"שלום, אני סבטלנה, העוזרת האישית של אתר למכור-לך. איך אפשר לעזור?". כולנו מכירים את הבועית הזו שקופצת, כמה רגעים אחרי שבחנתם את המוצרים בחנות אינטרנטית וירטואלית. במקרה הרע היא תדע לספר לכם מהן שעות הפתיחה וכתובת העסק, במקרה הטוב, לענות על שאלות בנוגע למחירים או לחפש עבורכם מוצרים לפי מה שתקלידו לאותה עוזרת וירטואלית ממוחשבת.
בכל מקרה אחר? היא תנסה לקחת את הפרטים שלכם ולהפנות אתכם לבן אדם. צ'טבוטים (צ'ט שנותן מענה ממוחשב, לא אנושי), עד היום, היו אמצעי של אתרים לנסות לדחוף אתכם להפוך מגולשים מן השורה, לליד פוטנציאלי. הם בדרך כלל חותרים לקחת מכם פרטי יצירת קשר, או שתדברו עם מישהו מטעם החנות, באמצעות תשובות קבועות ומשפטים קבועים שכתובים להם מראש בקוד התוכנה שלהם.
גם בפייסבוק יש צ'ט בדפים העסקיים שאנשים מגדירים לעסק שלהם, וגם בפייסבוק מדובר בצ'ט דומה. ההבדל? בשנים האחרונות פייסבוק הכניסה עוד ועוד אפשרויות שבאמצעותן המענה האוטומטי נהיה חכם יותר. התאמת תגובת התוכנה לפי מילות מפתח בהודעה של הגולש, להציע לו שאלות לחיצות שאולי מעניין אותו לקבל עליהן תשובה, תשובות דינמיות משתנות, וטריקים נוספים, הפכו את הצ'טבוט של פייסבוק למאוד כשרוני ופורץ דרך.
והנה, פייסבוק עושה את זה שוב, היא טוענת שהיא הצליחה לפתח צ'טבוט שמשתמש ב"אמפתיה, ידע ואישיות". זה כבר לא קוד תוכנה מסועף ונרחב שמריץ תשובות אפשריות על פס נע וזורק אותן לכיוון הצד השני, זו בינה מלאכותית. בינה מלאכותית היא היכולת לתכנת מחשב לפעול באופן שמציג יכולות שאפיינו עד כה את הבינה האנושית בלבד, כולל איכות היכולת ולא רק היכולת עצמה. לגרום למחשב לשחק שח מט, לדוגמא, זו עדיין לא בינה מלאכותית. לגרום למחשב לשחק שח מט ולנצח שחקני שח מט מנוסים וכשרוניים – זו כבר בינה מלאכותית. ברגע שמחשב מגיב באופן אינטיליגנטי לפי סטנדרט אנושי – הוא מפגין בינה מלאכותית. אם באמת הצ'טבוט של פייסבוק ידע להפגין אמפתיה, ידע ואישיות כפי שפייסבוק טוענת, זה אכן, יזכה בקלות להגדרה "בינה מלאכותית".
בוא נשים משהו על השולחן חד וחלק, כבר עכשיו.
אם חלונית צ'ט באתר מכירתי "קופצת עליכם", יש סיכוי שתעדיפו שזה יהיה בנאדם בצד השני, ולא תוכנת מחשב שזורקת לכם תשובות אפויות מוכנות מראש. אם כבר תוכנת מחשב מדברת אתכם, רוב המשתמשים יעדיפו לקבל את המידע שהם מחפשים מהצ'טבוט הזה, אותה תוכנה שמגיבה למה שאתם כותבים, ולא לקבל הפניה לבן אדם או להשאיר פרטים ליצירת קשר.
הכירו את בלנדר – הצ'טבוט החדש של פייסבוק
הצ'טבוט החדש של פייסבוק נקרא "בלנדר", והוא עבר אימוני פרך קשוחים בשיתוף פעולה של פייסבוק עם אתר הנדסת התוכנה reddit.com. במסגרת האימונים, הוא ניהל יותר ממיליארד וחצי שיחות עם משתמשי האתר, שמתאפיינים ביכולות וידע בהנדסת תוכנה. כל יישום של בינה מלאכותית שמכבד את עצמו, הופך לטוב יותר באמצעות תרגול, מאחר ומנגנונים מתקדמים של בינה מלאכותית מצויידים ביכולת להשתפר ככל שמשתמשים בהם, אז מיליארד וחצי שיחות זה בהחלט משהו שעשוי לעזור לאיכות התוצר הסופי.
האם התוצר כבר סופי? עדיין לא. פייסבוק לא יכולה עדיין להשיק את המוצר בשום אופן במצבו הנוכחי. הצ'טבוט של פייסבוק נתן תשובות פחות הגיוניות ומתאימות בעיקר בשיחות ארוכות יותר, נתן תשובות שגויות, ובמקרים מסויימים הוא אפילו נתן תגובה בשפה גסה. אין ספק שלפייסבוק יש עדיין עבודה לפני שהמוצר יפרוש כנפיים.
מומחים בתחום טוענים לשתי בעיות עיקריות במצב הנוכחי של בלנדר. הראשונה – זה לא מרגיש כמו שיחה עם בן אדם ברמת הניואנסים הקטנים. התשובות שבלנדר מפיק עדיין מלאות בניחוח ממוחשב. זה יפתר כשפייסבוק "תשתול" שגיאות דקדוק וניקוד, ניואנסים אנושיים של שיחה, ותיישם יותר קוד נגד הפער בין התגובות שהצ'טבוט שלה נותן אל מול בנאדם.
הבעיה השנייה העיקרית של בלנדר נכון לעכשיו, היא ההכשרה שעבר: מיליארד וחצי שיחות מול משתמשי reddit. קודם כל, האנשים באתר הם אנשים שמתעסקים בהנדסת תוכנה, ורבים מהם, ניסו, חד וחלק – להערים על הצ'טבוט ולגרום לו לתת תשובות לא מדוייקות או חריגות. שנית, זה שהוא התאמן על היכולות שלו מול משתמשים בעלי אופי מסויים, זה לוקה בחסר מבחינת האופן שבו נהוג לאמן תוכנת בינה מלאכותית – מול אוכלוסיה מגוונת וכללית.
אישית, עברתי על חלק מהשיחות (הן ציבוריות ומפורסמות באתר reddit) ובחלק מהמקרים התגובות שבלנדר הפיק הרשימו אותי מאוד. הצ'טבוט באמת נתן תשובה אנושית ראויה לשבח. המקרים שבהם השיחה מול הצ'טבוט הצליחה להוציא אותו מאיזון משעשעים מאוד, פתאום מתקבלת מהצד השני תשובה לא הגיונית ומתאימה למה שהמשתמש כתב, וכל המגדל הגבוה הזה נופל ברגע אחד עד לבסיס.
לסיכום
פייסבוק, מבחינתה, טוענת מנגד שבלנדר הצ'טבוט הרבה יותר קרוב לרמת יציאה לשוק ממה שנדמה. היא הציגה שיחות של בלנדר מול משתמשים, ושיחות זהות שבהם נכתבו הדברים לצ'טבוט של גוגל – "מינה". במקרים שפייסבוק הציגה, הצ'טבוט שלה הגיב טוב, נכון ואנושי יותר. מה עם כל המקרים שפייסבוק לא הציגו לראווה? ניחשתם נכון, בפועל, עושה רושם ש"מינה" של גוגל הרבה יותר מתפתחת ומתקדמת מבלנדר. לשני הגורמים יש עוד דרך ארוכה.