הלוואה מקרן ההשתלמות – ריבית מינוס פריים חצי, משתלם!

הלוואה מקרן ההשתלמות, נחשבת להלוואה בעלת תנאים מעולים, בטח ביחס לסוגי הלוואות שונים המוצעים בשוק. ההלוואה כוללת לרוב ריבית נמוכה ביותר, לצד הטבות נוספות של מקבל ההלוואה. אז מהי הלוואה מקרן השתלמות? מהם תנאי ההלוואה? ומדוע היא כה משתלמת? על כך ועוד, תוכלו ללמוד במאמר שלפניכם. 

 

מהי קרן השתלמות

קרן השתלמות היא תכנית חיסכון לשכירים, עצמאיים, לחברי קיבוצים ומושבים שיתופיים. הקרן משמשת כיום כאפיק חיסכון היחיד לטווח בינוני, שנותר פטור ממס לאחר הרפורמות במיסוי שוק ההון הישראלי.

במקור, קרן השתלמות נועדה לשמש את העובדים למימון השתלמויות, לימודי המשך, וכנסים מקצועיים, אך כיום, בעקבות ייחודה של הקרן כערוץ חיסכון פטור ממס, היא נהפכה לאפיק החיסכון הפופולרי והמשתלם ביותר לטווח הבינוני.

חברות המנהלות קרנות השתלמות, מציעות מסלולי השקעה שונים בקרנות ההשתלמות. מסלולי השקעה אלו נבדלים בניהם בעיקר בחשיפה למניות ולמדדים, ובדמי הניהול הנגבים על ידי חברת ההשקעות.

 

ניתן לחלק את מסלולי ההשקעה בקרן ההשתלמות לשלוש קבוצות עיקריות:

הקבוצה הראשונה: מסלול מנוהל

בסוג מסלול זה, החברה משקיעה את הכספים בקרן ההשתלמות, בהתאם למדיניותה ובהתאם לשיקולם המקצועי של מנהלי ההשקעות שלה. לרוב, במסלול מנוהל ניתן לבחור בין רמות סיכון שונות, כאשר ההבדל העיקרי ביניהן יהיה בחשיפת תיק ההשקעות למניות – ככל שתיק השקעות יהיה חשוף יותר למניות, כך תיק השקעות יהיה בעל רמת סיכון גבוהה יותר, אך בעל פוטנציאל תשואה (רווח) גבוה יותר.

כמו כן, מסלול מנוהל יהיה בדרך כלל בעל דמי ניהול גבוהים יותר ביחס לשאר מסלולי ההשקעות, כיוון שהקרן מנוהלת באופן אקטיבי. כלומר, מנהלי ההשקעות יוזמים קנייה ומכירה של נכסים פיננסים לפי דעתם המקצועית.

ניהול אקטיבי יכול להביא לכך שקרן ההשקעות "תכה את השוק" – כלומר, תצליח לנבא אלו השקעות יצליחו, אך בתמורה, יהיה עלינו לשלם עבור מומחיותם של מנהלי ההשקעות באמצעות דמי ניהול גבוהים יחסית.

מסלול מנוהל יומלץ לעמיתים שאינם יודעים מתי הם יצטרכו לממש את הכספים שבקרן ההשתלמות או לעמיתים, שאינם מבינים מספיק בשוק ההון, ואינם מסוגלים לקבל החלטות מחושבות בנוגע לקנייה ומכירה של הנכסים הפיננסים שנמצאים בקרן.

 

הקבוצה השנייה: מסלול מחקה מדד

מסלול מחקה מדד – מדד הוא מוצר להשקעה המאגד בתוכו מניות של מספר חברות ותאגידים. כך לדוגמא, השקעה במדד ת"א 35 מהווה השקעה במניותיהם של 35 החברות והתאגידים הגדולים ביותר בבורסה הישראלית. השינוי בשווי המדד הוא שקלול של כל השינויים בשווי החברות והתאגידים השייכים לאותו המדד.

במסלול מחקה מדד, חברת ההשקעות מצמידה את הכספים שבקרן ההשתלמות למדד מסוים, כך שבמידה ושווי המדד עולה – הכספים שבקרן ההשתלמות גדלים. ניתן להצמיד את ההשקעה למדדים ישראלים, (לדוגמה: ת"א 35, ת"א 100, תל בונד וכדומה), וניתן להצמיד את ההשקעה למדדים בחו"ל (לדוגמה: 500 S&P).

במסלול מחקה מדד, דמי הניהול יהיו נמוכים ביחס לדמי הניהול במסלולים המנוהלים, כיוון שעלות ניהול הקרן היא זולה יותר. מסלול מחקה מדד הוא מסלול פסיבי – מנהלי הקרן לא יוזמים בכלל פעולות של קנייה ומכירה בקרן.

ככלל, מדדים נוטים להיות תנודתיים, ובטווח הקצר הם עלולים להיות חשופים לירידות בערכם. לכן, השקעת כספי קרן ההשתלמות במסלול זה, מומלצת לעמיתים שאינם מתכננים למשוך את קרן ההשתלמות בשנים הקרובות, ומחפשים מסלול השקעה פסיבי עם דמי ניהול נמוכים. בכדי להבטיח רווחיות, על העמית לדעת בביטחון שהוא ישאיר את כספיו בקרן ההשתלמות גם בזמן משבר כלכלי.

 

הקבוצה השלישית: מסלול בניהול אישי

מסלול בניהול אישי (IRA)  – במסלול זה, העמית יכול לבחור כיצד להשקיע את כספיו. היתרון המשמעותי במסלול זה הוא שעמית המבין בשוק ההון יוכל לבחור בעצמו את אסטרטגיית ההשקעה שלו, ולשלם דמי ניהול נמוכים בהתאם.

במה שונה קרן השתלמות משאר אפיקי החיסכון?

ראשית, קרן השתלמות היא אפיק חיסכון נטו, ובניגוד לאפיקי חיסכון אחרים כמו פנסיה, תוכניות חיסכון, ביטוחי מנהלים וכדומה, קרן ההשתלמות אינה כוללת שום רכיב ביטוחי.

כמו כן, קרן השתלמות ממשיכה לצבור ותק וריבית גם כאשר הופסקה הפרשת הכספים אליה. ניקח לדוגמא עובד שפוטר מעבודתו והפסיק להפריש כספים לקרן ההשתלמות – הקרן ממשיכה לצבור ותק וריבית גם בזמן שהעובד אינו מפריש אליה עוד כספים. זאת, בניגוד לתוכניות חיסכון אחרות הקיימות בשוק, בהן אפילו הפסקה זמנית בהפרשת הכספים – מובילה לעצירת צבירת הותק, ועלולה להוביל לידי עצירת כל פעילות התוכנית.

בנוסף, ההבדל העיקרי בין קרן השתלמות לשאר אפיקי החיסכון בשוק הוא שניתן למשוך את כספי הקרן עם פטור משמעותי ממס הכנסה, גם לאחר תקופה קצרה יחסית. באפיקי חיסכון אחרים, משיכת הכספים עם פטור ממס הכנסה אפשרית רק בגיל הפרישה.

בקרן השתלמות העובד רשאי למשוך את כספיו מהקרן עם פטור ממס הכנסה, לפי הנהלים המפורטים להלן:

  • לאחר 3 שנות ותק בקרן, העמית זכאי למשוך את הכספים מהקרן, וזאת לצורך מימון לימודים או השתלמויות.
  • לאחר 3 שנות ותק בקרן, במידה והעמית הגיע לגיל הפרישה, הוא זכאי למשוך את הכספים מהקרן לכל מטרה.
  • לאחר 6 שנים מתחילת ההפקדות לקרן, זכאי העמית, בכל גיל, למשוך את הכספים מהקרן לכל מטרה.

בנוסף, העמית יכול לבחור שלא למשוך את הכספים גם לאחר 6 שנים, ובכך להמשיך לחסוך ולהשקיע כספים דרך קרן ההשתלמות, תוך כדי שהוא מנצל את הטבות המס שהקרן מקנה לו.

 

הלוואה מקרן השתלמות
הלוואה מקרן השתלמות
הריביות הכי נמוכות בשוק! השאירו לנו וואטסאפ והכסף בדרך אליכם
צרו איתנו קשר בוואטסאפ – 055-3087500
e-loans.co.il

מהן הטבות המס של קרן ההשתלמות?

הטבת המס שמקנה קרן ההשתלמות הופכות אותה לאפיק חיסכון אידיאלי. הטבה זו היא הטבה כפולה, מכיוון שהקלות המס ניתנות גם על ההפרשות החודשיות של העובד והמעסיק לקרן, וגם על מס רווחי ההון בעת מימוש הקרן.

הטבות המס של הקרן ניתנות לכספים שהופרשו עד סכום מסוים. מעבר לכך, העמית רשאי להפקיד כספים נוספים, אך הפקדות אלו, לא יהיו זכאיות להטבות מס.

 

תקרת ההפרשה הזכאית להקלות ממס

הקלות המס
שכיר – הפרשה מקסימלית עצמאי – הפרשה מקסימלית
פטור ממס הכנסה על ההפרשה החודשית (עבור עצמאי, יוכרו ההוצאות כהוצאה מוכרת למס הכנסה). כספים המופרשים על ידי המעסיק – עד 7.5% ממשכר הברוטו של העובד, ולא יותר מ- 1178.4 ₪ לחודש (בכל מקרה לא יותר מפי 3 מההפרשות של העובד). עד 4.5% מההכנסה החייבת (הכנסה פחות הוצאות מוכרות), ועד  11,925 ₪ לשנה (נכון ל- 2020).
פטור ממס רווחי הון (25% מרווחי הקרן) בעת מימוש הקרן – על הכספים שהופקדו עד תקרת ההפקדה. על הפרשת העובד – עד 2.5% משכר הברוטו של העובד, ולא יותר מ- 392.8 ₪ לחודש. עד 18,600 ₪ בשנה.
על הפרשת המעסיק – עד 7.5% משכר הברוטו של העובד, ולא יותר מ- 1178.4 ₪ לחודש, (בכל מקרה לא יותר מפי 3 מההפרשות של העובד).
סך הכול – עד 10% משכר הברוטו של העובד, ולא יותר מ-  1571.2 ₪ לחודש (18,852 ₪ בשנה).

 

קרן השתלמות לעובדים שכירים

אמנם, הפרשת המעסיק לקרן השתלמות אינה מעוגנת בחוק, אולם יחד עם זאת, קיימים מספר הסכמים קיבוציים וכן צווים המותאמים למגזרים שונים, אשר מחייבים את המעסיק להפריש לקרן השתלמות. לדוגמא, עובדי שמירה ואבטחה, ועובדים בתחום הניקיון והתחזוקה, זכאים לקרן השתלמות על פי חוק, כאשר  מעסיקיהם – קבלני השירות, מחויבים להפריש כספים עבור קרנות ההשתלמות של עובדיהם.

שכיר אשר לו מופרשים עבורו כספים לקרן השתלמות, לא יכול לפתוח קרן השתלמות בעצמו. לכן, קרן השתלמות צריכה להוות שיקול מרכזי אצל העובד, במהלך ניהול המשא ומתן מול המעסיק בדבר תנאי העסקתו.

במידה והמעסיק בוחר או חייב להפריש כספים עבור קרן השתלמות של עובדו, המעסיק יבצע ניכוי של חלקו של העובד ויעביר את התשלומים לקרן מדי חודש. על העובד מוטלת האחריות לציין בפני מעסיקו את זהות הקרן שאליה הוא רוצה לבצע את ההפרשות. במידה ולא יעשה זאת, מעסיקו רשאי לבחור עבורו חברה המנהלת קרן השתלמות, ולצרפו לקופת ברירת מחדל לקרן השתלמות.

 

קרן השתלמות לעצמאיים

בניגוד לעובד השכיר, עובד עצמאי רשאי לפתוח קרן השתלמות, והפרשותיו לקרן תלויות ברצונו בלבד. בנוסף, עובד עצמאי רשאי לבחור את הסכום שאותו הוא מעוניין להפקיד וכן את המועד בו יופקדו הכספים. הוא רשאי לעשות זאת במספר מועדים, או את מלוא הסכום השנתי במועד אחד.

 

משיכת כספים מקרן השתלמות לפני הותק הנדרש לקבלת הטבות המס

משיכה של כספים שהופקדו בקרן לפני המועדים שצוינו, תחויב במס הכנסה לפי מדרגות המס שחלו על העובד בעת משיכת הכספים. יתרה מזאת, הרווחים שנצברו בקרן יחויבו גם הם במס רווחי הון. כתוצאה מכך, ישלם העמית מס הכנסה גבוה עבור מימוש הקרן. לכן, מימוש הקרן לפני הגעה לוותק הנדרש הוא אינו מעשה מומלץ.

במידה ועובד בעל קרן השתלמות נזקק לכספים באופן מידי, לפני הגעה לוותק הנדרש על מנת לקבל את ההטבות ממס הכנסה, קיימת אפשרות להשתמש בקרן, ללא מימושה, וללא פגיעה עתידית בכספים הנצברים בה, באמצעות לקיחת הלוואה מהקרן.

 

הלוואה מקרן השתלמות

אחד היתרונות הבולטים של קרן השתלמות הוא האפשרות של לקיחת הלוואה מהקרן. בדרך זו, יכול העמית לקבל כספים בריביות נמוכות, ובתנאי החזרה נוחים, ללא מימוש הקרן וללא פגיעה בחסכונות הנמצאים בה.

גובה ההלוואה שניתן לקחת משתנה בהתאם לנזילות הכספים. אם הוותק הנצבר בקרן גבוה מ- 6 שנים, הכספים הופכים לנזילים, וגובה ההלוואה שניתן לקחת מהקרן יהיה גבוה יותר (הגובה המדויק של ההלוואה שניתן לקחת מקרן ההשתלמות משתנה בהתאם לחברת ההשקעות המנהלת את הקרן).

את ההלוואות ניתן לקחת במגוון מסלולים ופריסות החזר שונות, הנעות בין 12 חודשים ל- 7 שנים.

 

מה חשוב לדעת שלוקחים הלוואה מקרן השתלמות?

כשלוקחים הלוואה מקרן השתלמות חשוב לדעת מהי סוג ההלוואה הנדרשת, והאם היא מתאימה לצרכי הלווה.

 

סוגי ההלוואות שניתן לקחת מקרנות השתלמות

קרנות השתלמות מאפשרות לקחת מספר סוגי הלוואות המתחלקים למסלולים שונים. ההבדל העיקרי בין המסלולים השונים הוא הפריסה של החזר ההלוואה, אשר נעה מהחזר חודשי, ועד להחזרת מלוא הסכום בסיום תקופת ההלוואה.

לקיחת הלוואה כדאית משתנה בהתאם לצרכים של הלווה, ולהלן, הסוגים השונים של מסלולי ההלוואה יוסברו בתמציתיות:

  • הלוואת בלון מלא – בהלוואה זו משלמים את ההלוואה, הריבית והפרשי ההצמדה בתשלום אחד בתום תקופת ההלוואה, כלומר, משלמים את מלוא סכום החזר ההלוואה במועד אחד בסיום תקופת ההלוואה. בדרך כלל תקופת ההחזר להלוואה זו, היא בין שנה לשנתיים.

הלוואה זו מתאימה ללווים אשר יודעים בוודאות שיהיה באפשרותם להחזיר את מלוא סכום ההלוואה במועד אחד. ניקח לדוגמא משקיע המשתמש בכספי ההלוואה על מנת לקנות דירה להשקעה, לשפץ אותה, ולמכור אותה בסכום גבוה יותר – משקיע זה יודע שיהיה ברשותו את הכספים להחזרת ההלוואה במועד שנקבע מראש. לכן הלוואת בלון מלא, ככל הנראה, תהיה הבחירה המתאימה עבורו.

 

  • הלוואת בלון חלקי – בהלוואה זו משלמים בכל חודש רק את הריבית על הלוואה, עד לסיום תקופת ההלוואה, ובתום תקופת ההלוואה – משלמים את מלוא הסכום שנלקח במועד אחד. בדרך כלל תקופת ההחזר להלוואה זו היא בין שנתיים לשלוש שנים.

 

גם הלוואה זו מתאימה למשקיעים היודעים כי יהיה ברשותם את הסכום הנדרש שעליהם להחזיר בסיום תקופת ההלוואה, אך מעוניינים לשלם חלק מהסכום גם במהלך התקופה, ולא לדחות את מלוא התשלום לסיומה.

 

  • הלוואת גרייס – היא הלוואה המאפשרת ללווה לדחות את תשלום הלוואה, ולא להחזירה מהיום הראשון, אלא רק לאחר תקופה מסוימת. ישנם סוגים שונים של הלוואות מסוג זה, וחשוב לברר מול חברת ההשקעות מהם בדיוק התנאים להלוואה מהקטגוריה הזו.

 

  • הלוואת שפיצר – היא הלוואה המבוססת על פירעון חודשי של הקרן והריבית. במסלול זה, ההחזר המלא, אותו הלווה צריך להחזיר (הקרן, הריבית, והפרשי ההצמדה), מחושב מראש. כך יוצא, שהלווה משלם מדי חודש סכום מסוים לאורך כל תקופת ההלוואה, עד שסכום ההלוואה מגיע ל- 0, במועד סיום ההלוואה. הלוואה זו היא הלוואה סטנדרטית שתתאים לחלק גדול באוכלוסייה.

 

הריבית על הלוואה מקרן השתלמות

בדרך כלל, הריביות אותן ניתן לקבל על הלוואה מקרן השתלמות הן ריביות נמוכות ביחס לריביות הניתנות על הלוואות מהבנקים ומחברות האשראי.

זאת מכיוון שלחברת ההשקעות יש רמת וודאות גבוהה שהעמית יצליח להחזיר את הלוואה, ויתר על כך, אם הלווה לא יצליח לפרוע את הלוואתו – חברת ההשקעות יכולה לעקל את את הנכסים הפיננסים מקרן ההשתלמות שלו.

מושג נפוץ בתחום ההלוואות הוא ריבית פריים – ריבית הפריים היא ריבית המחושבת על בסיס הריבית הרשמית של בנק ישראל (שהיא כיום 0.1%) בתוספת מרווח שנקבע על ידי הבנק המסחרי.

כיום, כל הבנקים המסחריים בישראל מחשבים את ריבית הפריים בכ- 1.5% מעל הריבית של בנק ישראל, אך נתון זה עשוי להשתנות בהתאם להחלטת הבנקים.

הלוואות מקרן השתלמות יכולות להגיע גם עד ריבית פריים מינוס חצי, כך שלאחר חישוב קצר נבין שמדובר בריבית של 1.1% על ההלוואה. הלוואה בריבית זו נמוכה בצורה משמעותית ביחס להלוואות מבנקים מסחריים או מהלוואות חוץ בנקאיות.

 

למה כדאי לקחת הלוואה מקרן השתלמות?

במידה ועובד הנדרש לכסף באופן מידי, שוקל את האפשרות לפדות את קרן ההשתלמות שלו או לקחת הלוואה מגופים פיננסיים דוגמת בנק או חברות האשראי, הוא יפעל נכון אם יבדוק קודם לכן על האפשרות לקחת הלוואה מקרן ההשתלמות שלו.

היתרונות של הלוואה מקרן השתלמות הם יתרונות משמעותיים. ראשית, הלווה אינו צריך לפדות את קרן ההשתלמות שלו ובכך לוותר על הטבות המס המשמעותיות שהוא מקבל מהקרן. בנוסף, הלוואה מקרן השתלמות היא בדרך כלל הלוואה בריבית נמוכה יחסית להלוואות אחרות. כמובן, ניתן לקחת אותה במסלולים שונים בהתאם לגמישות וליכולת ההחזר החודשי, שאותו מסוגל הלווה להחזיר.

 

יתרונות נוספים להלוואה מקרן השתלמות

מעבר ליתרונות שצוינו, ישנם יתרונות נוספים בהלוואה מקרן השתלמות ביחס להלוואות בנקאיות:

  • בדרך כלל לא נדרש להחתים ערבים על מנת לקבל את ההלוואה.
  • אין קנס על פירעון מוקדם של ההלוואה (לעתים קרובות בהלוואות בנקאיות, קיים קנס פירעון מוקדם במידה והלווה רוצה להחזיר את ההלוואה לפני מועד סיומה).
  • ניתן להמשיך ולהפקיד כספים בקרן ההשתלמות גם במהלך תקופת ההלוואה (וליהנות מהטבות המס).

 

האם יש ברשותי קרן השתלמות?

במידה ואינך בטוח אם יש ברשותך קרן השתלמות או היכן מתנהלת עבורך קרן ההשתלמות, ניתן לברר זאת באתר הר הכסף של משרד האוצר. מדובר באתר המקביל של שירותי 'הר הביטוח', כאשר בעוד בהר הביטוח ניתן לאתר את כלל פוליסות הביטוח בהן מבוטח כל אדם, באתר הר הכסף מוצגים נתונים בדבר פוליסות ביטוחי חיים וחסכונות פנסיוניים, לרבות קרנות השתלמות.

קרן השתלמות מציגה יתרונות רבים ומספר רב של הטבות, וביניהן, קיימת האפשרות בדבר לקיחת הלוואה מהקרן. בדרך זו, ניתן לקבל כספי הלוואה בריבית נמוכה, ובתנאי החזרה נוחים, ללא צורך לממש את הקרן, ומבלי להידרש לממש את החסכונות הנמצאים בה.

כתבות נוספות בנושא

הלוואות בצ'קים

לצד הגופים הבנקאיים, אשר מתנים הענקת הלוואה בשלל מאפיינים

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>>