עלויות הוצאת רישיון נהיגה בשנת 2024

עלויות הוצאת רישיון נהיגה – רישיון נהיגה הוא שלב מרגש בחייו של אדם המייצג את העצמאות שלו והיכולת שלו לנוע ממקום למקום באופן חופשי ובלי לתת דין וחשבון לאנשים.

עם זאת, על מנת להגיע לשלב זה בחיים לא נדרש רק לעבור את מבחן הנהיגה והתיאוריה אשר קודמת לו, אלא נדרש להוציא סכומי כסף לא מבוטלים לגורמים שונים.

בהתאם לכך, במאמר זה אנו נסקור את עלויות הוצאת רישיון נהיגה. 

מאמר זה יחולק בהתאם לנדבכים המרכזיים המהווים את העלויות המרכזיות של רישיון הנהיגה באופן כרונולוגי, כאשר לאורך המאמר יינתנו המלצות שונות לדרכים לחיסכון בעלות הוצאת הרישיון.

ראשית אנו נעסוק במבחן התיאוריה וההוצאות הראשוניות של התלמיד, שיעורי הנהיגה ולבסוף מבחן הנהיגה המעשי.

לאחר פירוט עלויות אלו נציג כמה עולה הסכום המינימלי לאדם אשר רוצה להוציא רישיון נהיגה בשנת 2023.

כמו כן, אנו נבחן לא רק את העלות המינימלית להוצאת רישיון נהיגה אלא העלות הממוצעת להוצאת הרישיון, זאת מאחר ואנו יודעים כי תלמידים רבים נדרשים להוצאות נוספות. 

 

מבחן התיאוריה ועלויות נוספות הקודמות לשיעורי הנהיגה:

השלב הראשון במסעו של התלמיד לרישיון הנהיגה הנכסף, הוא השלמת הטופס הירוק. הוצאת הטופס הירוק הינה בחינם, אך בעבור השלמתו על ידי אופטומטריסט מורשה נגבה סכום כסף. על בדיקת ראיה לטובת רישיון נהיגה נדרש התלמיד לשלם סכום הנע בין 30 ל-50 ₪, כאשר הסכום משתנה מאופטומטריסט אחד למשנהו, והדבר כמובן תלוי במיקומו הגיאוגרפי של הבדיקה אשר לה השפעה משמעותית על המחירים.

לאחר השלמת הטופס הירוק, המבחן הראשון אותו תלמיד הנהיגה עובר הוא מבחן התיאוריה אשר נעשה במשרד הרישוי, עלות האגרה הנדרשת לתשלום טרם עריכת הבחינה הינה 63 ₪. תשלום זה ניתן לשלם באתר האינטרנט של משרד הרישוי וכן במקום עריכת הבחינה.

בנוסף לאגרה אשר מהווה תשלום חובה, ישנם חומרי לימוד בתשלום וכן שיעורי הכנה פרונטליים אשר מוצעים לתלמידים על מנת להתכונן לבחינת התיאוריה.

עלות שיעור נע בין 100 ל-170 ₪ לשיעור בן 60 דקות, וחומרי לימוד יכולים אף הם לעלות עשרות שקלים נוספים.

עם זאת, אנו לא ממליצים לשלם סכום זה, זאת מאחר וישנם ברשת כיום חומרים רבים המאפשרים הכנה לבחינה התאורטית באופן חינמי פרט לעלויות החובה אשר פורטו וראוי לשקול אותם. בין החומרים אשר מוצעים בחינם ניתן לראות גם חומרים מטעם גופים מוכרים בישראל כמו אור ירוק למאבק בתאונות הדרכים וכן סימולטורים המשתמשים במאגרי שאלות של משרד התחבורה על מנת להכין את התלמיד באופן מיטבי.

 

עלות שיעורי הנהיגה

העלות המרכזית והגבוהה ביותר מבין העלויות השונות היא שיעורי הנהיגה. על מנת להיות זכאי לגשת לבחינה יש לעבור לא פחות מ-28 שיעורים, כאשר הממוצע הוא גבוה מכך גם בעבור תלמידי נהיגה אשר עוברים בטסט הראשון שלהם. עלות שיעור ממוצע בן 45 דקות הוא בממוצע בין 130 ל-170 ₪. כלומר במידה ואדם לוקח כמות מועטה יחסית של 30 שיעורי נהיגה, הדבר יעלה לו 4,500 ₪ במצטבר.

מחירי שיעורי הנהיגה אינם מפוקחים על ידי הרשויות מאז תחילת שנות ה-2000 ובהתאם לכך ישנה תחרות רבה על הנהג המתחיל. בהתאם לכך אנו ממליצים להתמקח להשוות מחירים ולבחון מיהו המורה המשתלם ביותר אשר מחד מציע מחיר אטרקטיבי ומאידך מעביר תלמידים מהר את מבחן הנהיגה. תזכרו, אפילו הוזלה של 20 שקלים במחיר המורה צפויה לעלות 560 ₪ במידה והייתם צריכים 28 שיעורים ועברתם בבחינה המעשית הראשונה שלכם.

 

מבחן הנהיגה, הטסט

לאחר שיעורי הנהיגה הרבים מגיע המבחן המעשי המיוחל, אשר גם בעבורו תשלמו כסף רב. למעשה נכון ל-2023 על מבחן הנהיגה עצמו תצטרכו לשלם 229 ₪ בעבור הקצאת רכב לטובת מבחן הנהיגה ובנוסף לכך תשלמו 318 ₪ בעבור אגרת טסט נהיגה. על כל אלה יש להוסיף את מבחן הנהיגה הפנימי אשר נעשה למול מורה לנהיגה בבית הספר לנהיגה שלכם עליו נהוג לשלם בין 150 ל-250 ₪. כלומר רק בעבור הבחינה עצמה על כל ההשלכות הנלוות לה צריך לשלם כ-750 ₪.

 

אז כמה רישיון נהיגה עולה לכל הפחות?

אז לאחר שפירטנו את העלויות השונות, ניתן להבין כי הוצאת רישיון נהיגה אינו אירוע זול כלל וכלל. העלות המינימלית של תלמיד לנהיגה אשר עובר בבחינותיו הראשונות צפויה להגיע לכדי 5,000 ₪. זאת בהתאם לעלויות הבאות: 

  1. בדיקה על ידי אופטומטריסט להשלמת הטופס הירוק – כ-40 ₪ 
  2. אגרה בעבור בחינת התיאוריה – 63 ₪ 
  3. 28 שיעורי נהיגה ממורה לנהיגה הגובה 150 ₪ לשיעור – 4,200 ₪ במצטבר
  4. הבחינה המעשית הכוללת הקצאת רכב, אגרה וטסט פנימי– 750 ₪

 

עלויות נוספות ומחיר מקובל: 

כמובן שפרט לנתונים אלו ישנם נתונים נוספים אשר לא נלקחו בחשבון כמו שיעורים נוספים אשר אדם לוקח, מאחר ואינו מרגיש מוכן, או לחלופין תשלום בעבור בחינות נוספות בין אם זו התיאורטית או זו המעשית מאחר ונכשל בניסיונותיו הראשונים. 

למעשה חשוב להבין כי העלות המינימלית היא סכום התחלתי של צרכן יעיל אשר מתמקח ובוחר באופן חכם את האלטרנטיבות המשתלמות ביותר, אך גם בעבורו אין למעשה הבטחה כי אלו יהיו כל הוצאותיו, שכן איש אינו מבטיח כי יצלח את בחינותיו הראשונות. כמו כן, ישנו תור לקבלת בחינת נהיגה מעשית, ולעיתים קרובות נדרש התלמיד לשלם על שיעורים נוספים, זאת מאחר והמועד שנקבע לו אינו קרוב, ושיעורים נוספים שווה ערך להוצאה נוספת אשר לא תוכננה על ידי התלמיד.

שיעור ההצלחה בבחינה המעשית הראשונה עומד על 45%, כלומר מרבית הסטודנטים נכשלים בבחינה הראשונה ונאלצים לשלם פעמיים בעבור הבחינה ולהוסיף שיעורים נוספים למורה הנהיגה על מנת לתרגל את הנהיגה עד למועד הבחינה החדש. בעבור כל בחינה נוספת יצטרכו לשלם בעבור אגרה והקצאת רכב כ-550 ₪ נוספים ובהערכה שמרנית כי יצטרכו לקחת עוד 4 שיעורי נהיגה ישלם בעבורם 600 ₪. בהתאם לתחשיב זה כל כישלון בטסט צפוי לעשות לתלמיד 1,150 שקלים נוספים, וזאת בהנחה שמדובר במורה זול באופן יחסי וב-4 שיעורים בלבד.

כלומר גם לאחר התנהלות כלכלית נבונה, סטודנט ממוצע אשר יעבור בטסט שני ולאחר 35 שיעורים ישלם כ-6,700 ₪. במידה ומדובר במורה יקר באופן יחסי באזור המרכז התשלום אף צפוי לחצות את ה-7,000 ₪ בשלב זה. והדבר מחריף עם כל טסט נוסף.

 

סיכום

לסיכום, עלויות הוצאת רישיון נהיגה אינו הליך זול כלל וכלל ויש לקחת זאת בחשבון בטרם מתחילים בלימודים ולהיערך בהתאם לכך. רישיון נהיגה עולה לכל הפחות סכום של 5,000 ₪ בעבור צרכן נבון אשר ביצע סקר שוק טרם בחירת מורה הנהיגה, זאת תוך הנחה שלקח את מספר השיעורים המינימלי.

אך למעשה ישנם משתנים אשר אינם תלויים בתלמיד, כמו מועד קביעת הבחינה והמיקום בו נאלץ לקחת את השיעורים אשר עלולים לייקר משמעותית עלויות אלו, כאשר מורים לנהיגה בגוש דן לרוב גובים סכומים גבוהים יותר ממורים באזורי הפריפריה.

למשתנים אלו יש להוסיף כי כל כשלון טסט צפוי לעלות לתלמיד 1,100 ₪, בהתאם לכך התלמיד הממוצע אשר עובר בטסט שני לאחר 35 שיעורים צפוי  לעלות לתלמיד כ-6,700 ₪.

הוצאות רישיון נהיגה
עוד בנושא צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש