אימות חתימה נוטריונית – מתי זקוקים לה, ומהי העלות?

החלטתם בשעה טובה שאתם הולכים לקחת משכנתא מהבנק ואתם צריכים ייפוי כוח? אתם עומדים בפני חתימה על הסכם טרום נישואין רגע לפני היום המאושר בחייכם? קיבלתם החלטה שהגיע הרגע לרשום את הצוואה שלכם? בהחלט מדובר ברגעים משמעותיים בחיים. רגע לפני שאתם חושבים שכל הבירוקרטיה מאחוריכם, אל תופתעו  לדעת שנדרשת גם חתימה של נוטריון. ישנם מספר אירועים והסכמים חשובים שדורשים חתימת נוטריון. תנו לנו לעשות לכם סדר: מתי לא תספיק לכם חתימה של כל עורך דין, אלא דווקא של נוטריון? כמה זה יעלה לכם? מי מוסמך להיחשב נוטריון? וראשית כל – נבין מהי בכלל חתימה נוטריונית ומתי זקוקים לה. 

 

מהי חתימה נוטריונית?

עורכי דין דואגים להזכיר שכל מסמך משפטי הוא בעל חשיבות. עם זאת, לא לכל המסמכים המשפטיים יש חשיבות זהה, וחלקם בעלי משמעות גדולה יותר או פחות. לעיתים, במספר מצבים בחיים (שנמנה בהמשך) החוק מוסיף דרישה, לפיה להסכם או למסמך מסוים צריכה להיות מצורפת חתימת נוטריון. הרעיון הוא שיש צורך בנוטריון על מנת לאמת שהחתימה על המסמך היא אכן של מי שאמור לחתום עליו. בכך, הנוטריון בעצם מאשר זאת. 

 

איך התחיל מוסד הנוטריון?

כבר בעת העתיקה הגיעה ההבנה שישנם מסמכים עליהם לא מספיקה חתימת האדם שקשור לעניין. יש מסמכים או הסכמים חשובים במיוחד, שלהם נדרשת רמת אמינות גבוהה יותר על מנת לוודא שמה שרשום שם הוא אמת. הבעיה הזו הטרידה את מחוקקי החוקים במקומות שונים בעולם העתיק. מוסד הנוטריון התפתח ברומא העתיקה כשמטרתו היתה לסייע להגביר את האמינות הנדרשת במקרים מסויימים, כדי לוודא שמי שחתום על מסמך מסוים הוא אכן זה שחתם בפועל. 

 

מיהו נוטריון?

נוטריון הוא אדם שהוסמך על ידי המדינה לאשר חתימות של אנשים כאשר הם חותמים על מסמכים משפטיים שקשורים אליהם. מאז ועד היום, הצורך לאמת מסמכים בעלי חשיבות גבוהה היה משמעותי. בכך שנוטריון חותם על מסמך, הוא מבטא בכך את עדותו לעובדה שהאדם שחתום על המסמך הוא באמת האדם שרשום בתור זה שחתם על המסמך. 

עוד מימי קדם היו שני סוגים של נוטריונים: הסוג הראשון היו נוטריונים שחותמים על מסמכים והסכמים בין מדינות, והסוג השני היו נוטריונים שהיו אמונים על מסמכי פנים. גם בימינו, נוטריונים יכולים להתעסק בשני התחומים הללו. אמנם, יש נוטריונים שמתמחים בעניינים ספציפיים, ולכן גם אם נוטריון מוסמך לאשר דברים מסוימים, אין זה מן ההכרח שהוא אכן יעסוק בזה.

תפקיד נוסף שיש לנוטריון הוא לאמת את המסמך עצמו, ולא חתימה. כלומר – לעיתים יש מסמכים שתורגמו או הועתקו, ועל כן הם דורשים חתימת נוטריון שאמורה לאמת את העובדה שהתרגום או ההעתק אכן נאמנים למקור אותו הם אמורים לבטא. 

 

מי יכול להיות נוטריון?

כפי שמובן, יחד עם התואר נוטריון כרוכה אחריות לא קטנה, ולכן לא כל אחד יכול להיות נוטריון, ותופתעו לדעת – אבל גם לא כל עורך דין יכול לעשות זאת. האמת היא, שאמנם כל נוטריון הוא עורך דין – אך לא כל עורך דין הוא נוטריון. יש מספר קריטריונים שצריך לעמוד בהם, על מנת שאדם ייחשב לנוטריון וכך חתימתו תוכל להיות מספיקה כאשר מסמכים דורשים את האימות לפי החוק. 

 

לפי חוק הנוטריונים, שר המשפטים צריך למנות את "ועדת הרישיונות" שיהיו אחראיים על מתן רישיון נוטריון. החוק מונה את התנאים אשר יש לעמוד בכולם – על מנת שאדם יוכל לשמש נוטריון ולקבל רישיון:

  1. אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל
  2. חבר בלשכת עורכי הדין אשר עוסק בעריכת דין 10 שנים לפחות, מתוכם 5 וחצי שנים לפחות היו בישראל
  3. האדם לא הורשע בעבירה פלילית שיש בה משום קלון
  4. האדם לא הוצא ולא הושעה מלשכת עורכי הדין
  5. ועדת הרישיונות מצאה כי הוא ראוי להיות נוטריון

 

מתי יש צורך בחתימה נוטריונית?

אז כפי שהזכרנו, לעיתים יש צורך באימות חתימה נוטריונית. חוק הנוטריונים קובע כי נוטריון יכול לאמת חתימה של אדם על מסמך רק אם החותם עמד לפניו, זוהה וחתם בפניו על המסמך. גם לגבי אישור העתק – נוטריון יכול לאשר שמסמך פלוני הוא העתק נכון מהמקור רק אם המקור הוצג בפניו והוא השווה בין שני המקורות בעצמו ומצא שהם זהים.

 

מהם המקרים הנפוצים ביותר בהם אנשים נזקקים לחתימה של נוטריון?

  • ייפוי כוח על משכנתא: כאשר באים לקחת משכנתא מהבנק, הרי שהמשמעות היא לקיחת הלוואה גדולה, אשר מוחזרת בתשלומים שנפרסים על פני פרק זמן ארוך. לאורך כל תקופת ההחזרה, הנכס הנרכש (שכדי לקנות אותו נלקחה ההלוואה) – משועבד לבנק. על מנת לקיים את השעבוד הזה, הבנק צריך לקבל ייפוי כוח. ייפוי הכוח דורש אימות חתימה נוטריונית.
  • כתיבת צוואה: על מנת לאשר צוואה על פי חוק יש צורך באימות חתימה של נוטריון, שיאשר את זהות החותם על הצוואה. כמובן שבעניין זה החשיבות היא עצומה, כיוון שכאשר הצוואה נפתחת החותם כבר נפטר. לכן, הנוטריון חייב לאשר כי האדם שרשום ככותב הצוואה הוא אכן זה שחתם עליה, וכן שהוא עשה זאת מרצונו החופשי ולא מכפייה, וכן בצלילות הדעת. 
  • אישור הסכם ממון: כיום הסכמי ממון (או בשמם השני – הסכם טרום נישואין) הפכו להיות למקובלים הרבה יותר מאשר בעבר. זוגות רבים שמבקשים להינשא בוחרים לחתום על הסכם ממון שמסדיר את העניינים (הכלכליים בדרך כלל) שעלולים לצוץ במקרה של פרידה וגירושין חלילה. לאור חשיבות ההסכם, גם הוא דורש אימות חתימה נוטריונית. 
  • אימות מסמכים שהועתקו ואימות מסמכים שתורגמו: כאמור, לעיתים הנוטריון נדרש על מנת להבטיח שמסמכים מועתקים או מתורגמים כמו שצריך.

 

כמה משלמים בעבור אימות חתימת נוטריון?

כפי שראינו, חתימת נוטריון נצרכת מאד במקרים מסויימים. מסמכים שדורשים חתימת נוטריון יהיו חסרי תוקף משפטי ללא החתימה הנדרשת. יתרה מזאת, שליחת מסמך שדורש חתימה נוטריונית, בלעדיה – יכולה להוות לעיתים עבירה פלילית. 

הבעיה שיכולה היתה להיווצר היא שעורכי הדין ינצלו את המצב הזה לטובתם, כלומר ינצלו את הציבור, שזקוק לשירות הזה, ויקבעו מחירים מופקעים לשירות. על מנת למנוע בדיוק את התוצאה הזו, המדינה קבעה כי הסכום שיש לשלם לנוטריון על חתימה יהיה בתעריף קבוע.

המחירים שנוטריונים יכולים לגבות על אישורים נוטריונים למעשה נקבעים מכוח תקנות הנוטריונים (שכר שירותים), תשל”ט-1978. בכל שנה, משרד המשפטים מעדכן לפי מדד המחירים לצרכן, מהו הסכום שניתן לגבות בעבור אימות חתימה נוטריונית. לכן, חשוב לזכור שהמחיר אמור להיות זהה בין הנוטריונים השונים. 

 

כמה זה יעלה לכם בדיוק – זה כבר תלוי בסוג השירות שאתם נדרשים לו. לכל שירות של אישור נוטריוני יש תעריף משלו. הרי לפניכם השירותים העיקריים והתעריפים שלהם:

  • ייפוי כוח נוטריוני: יעלה כ – 165 ₪ 
  • אישור העתק צילום של מסמך אחד: יעלה לעמוד ראשון 66 ₪, ו – 5 ₪ לכל עמוד נוסף. 
  • אישור נכונות של תרגום: מאה מילים ראשונות יעלו 211 ₪. לכל מאה מילים נוספות או חלק מהן משלמים 167 ₪, ולכל מאה מילים נוספות מעל אלף המילים הראשונות יש לשלם 80 ₪. 
  • אימות של הסכם ממון בפני נוטריון: תעלה 371 ₪. 
  • אישור עשיית צוואה בפני נוטריון: לחותם הראשון העלות היא 243 ₪, ולכל חותם נוסף יש להוסיף 124 ₪. 
  • אימות חתימה של יחיד כחותם ראשון על מסמך: תעלה 167 ₪. כל חתימה של עוד חותם על אותו מסמך תעלה 66 ₪.
  • אישור שפלוני נמצא בחיים: יעלה 167 ₪. 

 

מעבר למחירים הללו, חשוב לזכור שיגבה לכם תשלום גם על השירות, ככל שתיעזרו בנוטריון מעבר לאימות החתימה. תצטרכו להוסיף תשלום אם תבחרו בשירות של יעוץ, או של ליווי חוץ משרדי. בנוסף, זכרו שעל המחירים הנקובים כאן יש להוסיף 17% מע"מ כחוק. אם הנוטריון נתן אישור בנוגע למסמך בשפה לועזית שאינה עברית או אנגלית, יש לשלם תוספת של 89 ₪. 

 

סיכום – למה חשוב לשים לב כשבאים לנוטריון על מנת לבקש אימות חתימה?

ראשית, לבדוק את המחירים. מכיוון שהתעריף הוא קבוע, חשוב לבצע השוואת מחירים ולוודא שלא עובדים עליכם, ודורשים מחיר גבוה יותר מזה המותר. תהיו בטוחים לפני שאתם שואלים מה המחיר, כמה אמורים לקחת עבור השירות המבוקש. כל סכום אחר שיבקשו מכם הוא עבירה על החוק. 

שנית, בואו מוכנים. תביאו את כל המסמכים הנדרשים, ותוודאו שהם מקוריים. אם יש לכם ספק לגבי טופס מסוים תביאו גם אותו (אין מה להפסיד). אם אתם צריכים אישור על העתק, כמובן שימו לב שאתם מביאים גם את המקור וגם את ההעתק. כך גם לגבי תרגום.

שלישית, בדקו מראש האם הנוטריון שאיתו אתם רוצים לקבוע, מתעסק בכל התחומים שאתם נדרשים בהם לחתימתו. חשוב לזכור שיש נוטריונים שעוסקים רק בתחומים ספציפיים, ולא באחרים, ויכולים לסרב לכם אם תבקשו עוד חתימה שקשורה לתחום שהוא לא תחום ההתעסקות שלהם. 

לסיום, אל תשכחו לוודא שמדובר בנוטריון מוסמך ומוכר עם רישיון כחוק. אחרת כמובן שלחתימה שלו לא יהיה ערך משפטי כפי שנדרש מחתימה של נוטריון. 

חותמת משפטית
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש