תיק השקעות מנוהל – סקירת שוק

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

תיק השקעות מנוהל, פלטפורמה במסגרתה איש מקצוע מנהל את תיק ההשקעות של הלקוח מא' עד ת', הוכיחה את עצמה כיעילה מאוד בשנים האחרונות. איך זה מתבצע בפועל? איפה כדאי להשקיע? כל הפרטים בכתבה שלפניכם.

 

איך בכלל מתחילים להשקיע?

כדי להתחיל להשקיע אין צורך בהסמכה כלשהי, ולמעשה כל אדם יכול יום בהיר אחד להשקיע היכן שמתחשק לו. האם זה כדאי? סביר להניח שלא, מאחר שלמשקיע החדש אין ניסיון וידע בתחום. לכן, תמיד אפשר לפנות ליועץ השקעות שנמצא בסניף הבנק האישי של כל אחד מאיתנו. בפגישה עם יועץ ההשקעות, הוא עתיד להסביר על המסלולים השונים שאפשר לבחור בהם, על דרכי הפיזור האפשריות, אופציות ההשקעה השונות (החל ממניות ועד השקעה באגרות חוב) ועוד. למעשה, ישנה דרך נוספת להשקעה, מעט פחות נפוצה, והיא מכונה תיק השקעות מנוהל.  

 

מהו תיק השקעות מנוהל?

תיק השקעות מנוהל מתקיים כאשר אדם מעביר את האחריות לניהול ההשקעות שלו לידי גורם מקצועי. העברת ניהול תיק ההשקעות לאיש מקצוע נעשית במטרה להיעזר בניסיון הרב שצבר איש המקצוע בהשקעות, על מנת להפיק את המירב מההשקעות. את ההשקעות מבצע הגורם המקצועי לאחר פגישת תיאום ציפיות עם המשקיע, במהלכה נקבע כל הקשור לסוג ההשקעות שהמשקיע מעוניין בהם – מי אשר מעוניין ללכת על כל הקופה ובוחר בהשקעה מסוכנת, לעומת משקיעים מעט מאופקים יותר אשר יבחרו באופציה של השקעה סולידית. בנוסף, קובעים המשקיע ומנהל ההשקעות את סכומי ההשקעה הרצויים, יעדי ההשקעה, טווח ההשקעה הצפוי ועוד. 

מה ההבדל בין יועץ השקעות לתיק השקעות מנוהל?

בהשקעה המתבצעת בעזרת ליווי של יועץ השקעות, האדם המנהל את תיק ההשקעות בפועל הוא המשקיע עצמו, ולא יועץ ההשקעות. יועץ ההשקעות מסניף הבנק לא עוקב 24 שעות ביממה אחר מצב ההשקעות של כל לקוח שלו, ולכן המעקב אחר מצב שוק ההון נמצא באחריות המשקיע. לעומת זאת, השקעה במסגרת תיק השקעות מנוהל, כוללת ניהול מקצועי ואישי של מנהל התיק, לו יש הרשאה לפעול ולבצע פעולות בתיק בהתאם לשיקול דעתו האישי (בהתאם כמובן לדרגת הסיכון שנקבעת מבעוד מועד על ידי המשקיע), משל מנהל ההשקעות היה המשקיע בכבודו ובעצמו. בנוסף, יש למשקיע עם מי לדבר ולהתייעץ בכל רגע נתון, והוא יכול לקבל מידע מקיף על כל הנעשה בתיק ההשקעות שברשותו.   

 

מי יכול להיות מנהל תיק השקעות?

מאחר שניהול תיק השקעות כולל הרשאה ישירה לתיקי השקעות של משקיעים רבים וניהול אקטיבי שלהם, על מנהל תיקי השקעות לעבור הסמכה לא קצרה על מנת להגיע למעמד זה. למעשה, עליו לעבור בחינות לא פשוטות שעורכת הרשות לניירות ערך, לצד התמחות בחברה המנהלת תיקי השקעות במשך תקופה של תשעה חודשים. כמו כן, על מנהל ההשקעות חלות מספר חובות: 

  • חובת אמון – על מנהל תיק ההשקעות חלה חובת אמון כלפי לקוחותיו, במסגרתה על מנהל תיק ההשקעות לפעול לטובת המשקיעים בשקידה ובאמונה. בין היתר, עליו לתת עדיפות לתיקי ההשקעות של לקוחותיו על פני ההשקעות האישיות שלו. 
  • חובת גילוי – על מנהל תיק ההשקעות לגלות כל פרמטר או מאפיין שביכולתם להשפיע על קבלת ההחלטות שלו והייעוץ שהוא מעניק. 
  • ניגוד עניינים – על מנהל תיקי ההשקעות להימנע מכל פעולה היוצרת ניגוד עניינים ללקוח במהלך מילוי תפקידו. היה והלקוח הסכים לכך, ניתן לבצע פעולות כאלה. 
  • שירות מקצועי – על מנהל תיק ההשקעות חלה חובה לפעול באופן מקצועי ולהתאים את שירותיו לדרישות וצרכי המשקיע. 

 

על איזה סכומי השקעה אנחנו מדברים?

עד לא מזמן, תיקי השקעות מנוהלים היו נחלתם של אנשים אמידים בלבד. בתי השקעות גדולים ומוכרים היו מציעים את שירותיהם למשקיעים אשר פתחו תיקי השקעות בשווי של כ- 300 אלף שקלים. בתי השקעות קטנים היו מציעים שירות ניהול תיקי השקעות עבור תיקים עם שווי מינימלי של 100 – 200 אלף שקלים. בשנת 2018 חל מפנה בשוק ההשקעות הישראלי, כאשר גופים גדולים (מיטב – דש, בנק לאומי ופסגות) החלו לאפשר ללקוחות לפתוח תיקי השקעות בעזרת סכומים מינימליים של 25 אלף שקלים ולעיתים אף פחות.

ההבדל היחיד הוא שהתיקים הללו מנוהלים באופן דיגיטלי, כלומר – פעולות ההשקעה מבוצעות באופן מקוון, ואין מנהל השקעות אישי לכל משקיע. את קבלת ההחלטות בנוגע לאופן ההשקעה עדיין מקבלים אנשי מקצוע מנוסים ואיכותיים. על כל פנים, נכון לשנת 2019, ניתן לפתוח תיקי השקעות דיגיטליים בסכומים נמוכים של כ- 25 אלף שקלים, ואילו לצורך פתיחת תיק השקעות מנוהל על ידי מנהל אישי וצמוד, נדרש סכום של כמה מאות אלפי שקלים. סך היקף ההשקעות בבתי השקעות השונים נע סביב 300 מיליארד שקלים, סכום מרשים לכל הדעות. 

 

מה עדיף – בית השקעות קטן או בית השקעות גדול?

מסקירת שוק ההשקעות בישראל, נדמה כי בתי ההשקעות הגדולים שולטים ביד רמה על שוק ההשקעות. מדובר בשבעה בתי השקעות מוכרים למדי – פסגות, הראל, אי.בי.אי, אלטשולר, מיטב דש, מגדל שוקי הון וילין לפידות. בפני משקיע המתחיל זה עתה להשקיע, עומדת הדילמה – האם כדאי לבחור בבית השקעה גדול ומוכר, או לחלופין לפנות לבית השקעות קטן יותר. 

חשוב לדעת כי ישנם הבדלים רבים בין בתי השקעות גדולים לבתי השקעות קטנים. בבית השקעות גדול, מן הסתם, עוסקים בהיקף השקעות גדול מאוד, ומטפלים בהשקעותיהם של אלפי לקוחות. משכך, סביר שהיחס שיקבל המשקיע, על אף שהוא יהיה יחס טוב ויכלול ליווי צמוד, לא ישתווה ליחס שיקבל לקוח שמשקיע בבית השקעות קטן. בבית השקעות קטן, לכל משקיע יהיה קשר ישיר לגופים העומדים בראש בית ההשקעות, ולכל השקעה יהיה יחס אישי וליווי צמוד לכל אורך הדרך.

לעומת זאת, בבית השקעות גדול, הקשר יהיה למנהל השקעות בלבד. יחד עם זאת, מפאת גודלו של בית ההשקעות הגדול, האפשרויות והכלים שיש לרשותו רחבות בהרבה בהשוואה לבית השקעות קטן – הן מבחינת המערכות המתקדמות שיש לבתי השקעות גדולים, מחלקות מחקר ואנליזה אודות השקעות כדאיות ועוד. 

ככלל, אם מדובר בסכומי השקעה גדולים במיוחד, 300 אלף שקל וצפונה, ההמלצה שלנו היא לבצע את ההשקעה דרך בית השקעות גדול. אם מדובר בהשקעות בסכומים יותר נמוכים, קחו בחשבון גם את בתי ההשקעות הקטנים ואת הליווי הצמוד והיחס האישי שאתם עתידים לקבל שם לאורך כל הליך ההשקעה. 

 

חשוב לבדוק לפני פתיחת תיק השקעות מנוהל, את התנאים המוצעים על ידי בית ההשקעות, כולל דמי ניהול ותשלומים נוספים. חשוב לוודא כי מנהל ההשקעות הוא איש מקצועי בעל הסמכה, שנוח לעבוד איתו לאורך זמן. חישבו היטב לפני בחירת טווח ההשקעה והסיכון הרצוי, ותאמו זאת עם מנהל ההשקעות בעת הפגישה עימו.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא