קניית רכב מליסינג – משתלם?

קניית רכב מליסינג יכולה לחסוך לכם כסף רב על פני רכישת רכב יד שנייה או חדש מחברה. אנשים נמנעים ומפחדים לעיתים מהאפשרות הזו, אבל בפועל לא מדובר בשוני משמעותי אל מול יד שנייה בהרבה מקרים.

יש רבים שחושבים שרכבי ליסינג הם רכבים ש"נקרעו" ונסעו עליהם באופן לא אחראי כי מי שנהג ברכב לא היה הבעלים שלו, אבל האמת היא שזה לא נכון פעמים רבות, וגם בשוק היד השנייה אפשר בקלות רבה ובסבירות גבוה ליפול על רכב ש"קרעו" אותו, הרבה נהגים לא משנים את אופן נהיגתם אם הבעלות על הרכב היא שלהם או שלא.

יש גם יתרונות, יודעים בוודאות שהרכב היה מטופל בזמן ובמוסכים טובים דרך הליסינג.

 

רכבים לרכישה דרך חברת ליסינג מתחלקים לשלוש אפשרויות:

  1. רכבים שהיו רכבים להשכרה אירעית, כלומר, שהנהגים בהם התחלפו באופן מאוד תדיר כי היו רכבים להשכרה מזדמנת.
  2. רכבים שהיו רכבי ליסינג אך היו תחת שימושו של נהג יחיד.
  3. רכבי ליסינג חדשים, ללא קילומטראז' (או כמעט ללא קילומטראז'), שחברת הליסינג פשוט שימשה כייבואנית של הרכב וייבאה אותו לארץ, ומוכרת אותם כחדשים.

 

עבור האפשרות הראשונה, רכבי השכרה, אכן זה עשוי מעט להדאיג שמדובר ברכב שהיה תחת שימושם של אנשים מזדמנים לתקופות קצרות, וכנראה היה להם הרבה פחות אכפת ממנו.

אלו רכבים שטופלו בזמן ובמוסכים טובים על ידי חברת ההשכרה, כך שמהבחינה הזו אתם יכולים להיות שקטים ורגועים, אבל מבחינה מכנית וטכנית – אתם צריכים לבדוק את הרכב כפליים כדי לוודא שהכל בו תקין.

רכבי השכרה יהיו זולים משמעותית ממחירי המחירון או מחירי יד שנייה, כך שאם אתם מוצאים רכב השכרה שטכנית ומכנית עובר בהצלחה מרובה את כל הבדיקות והבחינות שלכם, בשילוב עם כך שהיה מטופל על ידי חברת ליסינג שמטפלת בזמן ובמוסכים בעלי שם בלבד, יכול להיות שתעלו פה על מציאה טובה והרכישה תהיה כדאית מאוד.

 

עבור האפשרות השנייה, רכבי ליסינג שהיו תחת שימוש של נהג בלעדי – למעשה אין הרבה שוני מבחינת ההתייחסות שלכם לתהליך הקנייה אל מול רכישת רכב יד שנייה.

יש כאלה שטוענים שבגלל שהמשתמש ברכב לא היה הבעלים הרשום שלו, אולי הרשה לעצמו לנהוג באופן פראי ופחות אחראי, אבל אני חושב שזו שטות, אנשים שהרכב שברשותם הוא בבעלות חברת ליסינג מתייחסים לרכב כאילו היה הרכב שלהם לכל דבר ועניין.

אל תשכחו שגם במקרה הזה הטיפולים הם בזמן כמו שעון ובמוסכים טובים ואחראיים, וחברת הליסינג לא חוסכת על טיפולים או דוחה טיפולים כמו שאולי בנאדם שמוכר את הרכב שלו יד שנייה עשה.

 

עבור האפשרות השלישית – רכבי ליסינג חדשים אפס קילומטר – ההתייחסות שלכם לרכישה צריכה להיות כמעט כאילו אתם קונים רכב חדש מחברה. למה כמעט? כי כשתרצו למכור את הרכב בעתיד, רוכשים פוטנציאליים יוכלו לראות שבהיסטוריית הרכב הוא נקנה מחברת ליסינג – וזה מוריד את ערך הרכב.

בנוסף, כשתקנו רכב חדש מחברת הליסינג אתם (ברוב המקרים) תרשמו כיד שנייה, כאשר חברת הליסינג תהיה רשומה כיד ראשונה.

אלו חסרונות "בירוקרטיים" בלבד, ברמת הרישום, שאמנם פוגעים בערך הרכב, אבל הלכה למעשה מכנית וטכנית קניתם רכב חדש דנדש שלא נסע בו אף אחד עדיין. המחירים – טובים משמעותית מלקנות רכב חדש מחברה – בגלל החסרונות הרישומיים שבדבר. אם מה יקרה עם הרכב בעוד כמה שנים והרצון שלכם למכור אותו לא נראה באופק, זה יכול להיות מאוד משתלם. אתם בעצם קונים רכב חדש לחלוטין במחיר טוב.

 

דברים שחשוב לדעת ולשים אליהם לב כשקונים רכב מליסינג

  • סקר שוב זה דבר חשוב מאוד, גם כאשר רוכשים מחברת ליסינג. יש יקר יותר, יקר פחות, והמון פעמים חברות ליסינג אלטרנטיבות לרכוש מהם את אותו הרכב. גם אם יש פער במחירים – אל תשכחו לבדוק דברים אחרים – קילומטראז' עבור רכבים שאינם חדשים, היסטוריית הרכב, מצב טכני ומכני וכדומה – כל הדברים האלו יכולים ליצור עדיפות דווקא לרכב יקר יותר, או לעשות רכב כדאי יותר לרכישה גם אם יש בחברת ליסינג אחרת רכב מדגם ושנתון זהים במחיר דומה.

 

  • חובה לבדוק היסטוריית טיפולים ותיקונים מתועדת, אל תסתמכו על מילים. אם ספר הטיפולים של הרכב לא מפורט, היו חשדניים. כך לדוגמא אם יש טיפול שכתוב בו "טופל", זה אמור להרים עבורכם דגל אזהרה. בדרך כלל בספרי טיפולים מסודרים של רכב, ההיסטוריה תהיה מפורטת יותר, עם עבר מלא, תאריך של כל טיפול, קילומטראז' מתועד בכל טיפול, ומהות הטיפול המדוייקת. לא רק "טופל", אלא מה טופל, מה הוחלף, מה הייתה התקלה והאם הוחלף בחלק מקורי או חלופי.

 

  • הזהרו מטיפולים יקרים בעתידו הקרוב של הרכב – דברים כמו טסט, רישוי, טיפולי עשרת אלפים, רצועת תזמון, טיפולי מנוע או כל טיפול יקר אחר שעשוי להקרות בדרככם זמן קצר אחרי הרכישה. הדברים האלו אמורים להקנות לכם לכל הפחות הנחה משמעותית במחיר הרכב. אל תוסיפו למחיר ההנחה רק את העלות הצפויה – לדוגמא – אם הטסט מתקרב ואתם תישאו בהוצאותיו בעקבות רכישת הרכב, אל תורידו רק את מחיר הטסט ממחיר הרכב, כי טסט דורש מכם את זמנכם ומאמץ ואולי אפילו ויתור על שעות עבודה – סוג של "שכר טירחה" עבור הזמן והמאמץ שתשקיעו בביצועו, גם אמור לרדת ממחיר הרכב.

 

  • אל תתרשמו מהמילים "מחיר מחירון", חברות הליסינג אוהבות להשתמש בהן כדי להראות את גובה ההנחה או המחיר שהן מציעות ביחס למחיר המחירון. אם זה רכב עם קילומטראז' גבוה, טיפולים או טסט בזמן הקרוב, תאונות וכשלים טכניים ומכנים, או אם זה רכב שעבר תאונות בעבר – מחיר המחירון הופך להיות הרבה פחות רלוונטי – אפילו כמושג ערתילאי שסביבו יש לנהל את המיקוח על המחיר. מחיר המחירון הוא נקודת התחלת המיקוח, ולא ציון דרך למחיר מומלץ שסביבו יש להתרכז.

 

  • גם מול חברות ליסינג – אל תתרשמו מכך שאתם לא מנהלים את המשא והמתן על המחיר מול אדם פרטי. נכון, אתם תנהלו את המיקוח מול נציג מנוסה שמנהל משאים ומתנים על מחירים על בסיס קבוע ויומיומי – ועדיין – זו עדיין רכישת רכב לכל דבר ועניין, וכל מניפולציה או מיקוח שתוכלו להפעיל להורדת המחיר קבילה ורלוונטית. אל תפחדו גם לבצע השוואת מחירים בין דגמים זהים, דומים או אפילו שונים כדי להגיע לכדי החלטה נבונה בסופו של דבר. בקרו בכמה סוכנויות ליסינג והגיעו למספר מגרשים כדי להתרשם מרכבים ומהאנשים מאחוריהם שמוכרים לכם אותם.

 

  • התעקשו על נסיעת מבחן ברכב ששמתם עליו את העין. לא תמיד זה יהיה אפשרי, אבל נסו לדרוש זאת בתוקף, אם תגלו רצינות ויאמינו שיש סיכוי סביר שתרכשו את הרכב אם נסיעת המבחן תעבור בהצלחה – סביר שיתנו לכם את זה גם אם זה בעייתי. דברים שחשוב שתבדקו בנסיעת המבחן: מערכות הרכב, הנוחות שלכם, ההרגשה והתחושה שלכם בזמן נסיעה, תקינות המזגן – גם חימום וגם קירור, רעשים מוזרים, קרטועים, קפיצות, רעידות וכדומה. כדי להבחין טוב יותר ברעשים מוזרים שמעידים על אי תקינות, כבו את הרדיו. תוכלו לבדוק אותו אחר כך בהמשך הנסיעה או בסיום הנסיעה. אל תסתפקו בתוצאות בדיקה מטעם חברת הליסינג – אתם יכולים להתרשם מהבדיקות האלו באופן ראשוני, אבל תצטרכו להשלים בדיקות גם בעצמכם ליתר בטחון. רצוי לקחת את הרכב לבדיקת מוסך מטעמכם, מוסך אמין שאתם מכירים או מוסך מורשה שמכיר את סוג הרכב ומטפל ברכבים כאלו.

 

  • במידה ויש כשלים טכניים או מכניים ברכב, שהם ידועים לכם ונמסרו לכם במסודר על ידי סוכנות הליסינג, כמובן שבחוזה הקנייה הם צריכים להיות מצויינים לצד התחייבות לתקן אותם לפני מסירת הרכב. החוזה סביב הנקודות האלו צריך להיות מסודר ומפורט, אל תסתפקו בכיתוב כמו "רצועת תזמון", אלא התעקשו שיצויין "החלפת רצועת תזמון ברצועת תזמון חדשה ומקורית", אחרת, לפי החוזה, יוכלו רק לשפץ את הרצועה או להחליף אותה ברצועה לא מקורית.

 

  • רכבים שעברו תאונות דרכים – יש להתעלם כליל מהערכת השמאי עבור ירידת הערך בעקבות התאונה. נסו להתעקש על הורדת המחיר הרבה מעבר לירידת הערך עליה הצהיר השמאי.

 

  • אם מדובר ברכב בתנאי מימון או הלוואה – סביר להניח שחברת הליסינג תציע לכם הצעה מתאימה בעניין. גם פה חובה לבדוק, לסקור שוק ולהשוות מחירים, יכול להיות שיהיה יותר שווה לכם לקחת הלוואה בבנק או לממן את הרכישה דרך מקורות אחרים.

 

  • אל תשכחו לבדוק את "הדברים הקטנים", גם אם הכל נראה ורוד ומסודר. שטיחי רגליים, כיסויים, ספר טיפולים, גלגל ספייר, משולש, אנטנה תקינה לרדיו וכדומה. אם חסר משהו – דרשו שישלימו אותו עבורכם לפני השלמת תהליך הרכישה או שתשתמשו בזה כדי להשיג הנחה משמעותית נוספת במחיר, מאחר ואתם תצטרכו להשלים את החוסר בעצמכם (ושוב – לא רק הנחה בגובה העלות אלא גם הנחה נוספת על הטרחה, הזמן והמאמץ שלכם).

 

  • דאגו לביטוח רכב – וגם לגביו סקרו שוב והשוו מחירים, כי יש סיכוי סביר מאוד שתקבלו הצעה מסוכנות הליסינג, שלא בהכרח תשתלם. לביטוח אתם צריכים לדאוג במקום עוד לפני שיצאתם עם הרכב החדש שלכם מסוכנות הליסינג. שימו לב שגם הנסיעה הראשונית שלכם עם הרכב מהסוכנות הביתה צריכה להיות מכוסה בביטוח, אל תסתכנו.
מגרש מכוניות ליסינג
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש