עלות העסקת אופר

ככל שמתרבים הקשיים סביב העסקת עובדים זרים, עולה הביקוש להעסקת אופר ישראליות.

מקור השם אופר הוא בצרפתית והוא מתאר תפקיד של אדם אשר מתארח במתכונת מגורים בבית המשפחה לצורך טיפול בילדים ובעבודות הבית תמורת שכר.

בעולם הגדול עוסקות בתפקיד נשים צעירות המעוניינות לנסוע לחו"ל, לראות עולם ולבקר במקומות שונים ברחבי הגלובוס.

בשנים האחרונות, תופעת האופר הגיעה גם לישראל ובחורות ונשים צעירות עובדות בו כדי לחסוך כסף או כדי להגיע מהפריפריה אל העיר הגדולה.

 

נא להכיר – האופר

אופר היא בחורה או אישה צעירה הנמצאת בטווח הגילאים שבין עשרים עד שלושים שנה. היא שוהה במחיצת המשפחה במשך מספר שנים שבמהלכן היא אחראית על הטיפול המלא בילדים ועל עבודות הבית כמו כביסה, גיהוץ, בישול, הסעת הילדים למוסדות הלימוד ולבית הספר, עזרה בהכנת שיעורי בית, משחק עם הילדים, הגשת ארוחות, רחצה ולינה.

הדרישות מהאופר הן רבות. עליה להיות בעלת יכולת לטיפול בילדים, חרוצה, סבלנית, ישרה, אמינה, רצינית ואחראית ובעלת יחסי אנוש טובים. אם יש לה רישיון נהיגה, זה יהיה יתרון משמעותי.

בשל הצורך הגובר והולך בנשים לתפקיד האופר קמו סוכנויות תיווך המתווכות בין הנשים המחפשות עבודה כאופר לבין המשפחות המעוניינות להחזיק בביתן את האופר. סוכנויות התיווך מעידות על עצמן שהן מבצעות מבדקים וסינונים לכל מי שפונה אליהן, מבדקים שבסיומן מתקבלות רק אלו שעמדו בהם ונמצאו מתאימות לתפקיד.

יש להדגיש כי סוכנויות התיווך גובות עמלות תמורת השידוך שהן עושות בין המועמדות לתפקיד לבין המשפחות.

מבחינה חוקית העסקת האופר כרוכה בחתימה על חוזה עבודה בין האופר לבין המשפחה.

חוזה העבודה מקנה לאופר זכויות מלאות כמו ימי חופשה, הגדרת שעות העבודה, פיצויים במקרה של פיטורין ולעתים גם פנסיה, תלוי במספר שנות ההעסקה ובאזרחות של האופר.

האופר מקבלת משכורת חודשית. גובה המשכורת תלוי במספר גורמים כאשר אחד הגורמים המרכזים הוא מקום העסקה. במרכז הארץ התשלום החודשי נע סביב כשמונת אלפים שקלים בחודש, בערי הפריפריה הוא יותר נמוך, אך לא פחות מששת אלפי שקלים בממוצע לחודש. 

על שכר הבסיס יש לשלם הוצאות נוספות כמו תשלום דמי ביטוח לאומי, דמי הבראה, דמי נסיעה, תשלום לפנסיה וחובות סוציאליות נוספות אשר מקפיצות את המחיר החודשי בכעשרים אחוזים לפחות. חשוב לדעת שמרגע שאתם מכניסים אליכם אופר בשכר, אתם הופכים למעסיקים וכל החובות החלים על מעסיקים, חלים גם עליכם.

האופר נמצאת אצל המשפחה חמישה ימים בשבוע ובימי שישי היא נוסעת למשפחה שלה וחוזרת במוצאי שבת או ביום ראשון.

לעתים מבקשת המשפחה מהאופר להישאר גם בסוף השבוע ואז היא משלמה לה תוספת של כמה מאות שקלים עבור הסופ"ש. שעות העבודה של האופר הן בין עשר עד שתיים עשרה שעות ביום ומקובל לתת לה שעתיים מנוחה ביום.

הורים רבים שאינם מסוגלים לעמוד בעלויות אחזקת האופר "סוגרים דיל" עם המטפלת. הם משלמים לה שכר נמוך יותר בלי לדווח לרשויות על העסקתה. לנשים רבות ההסדר הזה מתאים, הן אינן רוצות לשלם מס על העבודה או לפתוח תיק ברשויות המס ולעתים הן גם לא רוצות לאבד קצבאות שהן מקבלות מהביטוח הלאומי.

העובדות מצדן מתחייבות לא לדווח לביטוח הלאומי גם במקרים של תאונה. אך, טוענים גורמים משפטיים, עובדת שתיפצע בבית המעסיק, תשכח מיד את ההבטחה שלה והיא עלולה להגיש תביעת פיצויים נגד ההורים כמעסיקים.

במקרים כאלו יידרשו ההורים לשלם לביטוח הלאומי את כל דמי הביטוח שלא שולמו עבור האופר בתקופת עבודתה בתוספת הצמדה וקנסות ואם יתברר כי המעסיק לא הפריש לה קרן פנסיה, היא יכולה להגיש נגדו תביעה בגין כל התשלומים העתידיים שהיא הייתה יכולה לקבל מקרן הפנסיה אילו הוא היה  מבטח אותה בהתאם לחוק. במקרים כאלו סכום הפיצויים עלול להגיע לעשרות ואפילו למאות אלפי שקלים. 

 

לסיכום

 עלות ההעסקה של אופר נעה בין ששת אלפי שקלים בחודש ועד לשמונת אלפי שקלים בממוצע וזאת ללא העלויות של הזכויות הסוציאליות המגיעות לאופר. אם החלטתם להעסיק אופר, אל תתפתו להעסיק אותה בשחור. העסקה לא חוקית אולי תחסוך לכם כמה אלפי שקלים בחודש, אך במקרים רבים היא עלולה לעלות לכם הרבה יותר. 

הערה: המחירים שהובאו בכתבה זו אינם מחייבים ומטרתם היא לתת אינדיקציה משוערת על העלויות של העסקת אופר בישראל. 

אופר - העסקת עובד
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש