גוגל פמילי לינק (‏Google Family Link) – בקרה צמודה לילדים שלכם

גוגל פמילי לינק (Google Family Link) הוא כלי מטעם חברת גוגל שנועד לתת להורים לילדים את האפשרות לבקר, לפקח ולחסום פעילות לא רצויה במכשירים שבשימוש ילדיהם.

הקונצנזוס הוא שמדובר בכלי הטוב ביותר למטרה זו בעולם, מאחר והוא מכיל פשטות לצד אפשרויות מתקדמות לפיקוח והגבלת השימוש של ילדים או בני נוער.

 

מכשירים תומכים

בשימוש בפמילי לינק, יש שני צדדים – הצד של ההורה, והצד של הילד. כל אחד מהצדדים זקוק להתקנת אפליקציה, שיתחברו ביניהם מיד אחרי ההתקנה כמפקח וכמפוקח.

האפליקציה לילדים דורש אנדרויד גירסה 7.0 ומעלה, או iOS בגירסה 9.0 ומעלה, למכשירי אייפון. חלק ניכר מהאפשרויות יעבדו גם על מכשירי אנדרויד בגרסאות נמוכות יותר, 5.0 ו-6.0, אך כדי להנות מפונקציונליות מלאה ומושלמת, המינימום הוא אנדרויד 7.0 כאמור.

הצד של ההורה יכול להנות מכלל אפשרויות הפיקוח והגבלת השימוש בכל מכשיר עליו קיים אנדרויד 5.0 או iOS 9.0.

 

מה אפשר לעשות עם גוגל פמילי לינק?

גוגל פמילי לינק מאפשר מגוון רחב של אפשרויות בתחום הפיקוח, הבקרה וההגבלה על ילדיכם. לאחר התקנת האפליקציה בשני הצדדים – ההורה והילד, וחיבור המכשירים כמפקח ומפוקח, תוכלו לשלוט על האפליקציות שילדיכם מורידים דרך גוגל פליי ולאפשר התקנה רק על סמך אישור ההורה, להרים מסננים לשימוש בדפדפן האינטרנט של המכשיר, הגבלות וסינונים על אפליקציית ה- Assistant של גוגל, וכנראה הכי חשוב – הגבלת השימוש במכשיר ובאפליקציות ספציפיות במכשיר.

תוכלו לקבוע זמן מסך מקסימלי כללי יומי, ולהגדיר שילדכם לא יוכלו, לדוגמא, להשתמש ביוטיוב יותר משעה ביום, או לחילופין לא להגביל אותם אלא לצפות בזמן השימוש בכל אפליקציה כדי להבין את הרגלי השימוש של ילדיכם.

בנוסף לזמן שימוש מקסימלי יומי, תוכלו לאשר שעות שהחל מהם, השימוש במכשיר יחסם, כדי לשלוט על שעות השינה של ילדיכם.

 

שליטה על אפליקציות ותשלומים

שליטה על אפליקציות באופן כללי ניתן על אפליקציות שמותקנות דרך הגוגל פליי בלבד (ולא מחוץ לגוגל פליי, למרות שעבור אפליקציות כאלו מערכת ההפעלה תרים קשיים שרוב הילדים לא יצליחו להתעלות עליהם), ואם תרצו, תוכלו להגדיר שכל אפליקציה אותה ילדיכם מבקש להוריד ולהתקין, תקבלו על כך התראה ותבחרו האם לאשר את ההורדה והתקנה או שלא.

בהמשך, גם אם אישרתם אפליקציה מסויימת, תוכלו להסיר מרחוק את האפליקציה מהמכשיר של ילדיכם, או להתקין מרחוק אפליקציות במכשיר של ילדיכם, דרך תוכנת הפיקוח שלכם.

בנוסף על התקנת אפליקציה, תוכלו לשלוט גם על רכישות בתוך אפליקציות. תוכלו לקבוע לקבל התראה עם מהות הרכישה (כולל אפליקציות בתשלום או רכישות בתוך האפליקציה) ולבחור האם לאשר אותה לילדיכם או שלא. לאחרונה, בגוגל פליי התחילו לצאת סרטים ולא רק אפליקציות, ותוכלו לבחור אם להגביל סרטים מסויימים לפי דירוג גיל המינימום המומלץ של הסרט.

 

גוגל כרום – דפדפן המכשיר

פמילי לינק יכולה לשרת אתכם כשירות לסינון תכנים בזמן גלישה באינטרנט דרך דפדפן גוגל כרום במכשיר.

תוכלו לקבוע שלילדים מותר לגלוש בכל האתרים, ובמידה ואתם רוצים להגביל תוכלו לסמן הגבלה אוטומטית – פמילי לינק ינסה לסנן אתרים בעלי תוכן שאינו הולם לילדים, או לסנן לפי "רשימה לבנה" – ולהגדיר באופן ידני אתרים בהם מותר לילדיכם לשהות, וכל אתר אחר יחסם. 

 

הפונקציות המתקדמות והשנויות במחלוקת של פמילי לינק – מעקב אחר הילד שלא במסגרת השימוש במכשיר

פמילי לינק מאפשר לכם לראות את מיקום המכשיר (כי הרי קרוב לוודאי שזה מראה לכם את מיקום הילד בפועל) בכל רגע נתון. גם כאשר הילד לא משתמש במכשיר או מנסה לכבות את שירותי המיקום של המכשיר, תוכלו להפעיל את שירותי המיקום מרחוק ולקבל דיווח בכל זמן לגבי מיקום המכשיר.

קצת קיצוני מידי שכן גם כשהמסך כבוי והילד לא משתמש במכשיר, יש לכם אפשרות לראות פעילות שלו שאינה קשורה לאופי השימוש שלו בסלולרי, והלכה למעשה ממש לרגל ולעקוב אחרי ילדיכם.

אם התפתתם ופתחתם את האפשרות הזו דרך גוגל פמילי לינק, אני ממליץ בחום כי תבדקו איפה הילד נמצא אך ורק בזמנים קיצוניים – כשאתם מודאגים והוא לא עונה לכם – ואל תתמכרו לאפשרות לראות בכל רגע איפה הילד מסתובב. לפי גיל הילד, ברור לגמרי שהוא זקוק גם למעט חופש ולא כדאי שיסבול כל היום בידיעה שהוריו עוקבים אחריו מרחוק.

 

בונוס: אפליקציות מומלצות על ידי אנשי חינוך

גוגל פמילי לינק מכיל במסך השליטה הראשונית אזור שבו יש אפליקציות שמומלצות על ידי מורים ואנשי חינוך. תוכלו לראות רשימה של אפליקציות שמעודדות חינוך בריא, מחשבה, לימודים ופיתוח, ולא מכילות תכנים שליליים שאינם הולמים לילדים.

 

כוונו את הילד שלכם לתוכן איכותי!

בפמילי לינק כפי שאמרתי ניתן לראות זמן שימוש לכל אפליקציה במכשיר. אם אתם רואים שהילד שלכם מבלה ביוטיוב שעתיים ביום (ניתן להוציא גם דוחות שבועיים וחודשיים), אך באפליקציות אחרות, חינוכיות יותר (לטעמכם) הרבה פחות או כמעט לא, יתכן והגיע הזמן לעשות שיחה עם הילד.

תוכלו להסביר לו להמעיט בשימוש באפליקציות שאתם פחות אוהבים ולהגביר את השימוש באפליקציות שאתם אוהבים יותר, ואם זה לא יעזור, כמובן להגביל בפועל את זמן השימוש המותר באפליקציות שאתם פחות אוהבים. 

 

תאימות מכשירים – חשוב לדעת

לא כלל האפשרויות תמיד יעבדו על כל מכשיר, גוגל פמילי לינק בבסיסה היא תוכנה לריגול, פיקוח, בקרה ומעקב וככזו, לא כל מכשיר ידע להתנהל מולה כמו שצריך. אם יש לכם, או יותר חשוב – לילד – מכשיר ישן או מכשיר עם מערכת הפעלה ישנה, כדאי מאוד שתבדקו מראש דרך אתר פמילי לינק של גוגל אם יהיו אפשרויות שלא תוכלו להפעיל.

בכל מקרה, אם לילד יש מכשיר חדש או מכשיר עם מערכת הפעלה חדישה, סביר שכל האפשרויות יהיו לרשותכם. המכשיר שלכם, כהורים, קצת פחות רלוונטי, אם כי גם מכשיר ישן באופן קיצוני מצידכם עלול להגביל את האפשרויות הזמינות לשימושכם דרך פמילי לינק. 

 

איך להשתמש בפמילי לינק נכון

הנה כמה המלצות שיוכיחו את עצמן יעילות וימנעו אי נעימויות ביניכם לבין הילדים.

ראשית, התקינו בשני המכשירים פמילי לינק וחברו את המכשירים. אתם מיד תחשפו לשלל האפשרויות שציינתי פה בכתבה, אבל אני ממליץ באופן חם מאוד לא להתחיל להשתגע ולשחק עם הגדרות.

תנו לילד להשתמש במכשיר כרגיל לפי רצונו במשך כשבוע או שבועיים. תוכלו לראות ולבקר את אופי השימוש שלו במכשיר דרך פמילי לינק, ולהבין את הכשלים והנקודות שתרצו לטפל בהן מול ילדיכם.

אם ילדיכם צופה ביוטיוב 3 שעות ביום בממוצע וזה יותר מידי מבחינתכם, אם אתם רואים שימוש במכשיר אל תוך הלילה, אם אתם רואים אפליקציות שאתם לא מחבבים וכדומה, אני ממליץ לא לרוץ ולהתחיל להגביל דרך פמילי לינק ללא התראה.

ראשית, נהלו על כך שיחה עם ילדיכם, הסבירו לו שהרגלי השימוש שלו במכשיר הסלולרי לא מוצאים חן בעיניכם והסבירו לו מדוע זה כך ואיך הרגלי שימוש שכאלה ישפיעו עליו ועל אופיו בעתיד.

אחרי השיחה, תנו לזה עוד שבוע או שבועיים ובדקו האם המידע חלחל לראשו של ילדיכם והאם הוא מפגין שיפור בהרגלי השימוש שלו עם המכשיר.

במידה ולא, עדיין אל תרוצו ותפעילו הגבלות דרך פמילי לינק, זו דעתי. זה השלב להרים דגל מול הילד, להתריע בפניו כי יש באפשרותכם להגביל את השימוש שלו, ושאתם לא מעוניינים להגיע לכדי הגבלה טכנית, אך אם השימוש שלו במכשיר ימשיך להיות כפי שהוא, תאלצו לנקוט באמצעים האלו.

אתם כנראה לא רוצים שהילד ינסה לפתוח איזו אפליקציה ויתקל בסירוב מצד המכשיר לפתוח אותה ללא התראה מפורשת מוקדמת מצידכם.

אם גם אחרי שיחת האזהרה הזו הרגלי השימוש במכשיר לא משתפרים לשביעות רצונכם, בשלב הזה, תוכלו סוף סוף ליישם את הכלים הטכניים שברשותכם כדי להגביל את השימוש והרגלי הילד בעת שימוש במכשיר. עם הזמן, במידה והילד שלכם מתכוונן מחדש לכיוון הנכון, תוכלו להסיר חלק מההגבלות כדי לתגמל אותו על שימוש נכון במכשירו.

רמזתי על כך מקודם, אבל אציין ואדגיש זאת שוב – צפייה במיקום ילדיכם באמצעות מיקום המכשיר זו אפשרות של מעקב קיצוני בעיניי, ואני לא חושב שצריך להשתמש בה באופן תדיר.

יש פה שאלה מוסרית סביב העניין הזה, ילד עשוי לראות מעקב פיזי אחרי מיקומו כמשהו שמפר את פרטיותו, והוא עשוי להשוות את זה לקריאה ביומן שלו או משהו בסגנון.

זה כבר לא מתי הוא פותח יוטיוב או באילו אתרים הוא גולש, זה פיזית איפה הוא נמצא בכל רגע נתון.

כמובן שזה תלוי בגיל שלו, אם מדובר בילד צעיר זה מוסרי יותר להשתמש באפשרות הזו ולראות את מיקומו לעיתים קרובות יותר, ואם מדובר בנער או נערה, הייתי ממליץ קצת פחות שימוש באפשרות הזו.

בכל מקרה, האפשרות הזו מקנה לכם ראש שקט מאחר ואם אתם דואגים לילד, לא יודעים איפה הוא והוא לא עונה לשיחות שלכם, תוכלו לראות איפה הוא מסתובב בזמנים מלחיצים שכאלו.

משפחה מחוברת
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש