החזרי מס בגין פיצויים 

כל אדם שעזב עבודה, בה עבד למשך שנה לפחות, זכאי לפיצויים. פיצויים אלו עלולים להיות מחויבים במס שלא לצורך, ולהקפיץ את מדרגת המס בגין המשכורת החודשית. יכול להיות שרשות המיסים חייבת לכם כסף.

מגיע לי?

כספי הפיצויים הם כספים המגיעים לכל עובד, ומהווים חלק עיקרי מתוך החיסכון הפנסיוני שלו. הכספים ניתנים בעקבות אובדן ההכנסה של העובד, ולעיתים כוללים פדיון ימי מחלה. עיקר הזכאים לפיצויים אלו הם מפוטרים שעבדו לפחות כשנה במקום העבודה. בנוסף, עובד שהועסק לאורך פחות משנה, והוכיח שפוטר מתוך כוונה להימנע מהתשלום האמור, זכאי לו גם כן. 

פיצויי פיטורים, המהווים חלק מקרן מהפנסיה, מחושבים כך שסכום הפיצויים השנתי יהא שווה למשכורת חודשית אחת. 

הדרך הראשונה לחישוב הפיצויים תואמת את סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. בדרך זו, על המעסיק לשלם בעד כל חודש תעסוקה סכום העולה לכדי 8.33% משכר הבסיס החודשי של העובד. לדוגמה, עובד שמשכורתו 10,000 שקלים בחודש, יקבל לכספי הפיצויים 833.33 שקלים מדי חודש, שמתום 12 חודשים יצטברו לסכום של 10,000.

הדרך השנייה היא מכפלת שכר הבסיס במשכורת האחרונה ומספר שנות התעסוקה של העובד. לדוגמה, אדם ששכר הבסיס שלו הוא 15,000 שקלים בחודש, ומועסק כ4 שנים, יקבל סך פיצויי פיטורים כולל של 60,000.  

 

לאחר הפיטורין והפטור המיוחל 

ברגע שפוטר, יכול עובד להעביר את כספי הפיצויים שברשותו לחיסכון פנסיוני חדש. אולם, לעיתים בשל צורך ולעיתים בשל פדיון הכספים שנעשה בלא ידיעתו, מופרשים הכספים למשכורת האחרונה. מצב זה עלול להוביל לקפיצת מדרגת המס ולתשלום מס גבוה מהנדרש. 

בשל בעיה זו, מעניקה הממשלה, בפקודת מס הכנסה (סעיף 9(7א)), פטור מתשלום מס בעד כספי הפיצויים. החוק מגביל בשתי דרכים שונות את גובה הפיצויים החודשיים הפטורים מתשלום מס. החוק בוחר בנמוך מבין משכורת הבסיס החודשית וסכום נקוב, שמשתנה מדי שנה, ועומד נכון ל – 2019 על 12,380 שקלים.  בעד סכומים שחרגו מהתקרה הנקובה, יחויב העובד בתשלום של מס לפי הדרגה בה הוא מצוי. 

 

בעיה ראשונה – חרגתי מהתקרה

כאמור לעיל, חריגה מתקרת הפטור תגרור תשלום מס. בשל בעיה זו, מאפשרת לנו רשות המיסים לפרוס את תשלומי הפיצויים לאורך מספר שנים. הדבר מקטין את סך הפיצויים המתקבל, ומונע חריגה מהסכום הפטור ממס. הכלל קובע כי כל 4 שנות וותק מעניקות שנת פריסה אחת, כאשר אורך הפריסה המקסימלי עומד על כ – 6 שנים. 

 

לא קרוב לחריגה? 

לעיתים מעסיקים מפרישים, בנוסף לפיצויים, מענק פרישה. במקרים בהם שכר הבסיס החודשי נמוך מהערך הנקוב, ניתן יהא לכלול גם את מענק הפרישה כחלק מהסכום הפטור מתשלום מס.  הדבר מתאפשר בניגוד לכלל הקבוע בחוק, על ידי הגדלת אחוז שכר הבסיס הפטור ממס, עד לסכום של 150% מהמשכורת. 

לדוגמה, אדם שמשכורתו הבסיסית 5,000 שקלים בחודש בעל וותק של 4 שנים, יהא זכאי לפטור ממס לסכום פיצויים בסכום של 20,000 שקלים. באם אותו אדם קיבל בנוסף לפיצויים 10,000 שקלים מענק פרישה, לכאורה הוא חייב במס על כולו. 

לאחר הגשת הבקשה, יכול אדם, כאמור, לקבל פטור ממס על סכום פיצויים בערך של 150% ממשכורתו, ובמצב זה יהא פטור ממס עד לסכום של 30,000 שקלים (150% משכר הבסיס הם 7,500 שקלים, שהופכים בוותק של 4 שנים לסך של 30,000). במצב זה יהא פטור אדם ממס בעד כל הסכום. 

 

אז איך משיגים את הכסף?

מערכת המס בארץ עובדת באופן בה פקיד השומה צופה פני עתיד. כלומר, הוא גובה מס בטרם נוצר כל רווח. בשל אי הוודאות, לעיתים גובה המשכורות נמוך מהגובה ששוער, ולכן תעריף המס שנגבה גבוה מהנדרש. החוק מתיר לכל זכאי להגיש דו"ח שנתי (טופס 1301) לקבלת החזר מס.  בנוסף, מאפשר החוק להגיש דו"ח עד 6 שנים לאחר מעשה. כלומר, בקשת החזר בעד שנת 2013, תותר להגשה עד 31/12/19. 

אם פוטרתם במהלך השנים האחרונות, עליכם לחזור אחורה אל תלושי השכר ולבדוק האם כספי הפיצויים הופרשו למשכורת, והביאו לתשלום מס נוסף. אם כן, ניתן ליצור קשר עם רואה חשבון, לבחון אתר אינטרנט המציע את שירותיו וכן למלא דו"ח שנתי בעצמכם באתר רשות המיסים, לשם קבלת החזר מס בגין התשלום החורג.

החזרי מס בגין פיצויים
עוד בנושא מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש