מהו גובה שכר המינימום בישראל בשנת 2020?

שכר המינימום בישראל הוא נושא רגיש שעולה לכותרות פעם בכמה חודשים. יש כאלו שמנסים להוריד אותו, יש כאלו שמנסים להעלות אותו, ומדי פעם הוא מתעדכן. בכל מקרה חשוב מאד שיהיה גבול שמגדיר את שכר המינימום, בעיקר עבור העובדים להם אין שכר בסיס מוגדר מראש. העובדים שנמצאים במדרגות שכר נמוכות נהנים מכך שהחוק ממשיך בשנים האחרונות את מגמת העלייה בשכר המינימום.

 

מהו בעצם שכר מינימום 

שכר מינימום – כשמו כן הוא – זהו השכר הנמוך ביותר שמותר לשלם לעובד מטעם מקום עבודה. כלומר, אסור לשום מעסיק בשום מקרה לשלם לעובדים פחות מהשכר הקבוע כשכר המינימום באותה תקופה. כמובן שאין כל בעיה לשלם יותר – להפך, העובדים ישמחו לקבל כמה שיותר. אבל פחות – אסור. 

מדובר באחד הכללים החשובים ביותר בתחום דיני העבודה וחוק שכר מינימום נחשב לחוק "קוגנטי". חוק קוגנטי זה חוק שאסור להתנות עליו. כלומר, אסור למשל להתנות בחוזה ההעסקה שהעובד מוכן להשתכר בשכר של 20 ₪ לשעה, כי זה מתחת לרף של שכר המינימום. אין זה משנה אם עובדים מוכנים, ואפילו מציעים שישלמו להם פחות – בשום אופן אסור למעסיק לעשות זאת. 

יש לציין שההוראות של חוק שכר מינימום לא פוסחות על שום סוג של מעביד – ובכלל זה גם קבלני כוח אדם, עסקים קטנים, חברות ענק וכמובן גם המדינה כמעסיקה. החובה עומדת גם למזמיני שירותים וגם למעסיקים בפועל. אי תשלום שכר שעולה על שכר המינימום לפי החוק מהווה עבירה פלילית ומנהלית שדינה קנס, ובמקרים מסוימים אף מאסר בפועל.

 

למה צריך שכר מינימום?

שכר מינימום נחשב לאחת מההגנות החשובות והבסיסיות ביותר שיש לעובדים מכוח המשפט הישראלי. חוק שכר מינימום חוקק במיוחד כדי להבטיח 3 תכליות:

  1. ניסיון לחלוקה מחדש של המשאבים בחברה – לנסות להעביר באופן מכוון כסף מאוכלוסיות חזקות מבחינה כלכלית לאוכלוסיות חלשות מבחינה כלכלית.
  2. מינימום של קיום בכבוד – כחלק מזכויות האדם החוקתיות, ובאופן ספציפי כחלק מזכות היסוד לכבוד האדם, החוק מכיר בכך שכל אדם צריך מינימום של תנאים כדי להתקיים בכבוד. כלומר בעניין הזה, התפיסה היא ששכר מתחת לשכר המינימום שנקבע הוא לא רק קשה כלכלית, אלא גם פוגע בכבודו של העובד.
  3. מלחמה בעוני – הרעיון הוא לנסות להילחם ככל הניתן בעוני, ולהבטיח שלא ישלמו לאנשים משכורת רעב וינצלו אותם, וכך לא יצאו ממעגל העוני.

 

איך מחשבים שכר מינימום

שכר המינימום מחושב בכמה אופנים: יש שכר מינימום לחודש, שכר מינימום לשעה, וכן שכר מינימום ליום עבודה. המשמעות היא שאסור להפחית מהשכר הזה ברמה של כל אחד מהחישובים הללו. כלומר בסופו של דבר אסור לשלם פחות ממה שנקבע לשעה, לחודש וליום.

יש לציין ששכר המינימום הידוע (זה שמתואר כאן בהמשך) נוגע לרובם המוחלט של העובדים, אך יש כאלו שזכאים לשכר מינימום שונה. קבוצה ראשונה כזו היא נוער – עובדים שהם לא בגירים (בני פחות מ -18 שנים) זכאים לשכר מינימום שנקבע לפי שעות או לפי חודש בהתאם לגילם. גם עובדים עם מוגבלויות זכאים לשכר מינימום שונה ומותאם עבורם שנקבע ביחס לכושר ההשתכרות.  

 

מי מקבל שכר מינימום לפי החוק?

ציינו כבר 2 קבוצות של מוחרגים מהחוק – קטינים ובעלי מוגבלויות אשר זכאים לשכר מינימום בהתאם לגיל או לדרגת יכולת העבודה. אם כן מי הם אלו שזכאים לקבל לפחות את השכר שנקבע בחוק שכר מינימום לפי חודש: 

  • עובדים שגילם הוא מעל 18 שנים
  • עובדים המועסקים במשרה מלאה כנהוג במקום עבודתם

בנוסף לכך יש מקרים נוספים בהם מגיע לקבל זכאות: ראשית, עובדים המועסקים במשרה חלקית גם זכאים לשכר מינימום שמחושב לפי שעות ולא פר חודש. עובד שנעדר מהעבודה שלו זכאי לשכר מינימום באופן יחסי לכמה שהחסיר. עובד אשר מקבל שכר לפי בונוסים או עמלות ויוצא שהוא מגיע לשכר נמוך משכר המינימום – המעסיק חייב להשלים לו את המשכורת עד המינימום.

 

מי מתנגד לשכר מינימום?

התשובה הראשונה שעולה היא מעסיקים. אכן, יש מעסיקים רבים שהיו שמחים לשלם פחות ולשכור עוד עובדים. אבל למען האמת יש גם כלכלנים שסבורים ששכר מינימום לא מצליח להגשים את מטרתו. גישה זו אומרת שבסופו של דבר בגלל שיש שכר מינימלי, המעסיקים יפטרו עובדים כדי שיצליחו לעמוד בתשלומים של שכר המינימום. כלומר ייתכן שהחוק הזה רק מוביל לכך ששיעור האבטלה עולה. עם זאת יש לציין שמחקרים רבים בדקו את הנושא הזה, ומצאו שלרוב אין השלכות שליליות קשות מדי בגלל שיש הסדרה של שכר מינימום.

 

מהו שכר המינימום נכון לשנת 2020

 

שכר המינימום נכון לשנת 2020 מחושב באופן הבא:

  • שכר יומי לעובד המועסק 6 ימים בשבוע: 212 ₪ 
  • שכר יומי לעובד המועסק 5 ימים בשבוע: 244.62 ₪
  • שכר שעתי לעובד המועסק 186 שעות בחודש: 28.49 ₪ 
  • שכר שעתי לעובד המועסק 182 שעות בחודש: 29.12 ₪ 
  • שכר חודשי לעובד במשרה במלאה: 5,300 ₪ 

כמובן נזכיר כי זהו השכר המינימלי וניתן ואף רצוי לקבוע שכר גבוה ממנו, אך אסור בשום אופן לרדת מהשכר הזה. 

 

תוספות בשכר המינימום

בחישוב שכר המינימום המצוין כאן, יש כמה תוספות שצריכות להיכלל בשכר: 

  • שכר יסוד או שכר משולב
  • תוספת יוקר ככל שאיננה כלולה בשכר המשולב
  • תוספת קבועה שמשלמים לעובד לפי חוזה ההעסקה שלו

רכיבי שכר נוספים שנקבעו בחוזה העבודה, בהסכם קיבוצי או בהסדר קיבוצי או אישי לא נחשבים בחישוב של שכר המינימום מאז 2014 והם –

 

נטו או ברוטו?

חשוב לדעת ששכר המינימום מחושב כשכר ברוטו, כלומר זהו השכר לפני שמנכים את כל מה שחייבים לפי החוקים וההוראות שיש. זאת אומרת שמתוך נניח 5,300 ₪ שאדם שמשתכר במשכורת מינימלית מקבל בחודש, המעסיק יוריד לו תשלום למס הכנסה, מס בריאות, דמי ביטוח לאומי, הפרשות לפנסיה וכו'. כך שהמשכורת נטו תהיה נמוכה יותר.

 

שכר מינימום לנוער

כפי שהזכרנו גם לקטינים יש שכר מינימום ואסור להעסיק אותם בכל מחיר. עם זאת השכר שלהם מחושב באופן שונה בגלל גילם הצעיר ובגלל שברור שמעסיקים לא יעסיקו אותם אם יצטרכו לשלם להם את אותו שכר מינימום שמשלמים לעובדים מבוגרים. 

כיום שכר המינימום לנוער עובד מחושב כך שעבודה חודשית היא עד 40 שעות שבועיות והמשכורת החודשית המינימלית היא 3,710 ₪ עד גיל 16, ולנערים ונערות עד גיל 18 היא עומדת על לפחות 4,399 ₪. 

המשכורת פר שעה עד גיל 16 היא 21.45 ₪, ועד גיל 18 היא 25.43 ₪.

 

שכר מינימום לעובדים בעלי מוגבלויות

גם עובדים בעלי מוגבלויות זכאים לשכר מינימום. עם זאת, כאשר מדובר בעובדים עם יכולת עבודה פחותה ונמוכה יותר יחסית לעובדים הממוצעים, אלו זכאים לשכר מינימום מופחת, שנקרא "שכר מינימום מותאם". החישוב נעשה על פי שכר המינימום הרגיל, ממנו מופחת שכר בהתאמה ליחס שיש בין התפוקה של העובד ליכולת שלו לעבוד, לבין תפוקה של עובד ללא מגבלות אשר מבצע את אותה העבודה.

ניתן למצוא נתונים על שכר המינימום הנוכחי לבעלי מוגבלויות באתר לביטוח לאומי, והוא מחושב על פי יכולת ההשתכרות ודרגת הנכות של העובד.  

 

האם חוק שכר מינימום נאכף

לכאורה כל מעסיק מחויב לשלם לפחות שכר מינימום באופן אוטומטי. אך המציאות מלמדת שישנם מעסיקים רבים שמתעלמים מהוראות החוק ומנצלים מצב כלכלי קשה של עובדים, ולכן משלמים להם שכר נמוך יותר. 

אם עובד מקבל פחות משכר מינימום עליו להגיש תלונה למנהל הסדרה ואכיפה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, או לחלופין להגיש תביעה כנגד המעסיק שלו בבית דין לענייני עבודה ולדרוש פיצוי. העונש על הפרה כזו של מעסיקים יכול להגיע לקנס של עד 226,000 ₪ או שנת מאסר אחת. 

בפועל קשה לאכוף את הוראות החוק בלי שהעובדים מעידים על כך ופונים להגיש תלונה או תביעה. לכן – אם אתם מועסקים ולא מקבלים את שכר המינימום המגיע לכם – תפעלו בערוצים הרלוונטיים והבטיחו את זכויותיכם!

סכין, מזלג וארנק עם שטרות
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש