השוק צולל בעקבות הקורונה, האם לכדאי לשנות מסלולי השקעה?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

וירוס הקורונה נכנס לחיינו בסערה, ואיתו גם צלילות בשוק ההון. אם אתם מושקעים בתוכניות חסכון, פנסיות, אגרות חוב או כל דבר אחר – אתם בטח מבולבלים מאוד ותוהים מה עליכם לעשות – להשאיר את הכל כרגיל או לנטוש ולממש את ההשקעות שלכם. נעשה ספויילר קטן ונספר לכם מה באמת יצא לכם משתלם – לזכור שההשקעות שלכם הן ריצה למרחק ארוך, בהתאם להון שלכם שמושקע, הסיכון, והכי חשוב – הגיל שלכם. אבהיר את זה בהמשך ואסביר מה כדאי לכם לעשות לדעתי.

וירוס הקורונה הכניס לשוק ההון, מעבר לצלילה חדה בעקבות תנודות שליליות של הצטמצמות המשק והתבצרות בבתים, גם הרבה אי ידיעה וודאות בנוגע להמשך הדרך. מה יהיה בהמשך עם הבריאות בעולם? כמה אנשים הוירוס יהרוג ואיך זה ישפיע על העולם ועל השוק? מתי כל זה יסתיים? האם השוק ישתקם מהמכה החזקה? מה הסיכוי שהשווקים ימשיכו לרדת? האם ישנו תרחיש שהפעילות הכלכלית העולמית תחזור לעצמה תוך זמן קצר, תוך כדי שהוירוס עוד משתולל? אם נצליח להפוך חלקים מאי הוודאות לניחושים מושכלים, נדע טוב יותר האם כדאי לשנות מסלולי השקעה או לא.

ודאות החלטית לגבי כל השאלות האלו היא לא אפשרית. העולם עדיין לא ידע אירוע דומה בעבר, שממנו ניתן להשליך מסקנות לגבי המצב הנוכחי. סביר להניח שתוך כדי תנועה נכיר את הנגיף ואת המצב החדש טוב יותר, ונתחיל לראות איך השוק נע, והוודאות תתגבר. בינתיים אנחנו בתחילת הדרך, מדינת ישראל רק התחילה את המיתון והצמצום במשק, וניתן רק לנחש באופן לא מושכל איך הדברים ימשיכו.

 

טיפים כלליים בנוגע למסלולי ההשקעה שלכם בזמן הקורונה

  • בחנו את מבנה והרכב תיק ההשקעות שלכם, וודאו שאתם לא שמים את כל הביצים שלכם בסל אחד. אתם רוצים שהכסף יתפזר היטב בין אפיקים ומכשירי השקעה, כך שההשקעות שלכם ינטו להיות פחות תנודתיות, גם במצבים בעייתיים כמו העת הזו.
  • הבינו כי באופן ראשוני – ההשקעות שלכם יפגעו. נגיף כלל עולמי מדביק והורג אנשים ומדינות שלמות נכנסות לבידוד – אם החסכון הפנסיוני שלכם, לדוגמא, ירד ב-70,000 ש"ח באופן מיידי – זה צפוי וגם הגיוני. אל תגיבו בפאניקה או באימפולסיביות – נזכיר שוב שהשקעות (ובמיוחד חסכון פנסיוני) זוהי ריצה למרחק ארוך, והחסכון הפנסיוני שלכם, בהחלט יכול להיות וכך אף צפוי – ישתקם בהמשך הדרך. כמובן, אם אתם אנשים מבוגרים – זוהי אמנם ריצה לטווח ארוך, אך אתם כבר עמוק בתוך המרתון ומתקרבים לקו הסיום, כך שאנשים מבוגרים צריכים לשקול טוב יותר את מעשיהם. לחסכון פנסיוני עשוי לקחת כמה שנים טובות להשתקם מתופעה כמו נגיף כלל עולמי כמו הקורונה, ויכול להיות שאין לכם כמה שנים כאלו לתת לו להתאושש. זה נכון לא רק לגבי הפנסיה שלכם, אלא באופן כללי לצורך שלכם לשחרר תוכנית או חסכון מכל סוג, מתי תרצו לשחרר אותו, מתי התוכנית הופכת לנזילה – וכדומה. אם יש לכם תוכניות לזמן קצר – קחו בחשבון שלא בטוח שהתוכניות ישתקמו מהבלאגן הכלכלי הצפוי בזמן הקרוב.
  • ודאו היטב, עכשיו זה זמן מעולה, שהסיכון בתוכניות שלכם מנוהל באופן דינמי, במסלולים ובתוכניות שמאפשרים זאת. בפנסיה, לדוגמא, יש חברות ביטוח שמכירות בערך של הורדת הסיכון ככל שהגיל עולה, כדי למנוע מצב שההשקעה תסבול מירידה חדה משמעותית רגע לפני שאתם משוחררים לפנסיה. במסלולים אלו החלק המנייתי בפנסיה שלכם ילך ויפחת ככל שגילכם יתקדם, ואלו מסלולים שמשלבים גם השקעה תשואתית לזמן ארוך, וגם הורדת סיכונים אוטומטית לקראת סיום חיי התוכנית. צרו קשר עם סוכנות או חברת הביטוח שלכם ובדקו האם אתם יכולים להעביר גם את הפנסיה שלכם (ואולי אפילו גם תוכניות אחרות) לתוכנית בעלת סיכון משתנה, אם אין אפשרות – אל תהססו לשקול מעבר לסוכנות או חברת ביטוח אחרת.

לא רק בזמן חיי ההשקעה אתם צריכים להיות עד יד על הדופק. אחרי יציאה לפנסיה, לדוגמא, הסכום החודשי אותו תקבלו גם הוא יכול להיות קשור קשר הדוק לשוק ההון והתנודתיות שבו. מאז שהקורונה פרץ, חלק מהפנסיונרים או מקבלי הקצבאות מכל הסוגים, סובלים מירידה בסכום החודשי אותו הם מקבלים. ישנן תוכניות שבהן ניתן למנוע את זה מראש, יש פנסיות עם תשואה מינימלית מובטחת, כך שתוכלי להיות רגועים ובטוחים שגם בעת משבר עולמי ותנודות כלכליות אדירות – ישנו מינימום שמובטח לכם.

 

האם כדאי לשנות את מסלול ההשקעה עכשיו בזמן המשבר?

אם אתם חושבים לשנות את מסלולי ההשקעה שלכם בקרנות השתלמות או בקופות גמל שברשותכם, ולעבור למסלולים הכי סולידים וחסרי סיכון שיש, או אולי אפילו אתם מתכננים משיכה מוקדמת של הכספים שנצברו עבורכם, עצרו.

השקעה נסוגה, כלומר להוציא את הכסף המושקע במהלך משבר כלכלי, וחזרה לשוק כאשר המשבר מסתיים – זוהי לא בהכרח החלטה טובה או נכונה. ראשית, עניין התזמון המדויק הוא קריטי, כדי למקסם את התשואות והרווחים שלכם תצטרכו לקלוע במדויק רגע לפני הצלילה (ואנחנו כבר עמוק בתוך הצלילה כרגע בכל מקרה), ולחזור לשוק רגע לפני נסיקה השתקמותית – דיוק בזמנים כאלו גם טובי המשקיעים לא צולחים. את היציאה מהשוק הייתם צריכים לעשות כבר לפני יותר מחודשיים, בינואר, כשהנגיף רק החל את דרכו והאנשים הראשונים נדבקו בסין. אז פספסתם כבר כנראה את המועד הנכון ליציאה, ובמידה ונפספס גם את הרגע שלפני הנסיקה, השתקמות השוק – נאבד כסף רב. בסיום המשבר, מתישהו בחודשים שאחריו, צפויה עליה חדה ומיידית, ואם תפסידו אותה – הפסדתם את ההזדמנות לעבות את ההשקעות שלכם. אתם לא יכולים לדעת בדיוק מתי זה יקרה.

גם משיכת הכספים היא אינה רעיון טוב. משיכת כספים מוקדמת ברוב המקרים מותנת במיסים גדולים מאוד, ואנחנו כבר אחרי נקודת הירידה החדה – כך שלהוציא את הכסף עכשיו אומר פשוט להוציא פחות כסף.

מקרים שבהם כן הייתי ממליץ להוציא את הכסף: אם התוכנית או החסכון המדוברים לקראת סיומם ובשנים הבודדות הקרובות יהפכו להיות נזילים, אם מדובר בפנסיה ואתם באזור גיל 60 – התייעצו עם איש מקצוע, בהחלט יכול להיות שזו תהיה החלטה נבונה. במקרה וטווח ההלוואה עדיין ארוך ומתפרש קדימה, ואתם צעירים ורחוקים מהפנסיה, אין שום סיבה לעשות את זה כי השוק יתקן את עצמו בהמשך הדרך, ממש כפי שקרה בעת המשבר הכלכלי בשנת 2008.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא