רווחים מהשכרת דירה – כמה מס צריך לשלם ואיך חוסכים בו?

אם אתם משכירים דירה או דירות, ואתם מרוויחים מכך כסף – סיכוי סביר שאתם צריכים לשלם על כך מס הכנסה. מאוד תלוי כמה אתם מרוויחים מכך, ורבים לא חייבים לשלם מס הכנסה, ועם מעט מניפולציות ובחירת המסלול הנכון – אפשר לשלם פחות או לקבל פטור מלא ממס הכנסה בהתאם לנכס שמושכר. האם אני צריך לשלם מס? כמה מס אני צריך לשלם? איזה מסלול כדאי לי לבחור? מה יקרה אם לא אשלם מס שאני צריך לשלם? הנה כל הפרטים והמידע.

 

הודעה חגיגית למעלימי מס

נפתח בהודעה חגיגית למעלימי המס, שמרוויחים כסף משוכרים ששוהים בדירה שבבעלותם, אך לא משלמים מס הכנסה על כך, שעליהם לשלם: זה לא כדאי. אם אתם אתם לא טייקונים עם מספר נכסים, או נכס מושכר בעשרות אלפי שקלים – העלויות שאתם נדרשים לשלם פשוט נמוכות או לא קיימות. כדאי מאוד שתבדקו את זה, ואם אתם מרוויחים עשרות אלפי שקלים בשנה מדמי השכירות, אך אמורים לשלם כמה אלפי שקלים בודדים בלבד כמס על ההכנסה – עדיף לשלם את זה ולחיות בראש שקט.

תחום השכרת הדירות הוא מהמקלים ביותר שקיימים מבחינת המיסוי. בעוד שכולם משלמים מיסים גבוהים מתוך השכר החודשי שלהם, כולם משלמים מיסים גבוהים על השקעות, תוכניות חסכון וכדומה – כשמדובר בהשכרת דירה המדינה דווקא נכנסת הרבה פחות עמוק לתוך כיסם של משכירי הדירות, ודווקא שם מתגלה אמת מכוערת – כשליש ממשכירי הדירות מעלים מס, ולא משלם מס שעליו לשלם בגין רווחי השכרת דירה. אצל חלק זו אי ידיעה, אצל חלק זו העלמה בוטה במודע, ויכול להיות שגם לאכיפה הדלה בפועל בשטח יש חלק בתופעה. מה שבטוח – מאחר ויש הקלות והמיסוי נמוך – כנראה שפשוט כדאי לשאת בו.

 

שלושת מסלולי המס לבחירה עבור משכירי הדירות

עבור משכיר דירה, קיימים שלושה מסלולי מס, שמתוכם עליו לבחור את המסלול שמתאים לו ביותר; המסלול שיוביל אותו לשלם הכי פחות מס:

  • מסלול פטור חלקי או מלא ממס בגין השכרת דירה – מדובר במסלול שרלוונטי אך ורק למי שמשכיר נכס עבור מגורים סטנדרטיים, ויש בידו הוכחה לכך (חוזה שכירות או כל הוכחה אחרת) שהנכס לא משמש בית עסק או כל מטרה אחרת שאינה מגורים. עבור נכס המושכר בסכום לא גבוה מ-5,000 ש"ח, המסלול מגדיר פטור מלא. עבור סכום הגבוה מ-5,000 אך נמוך מ-10,000 ש"ח, תוכפל השארית מעל 5,000, ועל הסכום המחושב ילקח מס (כלומר – עבור דמי שכירות של 5,300 ש"ח, יחושב מס מתוך 600 ש"ח, שהם 300 כפול 2) בשיעור של 30% (כמעט 200 ש"ח), או 10% עבור נכס המושכר על ידי אזרח ותיק שגילו גבוה מ-60 (כלומר – אזרח ותיק ישלם רק 60 ש"ח מס). מדובר בסכומים מאוד נמוכים מתוך שכר דירה של 5,300 ש"ח בחודש, ומתוך סכום זה אפשר לנכות הוצאות הקשורות לדירה ולקבל הורדה נוספת במס: שכר ששולם לעורך דין שעבר על החוזה בעת קניית הדירה, שכר טרחה לאנשי מקצוע ששולם להם על תיקון, תחזוקה ואחזקה שוטפת של הנכס, ועלות פחת על הדירה בגובה 2% מתוך העלות שבה נרכש הנכס במקור על ידי המשכיר, בעל הנכס.

עבור דמי שכירות חודשיים של מעל ל-10,000 ש"ח – כל סכום השכירות יחושב לצורכי מס, ולא רק כפל של הסכום העודף מעל 5,000 ש"ח, ולכן מומלץ, במקרה כזה, לעבור לאחד משני המסלולים האלטרנטיבים.

  • מסלול מופחת – 10% מס – מדובר במסלול שמגדיר באופן פשוט 10% תשלום מס מגובה השכירות, כלומר – 700 ש"ח עבור נכס שמושכר ב7,000 ש"ח. גם במקרה הזה, המסלול רלוונטי אך ורק למי שמשכיר נכס עבור מגורים סטנדרטיים, ויש בידו הוכחה לכך שהנכס לא משמש בית עסק או כל מטרה אחרת. במילים אחרות – הצטיידו בחוזה השכירות. בניגוד למסלול הפטור המלא או החלקי – כאן לא ניתן לדווח על הוצאות כנגד ההכנסה, מה שהופך את המסלול הזה לרלוונטי ומשתלם יותר בסכומים גבוהים בלבד, בדרך כלל כאשר שכר הדירה עובר את ה-7,000-8,000 ש"ח.

  • מסלול מס על פי מדרגות מס – במסלול זה, יחושב מס על פי כל הכנסות בעל הנכס, כולל שכר מעבודה או עסק בנוסף להכנסה כתוצאה משכר הדירה, על פי מדרגות מס. בדומה למסלול הקודם, מדרגת המס הראשונה היא 30%, או 10% בלבד אם בעל הנכס מעל גיל 60. המסלול מתאים יותר למשכירי דירות שאינם עובדים בנוסף בעבודה כשכירים, או שהשכר שלהם נמוך מאוד.

    המסלול הזה מוקדש עבור אנשים שמעוניינים להפוך את הכנסותיהם משכר דירה לעסק כלכלי לכל דבר, ולכן שכר הדירה מצטרף לסך הכנסותיו של בעל הנכס, ובנוסף מכירה של הנכס בסיום תקופת ההשכרה תחשב כהכנסה עסקית וגם עליה יצטרך לשלם מס הכנסה.

    המסלול הזה עשוי לצאת חיוני ומשתלם בעיקר עבור אנשים שמנהלים שכירויות עבור מספר דירות כעסק כלכלי עיקרי לכל דבר מן המניין, ויהיה עליהם גם להגיש דו"ח שנתי כצפוי מכל בעל עסק.

המסלולים הם לבחירת משכיר הדירה, ובחירה נכונה יכולה להיות שווה לו המון כסף, מאחר ובהתאם לכמות הנכסים המושכרים וסכום השכירות החודשית – יכולים להיות פערים משמעותיים וגדולים מאוד במיסים שיגבו בין המסלולים השונים. המשכיר רשאי לבחור מסלולים שונים עבור כל נכס אותו הוא משכיר. עבור משכיר סטנדרטי, אדם שבבעלותו דירה סבירה אחת אותה הוא משכיר – המסלול הראשון הוא המתאים ביותר – זהו המסלול המומלץ עבור רוב משכירי הדירות בארץ.

רווחים מהשכרת דירה
עוד בנושא כללי מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש