לכם חיים הכט בתוכנית יצאת צדיק (התעודה מכילה מלל קטן וחלקו בצבע שחור על גבי רקע קלף חום ולכן אינה נגישה במיוחד), גם פה תהיה לכם בעיה להנגיש את המידע ויצאתם צדיקים אפילו שלא הנגשתם את התוכן הזה – שנוצר והופק על ידי מישהו אחר. גם אתרים שמכילים תוכן מונחה משתמשים – תוכן אותו משתמשים יוצרים באתר. אם יש לכם מנגנון לתגובות בעמוד מסויים, ומשתמש מעלה תגובה ומוסיף לה תמונה לא מונגשת, לדוגמא, גם פה אין לכם אחריות לעבור על כל תוכן שכל משתמש בוחר להוסיף לאתר שלכם, לתקן ולהנגיש אותו. המנגנון של התגובות עצמו אמור לאפשר למשתמש להנגיש את התוכן (לדוגמא, המנגנון אמור לאפשר למשתמש להוסיף תיאור מילולי לכל תמונה, לשחק ולשנות את הצבעים והגודל של האותיות כך שיהיו קריאות, וכדומה).

מסמכים וכיוצא באלו מסמכי PDF שנמצאים באתר האינטרנט שלכם ונכתבו לפני ה-25 באוקטובר 2017 לא מחוייבים להפוך למונגשים ויכולים להשאר בתצורה הקיימת, כפי שהעלתם אותם לאתר שלכם במקור, למעט במקרים שבהם יש במסמך טופס מקוון למילוי דיגיטלי, או אם יש בהם הסבר לגבי טופס מקוון למילוי דיגיטלי. מסמך שנכנס לאתר שלכם לאחר התאריך שצויין חייב להיות מונגש כולו מתחילתו ועד סופו.

מסמכים שבהם משתמש מזדהה באמצעות שם משתמש או כל מזהה אחר – והוא מקבל מידע אישי לגביו לאחר ההזדהות – חייבים להיות מונגשים עד סוף שנת 2021.

סרטוני וידאו חייבים להיות מונגשים לציבור במידה והגוף שעומד מאחורי האתר והסרטון המדובר הוא בעל מחזור שנתי ממוצע של למעלה מ-5 מיליון ש"ח, כך שכל עסק קטן, מורשה או חברה בע"מ שלא עומדים בקריטריון הזה, על פניו, יכולים להמשיך לספק סרטוני וידאו ללא כתוביות באתר שלהם, וזאת עבור סרטוני וידאו שהוכנו לפני ה-25 באוקטובר 2017. למרות התקנה הזו – הנגשת סרטוני וידאו הוא תהליך פשוט וזול, והייתי ממליץ שתנגישו את כל סרטוני הוידאו באתר שלכם בכל מקרה.

הנגשת סרטוני וידאו נעשת בעיקר באמצעות כתוביות, והיא אינה מחייבת וידאו בשידור חי שעבורו הוספת כתוביות דורשת מאמץ לא סביר. בוודאי ראיתם בסרטוני וידאו תיאורים בכתוביות של תוכן לא מילולי (לדוגמא: "חריקת בלמים", או "מוזיקה רועשת"), אך אינכם מחויבים להוסיף תיאור בכתוביות של תוכן לא מילולי. במקרים של וידאו מהרצאה, כנס או דיון – תוכלו להוסיף כתוביות בנפרד מהסרטון, מצורף בעמוד אינטרנט או מסמך להורדה.

 

מתי אני אמור לסיים את תהליך ההנגשה של אתר האינטרנט שלי ואיך אני בודק שהוא מונגש?

תהליך ההנגשה חייב היה להסתיים עד ה-26 באוקטובר 2017. הממשלה העלתה טופס אקסל מקוון לרשת ובו תוכלו לוודא שהאתר שלכם מונגש היטב ועומד בכל הכללים והתקנות.

 

ואם לא בא לי?

אם אתם בוחרים להתעלם מהחוק והתקנות החדשות שיצאו בסוף 2017 בנוגע להנגשת אתרכם – אתם חשופים לתביעה. כל אדם עם מוגבלות, עורך דין או מייצג מטעמו, וכל גוף שעוסק בקידום זכויות אנשים עם מוגבלויות, יכולים לבוא אליכם בטענות ולתבוע אתכם. בהרבה מקרים, אותו אדם עם מוגבלות או גוף המייצג אותו מחויב להגיש בפניכם בקשה מפורטת עם תיאור הליקוי באתרכם, ועליכם יהיה לתקן את הליקוי ולהנגיש את הלא מונגש תוך 60 יום לכל המאוחר, וזאת במקרה שמדובר בליקוי קטן נקודתי ולא באתר שלם שאינו מונגש באופן גורף. אל תסתבכו – הנגישו כמיטב יכולתכם את האתר שלכם ובמידה וקיבלתם דרישה שכזו להנגשה – אל תזלזלו בה. תקנו את הליקוי בהקדם!

במקרים מאוד ספציפיים – לא תהיו מחויבים בהנגשת התוכן שבאתרכם. המקרים הללו כוללים:

  • עסק שמחזור העסקאות השנתי שלו מתחת ל-100,000 ש"ח בשנה.
  • עסק שמחזור העסקאות השנתי שלו מעל 100,000 ש"ח בשנה ועד 300,000 ש"ח בשנה – פטור מהנגשת האתר שלו עד 26 באוקטובר 2020. במידה וישאר עסק קטן עם מתחת ל-300,000 ש"ח מחזור עסקאות שנתית, יקבל פטור נוסף ל-3 שנים נוספות, וחוזר חלילה כל 3 שנים.
  • עסק שמחזור העסקאות השנתי שלו מעל ל-300,000 ש"ח ועד מיליון ש"ח, יאלץ להנגיש את האתר שלו עד 26 באוקטובר 2020 במידה ומדובר באתר ותוכן קיימים. במידה והעסק מקים אתר חדש או מעלה תוכן חדש לאתר האינטרנט הקיים שלו – תוכן חדש מחוייב להיות מונגש מיד עם עלייתו לאויר.
  • אין פטור על הנגשת אתר עבור אתרים שמספקים מידע בלבד שאינו מכירתי, אתרים נישתיים, אתרים עם תנועה דלה או אתרים עם מיעוט נרשמים. פשוט תשכחו מזה מראש לטעון שהאתר שלכם נישתי או לא פופולרי – אתם עדיין מחויבים בהנגשה על פי כל הכללים.
  • במידה ויש בעיה טכנולוגית, כלומר הטכנולוגיה אינה מאפשרת הנגשה של תוכן מסויים, תהיו פטורים מהנגשה. במקרים כאלו הפטור מהנגשה הוא עד 26 באוקטובר 2020, במועד זה תבחן מחדש ההתכנות הטכנולוגית לבצע את ההנגשה, ובמידה ועדיין אינה קיימת ינתן פטור ל-3 שנים נוספות, וכן הלאה באופן מחזורי כל 3 שנים.
הנגשת אתר אינטרנט
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש