חודש נובמבר בכל שנה הוא הזמן הנכון לסכם (את שנת 2019 כמעט במלואה) ולתכנן את שנת 2020. הטכניקה בה כדאי לעשות זאת נקראת תחזית עסקית
מהי תחזית עסקית?
תחזית עסקית, כשמה כן היא, ניסיון של בעל העסק לחזות מה תהיינה ההכנסות וההוצאות בעסק שלו בשנת העסקים הקרובה. לא ניקח בחשבון את המע"מ בתחזית משום שמע"מ שקוף לעסק (למעט עוסק פטור).
אבל הנבואה ניתנה לשוטים?
נכון, אך לא בנבואה עסקינן, אנו ננסה לחזות את ההכנסות על פי קריטריונים ופרמטרים עסקיים. (ראו בהמשך). ננסה לחזות את ההוצאות (זה בדר"כ קל יותר).
נוכל להשוות את התוצאות בפועל, במהלך השנה הבאה, לתחזית שבנינו, וללמוד לשפר את התחזית שלנו בעתיד.
מי צריך את זה?
כל בעל עסק עצמאי צריך את זה, משום שלכל בעל עסק, ישנו קצב הוצאות שניתן לכמתו (הוצאות הקשורות לכלכלת ביתו). זה משתנה ואישי לכל אדם ולכל משפחה. נניח מדובר בבעל עסק שמשפחתו צורכת 22,000 ₪ נטו בחודש בממוצע. ונניח שבן הזוג של בעל העסק הוא שכיר שמכניס באופן קבוע 12,000 ₪ נטו. במקרה זה מטרתו של בעל העסק להכניס בממוצע לפחות 10,000 ₪ נטו על מנת לקיים את משק הבית שלהם.
כדי "להביא הביתה" 10,000 ₪ נטו בממוצע, יש לייצר מחזור הכנסות מסויים, להוריד את כל ההוצאות, לשלם ביטוח לאומי ומס הכנסה ולהישאר עם רווח נטו של 10,000 ₪. (רווח אינו בהכרח תזרים, על כך בפעם אחרת).
ערכים מוספים נוספים לתחזית עסקית:
לאחר שנכין תחזית עסקית ל12 החודשים של שנת 2020, נוכל לקבוע יעדי מכירות חודשיים, שבועיים ויומיים. לעצמנו ולעובדים שלנו.
נוכל לתכנן לכל עובד מה היעד שלו ומה התמריץ שיקבל אם יגיע ל90%, 100% או מעבר לכך.
התחזית העסקית תשמש אותנו לתוכנית עבודה לשנת 2020.
אז איך חוזים את ההכנסות?
לדוגמא, על פי ניסיון העבר של העסק. מנתחים את השנים האחרונות. בודקים מה הייתה ההכנסה הממוצעת בכל חודש? ממה היא מורכבת? בוחנים עונתיות (לפי אחוזי ההכנסה בחודש חלקי סה"כ ההכנסה השנתית). לוקחים בחשבון מוצרים חדשים שייכנסו או שירותים חדשים שיינתנו או סניפים חדשים שייפתחו – לפי החודש בו צפוי השינוי.
מכינים מחירון של מה שאנחנו מוכרים או השירותים שאנו נותנים.
מכינים צפי כמויות מכירה מכל פריט או שירות לכל חודש במהלך השנה.
הכפלה של המחירון בכמות הפריטים תיתן את ההכנסה החודשית. סיכום של כל ההכנסות החודשיות ייתן את ההכנסה השנתית הצפויה.
איך חוזים את ההוצאות?
ישנם כמה סוגי הוצאות בעסק:
- הוצאות הקמה (הוצאות ראשוניות, בעלות אופי חד פעמי) של העסק או של עיסוק חדש בעסק או סניף חדש. נרצה לחזות את כל הוצאות ההקמה – בניית תקציב מפורט בנפרד. (הערה: הוצאות הקמה לא נלקחות בחשבון במלואן בזמן הוצאתן מבחינת חישוב המס. הוצאות אלו מופחתות לפי אורך החיים הכלכלי של המטרה שלשמה בן הוצאו).
- הוצאות קבועות – הוצאות שאין להן קשר להכנסות – לדוגמא שכ"ד קבוע.
- הוצאות משתנות – הוצאות שיש להן קשר ישיר להכנסות, משתנות בהתאם לקצב שינוי ההכנסה.
- הוצאות מימון – ריבית על הלוואות, עמלות מסוגים שונים (גם לחברות האשראי וגם לבנקים).
איך עושים את זה?
הכי נוח בגיליון אלקטרוני (לא משנה איזה).
בונים 12 טורים לפי חודשים. בשורות העליונות מקלידים את ההכנסות הצפויות. בתחתונות את ההוצאות מהסוגים השונים. (לא כולל הוצאות ההקמה במלואן).
הפחתת ההוצאות מההכנסות תיתן את הרווח לפני ביטוח לאומי ומס הכנסה.
חישוב ביטוח לאומי ומס הכנסה החזוי הוא מורכב יותר. עדיף להתייעץ עם יועץ המס או רואה החשבון שלכם.
כעת מגיעים לשורה התחתונה של הרווח הנקי. (שוב, זכרו כי לא מדובר בתזרים נקי אלא ברווח נקי).
ערכים נוספים לעניין תכנון ביטוח לאומי ומס הכנסה:
כידוע, בכל ינואר מקבל כל בעל עסק מכתבי דרישה מביטוח לאומי, ממס הכנסה וממע"מ.
במכתב מביטוח לאומי מצוינת המקדמה החודשית שעל העוסק לשלם כל 15 לכל חודש.
במכתב ממס הכנסה מצוין שיעור המקדמה שעליו לשלם כל 15 לחודש (חודשי או דו חודשי)
בעזרת התחזית העסקית, ניתן להשוות בין מה שיצא לנו לבין מה שרשום במכתבים שנקבל. אם קיים הבדל מהותי, כדאי לפנות ליועץ המס או לרואה החשבון שלכם ולשנות את המקדמה. יש לבחון זאת לפחות עוד פעמיים במהלך 2020 פעם באמצע השנה, ביוני 2020, ופעם בסוף השנה, בדצמבר 2020, משום שכל שינוי יהיה שינוי רטרואקטיבי שיחול מינואר 2020.
שורה תחתונה:
משווים את התוצאה לנטו, לדרישה. בדוגמא שלנו, האם התחזית שבנינו לשנת 2020 הניבה בממוצע 10,000 ₪ נטו לחודש? אם התשובה חיובית נפלא. אם לא, יש לשנות או את המחירים (אם ניתן כמובן) או את הכמויות על מנת להגיע ליעד.
במקרה שרואים בבירור שאין סיכוי להגיע ליעד – יש לחשב את הדרך מחדש…
ג'וס נויהאוז, יועץ עסקי משנת 2004, בעברו רו"ח, דירקטור מנכ"ל וסמנכ"ל של חברות ציבוריות ופרטיות בארץ ובחו"ל. [email protected] 054-5400723