איך מבטלים חיוב בכרטיס אשראי

כשמבצעים עסקה באשראי בעצם מערבים שלושה גופים וגורמים בעסקה זו. הגוף הראשון הינו אתם, הקונה. הגוף השני הינו המוכר או נותן השירות. והגוף השלישי הינו חברת האשראי. אם תרצו לבטל חיוב ויש לכם את הסכמת המוכר, אין כל בעיה התהליך קצר ופשוט. אך אם תרצו לבטל חיוב בצורה חד צדדית תצטרכו לפנות לחברת האשראי והתהליך הופך מסובך יותר. 

 

הסיבות לביטול 

ישנם שני סוגים עיקריים של סיבות לביטול הראשון הינו בגין אי מימוש העסקה. הסיבות לאי מימוש העסקה יכולות להיות מרובות, החל מכך שהמוצר לא הגיע או שהגיע פגום וכלה בהחלטה של הלקוח להחזיר את המוצר בגלל חוסר שביעות רצון (הכל  לפי תנאי החוקים הרלוונטיים שיפורטו בהמשך). הסיבה השנייה הינה ביטול חד צדדי מצד הלקוח בטענה שעסקה כלל לא בוצעה. 

 

תקנות הגנת הצרכן

בתוך תקנות הגנת הצרכן קיים גם חוק כרטיסי חיוב, החוק אשר נכנס לתוקף ב-1986, חוקק בכדי להסדיר את תחום כרטיסי האשראי שהתפתח מאוד החל מסוף המאה הקודמת. 

בנוסף לכך בתקנות הגנת הצרכן מוצגות התקנות המאפשרות ביטול עסקה. בתוך כך יש 3 אפשרויות לסיבה לביטול: 

  1. מדובר על תקופה של פחות מ-48 שעות מרגע הרכישה. 
  2. אם המוצר פגום או הייתה טעות בעסקה.
  3. אי הספקה של המוצר, אם מדובר במוצר שנשלח ללקוח במשלוח. 

על בסיס החוק, בכל אחד מהמקרים הללו מחויב בעל העסק להחזיר את הכסף באופן אוטומטי ומידי. את הזיכוי בדרך כלל יעביר אוטומטית לאשראי בו בוצעה החיוב, עם כי לעסק ישנה אפשרות להחזיר את התשלום גם בצורה של מזומן או צ'ק מזומן. 

 

תנאים נוספים לקבלת ההחזר

חשוב לציין ולהדגיש שגם אם אתם עומדים באחד מהקריטריונים שמחייבים בתקנות הגנת הצרכן, בכל מקרה עליכם להחזיר את המוצר לעסק (בתנאי כמובן שהוא נמצא בידכם) ולהציג חשבונית, קבלה או פתק החלפה, כמובן שהמוצר צריך להיות באריזתו המקורית וללא פגמים (אלא אם כן הפגם הוא הסיבה להחזר). שימו לב, שאם היה פגם במוצר וזהו פגם שיכלתם לשים אליו לב במהלך הקנייה, לא תהיו זכאים להחזר כספי אוטומטי, אך בחברות מסוימות תוכלו להחליף אותו או לקבל עליו זיכוי. 

תנאי נוסף הינו עלות המוצר, מוצרים מתחת ל-50 שקלים אינם מחייבים בחוק את המעסיק לבצע את ההחזר הכספי. כמו כן, בחנויות שונות ישנם נהלים ספציפיים לגבי מוצרים מסוימים, למשל בהלבשה תחתונה בדרך כלל לא תינתן אפשרות להחזיר תחתונים. 

 

ביטול חד צדדי

הלקוח יכול לבצע ביטול חד צדדי של העסקה בכפוף לחוק כרטיסי חיוב ובתנאי שהלקוח לא קיבל את המוצר או השירות הנדרש ותאריך ההספקה עבר. במקרה כזה הלקוח יכול לפנות באופן חד צדדי לחברת האשראי ולבקש לעצור כל תשלום עתידי. חברת האשראי תבצע בירור מתאים ותעצור את התשלומים העתידיים או תעניק ללקוח החזר כספי. במקרה כזה העסק יקבל הודעה בדיעבד על ביטול העסקה ועל כך שהוא חויב על סכום העסקה. 

שימו לב שחובת ההוכחה הינה על הלקוח. לי אישית היה מקרה כשטיילתי במקסיקו בו הזמנתי מקום באכסניה דרך האינטרנט וכשהגעתי למקום לא היו להם חדרים שהתאימו לצרכים של הקבוצה איתה הייתי והחדרים שניתנו לנו לא תאמו את התיאור של החדרים שהוזמנו. לכן לא קיבלנו את השירות הדרוש והמשכנו לאכסניה אחרת. כשהחזרתי לארץ גיליתי שקיים באשראי שלי חיוב מאותה אכסניה, בפניה לחברת האשראי קיבלתי מענה ועזרה רבה בביטול אך חובת ההוכחה הייתה עלי. 

לכן ממליצה מאוד אם אתם רואים שלא קיבלתם שירות מסוים, שימרו התכתבויות רלוונטיות, מיילים וחשבוניות. זה יקל מאוד על התהליך. 

 

ביטול בהסכמת שני הצדדים

במקרים רבים הלקוח מגיע לבקש ביטול, אך על פי החוק אין לכך כלל חובת ביצוע. בעל העסק יכול להסכים לבטל כל עסקה שחויבה באשראי על בסיס שיקול דעתו האישי (כמובן, כל עוד הוא עומד בתנאי החוק). במקרים מסוימים העסק יבחר לבטל את העסקה או לפצות את הרוכש וזאת בכדי לשמר את אותו לקוח ולדאוג שהוא יחזור פעם נוספת לבית העסק. 

 

דמי ביטול והורדות נוספות

בית העסק יכול לנכות דמי ביטול או דמי סליקת אשראי במידת הרצון ובהתאם לחוקים הרלוונטיים. ישנן הגדרות חוקיות לדמי הביטול המרביים הניתנים להורדה מסכום העסקה והם תלויים בגודל העסקה, פרק הזמן שנותר עד למתן השירות וכו'. לכן במקרים מסוימים מומלץ לעשות ביטוח ביטולים, כמו למשל בקנייה של כרטיסי טיסה, מה שיוזיל מאוד את ההפסד על דמי הביטול.

 

מתי לא ניתן לבטל עסקה?

כפי שחוק מגן על הלקוח כך גם קיימים היבטים בחוק המגנים על העסקים. המקרים בהם לא ניתן לבטל את העסקה באופן חד צדדי כוללים בתוכם ריהוט שהורכב אצל הלקוח, מוצרים שיוצרו במיוחד לפי דרישתו או במידות ספציפיות ללקוח. כמו כן, בתחום מוצרי המזון לא ניתן לבצע ביטול, כך גם בתחום התרופות ותוספי המזון. 

מוצרים מתכלים שערכם ירד, למשל העיתון של יום חמישי לא שווה כלל וכלל ביום שישי. מוצרים פתוחים שיש אפשרות להעתיק או לשכפל אותם, כמו דיסק. תכשיטים שמכירים עולה על 3,000 שקלים (מלבד שעונים), כמו שציינו גם הלבשה תחתונה ובגדי ים אינם ניתנים להחזרה. מוצרי גז כמו בלוני גז. שירותים של נסיעה, אירוח ובילוי שהתבצעו בחו"ל. 

שני תנאים נוספים כוללים את דרך התשלום, לא ניתן לבצע ביטול של העסקה אם העסקה חויבה באמצעות תלושי קניה, שוברים או כרטיס נטען. התנאי השני מדבר על מועד האספקה וכאן לא ניתן לקבל ביטול אם מועד ההספקה הוא מאוחר מ-6 חודשים מיום ביצוע העסקה בפועל.

ביטול חיוב בכרטיס אשראי
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש