פיתוח והקמת פורטל/בניית אתרים מורכבים מה התהליך?

בניגוד לאתר תדמיתי או אתר עסקי, פורטל או אתר מורכב זה סיפור אחר, שונה לגמרי. Ynet הוא לא כמו האתר של של שמעון החשמלאי, אתם בטח מנחשים. מי שירים פורטל מצליח בסופו של דבר צפויה לו הכנסה גבוהה, במידה והפרוייקט יצליח. הדרך ארוכה מאוד ונקודות הכשל הן רבות, ללא ספק.

 

מה זה פורטל או אתר מורכב?

פורטל הוא אתר רחב היקף המתעדכן באופן תדיר, ומכיל מידע רב ועמודים רבים סביב הנושא עליו הוא מדבר. כל אתרי האקטואליה הגדולים כמו nrg, ynet, וכדומה – הם פורטלים. הנושא שלהם – אקטואליה. כל יום עולות עשרות כתבות לכל אחד מהם והתוכן שם גדל במהירות באמצעות צוות כתבים ומערכת שלמה שמכילה עורך וגרפיקאים. גם האתר בו אתם נמצאים כרגע, שקוף, הוא פורטל המכיל מאות אלפי עמודים ויש לו צוות כותבים והנהלה, וכל חודש עולים מאות עמודים חדשים לפורטל שלנו, שסובב סביב נושא הפיננסים. בניגוד לאתרי ארגונים או עסקים עצמאיים, הפורטל הוא לא אתר שמשמש כהרחבה לכרטיס ביקור, אלא הרעיון מאחוריו הוא התוכן רחב ההיקף וההתעדכנות התדירה.

קיים סוג נוסף של פורטלים ואלו הם פורטלי האינדקס – שכל הרעיון מאחוריהם הוא להציג פירוט ואפשרויות סביב נושא מסויים. פורטלי אינדקס בדרך כלל בעיקר מקשרים לשירותים ועסקים אחרים, או מציגים רשימת אפשרויות לפי הנושא אותו הגולש מחפש (וגובים על כך עמלות תיווך). גם הם אתרים רחבי היקף אם כי פחות, וגם הם מתעדכנים באופן תדיר אם כי הרבה פחות מפורטל תוכן. דוגמא לפורטל אינדקס יהיה לדוגמא אתר בנושא אירועים ומסיבות, שיציג בפורטל אינדקס של ספקים ונותני תוכן בתחום האירועים כמו רשימה של תקליטנים, תאורנים, אטרקציות לאירועים, אמני חושים, סטנד אפיסטים, מפעילים וכדומה.

 

השלב הראשון: קביעת נושא הפורטל

פורטל מוקם סביב נושא מסויים, ובאופן כללי זה רעיון גרוע להתפזר או להקים פורטל או אתר מורכב ללא נושא כללי שמאחד את כל התוכן שבו. הנושא יכול להיות רחב מאוד ולאפשר טווח גדול של תתי נושאים, כתבות ותוכן, כמו לדוגמא אקטואליה, פיננסים, אירועים וכדומה, אך חשוב מאוד שהפורטל יתרכז לכדי נושא כללי אחד. אין בעיה עם עמודי תוכן בנושאים שלא קולעים, לפחות לא באופן ישיר, לנושא הכללי של הפורטל, אבל סך כל החומרים והתכנים בפורטל צריכים להיות סביב נושא מסויים.

אם אתם רוצים להרים פורטל, כדאי מאוד שתהיו סמכות או לפחות מומחי תוכן בתחום המדובר. אם נתייחס לדוגמאות שנתתי קודם, פורטל בנושא אקטואליה, ההנהלה או לפחות העורך הראשי צריכים להיות כאלו שמתמצאים בעיתונות, כתבות, תחקירים, עם רקע וניסיון בתחום. פורטל בנושא אירועים ומסיבות – מישהו שחי ונושם את התחום כמקצוע, מפיק אירועים, מארגן מסיבות וכדומה. שקוף, הפורטל הפיננסי שבו אתם נמצאים כעת, מנוהל על ידי צוות של סוכני ביטוח, כלכלנים ואנשי פיננסים.

 

השלב השני: פיתוח והקמה בפועל

אחרי שנסגרתם על הנושא, הכנתם רשימה ראשונית של תכנים שיופיעו באתר הראשוני, תכנים שאפשר להרחיב עליהם, הגיע הזמן לפתח ולהקים בפועל את הפורטל או האתר המורכב שלכם. פה תצטרכו לשכור בונה אתרים ו/או גרפיקאים, ולאפיין יחד איתם את הפרוייקט. אתם יכולים להתחתן לטווח ארוך עם אנשי ההקמה, שגם יעצבו ויעלו עבורכם את התכנים מהכתבים שתעסיקו, או לסגור עם אנשי ההקמה על מערכת ניהול תוכן פשוטה ואינטואיטיבית, שבאמצעותה אתם תנהלו את התוכן ותעלו תכנים חדשים לפורטל שלכם. גם אם בחרתם באפשרות השנייה, כנראה שתצטרכו להעסיק בהמשך שוב אנשי תוכנה, אם תרצו שינויים במבנה או במערכת ניהול התוכן שלכם.

 

השלב השלישי: גיוס צוות כותבים מתמחה וצוות נוסף

הקמת פורטל או אתר מורכב זו לא מטלה לבן אדם אחד. אם אתם חושבים שתוכלו להקים את הפורטל ולהכניס מספיק תוכן לבדכם, יש לכם טעות. אתם לא תחזיקו מעמד בשעבוד לפורטל שכזה בעצמכם, לא תצליחו לייצר תכנים באופן מספק שיאפשר הרמת פורטל מכובד. אתם זקוקים לצוות כותבי תוכן או כתבים, כאלו שייצרו עבורכם תכנים חדשים באופן תדיר ויפתחו את היקף הפורטל.

באתרי אקטואליה, זהו צוות הכתבים, בפורטלים כמו הפורטל שלנו, שקוף, יש צוות גדול של כותבי תוכן שמתמצא ומתמחה בנושאים שונים סביב נושא הפיננסים, ומייצר כתבות, מאמרים ותחקירים שאותם ניתן למצוא באתר. בנוסף לכותבי תוכן או כתבים, תצטרכו גם כנראה גרפיקאי שיעצב תמונות ובאנרים שיופיעו בעמודים, אולי אפילו עורך וידאו אם עמודי התוכן שלכם מכילים סרטונים, וסביר להניח שתצטרכו גם איש תוכנה לתחזוקה, פיתוח ו/או העלאת התכנים לאתר. בקיצור, צוות שלם שיהפוך את הפורטל שלכם מחסר תוכן למלא תוכן ומתוחזק.

 

השלב הרביעי: תכנים תכנים תכנים

פורטל צר היקף הוא לא פורטל אמיתי. פורטל רציני ומכובד יכיל כמות גדולה מאוד של תוכן, יוסיף ויעדכן תכנים באופן תדיר (על בסיס יומי). החלו להפעיל את הצוות שגייסתם, בעיקר את כותבי התוכן או הכתבים שלכם, אך לא רק. בקשו מהם להציע נושאים לכתיבה והציעו להם נושאים בעצמכם, והיו מחוברים לטלויזיה, לפרסומות, לפורטלים דומים ולמקורות תוכן שיתנו לכם השראה לנושאים ולתכנים חדשים. עד שאין לכם 10,000 עמודי תוכן ייחודיים באתר, לא הייתי קורא לאתר שלכם פורטל בכלל, קחו את זה בחשבון, ואם אתם לא מעלים לפחות כמה עשרות עמודי תוכן חדשים כל חודש, אתם גם לא ממש עונים להגדרה של פורטל.

 

השלב החמישי: קידום קידום קידום

יהיה קל לקדם אתר עם המון תוכן איכותי, ועדיין נדרשים מאמצים רבים כדי לקדם כל פורטל שהוא. ברגע שהפורטל שלכם מתעבה ונהיה רחב היקף (ותוך כדי שלב התכנים הראשוניים), צריך לקדם ולפרסם אותו, כי פורטל, גם אם יהיה מלא בתכנים, הוא לא פורטל מצליח עד שאין בו תנועה רבה. אתם רוצים להגיע למצב שאלפים רבים של אנשים מבקרים כל יום בפורטל שלכם, ומבלים בו כמה שיותר זמן. לשם כך, במקביל לדאגה מתמדת לתוכן ולתכנים חדשים, תצטרכו גם לקדם את הפורטל – באופן ממומן או באופן אורגני, בגוגל.

סביר להניח שגם עבור העניין הזה תצטרכו לרכוש איש מקצוע שינהל את מלאכת הקידום. ברגע שאתם כותבים בגוגל מונחים מבוקשים ונפוצים – והפורטל שלכם ועמודים מתוכו מופיעים בראש תוצאות החיפוש, אתם על הגל – התנועה תתחיל להגיע. בשלב הזה, אם יש לכם פורטל עם המון תוכן, אתם יוצרים תוכן חדש כל הזמן, ויש תנועה רבה של גולשים רבים שצורכים את התוכן מהפורטל שלכם – אפשר לומר שיש לכם פורטל מוצלח ומצליח, ואפשר להתחיל להפוך אותו לכסף. הרבה כסף.

 

השלב השישי: איך הופכים את זה לכסף?

את הפורטל שהקמת אפשר להפוך לכסף בשלוש דרכים עיקריות:

  • פרסומות – ממש כמו שיש ברוב הפורטלים ואתרי האקטואליה הגדולים בימינו – הכניסו מודעות פרסום ובאנרים של מפרסמים שישלמו לכם עבור החשיפה כסף רב, אל תוך עמודי הפורטל. אתם גם יכולים להשתמש במודעות של שירותי מודעות ולא בהכרח לנהל תהליכי מכירה מלאים מול מפרסמים באמצעות גוגל AdSense או שירותים דומים.

 

  • תוכן בתשלום – מדובר בנושא שהיה סביבו טאבו שלילי עד לאחרונה – גביית תשלום בדמי מנוי מהגולשים עבור האפשרות לקרוא ולצרוך את תכני הפורטל. בחודשים האחרונים, החלו אתרים גדולים להכניס מנויים בתשלום למערך ההכנסות שלהם, ולדרוש מגולשים כסף עבור צריכת התכנים. עד לאחרונה, כולנו היינו רגילים לכך שהעיתונות הדיגיטלית היא חינמית, ואת הכסף הם מרוויחים מפרסומות, אבל ממש בזמן האחרון חלק מהכתבות החלו להיות חסומות לקריאה לציבור הכללי, ופתוחות לקריאה אך ורק למנויים בתשלום. ההגעה של כל הנושא הזה לארץ היא שעתוק ממה שקורה בחו"ל – בארה"ב כבר זמן מה שאתרי חדשות ופורטלי אקטואליה זמינים אך ורק למשלמים (לפחות חלק מהתכנים באתר).

 

  • לידים והפניות – הדרך השלישית להפוך את הפורטל שלכם לכסף, היא לאסוף פרטים של מתעניינים בתחומים שקשורים לפורטל ולכתבות שבפורטל, ולהפנות אותם לאנשי מקצוע תמורת דמי תיווך. כך לדוגמא, בכתבה על מיחזור משכנתא בפורטל פיננסים, תוכלו לתת טופס ליצירת קשר בתחתית הכתבה (או בכל מקום אחר), ולבדוק האם הגולש מצא דרכו לכתבה על מחזור משכנתא כי יתכן והוא מעוניין במחזור משכנתא. ברגע שהגולש משאיר את פרטיו בכל עמוד תוכן או דף באתר, אתם יכולים להעביר את הפרטים שלו לאנשי מקצוע בתחום שינסו להתקדם ולסגור עימו עסקה, ואנשי המקצוע האלו יהיו מוכנים לשלם לכם כסף על ההפניות של לקוחות פוטנציאליים.
וורדפרס - מערכת בניית אתר
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש